Springende Betta mannetje.


K

Korbes

Guest
Hoi. Heb sinds kort een nano bakje ingericht met de bedoeling een betta mannetje in te houden. Het is een 20 liter bakje met een afdekplaat. Maar de afdekplaat is iets kleiner dan de bak zelf, dus is er een kiertje van zo'n 1,5 cm aan 1 kant van de bak. Nu heb ik 3 dagen terug een mooie betta uitgekozen en in m'n bak gedaan. Hij leek 't naar zn zin te hebben. Lekker de hele dag lopen verkennen in de bak.

De volgende ochtend toen ik wakker werd in de bak gekeken en ik zag de vis niet meer. Na een kleine zoektocht zag ik m'n betta achter de kast waar de nano bak op staat op de grond liggen. Dood helaas, Hij moet er 's nachts uitgesprongen zijn, want hij was erg droog al. Toen ik navraag deed bij de winkel waar ik hem vandaan had, vertelde de beste man dat dit bijna nooit voorkomt. Eens in de duizend keer. Dus toen een andere uitgekozen en thuis weer in de bak gedaan. Het licht van de bak gaat om 22 uur uit. Toen zag ik de nieuwe betta nog wel zwemmen. Hele avond verder goed opgelet. Ging goed. Maar rond 01 uur in de nacht zag ik hem niet meer zwemmen dus even rondgekeken en deze lag naast de bak op het kastje. Lag ook al bewegingloos. Heb hem toch weer in de bak gedaan. Hij bleef zo'n 5 minuten bewegingsloos drijven en begon opeens weg te zwemmen. Hij had het toch gered. Dus toen voor de rest van de nacht de bak goed afgesloten aan de bovenkant. Maar 's ochtends zag ik hem helaas toch levenloos op de bodem van het aquarium liggen tussen de planten. Tijdens z'n sprong toch te grote dreun gehad denk ik.

Maar is dit normaal gedrag dat betta's uit de bak springen als het niet goed afgesloten is? Of hebben deze 2 gesprongen misschien omdat er aan de waterwaarden iets niet klopte oid?

Ben sowieso van plan weer Betta mannetje in m'n bak te houden. Maar ik ga nu wel eerst een andere afdekplaat regelen die de bak helemaal afdekt.
Maar ook raar dat de verkoper er nog nooit van gehoord had dat deze vissen springers zijn. Snap wel dat winkeliers hun waar kwijt willen, maar toch niet ten koste van dieren levens.
 
Misschien kloppen de waterwaarden niet idd want je bakje staat nog maar kort zeg je,meten is weten.
Neem aan dat die 20 liter bruto is dus gaat er nog wat af vanwege de inrichting en is ook wel krap eigenlijk.

Je moet er rekening mee houden dat in deze gevallen de winkelier totaal geen kennis van zaken heeft of idd puur aan zijn kassa denkt en niks geeft om de omstandigheden waar de vis terecht komt na de verkoop helaas.
 
Maar ook raar dat de verkoper er nog nooit van gehoord had dat deze vissen springers zijn. Snap wel dat winkeliers hun waar kwijt willen, maar toch niet ten koste van dieren levens.

geld is geld helaas.

ja betta´s zijn bekende springers.

verschilt per betta maar ja ze kunnen heel goed springen.

alleen dat er nu in 2 dagen tijd 2 verschillende betta´s door die gleuf zijn gesprongen...

wil je is een foto maken van de bak en 1 van de kap?
 
Dit is de bak in zn geheel:

i0pbutn2sbqt9.jpg


En dit de spleet:

puvndsnbedxgm.jpg


trouwens, hoe kunnen die foto's wat kleiner geupload worden en waarom staan ze op hun zij als ik ze upload. Op mn pc staan ze wel goed. Ik gebruik mupload.nl voor de foto's
 
uploaden via de "upload bestand" knop werkt beter denk ik zo.

kan je ook een miniatuur neerzetten (die groter word als je erop klikt)

ja de bak zelf ziet er goed uit.. die spleet is inderdaad wel groot.

ja waarom ze sprongen? geen idee...

is niet de originele afdekplaat denk ik zo.
 
Bekijk media item 237Bekijk media item 236Even om te testen nogmaals de foto's.

En volgens mij is het gewoon de afdekplaat wat bij deze aquarium hoort. Ik heb hem zo gekocht. Maar zoals ik al zei, ga ik al een beter passende plaat regelen.
Heb al wat glasbedrijven gemaild, kijken of ze zo klein kunnen of willen leveren en hoe duur.
 
ik denk ook eerder dat er iets niet goed is met de waarden want ondanks dat een Betta kan springen zullen ze niet zo snel uit de bak springen en al helemaal niet meer dan één. Ik denk dan ook dat er iets niet in de haak is.
 
Ik zal straks even de waarden 's meten.
 
Zitten er ook drijvers in en is de verlichting niet te fel? ik denk niet dat dit de directe oorzaak zal zijn maar ze hebben wel graag drijvers en wat gedempt licht.
 
