Stappenplan bio-co2 simpel zelf maken


Even een berichtje, het bio recept doet het super op mijn co2 setje van jbl! Komt meer uit dan de jbl oplossing zelf, maar die gaat natuurlijk veel langer mee. Maar kwa kosten is het eigen recept beter te betalen! Aanrader dus!
 
Super goed uitgelegd.
Ik heb afgelopen weekend ook een systeem in elkaar gezet, en het lijkt al goed te werken.
Mijn ph is al ongeveer 0.5 gezakt, en ik zit nu rond de 7 denk ik ik (vind het nogal moeilijk af te lezen met de druppeltest die ik heb).

Mijn eerste recept was:
1 liter aquarium water
150 gram suiker
3 gram gist

Volgende keer met iets minder gist proberen.
Ik hoor nogal regelmatig een grote bel ontsnappen, dus het lijkt me dat de productie iets te snel gaat.

Hopelijk krijg ik nu mijn algen wat onder controle...
 
voor welke grootte bak is dit geschikt?
ik heb een 150 bak en daar nu een co2 fles op met ph controller
Zou je het co2 gebruik van de co2fles aan de controller kunnen terugdringen of zou je teveel aan co2 krijgen omdat je het niet kan stoppen?
 
Ik heb een mooi setje in china gekocht waarop je twee petflessen kan aansluiten.
Daarbij een magneet-ventieltje met een tijdklokje: geheel kost nog geen 30 euro.
Zo kun je reguleren (door tijd) en zelfs een ph-meter er op aansluiten zoals een profilux (of goedkopere oplossing zoals de zelfbouw computers die ook op dit forum besproken worden).
 
voorbeeld van het magneet ventieltje:
http://www.ebay.com/itm/CO2-magnetic-Va ... OC:NL:3160


Kitje van 13 dollar:
http://www.ebay.com/itm/CO2-magnetic-Va ... OC:NL:3160


Alleen de dopjes:
http://www.ebay.com/itm/CO2-magnetic-Va ... OC:NL:3160

(slangetjes bijkopen en diffusor of zelf bakje maken)



Mooi kitje van 54 dollar (metaal)
http://www.ebay.com/itm/CO2-magnetic-Va ... OC:NL:3160


Zoek maar eens goed hier (gesorteerd op prijs van duur naar goedkoop, dus lekker scrollen en dan wordt het steeds goedkoper)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... it&_sop=16

Maar je kunt ook eens rondneuzen op aliexpress of banggood, daar is vast ook het een en ander te vinden.
 
Gera zei:
voor welke grootte bak is dit geschikt?
ik heb een 150 bak en daar nu een co2 fles op met ph controller
Zou je het co2 gebruik van de co2fles aan de controller kunnen terugdringen of zou je teveel aan co2 krijgen omdat je het niet kan stoppen?
Bio co2 kan voor alle bakken. Hoe groot je bak is maakt niet uit. Een controller met bio co2 lijkt me vrij nutteloos. De productie van co2 gaat gewoon door en zou je dus moeten afvoeren. De hoeveelheid co2 in je aquarium regel je met behulp van het omgekeerde bakje. Hoe groter het bakje hoe meer co2 er afgegeven wordt. Voor een klein aquarium heb je dus een klein omgekeerd bakje nodig en voor een groot aquarium een groot omgekeerd bakje (of eventueel meerdere omgekeerde bakjes).
 
darter zei:
Gera zei:
voor welke grootte bak is dit geschikt?
ik heb een 150 bak en daar nu een co2 fles op met ph controller
Zou je het co2 gebruik van de co2fles aan de controller kunnen terugdringen of zou je teveel aan co2 krijgen omdat je het niet kan stoppen?
Bio co2 kan voor alle bakken. Hoe groot je bak is maakt niet uit. Een controller met bio co2 lijkt me vrij nutteloos. De productie van co2 gaat gewoon door en zou je dus moeten afvoeren. De hoeveelheid co2 in je aquarium regel je met behulp van het omgekeerde bakje. Hoe groter het bakje hoe meer co2 er afgegeven wordt. Voor een klein aquarium heb je dus een klein omgekeerd bakje nodig en voor een groot aquarium een groot omgekeerd bakje (of eventueel meerdere omgekeerde bakjes).

