staart verkleurd (zwart)


M

milocodinges

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een jonge gele komeetstaart goudvis bij mijn vier anderen goudvissen laten komen wonen, in een aquarium van rond de 90 liter.
Vis is al een stuk gegroeid in die paar weken, toen ze bij ons kwam was ze de kleinste uit de speciaalzaak en ook magertjes.

Nu zie ik ineens dat sinds vorige week de staart en buikvin zwarte stukjes beginnen te krijgen. Waterwaardes zijn prima, vis maakt geen zieke indruk (actief, intacte en rechtopstaande vinnen, goede eetlust, slijmlaag).
Nu las ik dat het met het paaiseizoen te maken kan hebben maar ik kan er geen verdere info op internet over vinden. Lijkt me sterk dat het verbranding i.v.m nitriet is, gezien m'n waterwaardes prima in orde zijn.

Iemand een idee? Kunnen vinnen gewoon verkleuren?
 
Vinnen kunnen gewoon verkleuren ja, mijn shubunkins verkleuren ook.
Je vissen zitten wel in een te klein aquarium, bedoel je met komeetstaart sluierstaart. Komeetstaarten worden nog groter en hebben een nog groter aquarium nodig.
sluierstaarten hebben 50 liter per stuk nodig, als jij dus sluierstaarten hebt moet het minimaal een 250 liter aquarium zijn, komeetstaarten hebben een nog veel groter aquarium nodig.
Als ik jou was had ik ze weg gedaan naar iemand met een groter aquarium/vijver of een groter aquarium kopen.

Heb je toevallig een foto van de vissen,dan kunnen we ziet of het sluier of komeetstaarten zijn?

Remco
 
Goudvissen verkleuren zelden naar zwart tenzij er iets mis is. Bij zwarte plekjes denk ik direct aan ammoniakverbranding. Dit kan heel plaatselijk zijn door bijvoorbeeld het omwoelen van de bodem.
 
Het zijn komeetstaarten, 'gewone' goudvisjes met een langere staart en vinnen. Voor nu passen ze in dit aquarium, heb al eentje op het oog die ik met een paar maanden wil (ciano emoticons 120 als ik het goed schrijf).

EBE9FC78-4239-49E9-91BE-F0DBFD280B77_zpsphkmfr1j.jpg


60A4E5F3-8495-4F23-B3BD-DBE41F0CA462_zpslnx0oxav.jpg


Het was lastig om een goede te maken, dit is de beste :)

60FC8ED6-C3E6-4ABF-9367-C9609A9CECD7_zps4kcmckit.jpg


Ik heb ook een zwarte goudvis, veel moeite gedaan om die te krijgen, mijn dierenwinkel heeft me iedere week aan de lijn gehad en uiteindelijk maar besteld voor mij ;)


Ik heb nog Esha liggen, mocht het verbranding zijn. Maar staart is intact en het visje levendig. Rest heeft ook nergens last van.
 
Je hebt hele mooie vissen. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ze ook voor nu al niet meer in de bak passen. Simpelweg om het feit dat het vijvervissen zijn. Ook de bak die je op het oog hebt is al te klein. Zeker nu de vissen nog niet volgroeid zijn is het juist schadelijker ze in een aquarium te houden. Als je pers� goudvisachtige vissen wil houden kan je beter naar sluierstaarten gaan kijken.
Over wat ze precies mankeren durf ik niks te zeggen, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat de huisvesting een groot aandeel in het geheel heeft. En ook met de beoogde nieuwe bak zaldat niet anders zijn.
 
Jammer dat de Ts al een poos niet meer gereageerd heeft. Ben wel benieuwd hoe het nu gaat met de vissen.
 

Terug
Bovenaan