starten Ei methode; nitraat


Oh ja een stockoplossing po4 kun je maanden goed houden hoor.
Wel in de koeling doen. Doe ik wel tenminste.
 
rms90 zei:
Hierbij de eerste 3 foto's van mijn aquarium.

Als je gebruik maakt van z'n florabase bodem, worden je waardes kunstmatig be-invloed.
Het heeft dan eigenlijk geen zin om vast te houden aan de EI waardes en doseringen.
 
Met zo n bodem krijg je ook een vrij lage kh las ik, net als met akadama.
Dit is ook niet echt een buffer voor de ph meer dan.
Zou die kh niet te laag zijn, waardoor er heel snel schommelingen in de ph kunnen ontstaan??
Dat is denk ik een bijkomend risico.
 
Nee hoor,

Maar ik vraag mij nog steeds af wat de leidingwater-waardes zijn van RMS ?
 
Ik zal me kraanwater later vandaag eens druppelen. welke waardes wil je weten?
gewoon kh, ph,gh, po4 no3, no2 en nh3?

Verder is mijn bodem de JBL Manado. deze bodem kan de kh niet be�nvloeden volgens JBL.
Er zit geen voedingsbodem onder.
 
Kijk eens aan..

Dan was ik helaas een beetje voorbarig met m'n eerste veronderstellingen.
Met die waardes heb je een prima basis voor een mooi plantenaquarium.

In eerste instantie wil ik toch nog even terug kijken naar je installatie.
Ben je op dit moment tevreden over je externe co2 reactor en de werking daarvan ?
Is deze toevallig van het type Sera flore ?
 
Mijn co2 reactor is de Dupla reactor S. ik ben er tevreden mee.
De stroming is wat minder geworden maar dat komt omdat de slangen , de reactor en rotor van de filter vies zijn. Ga ik zometeen schoonmaken. Ik heb op de uitgaande slang van de filter een t-stuk naar de reactor. vanaf de reactor gaat er een aparte slang met uitvoer het aquarium in.


dupla
 
Da's een prima reactor voor jouw situatie.

Hoe vaak maak je dan eigenlijk je filter open ?
 
Dan was ik helaas een beetje voorbarig met m'n eerste veronderstellingen.
Met die waardes heb je een prima basis voor een mooi plantenaquarium.

Dat kan iedereen gebeuren denk ik dan toch ;)
Dan heb ik gelet op die waarden toch nog een vraag/opmerking.
Vanaf welke waarden moet je oppassen dat je geen fluctuerende ph kan krijgen?
Oftewel vanaf welke waarden is de buffer te klein om de ph stabiel te houden?
 
De filter maak ik zelf eens per 2 maanden schoon. Dit aquarium incl apparatuur draait pas sinds half februari ongeveer.
 
ff een antwoord op wat vragen die eerder stelde..
LED verlichting heeft wel heel veel invloed op de groei van planten.
Het is echter geen garantie voor minder algen is het algemeen.
Voor nu zou ik deze gewoon gedimd laten staan.
En ook nooit een middag pauze instellen.

Een groter filter is helemaal niet nodig. Dit is alleen maar nadelig.
Je huidige filtersponzen zijn nu waarschijnlijk goed gerijpt en functioneel.

Voor dat je voeding wilt gaan toevoegen, heb je wel iets nodig dat de voeding gebruikt.
En dan bedoel ik eigenlijk planten die aangeven of dat het wel of niet genoeg is.
Dit zijn vnl. planten die meestal worden omschreven als snelgroeiers.
Je kunt deze eigenlijk indelen in drijfplanten en echte waterplanten.
In jouw geval staat er eigenlijk maar 1 van dat soort planten in je aquarium.
Het sterrenkruid kan je precies vertellen wat er aan de hand is.
Als advies wil ik je dan ook meegeven om eerst wat meer van deze planten te verzamelen.
 
Vandaag voor het eerst de reactor schoongemaakt. De co2 set had ik iets later aangeschaft en aangesloten op het aquarium. De reactor kwam aardig wat vuil uit. In het vervolg zal ik dit vaker schoonmaken. Snelgroeiers heb ik vallisneria en sterrenkruid. Sterrenkruid groeit echt snel. Vallisneria in iets minder tempo als de sterrenkruid. Op de vallisneria zit wel een soort lichte draaldalg, wat draadjes op de stengels.

Me verlichting heb ik smiddags zeg maar 2 uurtjes op 25 en 50% staan, Dit moet dan een soort bewolking voorstellen. Dit is dus af te raden? Smorgens wordt de verlichting ook opgebouwd, dit met een zonsopgangs simulatie. Savonds weer gaat de zon onder waardoor de percentages ook afbouwen zoals bijv 100-75-50-25-0%. Heb 2x RGB ledstrips in het midden en 4 witte smd leds voor en achter de rgb strips.
 
Ja,

Het idee van de middagpauze werkt alleen maar nadelig voor de planten.
Zelf heb ik mijn bedenkingen bij led verlichting, maar het zou moeten kunnen.

Vallisneria mag je nooit snoeien door hem af te knippen op de juiste lengte.

Qua voedingen is het verhaal heel lastig omdat je bodem de stoffen bufferd.
Maar je zou de doseringen uit mijn methode kunnen gebruiken en dan kleinere hoeveelheden..

