Staghorn Alg


K

KevinYamaha

Guest
Hallo iedereen!

Zoals de titel al zegt. Ik heb last van Staghorn alg. Een zeer lelijke vorm van een alg soort. Nou is alg niet vaak mooi, maar deze spant wel een hoge kroon.

Foto's:
66if.jpg

4hgt.jpg


Nou las ik op internet dat het 4 logische oorzaken heeft:

- Een ammoniumpiek, bijvoorbeeld door het omwoelen van het substraat.
- Te weinig watercirculatie
- Slecht onderhoud (bijvoorbeeld een verstopte filter)
- Een substraat vol mulm en ander vuiligheid zitten.

Nou woel ik wel is wat in de bodem, maar niet heel vaak. Alleen als het moet en ja tis een aquarium met planten dus het moet toch lijkt mij??

Watercirculatie is zeer hoog door de dubbele pomp

Filters worden regelmatig schoongemaakt

Dus mijn vraag is dan: Wat doe ik fout???
Mijn waterwaardes heb ik op een lijst staan en veranderen niet heel veel

lijst:

c7l4.jpg



Iemand een idee??
 
Welkom op AF-forum. :)

Doe je ook een flinke waterwissel, als je met de planten/bodem bent bezig geweest?

Wat is regelmatig filters schoonmaken bij jou en hoe maak je ze schoon? Normaal hoeft dat pas als je uitstroom minder wordt.

Zit helaas met dezelfde alg in mijn grote bak, ben nu het nitraat en fosfaat aan het bijsturen en de plantenvoeding. Zie in jou lijstje dat nitraat 0 is (NO3) en geen fosfaat meting. (PO4)
 
Danku!

Nee, meestal doe ik dat niet, omdat ik niet zo heel vaak echt flink in de bodem zit te wroeten. Las vandaag ook op dit forum dat dat vaak beter is. Dus volgende keer maar weer doen (lekker met emmers water de trap af, altijd een succes!)

Ik maak ze meestal eens in de maand schoon. Vaak als ik idd merk dat de uitvoer minder wordt of dat het water niet mooi is of iets degelijks zeg maar.

Ik zit kwa nitraat en fosfaat als het goed is beide rond de 0, want dat is dan bij No3 goed op de lijst te zien dat deze maar lichtelijk schommelt en voor de fosfaat zit van die fosfaatvangers in de pomp. Dit heb ik toen gedaan, om gewone draadalg waar ik veel last van had tegen te gaan. Dit samen met de extra pomp en dus meer stroming ging wel de draadalg tegen, maar toen later kwam dus deze alg erin. Of dat met het lage fosfaatgehalte te maken heeft weet ik niet ( Ik gok niet, maar dat weet ik natuurlijk niet)

Water laat ik eens in de zoveel tijd testen bij de intratuin met die druppeltesten enzo en daarbij zegt hij altijd dat het water perfect is.

Hopelijk kom jij wel tot een oplossing. Of misschien ik dan hebben andere hier ook baat bij!
 
Ik had ook draadalg en kreeg dit erbij, terwijl draadalg op zijn retour lijkt te zijn. Ik heb ongeveer een week of twee een flinke snoei gedaan. Zoveel mogelijk blad wat alg had weggeknipt. Co2 ook hoger gezet. Moet alweer redelijk wat blad weghalen met alg, maar niet zoveel als de vorige keer.

Heb de staghorn alg gekregen, nadat ik flink veel planten had verplaatst. Had tevens wel een grote waterwissel gedaan, meteen erna. Doe nu ook tussendoor even een stukje bodem afhevelen bij het hout en dat water weer aanvullen. Steeds een emmertje of twee. Bij het weekend onderhoud, grotere water wissel en bodem afhevelen.

