stappersi


S

sarasa

Guest
beste leden,

sinds dit weekend heb ik me aqua expert omgegooid en tanganyika van gemaakt ik heb gekozen voor de stappersi slakkenhuisbewoner. omdat deze mij het interssants leek. nou heb ik geen bewezen koppel, maar ze vallen elkaar niet lastig ze moeten niks van elkaar hebben. geeft niks als het maar geen vechten wordt. nou was mij vraag kan ik hier wat bij doen en dan denk ik niet aan vis, iets van slakken of garnalen ofzo met de hoofdzaak dat de stappersi een beetje kan jagen. ben geen dieren buel die graag dieren doet voeren. maar ik zou graag een beetje de stappersi willen laten jagen/spelen.

mvg sarasa
 
Tja zoiets moet je maar willen denk ik dan :D .
Ik heb de L Multi hier in de bak met een laagje zand. Daar vermaken deze slakkenhuisbewoners zich de hele dag mee. Ze verhuizen het zand uren per dag van de ene naar de andere hoek.
 
Dat is niet vermaken, maar wanhopig proberen iets uit hun omgeving te verwijderen dat er niet in thuishoort. Van een ijsberende tijger zeg je ook niet dat hij zich vermaakt.
 
nu heb ik ze nog maar net, maar langzaamerhand beginnen ze zich meer op hun gemak te voelen en met schelpen te sjouwen en te graven. dus mischien alleen nog pumilus op het wateropvervlak, of mischien 1 enkele julio transcriptus?
 
Jones zei:
Dat is niet vermaken, maar wanhopig proberen iets uit hun omgeving te verwijderen dat er niet in thuishoort. Van een ijsberende tijger zeg je ook niet dat hij zich vermaakt.

:D
 
Hoe groot die die aqua expert bak
 
Jones zei:
Dat is niet vermaken, maar wanhopig proberen iets uit hun omgeving te verwijderen dat er niet in thuishoort. Van een ijsberende tijger zeg je ook niet dat hij zich vermaakt.

Hoe kom je erbij dat dit gelijk staat met een ijsberende tijger?
Zijn volgens mij twee verschillende zaken.

Trouwens, bij deze vissen is het de normale gang van zaken dat ze de troep die voor hun holletje ligt verwijderen, dat doen ze in het wild ook, dit omdat er allerlei troep door bv. de stroming tot hun hol komt te liggen.
 
Een tijger die loopt te ijsberen gedraagt volkomen atypisch / opgefokt / gestresst. Wordt door verschrikkelijk veel mensen niet als zodanig herkend, maar omschreven als "kijk eens hoe leuk hij ons vindt". Dat merk je in een dierentuin wel bij de tijgers en andere katachtigen. Ik vermoed dat die vergelijking wordt gemaakt.

~ Ivo
 
Zo is het wel bedoeld.

Multi's kennen in het wild geen zand. Het is onnatuurlijk voor ze en ze willen het weg hebben.
 
Jones zei:
Zo is het wel bedoeld.

Multi's kennen in het wild geen zand. Het is onnatuurlijk voor ze en ze willen het weg hebben.

Trouwens, bij deze vissen is het de normale gang van zaken dat ze de troep die voor hun holletje ligt verwijderen, dat doen ze in het wild ook, dit omdat er allerlei troep door bv. de stroming tot hun hol komt te liggen.

Zand is even onnatuurlijk als bv. het slib of ander klein rotzooi dat ze moeten weg halen, dus ze doen niets meer of minder dan wat ze in hun plaats van herkomst zouden doen.

De vergelijking met een tijger in gevangenschap gaat hier niet op.
 
Het was wel een reactie op deze post:
jessicapilon zei:
Tja zoiets moet je maar willen denk ik dan :D .
Ik heb de L Multi hier in de bak met een laagje zand. Daar vermaken deze slakkenhuisbewoners zich de hele dag mee. Ze verhuizen het zand uren per dag van de ene naar de andere hoek.
Als het ze stoort, is de term vermaken dus niet juist gekozen.
Net zoals ze zich dus niet met vuil vermaken, maar het ze stoort.

~ Ivo
 
De vergelijking gaat over het foutief interpreteren van gedrag, niet over wild vs. gevangenschap.
 
Eerst even on-topic. Sarasa, hopelijk vinden de stappersi's hun rust en blijven ze elkaar tolereren.
Verder vind ik het in ieder geval top dat je wil proberen ze een bezigheid te geven, even los van welke bezigheid.
In ieder geval veel succes met je nieuwe inrichting en vissen!

