Springen vissen uit een aquarium bak?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

ik heb een 60L bak met deksel (met hierin een ingebouwd lampje), maar heb een ledstrip besteld die ik over de bak heen kan monteren. Als ik de deksel eraf haal, kunnen de vissen er dan uit springen als er alleen een LED strip boven hangt? Ik heb een aantal neontetras, blauwoogjes, slangenvisjes en citroengarnalen.
 
Dat doen genoemde soortjes niet snel, meestal als de waterwaardes niet goed zijn, hier alleen maar open bakken en ooit 1x een dwergkreeftje dood gevonden achter een stuk hout
 
De soorten die je opnoemt doen dat niet tot nauwelijks. Kans is heel klein. De meeste vissen doen dat niet behalve arowanaā€™sšŸ˜…
 
Alleen bij rovers is de kans er dat ze eruit springen maar met gezelschapsvisjes niet echt behalve bijlzalmen
 
Ah dat is top om te horen! Ik dacht dat visjes altijd wel de neiging zouden hebben eruit te springen, maar gelukkig is dat niet zo!
 
Ah dat is top om te horen! Ik dacht dat visjes altijd wel de neiging zouden hebben eruit te springen, maar gelukkig is dat niet zo!
De kans is klein, heb ook vaak bakken zonder deksel gehad en ook met ongeveer dezelfde vissen die jij hebt. Nooit eruit gesprongen, en met slangenvisjes bedoel je de kuhlii denk ik of niet?
 
Zoals al vermeld is springen ze er wel uit als je waarden niet in orde zijn of een nitrietpiek in je bak is
 
Ja, kuhlii's inderdaad
Oke dat zijn echte bodembewoners en zullen nauwelijks bovenin zitten. Soms zwemmen ze weleens via de hoeken van de bak naar boven maar die zullen er niet zonder reden uit springen
 
Ik heb wel een keer een avontuurlijk citroengarnaaltje naast de bak gevonden. Het helpt als je het water ietsje lager onder de rand laat zodat ze niet makkelijk eruit klimmen.
 

Welke blauwoogjes heb je?

Ik vind het persoonlijk vrij veralgemenend om te beweren dat ze enkel zouden springen door foute waterwaardes.

Er zijn nog veel andere redenen waarom een vis uit de bak kan springen (helaas).

Ik noem er enkele, juist voor de sport.

- sommige vissen (zoals bepaalde blauwoogjes) hebben de neiging om tijdens de donkere uren (dus wanneer de verlichting uit is) richting een lichtbron buiten de bak te springen. Ik heb dat zelf meegemaakt met mijn Paskai. Als er een bureaulampje brandt wanneer het donker is in hun bak hebben ze om Ć©Ć©n of andere reden de drang om richting het licht te springen... En er zijn vrij veel soortgelijke ervaringen van anderen te vinden op dit vlak.

- soms springen vissen wanneer ze schrikken van plotse bewegingen rond de bak. Stel: je woont alleen en het is doorgaans vrij rustig in huis (rond de bak). Op een dag krijg je bezoek en die mensen hebben een hond of wat kinderen bij.... Als er ineens een joelend kind of een enthousiast hondje tegen de bak staat te hijgen is de kans groot dat er gesprongen wordt.

- het hangt ook af van de combinatie van soorten en van het aantal vissen in de bak. Wanneer er nu en dan wat gejaagd of gebikkeld wordt is de kans op springen vrij reƫel.

- tijdens het paren durven vissen ook al eens springen, door de commotie of door het achtervolgen van vrouwtjes

- sommige soorten (bvb bijlzalmen) zijn sowieso meer springerig dan andere.

- ....