Hoef gelukkig niet geheel met emmers aan de slag. De gootsteen is net geen twee meter bij het aquarium vandaan. Enkel met de bodem afhevelen heb ik een emmer nodig. :)
 
Zoals Lex ook al opmerkt mis ik de meting van po4 en is de no3 ook niets tot weinig. Als deze stoffen niet voldoende zijn kun je gaan zitten wachten op de algen.
Ik zie op de bovenste volgens mij gewoon groene algen wat duidt op een co2 tekort eventuuel icm teveel licht .Bij een kh van 6 en een ph van zo n 7.2 is de co2 waarde rond de 11 mg/L. Dus waarschijnlijk niet voldoende.
Geef je ook plantenvoeding??
Ik denk dat je wellicht en een tekort aan voeding hebt en wellicht af en toe een ammoniumpiek waardoor je staghorn krijgt als je niet voldoende daarna ververst.

Ook zie ik dat de waarden van bv de ph regelmatig schommelen. dat kan ook enkele algen bevorderen. Probeer de waarden zo stabiel mogelijk te houden.

Haal die fosfaatvanger maar snel uit het filter hoor. Daarmee voorkom je geen draadalgen. Dat is meer een co2 tekort.
En hoeveel uur verlicht je de bak??
Zorg dat er altijd voldoende voedingsstoffen in je water zitten. Dus zowel nitraat als fosfaat en voldoende co2 met sporenelementen.
 
Dan heb jij hetzelfde als ik dus. Toch raar dat best veel mensen het hebben en het toch best onbekend is.

Ik ga ook maar beginnen met het verversen dan maar. Het afknippen deed ik al regelmatig, maar langzaam groeiende planten kun je ook niet ineens kaal knippen...
 
Jij beweerd dus dat het juist een tekort is aan NO3 en PO4? Want hier had ik niet aan gedacht vanwege dat dit vaak meer schadelijke stoffen zijn.

Ik heb, sinds kort dan wel, een Co2 set erbij. Ik weet niet hoe ik mijn co2 waarde kan meten en dat zal wel erg duur zijn anders. Maar de set is aanwezig. Nu staat die denk ik 2 weken, dus moet nog goed indraaien.

Merkte toen wel dat die fosfaatvanger wel hielp, maar inmiddels is de co2 set erbij gekomen en idd de verlichting teruggeschroefd en vervangen door betere buizen.

Ik ga iig de fosfaatvanger eruit halen, water grotendeels verversen (Hallo emmers en hallo trap..), planten weer wegknippen en daarna laat ik weer wat weten als ik wat merk aan de algen groei
 
Gezien je aangaf, bij Intratuin te laten meten, is dat een "controle" op je eigen meting? Zo niet, dan zou ik toch zelf maar een druppeltest in huis halen.

C02 kun je bepalen door de Ph en de Kh te meten.
http://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium
 
Ik heb die tabel eerder gezien, maar werd van gezegt dat die wat onnauwkeurig is. Hij geeft nu wel aan dat de Co2 waarde goed is volgens de tabel.

Ja, de test van intratuin is een controle ja, maar dan wel op de punten die je op de lijst kon zien. de rest meet ik zelf niet thuis. Daarom dus die controle.
 
Ik had ook last van deze alg.
Ben toen gestopt met plantenvoeding, 3 bosjes cabomba in de bak gedaan, bladeren met alg steeds verwijderd,
en mijn bodem niet meer omgewoeld bij het schoonmaken.
De ene week 15 liter verversen en bodem afzuigen, de tweede week 30 liter verversen en bodem afzuigen.(bak van 110 ltr)
Verder 6 grote japonica garnalen er in gedaan.
Mijn alg is nu weg.
Hoef zelfs het glas amper te poetsen.
Als ik merk dat de planten minder gaan groeien voeg ik weer een paar keer plantenvoeding toe.
Mijn filter blijf ik op advies zoveel mogelijk vanaf, witte watte vervang ik elke week of elke twee weken. ( ligt aan groenafval er in )
 

Terug
Bovenaan