Sproeikop/tuinspuit gebruiken tijdens waterwissel?


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Om de (harde) straal wat te kunnen regelen en te voorkomen dat alles uit de bodem wordt geblazen ben ik van plan om een sproeikop/tuinspuit te gebruiken tijdens waterwisselen. Ook makkelijk is dat hier een 'stop' op zit zodat je niet het hele huis door hoeft te rennen wanneer de bak vol is om de kraan uit te draaien 🤣

Kan dit kwaad? Staat me iets van bij dat ik hier ooit iets over gelezen heb maar kan het echt nergens meer vinden. Ging volgens mij over veel luchtbellen die vrijkwamen tijden het gebruik van een sproeikop en dat dat ergens slecht voor zou zijn.
Vergeef me als ik onzin uitkraam maar ik durf te zweren dat ik hier ooit iets over gelezen heb 🤣😅

Dit is wat ik van plan ben om te gaan gebruiken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-06-20-21-30-50-624-edit_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-06-20-21-30-50-624-edit_com.android.chrome.jpg
    43.1 KB · Weergaven: 36
@Friesian Dit is gewoon een uitlaat van een filter bevestigd aan het uiteinde van de tuinslang? Wordt gebruikt voor zowel leeg laten lopen én vullen?
 
@Friesian Dit is gewoon een uitlaat van een filter bevestigd aan het uiteinde van de tuinslang? Wordt gebruikt voor zowel leeg laten lopen én vullen?
Die inlaat kun je inderdaad gebruiken tijdens het vullen van de bak. Het breekt de straal voldoende. Bij mij paste die inlaat gewoon over de tuinslang, ik hoefde hem niet extra vast te zetten. Wel zo makkelijk als je wat vuil van de bodem wilt hevelen terwijl je de bak deels leeg trekt.
 
@Friesian Dit is gewoon een uitlaat van een filter bevestigd aan het uiteinde van de tuinslang? Wordt gebruikt voor zowel leeg laten lopen én vullen?
Ik gebruik de aanzuig buis met korf bij het vullen. De slang bij de helft eruit laten lopen van het water. Bij de bouwmarkt vindt je een Gardena montage set voor aan de keukenkraan. Afhankelijk van de draad werkt dat. Grohe is bijvoorbeeld een goede kraan. Anders gebruik je een andere waterdief. Op de foto zie je het kraantje van de Gardena koppeling. Ook dit is verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
 
Ik dacht altijd dat een tuinslang weekmakers bevatte. Daarom durf ik het niet. 🙈
 
@Friesian
Ja, ik heb een koppeling voor aan de mengkraan en de slang in orde. Bij de slang zat ook deze tuinspuit vandaar ook de vraag. Ik ga ook eens kijken of ik ergens nog een oude inlaat kan vinden thuis om die eens te bevestigen.
 
Ik dacht altijd dat een tuinslang weekmakers bevatte. Daarom durf ik het niet. 🙈
Ik heb eerder eigenlijk altijd een tuinslang gebruikt zonder erbij na te denken. Zijn er veel tuinslangen die dit bevatten dan en komt dit al vrij bij water van max. 30 graden? Heb nu vanmiddag een nieuwe gekocht, die set die ik hier ook als voorbeeld heb gebruikt. Kan dit echt kwaad en komt dit veel voor?
 
Wat ik je wel kan zeggen is dat in het verleden grote problemen zijn geweest met van die uitrekbare slangen. Deze dus echt niet gebruiken.

Edit: zo'n groene heb ik jaren gebruikt, ik kan je niet zeggen of dit dezelfde is.
Ik ben een andere gaan gebruiken omdat de groene graag knikt.

Even goed doorspoelen voor gebruik kan natuurlijk geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik je wel kan zeggen is dat in het verleden grote problemen zijn geweest met van die uitrekbare slangen. Deze dus echt niet gebruiken.

Edit: zo'n groen heb ik jaren gebruikt, ik kan je niet zeggen of dit dezelfde is.
Ik ben een andere gaan gebruiken omdat de groene graag knikt.