[size]Totaal offtopic dan, maar omdat ik nu midden in deze discussie val, vraag ik het toch even. (Als het niet de bedoeling is, haal gerust mijn bericht weg mods)

Ben zelf ook van plan Multifasciatus te gaan houden in een 1.20m bak, samen met enkele andere soorten.
Maar begrijp ik het goed dat ik dus bij wijze van een "schuldgevoel" moet hebben als ik de multi's straks met zand en hun slakkenhuizen zie slepen?
Ben van plan een bodem van donker zand te maken en lees praktisch overal het enthousiasme over de ijverige en energieke multi's die uren bezig zijn met het zand.
Wat jullie dus eigenlijk zeggen, is dat dit onnatuurlijk is en dus niet ge�nterpreteerd moet worden als "leuk".
Hetzelfde idee als ze bv. voor onze huizen bakken vuil etc. zouden dumpen en wij uren bezig zijn dit te verwijderen en degene die het gedumpt hebben toekijken en zeggen "kijk eens hoe ijverig ze bezig zijn".

Want dat zou mijn beeld van de Multi's en een zandbodem toch wel behoorlijk nuanceren namelijk.[/size]
 
Mascha&Ivo zei:
Het was wel een reactie op deze post:
jessicapilon zei:
Tja zoiets moet je maar willen denk ik dan :D .
Ik heb de L Multi hier in de bak met een laagje zand. Daar vermaken deze slakkenhuisbewoners zich de hele dag mee. Ze verhuizen het zand uren per dag van de ene naar de andere hoek.
Als het ze stoort, is de term vermaken dus niet juist gekozen.
Net zoals ze zich dus niet met vuil vermaken, maar het ze stoort.

~ Ivo

Tjonge,

Het is juist een gewoon en normaal gedrag van deze vissen dat zij hun holletje "netjes" houden.

Of het nu zand, slib of ander materiaal is dat bij slakkenhuizen maakt niet uit.

Wat wij willen zien bij deze soorten is hun normaal gedrag, dit bij zowel ouderdieren met jongen als vissen die hun territorium verdedigen/netjes houden.

Wie zijn wij/jullie dan om gewoon te zeggen dat het hun stoort? ik zie als ik deze vissen gade slaan enkel een normaal gedrag.

Dus deze zin "Van een ijsberende tijger zeg je ook niet dat hij zich vermaakt." is gewoon misplaatst.
 
Tja je kunt de opmerking "vermaken" natuurlijk ook met een knipoog lezen. Volgens mij hebben weinig mensen mijn opmerking goed begrepen/opgevat.

Het zand ruimen ze op omdat dit anders steeds in de slakkenhuizen gaat zitten en die houden ze goed en netjes schoon dus. Dat heeft Luc al aangegeven in een eerdere post.
Daarnaast heb ik al heel wat bakken hier op het forum zien langskomen met Slakkenhuiscichliden. Maar voor zover ik me herinner hadden die allemaal zand of een andere bodembedekker in de bak.
Ik weet heel goed dat ze eigenlijk zand niet kennen vanuit de natuur. Maar ja 100% de natuurlijke omgeving nabootsen zie je weinig en ook niet altijd nodig denk ik.

Maar waar het mij om ging was dat ik alleen wilde aangeven dat ik ze persoonlijk liever zand zie verplaatsen dan ze garnalen zie najagen. Maar ja dat is dus puur persoonlijk.
 
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen, excuus.
Maar, je had het ons wel wat makkelijker gemaakt als je een woord met minder positieve lading had gekozen ;) :D

Aan de andere kant, nu is wel nog eens naar voren gekomen dat multi's zand eigenlijk niet kennen en het weg willen hebben. Ook is nog eens benadrukt dat alle slakkenhuiscichliden eigenlijk niet over dezelfde kam zijn te scheren, omdat er twee typen biotopen in het meer zijn waar slakkenhuizen liggen, naast de 'echte' kerkhoven ook gebieden waar over een zandbodem kleinere aantallen slakkenhuizen liggen. En met die informatie nog eens aanhalen is helemaal niets mis.

~ Ivo
 
jessicapilon zei:
Tja je kunt de opmerking "vermaken" natuurlijk ook met een knipoog lezen. Volgens mij hebben weinig mensen mijn opmerking goed begrepen/opgevat.

Ik iig wel hoor John,al die onzin over ijsberen ed!
Dat vissen zich wel of niet vermaken is zo'n zelfde discussie over het verhaal van vissen en pijn vind ik.
We zitten hier iig allemaal voor ons eigen vermaak naar vissen en andere diertjes te kijken die rondjes zwemmen tussen 5 stukken glas en wat verlichting dus laten we elkaar nou geen mietje noemen! ;)
 
Ach ja schriftelijk iets uitdrukken is niet het makkelijkste en het begrijpen van een ander ook niet altijd ;)
Ik vat ook weleens iets verkeerd op en zal de laatste zijn die daar moeilijk over doet.
We zijn allemaal mensen toch :)

@John
Natuurlijk heb jij me als naamgenoot wel begrepen. Anders zou je ook geen John heten toch ;)
John & John lalalalalalala ( als in de serie Q&Q :D).
 
Stappersi's komen volgens mij in ieder geval niet voor op slakkenhuiskerkhoven, dus daar kan je wel zand bij doen.