Als je dit bij een grote bak toepast dan is 1 fles denk ik niet genoeg. Kwestie van even uitproberen denk ik. Theoretisch zou het moeten kunnen en we hebben een lid die het op een bak van ik dacht dik 500 liter toepast.
 
Ik ben opzoek naar een goed formaat ''omgekeerd bakje'' voor mijn aquarium. Het aquarium is 60x30x30 en ik heb in dit artikel aan het begin gelezen dat een bakje van 4x4 cm zou moeten werken alleen ik kan nergens iets vinden wat klein genoeg is... heeft iemand toevallig tips?

Zou bijv. een dopje die op profito flesjes zitten volstaan? hebben een diameter van 4,5 cm.
 
Ik ben opzoek naar een goed formaat ''omgekeerd bakje'' voor mijn aquarium. Het aquarium is 60x30x30 en ik heb in dit artikel aan het begin gelezen dat een bakje van 4x4 cm zou moeten werken alleen ik kan nergens iets vinden wat klein genoeg is... heeft iemand toevallig tips?

Zou bijv. een dopje die op profito flesjes zitten volstaan? hebben een diameter van 4,5 cm.

Is dit wat voor je? Wij hebben dit bakje zowel met de spuitbus als bio-co2 gebruikt en het is ideaal. Ook eenvoudig te ontluchten tegen het geburp van overtollig co2.

 
Is dit wat voor je? Wij hebben dit bakje zowel met de spuitbus als bio-co2 gebruikt en het is ideaal. Ook eenvoudig te ontluchten tegen het geburp van overtollig co2.


maar dit is meer een co2set ipv. Alleen een simpel bakje. Het is om aan te sluiten op een zelfgemaakte bio co2 constructie namelijk.
 
maar dit is meer een co2set ipv. Alleen een simpel bakje. Het is om aan te sluiten op een z
maar dit is meer een co2set ipv. Alleen een simpel bakje. Het is om aan te sluiten op een zelfgemaakte bio co2 constructie namelijk.

elfgemaakte bio co2 constructie namelijk.

Je vroeg naar een bakje van ongeveer deze maat. Dit bakje, in een setje van ongeveer een tientje, is daarvoor zeer geschikt. Wij gebruiken het al jaren voor bio-co2. Mocht je een keer geen bio-co2 hebben, heb je de spuitbus als back up.

Bovendien zitten in dit setje zuignappen om het bakje vast te maken, het bevat slang die je kan gebruiken op je bio-co2 fles, er zit een terugslagklepje bij, erg handig, en je kan dit bakje, in tegenstelling tot veel andere bakjes erg makkelijk ontluchten, en overtollig co2 afvoeren zonder geburp.
Ik denk dat het veel perfecter niet komt maar dat is mijn mening :)
 
Je vroeg naar een bakje van ongeveer deze maat. Dit bakje, in een setje van ongeveer een tientje, is daarvoor zeer geschikt. Wij gebruiken het al jaren voor bio-co2. Mocht je een keer geen bio-co2 hebben, heb je de spuitbus als back up.

Bovendien zitten in dit setje zuignappen om het bakje vast te maken, het bevat slang die je kan gebruiken op je bio-co2 fles, er zit een terugslagklepje bij, erg handig, en je kan dit bakje, in tegenstelling tot veel andere bakjes erg makkelijk ontluchten, en overtollig co2 afvoeren zonder geburp.
Ik denk dat het veel perfecter niet komt maar dat is mijn mening :)

Aah ik had het idd verkeerd gezien, heb het gelijk besteld, bedankt voor de tip! :)
 

Terug
Bovenaan