Dus nogmaals: om zomaar te beweren dat enkel rovers springen of dat er alleen maar gesprongen wordt bij foute waterwaardes is zeer kort door de bocht.
Zodanig kort erdoor dat het er zelfs uit is. ;))

Edit: ook de beplanting speelt een rol. En ik kan zo nog even door gaan eigenlijk.. ;))
 
Laatst bewerkt:
De soorten die je opnoemt doen dat niet tot nauwelijks. Kans is heel klein. De meeste vissen doen dat niet behalve arowanaā€™sšŸ˜…

Idd.
nou ja en zoals al gezegd bijlzalmpjes, ik heb wel eens een opgedroogd zalmpje bovenop aan de TL vastgeplakt gevonden
we hebben gelukkig geen TL meer dus dat scheelt wel in dit soort ongelukkige acties
 
Idd.
nou ja en zoals al gezegd bijlzalmpjes, ik heb wel eens een opgedroogd zalmpje bovenop aan de TL vastgeplakt gevonden
we hebben gelukkig geen TL meer dus dat scheelt wel in dit soort ongelukkige acties


En ik kan zo nog even door gaan eigenlijk..

Blijkbaar gaf ik niet genoeg voorbeelden?

Ok, ik vervolg:

- wanneer er een koppel vissen vrij zwemmende jongen heeft durven ze al eens de andere bewoners letterlijk uit de bak jagen. Een vis die achternagezeten wordt door een grotere, boze vis durft al eens springen...

- sommige visjes springen naar insecten die boven het water vliegen of op het water drijven.

- je leest soms verhalen (ook hier op het forum) dat bvb betta's er in slagen om door een klein gleufje te springen. Just because they can.

- grondels kunnen langs het glas uit de bak kruipen. Dus die moeten zelfs niet springen.

- veel aquarianen hebben op een bepaald moment wel al eens een vis tegen de lampkap of de dekruiten horen springen. Ook als ze geen bijlzalmen of rovers hebben.

- ....

Hopelijk volstaat het lijstje nu wel om een wat meer genuanceerd antwoord te krijgen?
:DD ;))
 
Idd.
nou ja en zoals al gezegd bijlzalmpjes, ik heb wel eens een opgedroogd zalmpje bovenop aan de TL vastgeplakt gevonden
we hebben gelukkig geen TL meer dus dat scheelt wel in dit soort ongelukkige acties
Bekend probleem helaas :( Ik vond er ooit een die zich op een of andere manier tussen een klein ledbalkje en het glas heeft gesprongen... over pech gesproken.
 
Vind het vrij voorbarig om te zeggen "ze springen niet"
en dat alleen rovers het zouden doen vind ik echt kul 1e klas.

elke vis kan springen, de 1 wat meer dan de ander.
 
Ik heb recentelijk 5 kardinaaltetras gekocht, dezelfde nacht sprong er ook eentje uit. Ik denk dat deze ook flink geschrokken was, hij lag een halve meter verder en het water stond 5 cm onder de rand
 
Ik heb recentelijk 5 kardinaaltetras gekocht, dezelfde nacht sprong er ook eentje uit. Ik denk dat deze ook flink geschrokken was, hij lag een halve meter verder en het water stond 5 cm onder de rand

Een like is wat ongepast maar jouw verhaal is een goed voorbeeld ter zake.
Verhoogde stress, nieuwe omgeving, schrikken tijdens de donkere uren...

allemaal mogelijke triggers.

Dus we hebben nu al verhalen van springende neons en springende blauwoogjes (Paskai)...
Toevallig twee soortjes die de ts ook in de bak heeft. :juggle:
The plot thickens...
 
Mijn dochter had als puber ooit een open bakje op haar kamer staan, en ik heb daar ook wel eens een verdroogde vrouwelijke gup op de vloer onder de verwarming gevonden... dus die kunnen het ook. Gup was overigens mooi geconserveerd, en heeft nog een poosje een plekje gehad tussen de schelpenverzameling in de letterbak ( kennen jullie die nog, het was dus lang geleden :) )
 
Nog niet geobserveerd dat ze uit de bak springt, maar als de mannelijke Nannacara Anomala (dwergcyclide) achter het vrouwtje aan jaagt, springt ze soms over de interne pomp uit het water om aan de andere zijde er weer in te plonzen om op die manier aan haar belager te ontkomen. Er wordt dan flink gespetterd!
Goddank zit er een deksel op, wat af en toe tot verbazingwekkende geluidseffecten leidt plok-bons-plons:help:
 
'k heb ooit eens een zilverhaai(haaivinbarbeel) rond m'n oren gehad (letterlijk) toen ik het licht van de kamer uit deed. Ik stond toen wel 3 meter van de bak af.
 

Terug
Bovenaan