Eventuele algen op de wanden kun je bestrijden met natuurazijn.
 
Tja ik pas ook een pauze van 2 uur toe en zie geen nadelen, maar ja wellicht zou het zonder de pauze er toch anders uit hebben gezien. Daar kan ik niet over oordelen dus.
Ik weet ook niet precies welk nadeel er kleeft aan de pauze.
 
Ja dat heb ik al ondervonden met het verkeerd afknippen van vallisneria. Knip ze nu tegenwoordig net boven de wortel/knol af.

Natuurazijn kan ik dat in zo'n spuitje doen en dat op de achterwand spuiten terwijl me bak gewoon draait? Kan bijv Easy Carbo er ook voor gebruikt worden? Dus een paar keer op de achterwand spuiten over de alg. Dus niet dagelijks dat gaan doseren.
 
jessicapilon zei:
Vanaf welke waarden moet je oppassen dat je geen fluctuerende ph kan krijgen?
Oftewel vanaf welke waarden is de buffer te klein om de ph stabiel te houden?

Kh van 1 is al genoeg.
Afhankelijk van het aquarium zou 0 ook gaan.
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Vanaf welke waarden moet je oppassen dat je geen fluctuerende ph kan krijgen?
Oftewel vanaf welke waarden is de buffer te klein om de ph stabiel te houden?

Kh van 1 is al genoeg.
Afhankelijk van het aquarium zou 0 ook gaan.

Thanks :thumbs:
 
rms90 zei:
Ja dat heb ik al ondervonden met het verkeerd afknippen van vallisneria. Knip ze nu tegenwoordig net boven de wortel/knol af.

Natuurazijn kan ik dat in zo'n spuitje doen en dat op de achterwand spuiten terwijl me bak gewoon draait? Kan bijv Easy Carbo er ook voor gebruikt worden? Dus een paar keer op de achterwand spuiten over de alg. Dus niet dagelijks dat gaan doseren.


Dat zou ik niet doen en ik had het over Easy carbo of in ieder geval carbo. Geen natuurazijn.
Dat dood de penseelalg.Maar ja wellicht heeft Tom wel goede ervaring ermee. Ik zou dat niet aandurven want hoeveel moet je dan gebruiken vraag ik mij af.
Als je teveel carbo gaat gebruiken dan krijg je veel teveel in je bak. Dus eigenlijk wat je normaal doseerd via een spuitje toedienen en direct op de penseelalg spuiten.
Maar misschien kan Tom de natuurazijn toelichten. Ik ken het niet dus.
 
Ja ik heb er ook nog nooit eerder van gehoord of gelezen azijn.
Dus ik kan gewoon bijv 3 dagen carbo op de alg spuiten met een spuitje en als het weg is kan ik stoppen met doseren van de carbo?
 
Nou 3 dagen durf ik niet meer zo uit mijn hoofd te zeggen. Als je dagelijks doseerd dan kun je dat direct op de alg spuiten ja.
 
Okee bedankt. Ik ga het gewoon even aankijken. Voedingsstoffen ga ik ook niet te hoog doseren.
Gewoon even een goede balans in zien te vinden met verversen en hoeveel het dan daalt wat weer aangevuld moet worden.
Iedergeval iedereen bedankt voor de hulp voor zover.
 
rms90 zei:
Okee bedankt. Ik ga het gewoon even aankijken. Voedingsstoffen ga ik ook niet te hoog doseren.
Gewoon even een goede balans in zien te vinden met verversen en hoeveel het dan daalt wat weer aangevuld moet worden.
Iedergeval iedereen bedankt voor de hulp voor zover.
Succes :thumbs:
en dank namens je ramirezi's ;)

~ Ivo
 
Natuurazijn ( en geen andere ) is veel veiliger en doet precies hetzelfde.
Gewoon om de andere dag een paar ml en dan gaat het langszaam weg.
 
Tom,
Dat wist ik niet dus. Mooi om te weten. Is dat alleen tegen penseelalg en hoeveel ml moet je toevoegen per 100 liter?? Om de dag dan.
Ik neem aan dat je in een bak van 400 liter meer moet doseren dan in een bak van 100 liter.
Dat is wellicht beter dan carbo omdat niet alle planten dit prettig vinden.
 
zeer interessant hier vermits ik er last van heb op een stuk hout !
 
Het werkt bij de meeste korte zwarte en groene algen.

De dosering is meer afhankelijk van hoe groot de plek is..
 
@Tom zei:
Het werkt bij de meeste korte zwarte en groene algen.

De dosering is meer afhankelijk van hoe groot de plek is..

Maar spuit je gericht op de alg of spuit je het gewoon in het water??
Ik neem aan dat je wel rekening moet houden met het aantal liters van je bak.
Daarom vroeg ik ook hoeveel mag je per 100 liter doseren.
Te grote dosis zal wel slecht zijn neem ik aan??
 
Oh dat is zeer goed om te weten. Moet dit dan in het water of op de alg zoals John hierboven ook aangeeft?
Kan dit trouwens kwaad voor een ph electrode gezien je ookal geen alg middeltjes met een ph electrode kan gebruiken?
 

Terug
Bovenaan