Start 20liter Blue Velvet bak


De bak heeft de volgende verlichting: 4,8 Watt Aquael day & night LEDverlichting.

Ik ga meteen de snelgroeiers wat meer uit elkaar zetten, goede tip (ondertussen gedaan ^^)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet geen plantenvoeding! Helpt enorm tegen algen en de plantjes slaan sneller aan. Leuke bak! Denk dat je garnalen met veel plezier in die boom gaan chillen
 
Vergeet geen plantenvoeding! Helpt enorm tegen algen en de plantjes slaan sneller aan. Leuke bak! Denk dat je garnalen met veel plezier in die boom gaan chillen
Garnalen houden toch heel erg van alg en de Neritina slak ook....
 
Hihi ben je bang dat je te weinig alg gaat ontwikkelen met een startende bak? ;)) mijn ervaring is dat een bakje beter opstart als je direct goed je planten voed. Maar ieder zo zijn ding!
 
Hihi ben je bang dat je te weinig alg gaat ontwikkelen met een startende bak? ;)) mijn ervaring is dat een bakje beter opstart als je direct goed je planten voed. Maar ieder zo zijn ding!
Zal er genoeg worden geproduceerd? En zou je een voorbeeldje kunnen geven wat betreft plantenvoeding?
 
Voor mijn grote bak doseer ik poeders. Maar voor de kleinere op mijn kantoor (50 liter, 30 liter en 20 liter) gebruik ik dennerle plantelixir. Zit nitraat, kalium en micro’s in. En wanneer ik weinig fosfaat meet (en zie aan puntalg), gooi ik er wat fosfo van easylife in. Werkt goed!
Wel altijd nog iets alg hoor! Maar de plantjes ogen schoon en groeien goed.
 
Plantjes waren binnengekomen, Iets teveel mos dat ik nu nog in een emmer heb zitten (misballetje) en ik heb volgens mij geen ruimte meer voor de Tropica Bucephalandra sp. "wavy Green". Dat ter zijde, ik vind het een leuk bakje tot nu.

Bekijk bijlage 307659

Die Bucephalandra kun je lijmen tussen de wortels van je 'boom' :) Is een epifyte plant, dus groeit op hout/steen etc en hoeft niet perse in je soil te staan.
 
Die Bucephalandra kun je lijmen tussen de wortels van je 'boom' :) Is een epifyte plant, dus groeit op hout/steen etc en hoeft niet perse in je soil te staan.
Daar zat ikzelf ook al aan te denken, maar dan verdwijnt het schuilholletje voor de garnalen ben ik bang? Ik heb hem nu tijden even tussen het glas en het filter gezet.
 
Daar zat ikzelf ook al aan te denken, maar dan verdwijnt het schuilholletje voor de garnalen ben ik bang? Ik heb hem nu tijden even tussen het glas en het filter gezet.
Zou ik me niet al te veel zorgen om maken; maar je kunt 'm ook iets hoger lijmen/binden natuurlijk.
 
Die Bucephalandra kun je lijmen tussen de wortels van je 'boom' :) Is een epifyte plant, dus groeit op hout/steen etc en hoeft niet perse in je soil te staan.
Dit wilde ik ook zeggen. Toch goed dat ik alle reacties las (;

Succes met de start van je bak. Vergeet niet alvast wat evoer te verkruimelen voor het indraaien na enkele dagen
 
Is dit nu alg wat op de plantjes aan het groeien is ?
IMG_1581.jpg

IMG_1580.jpg
 
Beetje lastig oordelen maar lijkt mij wat beginnende bruinalg; hoort bij de opstart. Kun je 't makkelijk met een vinger eraf poetsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het met wapperen eraf gaat dan is het denk ik wat vuil want bruinalg moet je er echt afwrijven. Is de circulatie goed want normaliter moet het wel van de planten "afwaaien".
 
Als het met wapperen eraf gaat dan is het denk ik wat vuil want bruinalg moet je er echt afwrijven. Is de circulatie goed want normaliter moet het wel van de planten "afwaaien".
Toen ik gister merkte dat het wat zweefvuil was door wat je tegen mij zei met dat wapperen had ik de uitstroom van het pompje al iets meer opengezet wat dus zorgt voor een krachtigere uitstroom. Moet hij zo hard staan dat het er echt vanaf geblazen wordt nu?


Om alle planten nu te laten wapperen ben ik niet zo'n fan van, aangezien ze nog niet geworteld zijn....
 
Je kan het ook even met de hand voor nu eraf wapperen. Welk filter gebruik je?
 