Een aqua expert is verder wat aan de krappe kant, een andere soort (ongeacht welk type aqua expert het is) erbij zal dan ook echt niet gaan,
deze zal constant weggejaagd / nagejaagd worden denk ik en geen plekje kunnen vinden.

Stappersi's zijn zo ongeveer de felste slakkenhuiscichliden als ik me niet vergis...
 
Mijn beeld is in ieder geval iets genuanceerd voor wat betreft de natuurlijke leefomgeving van de Multi's.
Dank voor de verheldering en links!
 
Er zit nu voor de rest niks bij, de stappersi is altijd druk bezig en toleren elkaar. ze komen nu steeds vaker langer en dichter bij elkaar. het mannetje probeert ook vaak het vrouwtje in een slakkenhuisje te krijgen. van het agressieve merk ik weinig ik vind ze persoonlijk nog al helden op sokken met faalangst :) als ze zo eens wat graven kijken ze eerst goed rond of niemand het zag voor ze weer verder gaan. verder schieten ze nog al gauw in het slakkenhuisje.
 
De Multi s hier hebben ook wel de eigenschap dat ze snel in de huisjes schieten hoor. Dat komt me heel bekend voor dus.
 
In een bak met een kolonie multi's hoort geen zand.
Er is al genoeg over gezegd hier. Maar ze graven het idd weg omdat ze zand niet kennen.
Tegen vissenhouders die dat gegraaf en gesjouw met zand leuk vinden om te zien wil ik alleen even zeggen dat jij het ook niet leuk vind als iemand 20M3 troep in- en om je huis dumpt, je dat vervolgens weg schept.. en die %$#$% gooit vervolgens gewoon weer 20M3 aan troep neer in je huis.

Daar ben je dan echt wel snel klaar mee.


Wbt stappersi's:

De agressie komt vanzelf zodra het mannetje wil paren en het vrouwtje (nog) niet. Het mannetje wil nl non stop terwijl het vrouwtje na een legsel vaak een weekje tijd nodig heeft voordat ze weer zin heeft.
Dat pikt het mannetje doorgaans niet en dan gaat hij irritant lopen doen.

Zorg ervoor dat het vrouwtje een (back-up) goed verstopt slakkenhuisje heeft aan de andere kant van de bak tov het huisje van de man. Dat als hij het een keer op z'n heupen krijgt, zij dan kan vluchten/verstoppen.

Ik heb een koppeltje in een meterbak gehad en dat ging maar net goed.
 
Laat maar even om wat te laten horen. De hobby is even op laag pitje komen liggen door omstandigheden ik deed gewoon onderhoud en basis dingen. Nu pak het weer op ik heb de Stappersi weggedaan en niet omdat dit slecht ging ( had al 2 x een nestje gehad ) hier zijn er 2 van overgebleven ik deed hier niks aan puur natuur. deed wel heel fijn granulaat voeren. Nu ben ik toch eigenwijs geweest en mooie rotsformatie gemaakt en een Julio Dickfeldi gekocht. de eerste weken toleerden ze mekaar en ik was bang dat de stappersi agressief zou zijn naar de julio. de julio zat veel verstopt en liet zich alleen maar zien met eten. Ik heb toen een tijd niet meer zoo zitten kijken en bezig geweest met het aquarium behalve voeren en verschonen. Tot mij verbazing zag ik een doodsbange mannetjes stappersi boven de filter zitten en een vrouwtje dat niet meer uit het slakken huisje kwam en er gewoon uitgetrokken werd door de julio. De julio was de helft groter geworden dan de stappersi en zag er heel imponerend uit met paarsachtige gestrekte vinnen.

Ik heb er nu voor gekozen om me aqua expert 70 te gebruiken enkel voor de Julio heb zwart zand genomen en mooie rotsformaties op de achtergrond naar voren toe en toch wat slakkenhuisjes vooraan voor deco.

-moet wel zeggen ik heb een klein aquarium dus kan me maar beperken tot 1 soort en dat waren in het begin de 2 stappersi ik moet zeggen van de agressie merkte je weinig dit waarschijnlijk omdat er geen andere vissen zijn. Verder waren dit hele saaie.... vissen. een kolonie lijkt me leuker en meer bezig
 
En wat heb je met de stappersi's gedaan dan
 
Die zijn naar aquariumzaak Brouwers gegaan in roosendaal.

Nou vandaag lag de Julio er zomaar slecht bij ik denk zelf dat die doodgaat ik heb schadelijke waterwaardes getest en ph en met druppel test. Ik vermoed dat die tegen een steen aan is gezwommen met vangen, durfde niet alles eruit te halen omdat ik bang was dat er een steen zou vallen op de bodem of de julio er tussen zat.

NH3 / amoniak. Was 0 mg\l
Nitriet was ook 0

PH, 8.5
 
Zo zie je maar weer. Bezint eer ge begint.
 

Terug
Bovenaan