Nee niet echt drijvers, maar een plant is zo hoog dat het de helft van het wateroppervlakte bedekt.
Verder geen mogelijkheid om het licht te dempen.
Maar dat springen deden ze allebij s avonds juist. Nadat het licht uit was.

Overdag heb ik ze beide van ong. 13.00 tot 22.00 uur gewoon normaal gezien. Toen het licht dus aan was.
 
Net de waarden gemeten. Ph 7, Kh 4, Gh 8 en nitraat 25 mg. De temp had ik tijdens de beide visjes op 28 graden staan.
Lees overal dat Betta's 28 graden lekker vinden. Maar heb ook op diverse fora gezien dat ze op 25 graden gehouden werden.
Dus dat is eigenlijk ook nog een vraag voor mij. Van de info van de winkeliers hier wil ik liever niet meer vanuit gaan, maar daar staat ook 28 graden.

Zojuist ook een beter passend glasplaat geregeld, voor maar een paar munten. Wordt op maat gesneden, zo meteen even ophalen.
En zal ik t dan nogmaals proberen met een betta mannetje of niet aan beginnen met deze waarden?
 
Ik heb ze hier op 23-24 graden zitten.Ik zie verder niks bijzonders aan je waarden hoor.Ik weet niet wat kort is maar ik zou de bak wel minimaal 4 weken laten indraaien. Misschien dat de no3 ook wat hoger is nu door de omzetting van de nitriet.
Hoe lang draait de bak nu dan?
 
Weet je ook de waterwaarden voor nitriet (no2) en nh3/4? Als deze te hoog zijn willen betta's wel eens gaan springen, als het ware op zoek naar water met betere kwaliteit.
In de natuur springen ze nog wel eens van poel naar poel, dus springen kunnen ze zeker.
 
Ik ben er ook bang voor dat de reden die Noa noemt weleens met het gedrag te maken kan hebben en daar komt dan ook de hogere no3 vandaan volgens mij.
Ik zou de nh3/4 en de no2 goed meten of laten meten en liefst met druppels.
 
ik ga zo toch op pad dus neem ik wel water mee naar de aquawinkel hier. om de nh3/4 en no2 te laten meten. Maakt t verder of het water in een plastic bakje vervoerd wordt? Wel afgedekt hoor. Of toch t liefst in n glazen pot
 
Als hij maar goed schoon is dan komt dat wel goed. Vraag ook even of ze de waarden voor je willen opschrijven zodat je deze kan posten.
 
Had zelf nog nitriet testen liggen. Ik kom uit op <0,3mg/l.
Dat is wel ok denk ik zo?
 
Minder geeft de test vaak niet aan dus dat kan dan ook voor hetzelfde geld 0 zijn. het is in ieder geval nu niet echt verhoogd en wss gewoon 0.
 
Temp van 28graden is veels te warm.

Betta's kunnen zelfs vanaf 20graden.

Zou t houden op 23-24
 
Ik houd mijn Betta's in een bak zonder dekruiten ( wel lichtkap), Ook bij paniek in de bak springen deze niet, maar duiken juist naar de bodem!!! en/of tussen de planten.
Ik denk dat de vissen zich zeer onprettig voelen in je bak en dat ze daarom springen.
Veel aquarianen weten niet dat kraantjes water dusdanig is ontdaan van alle organische stoffen, dat dat water heel agressief kan werken op de slijmhuid van je dieren, het lost dat a.h.w. gewoon op. Dat kun je ( enigszins) voorkomen door een goede waterbereider ( bv AQUATAN) toe te voegen aan het water!
Veel anderen zullen stellen dat dat niks uitmaakt, maar ik weet na 50 jaar ervaring wel anders.
 
Ben ik met je eens BigSmoke. Ook Voogle van Easy Life helpt de slijmhuid van de vissen te beschermen. Voeg ik altijd toe na inzet nieuwe vissen en na het waterverversen.
 
Nou ik heb nergens last van met gewoon kraanwater.. geen slijmhuid problemen niks.
 
Ik heb ook nergens geen last van hier maar ja dat is ook niet alles zeggend natuurlijk. Zal ook wel weer per leverancier kunnen verschillen denk ik zo.
 
En volgens mij is het gewoon de afdekplaat wat bij deze aquarium hoort. Ik heb hem zo gekocht. Maar zoals ik al zei, ga ik al een beter passende plaat regelen.
Heb al wat glasbedrijven gemaild, kijken of ze zo klein kunnen of willen leveren en hoe duur.


je kunt ook een plexiglas plaatje nemen
helaas een bekend fenomeen dat een betta eruit springt is mij ook al een paar keer gebeurd zelfs bij een dekplaat waar ze amper door kunnen is het ze gelukt helaas
bij mij zitten alle vissen (betta's) gewoon op leidingwater
ook hebben ze hier bakken van 20 ltr dus mits goed ingedraaid mag dat weinig problemen zijn
drijfplantjes nodig stuur me maar een PB heb der zat op voorraad
 

Terug
Bovenaan