Staghorn alg behandelen in garnalenbak


EmBillie

Member
Lid geworden
26 september 2023
Berichten
23
Leeftijd
31
Hoi allemaal, sinds een maand of twee draait er een nieuwe Superfish Tropical 70 met een stuk of 50 crystal red garnalen en 9 corydoras pygmaeus.
De planten groeien heel goed, de garnalen hebben eitjes, daar gaat het wel goed maar ik begin te worstelen met Staghorn alg.

In de eerste maand kreeg ik plots een uitbraak van baardalg. Ik heb twee ramshorn slakken in de bak gezet, het licht van 8 naar 6 uur gezet en dat heeft geholpen, de baardalg is weg. Echter komt er nu Staghorn alg op, vermoedelijk meegelift met een plantje.

Mijn waterwaarden zijn:
Ammoniak 0
No2 0
Ph 6-6,5
Kh 0-1
Gh 6
Nitraat ga ik vandaag nog even testen want mijn test is over de datum, dus koop ik even een nieuwe.

Ik gebruik een Shrimp King Active Soil bodem. De lamp van het aquarium vind ik persoonlijk erg fel, dit is een Super Bright retro LED van Superfish. Ik gebruik osmosewater met Gh+ mineralen. Ik knip regelmatig de aangetaste plantendelen weg, maar het komt dan terug. De alg zit voornamelijk op één plant. Ik voer eenmaal daags een kleine hoeveelheid die binnen 2-3 uur opgegeten is en aanvullend wat bladeren zoals walnootblad.
Ik voeg geen plantenvoedsel toe (Shrimp king beweert dat de bodem al voeding bevat) en ook geen co2 omdat ik dat uit mezelf niet zo snel durf vanwege de garnalen. Maar sta uiteraard open voor tips hier over.

Hebben jullie tips waar vanaf nu te beginnen?
Ik lees over waterstofperoxide dips voor de planten wat ik in huis heb en gezien het een javavaren op een steen is is dat zeker mogelijk, maar daar pak ik de oorzaak niet mee aan denk ik.
Kan de lamp toch te fel zijn? (Ik weet niet hoeveel lumen deze heeft) het merk Superfish heeft ook lampen die minder geschikt zijn voor plantengroei maar meer voor kleur, ik sta er ook wel voor open om een andere lamp aan te schaffen.

Ik sta open voor allerlei tips want ik heb nog nooit met deze alg te maken gehad. Ik ben ook zeker bereid om producten in huis te halen als die zullen helpen. Alvast bedankt voor jullie tijd :)
 
Een javavaren op een steen zal zijn voeding uit de waterkolom halen en niet uit de bodem.
 
Een javavaren op een steen zal zijn voeding uit de waterkolom halen en niet uit de bodem.
Alle planten die met de wortels in de bodem staan hebben inderdaad geen last van alg. Het is enkel deze javavaren. Zou het aan te raden zijn om een vloeibare bemesting te gaan gebruiken mocht het nitraat laag uitvallen? Ik heb nog wel wat in huis wat veilig voor garnalen is
 
Ik zie nu trouwens dat ik in mijn eerste post baardalg heb genoemd, het was geen baardalg maar draadalg :) Het lukt me op één of andere manier niet om de eerste post aan te passen
 
Staghorn krijg je door een nh3/4 piek en die heb je al achter de rug denk ik. Ik vermoed dat je straks geen staghorn meer krijgt als alles in balans is en verder zou ik blad met "veel" alg gewoon weghalen.
Niet teveel met middeltjes bezig zou ik zeggen met garnalen.

 
Staghorn krijg je door een nh3/4 piek en die heb je al achter de rug denk ik. Ik vermoed dat je straks geen staghorn meer krijgt als alles in balans is en verder zou ik blad met "veel" alg gewoon weghalen.
Niet teveel met middeltjes bezig zou ik zeggen met garnalen.

Dat zou heel erg mooi zijn.
De piek kwam een kleine week na het opstarten en was heel snel weer weg (binnen een week of 1,5) vanwege het gebruik van een al ruim ingedraaid filter afkomstig uit een andere bak, de alg begon toen inderdaad ook. Ik meet nu ongeveer 1,5 maand geen ammoniak meer. Maar ik zal dan vast nog even wat meer geduld moeten hebben :) Dan ga ik gewoon door met wat ik nu doe en kijk ik het even aan, dankjewel voor je reactie!
 
Ja dat kan want de nh3/4 piek zie je vaak rond week 2.
 

Terug
Bovenaan