Springers?


Xiano #pareldanio

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Berichten
333
Leeftijd
18
Kunnen deze vissen springen?

Trigonostigma espei
Tateurndina ocellicauda
Apistogramma borellii
Stiphodon rutilaureus
Poecilocharax weitzmani
Sphaerichthys vaillanti
Iriatherina werneri

PS: ik stel deze vraag omdat ik al vele vissen dood op de grond vond, zoals betta coccina, chinese danio's, Kaap lopez en ringbandsnoekjes.
 
De Iriatherina werneri heb ik op het internet na lang zoeken gelezen dat deze springen.
 
En ik dacht dat ook de stiphodon niet kan springen.
 
De goerami's en tateurndina ocellicauda, denk ik dat deze wel kunnen springen, maar ik ben het niet zeker.
 
Het ligt er een beetje aan wat je onder springen bedoeld, sommige dieren staan erom bekend dat ze van nature springen, maar er zijn er veel die dat niet doen tot dat ze zich in het nauw gedreven voelen en proberen te ontsnappen, maar dat is geen natuurlijk of algemeen gedrag.
 
De twee overgebleven soorten dacht ik ook dat deze niet konden springen.
 
Het ligt er een beetje aan wat je onder springen bedoeld, sommige dieren staan erom bekend dat ze van nature springen, maar er zijn er veel die dat niet doen tot dat ze zich in het nauw gedreven voelen en proberen te ontsnappen, maar dat is geen natuurlijk of algemeen gedrag.
Ik bedoel dat ze van nature springen.
 
Want mijn paracheirodon simulans en hyphessobrycon amandae springen niet.
 
Ik denk dat @willem666 bedoelt dat ze allemaal springen.

We have a winner!

ik al vele vissen dood op de grond vond, zoals betta coccina, chinese danio's, Kaap lopez en ringbandsnoekjes.

Dit zegt ook iets vind ik.
Als ze willen kunnen nagenoeg alle vissen springen, en blijkbaar willen ze in jouw geval aangezien je zoveel vissen naast je bak vindt...
Dus kan je beter daar op focussen en achterhalen waarom ze springen...
Misschien is er iets anders mis? Teveel vissen? Angstige vissen? Schrikachtige vissen? Afwijkende waterwaardes? Foute combinaties?
... (Ik kan nog wel een en ander bedenken)
Sommige vissen springen sneller dan andere maar de omstandigheden kunnen ook aanzetten tot springen.

Sowieso helpt het om de bak af te dekken of je kan ook afzien van vissen als de bak perse open moet blijven.

En ik dacht dat ook de stiphodon niet kan springen.

Ah?
Je weet dat ze in het wild watervallen van ettelijke meters beklimmen om bovenaan te kweken?
Dus zelfs als ze niet springen kunnen ze makkelijk uit de bak kruipen als ze dat willen en dan zijn we terug bij af...
 
Laatst bewerkt:
We have a winner!



Dit zegt ook iets vind ik.
Als ze willen kunnen nagenoeg alle vissen springen, en blijkbaar willen ze in jouw geval aangezien je zoveel vissen naast je bak vindt...
Dus kan je beter daar op focussen en achterhalen waarom ze springen...
Misschien is er iets anders mis? Teveel vissen? Angstige vissen? Schrikachtige vissen? Afwijkende waterwaardes? Foute combinaties?
... (Ik kan nog wel een en ander bedenken)
Sommige vissen springen sneller dan andere maar de omstandigheden kunnen ook aanzetten tot springen.

Sowieso helpt het om de bak af te dekken of je kan ook afzien van vissen als de bak perse open moet blijven.



Ah?
Je weet dat ze in het wild watervallen van ettelijke meters beklimmen om bovenaan te kweken?
Dus zelfs als ze niet springen kunnen ze makkelijk uit de bak kruipen als ze dat willen en dan zijn we terug bij af...
De bak is afgedekt maar er zijn kleine gaatjes langs de zijkant. Te veel vissen kan niet, waterwaarden zijn goed en ik heb nooit slechte combinaties bij elkaar gezet.
 
Hoe groot is je bak eigenlijk want ik weet uit ervaring dat de Pauwooggrondel ook soms geen makkelijke klant is en dat kan soms ook problemen geven met andere bodembewoners.
 
Heb je al die soorten in een bakje van 60cm? Hoeveel had je van elke soort dan?
 
Kaap Lopez springt toch niet?
Of kookt je water?

Heb je een kat die ze eruit hengelt?
En hoezo is je bak open dan?
 
Volgens dit artikel wel hoor:

Ja, en ik kan het bevestigen, het zijn zeer goede springers. Mijn mannetje is twee keer door de kleine openingetjes gesprongen.
Terwijl iedereen die mijn dekruit zou gezien hebben dat niet zou kunnen geloven.
 
Kaap Lopez springt toch niet?
Of kookt je water?

Heb je een kat die ze eruit hengelt?
En hoezo is je bak open dan?
Er ligt een dekruit op maar langs de zijkanten zijn er kleine openingetjes van 1 of 2 mm
 
Welke vissen van deze karperzalmen zijn gevaarlijk om op de grond te vinden?

Tyttocharax tambopatensis
Nannostomus beckfordi
Nannostomus mortenthaleri
Neolebias trewavasae
Poecilocharax weitzmani
 
Dus rap schrikken en er dan uitspringen mag er ook bijgerekend worden.
 
Om welke bak gaat het eigenlijk want ik vindt het wel heel frappant als je zoveel vissen naast de bak aantreft. Dan zou ik eerder denken dat er ergens iets niet pluis is qua samenstelling of waterwaarden.
 
Om welke bak gaat het eigenlijk want ik vindt het wel heel frappant als je zoveel vissen naast de bak aantreft. Dan zou ik eerder denken dat er ergens iets niet pluis is qua samenstelling of waterwaarden.
De Superfish home 60, ik heb mijn waterwaarden nog maar 2 dagen geleden getest en deze waren goed.
 
Te veel vissen kan niet, waterwaarden zijn goed en ik heb nooit slechte combinaties bij elkaar gezet.

Ok.
Ik zou kunnen zeggen: "Top!"
Maar dan moet ik je op je woord geloven.
Op zich is dat geen probleem en ik wil niet ambetant doen of zo, maar net zoals iedereen kan ik makkelijk een overzicht oproepen van al jouw berichten.

Dan wordt snel duidelijk dat je allerlei vragen stelt over soortjes en combinaties en kweekpogingen waardoor het voor mij alvast lijkt alsof jij ook alle kanten op springt (qua plannen dan).
En uit je eerste bericht blijkt dat je al minstens vier verschillende soorten vis naast de bak hebt gevonden...
Dan wordt het op slag een stuk moeilijker om zomaar aan te nemen dat je alles zo strak onder controle hebt. Sorry hoor...
Vandaar mijn advies hierboven.
En als al die vissen effectief door enkele kleine gaatjes zijn gesprongen dan vind ik dat nog straffer/meer verontrustend dan bij een open bak.
Dan willen ze wel zeer graag uit de bak lijkt me?

Trouwens:

kleine openingetjes van 1 of 2 mm

Een vis (en al zeker de soortjes die jij noemt) kan onmogelijk door een gat van 2 mm springen, dat snap je nu toch zelf ook?
Zodra de vis breder is dan de 2 mm (van het gat) kan hij er niet door namelijk... :rolleyes:

Deel anders eens een foto van de bak en beschrijf eens welke vissen je er nu al in hebt (gehad)...
 

Terug
Bovenaan