Even goed doorspoelen voor gebruik kan natuurlijk geen kwaad.
Ik geef even dit topic als voorbeeld.
 
Ik geef even dit topic als voorbeeld.
Dat was het merk inderdaad. Kwam er niet meer op, super dat je het topic wist te vinden.
 
Ging volgens mij over veel luchtbellen die vrijkwamen tijden het gebruik van een sproeikop en dat dat ergens slecht voor zou zijn.

Yep. Voor de slijmhuid van je discus.
Die vinden het helemaal niet prettig dat die bubbels aan hun huid kleeft.
 
Wat ik je wel kan zeggen is dat in het verleden grote problemen zijn geweest met van die uitrekbare slangen. Deze dus echt niet gebruiken.
De Xhose inderdaad.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar gewone tuinslang van de Action.
 
Gebruik zo'n soort met meerdere standen zodat die ook zachter kan (niet enkel verschillende sproeistanden). Is ideaal en kun je evt. ook over de rand hangen. In de meter bakken gaat hij voluit en de kleinere bakjes op laagste stand.

 
Ik gebruik in het aquarium op de slang een pompje. Dan trekt ie sneller leeg en bij vullen breekt het mooi de straal.
 

Bijlagen

  • IMG_0484.jpeg
    IMG_0484.jpeg
    17.7 KB · Weergaven: 30
Kleine aanvulling, een sproeikop kun je de regen mee simuleren, of het daadwerkelijk wat uitmaakt weet ik (nog geen andere manieren gebruikt) niet maar merk wel dat de corydoras altijd hyper worden bij de waterwissels.
 
ik sluit een slang aan op de retour van de pomp voor het af te hevelen water en een slang op de spraybar voor het verse water.
via een eheim koppelstuk dat tussen de retour zit.

dat werk uitstekend.
 
Kleine aanvulling, een sproeikop kun je de regen mee simuleren, of het daadwerkelijk wat uitmaakt weet ik (nog geen andere manieren gebruikt) niet maar merk wel dat de corydoras altijd hyper worden bij de waterwissels.
Hahah ja daar deed ik het ook een beetje voor, inderdaad om een beetje regen na te bootsen
 
Komt dat gedrag dan door het "regengekletter" of veelal door wat kouder water wat men inbrengt?
 
Komt dat gedrag dan door het "regengekletter" of veelal door wat kouder water wat men inbrengt?
Bijde denk ik ja, met regen komen vissen ook altijd naar de oppervlakte toe. Een regenbui is voor een vis een hele ervaring lijkt me. Als dat dan ook nog gepaard gaat met koud water dan zal dat vast het 1 en ander triggeren. Ik ga het binnenkort ook eens proberen 😄
 
Een reden om kraanwater dmv een sproeier aan de bak terug te vertrouwen is ook dat er zodoende lucht uit wordt gedreven omdat het onder hogere waterleidingdruk in water opgelost no2 belletjes aan de slijmhuid en in de kieuwen plakken.
Als caissoneffect😀
 
Neen, opgelost gas daar heb ik het over en niet alleen voor zo dom discus vissen zo kort over nagedacht.
Beetje ga ik zeggen.
Laat me maar lachen, wat een onbeschrijfelijke onkunde kan er toch maar telkens her en der verkondigt worden!bubbeltjes lucht en bubbeltjes gas .
Whats the final conclusion of systhem that is being dumme fied full.
Om opgeloste stikstof uit de kraan direct toe te voegen dmv een sproeiding helpt de slijmhuid en kiewen van alles beschermen.😥
 
vroeger toen er nog chloor in het water zat was met een douchekop een emmer vullen de manier on daar een deel van kwijt te raken.
vandaag de dag is het beter om het rustig er in te laten vloeien
Tenzij je vissen hebt waarvoor veel ruw toegevoegd water een trigger is om bijvoorbeeld eitjes af te zetten
 

Terug
Bovenaan