Ik zie een mini pat als het goed is en die zou ik net onder het oppervlak hangen en dan het kapje van de uitstroon iets draaien waardoor die een beetje naar het midden van de voorruit blaast. Ik heb hem ook iets gekanteld zeg maar. Op zich zou dit filtertje genoeg circulatie moeten geven.
 
bedoel je dat de uitstroom net onder het wateroppervlak moet zitten?
 
Is er misschien iemand die nog wat Lemnoideae (duckweed) heeft? Ik zou dit graag in mijn bakkie willen doen
 
Ik zou zelf geen eendenkroos nemen want je komt daar haast nooit weer vanaf. Kun je beter een ander drijvertje nemen.
 
bedoel je dat de uitstroom net onder het wateroppervlak moet zitten?
Dat heb ik wel inderdaad en ik denk dat je dan een betere circulatie krijgt dan wanneer hij halverwege hangt.
 
Ik heb al jaren Kikkerbeet en moet het met regelmaat uitdunnen maar een bloem heb ik hier nog nooit gezien jammer genoeg.
 
Kikkerbeet! Dat geeft ook leuke bloemetjes Bekijk bijlage 308039

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen, ik kan wel wat missen.
Heel vriendelijk maar helaas woon ik in de buurt van Hoorn/Enkhuizen! Wel een mooi plantje inderdaad! Ik zal eens kijken waar ik dit plantje vandaan zou kunnen halen, behalve online.

imnobium laevigatum
Oh dit is mooi, eens kijken waar ik dat kan scoren!

@jessicapilon Ik heb de uitstroom van mijn filter nu ook net onder het wateroppervlak. Het mondje heb ik naar beneden gericht, ben bang dat mijn bonsai boompje anders de stroming onderin de bak tegen zal houden.

Het bakje draait bijna een week, zullen de waterwaardes al veranderen? En hoe weet ik of de plantjes zich fijne genoeg voelen om te gaan wortelen in het grind, ik ben niet zo'n planten kenner en jaren geleden dat ik een aquarium had heb ik nog nooit succesvol "levende" planten weten te houden. De plastic plantjes daarentegen ging wel goed, die hielden het lang vol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Algen beginnen goed te groeien in de bak. Wanneer zal ik beginnen met het meten van de waterwaardes?
 
Ik doe het vaak even rond week 3 en na week 4 als het indraaien "voorbij" is.
 
ik zie dat er een slakje in de bak zit. Wat is verstandig, laten zitten of verwijderen? Zal vast in een van de planten meegekomen zijn.
726447BD-3BA5-4193-A71A-38CE8D2A0190.jpeg
 
Da's een posthoorntje. Lekker laten zitten. Slakken zijn goede vuilopruimers en vermeerderen alleen enorm als er genoeg aanbod aan voedsel is. Aangezien ze voerresten en ander organisch afval eten, is dat een mooie indicatie of je goed met je bak omgaat. Ik heb ze bewust in mijn bakken zitten en vind ze ook erg mooi. Lekker moerbeiblad voor kopen en ze koesteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bell
Da's een posthoorntje. Lekker laten zitten. Slakken zijn goede vuilopruimers en vermeerderen alleen enorm als er genoeg aanbod aan voedsel is. Aangezien ze voerresten en ander organisch afval eten, is dat een mooie indicatie of je goed met je bak omgaat. Ik heb ze bewust in mijn bakken zitten en vind ze ook erg mooi. Lekker moerbeiblad voor kopen en ze koesteren.
Kan ik dan straks alsnog een Netrina eraan toevoegen?

imnobium laevigatum is binnengekomen, ik vind het erg leuk staan al zeg ik het zelf :)
C20B0345-8495-4C9D-9590-334EE0684400.jpeg


De algen groeien snel nu, gewoon lekker laten gaan? Of moet ik de ramen schoonkrabben, wat ik mijn ogen niet zoveel zin heeft aangezien je dan de alg alleen maar los maakt van het glas en niet uit de bak haalt?
5C6104D0-00B1-496B-96BD-C54892A7C735.jpeg


ik heb Proffesional Plant Fertilizer van Easy-Life, gewoon doorgaan met de wekelijkse hoeveelheid van 2ml?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan ik dan straks alsnog een Netrina eraan toevoegen?

Ik zie geen reden waarom niet en voor het aanzicht zou ik de ramen wel poetsen en planten willen eten dus ik zou ook voeding blijven toevoegen.
 

Terug
Bovenaan