Spraybar op intern filter


J

JoeriD

Guest
Hoihoi

Zou je een spraybar aan kunnen sluiten op het interne filter van een rio180? En zo ja hoe kan ik dat t beste doen.
Reden is dat ik wat meer circulatie in de bak wil hebben. Merk dat ik op sommige plekken wat deadspots hebben omdat de plant verkleurd ri gelig.
Ik zal dan denk ik ook de filterpomp moeten vervangen door een zwaarder model? Nu een standaard bioflow 3.0 als ik t goed heb. Begreep ook dat je bijv de schoepen kan vervangen incl t magneetje.
 
Als je het pompje of impeller gaat vervangen (nieuw) kun je waarschijnlijk beter voor het zelfde geld een extern filter nemen met praybar. Staan vaak wel leuke op marktplaats voor +-25 euro.
 
Vervangen van je pompje of impeller is niet nodig.
Ik heb gewoon een filterslang aangesloten op de uitstroom en tot aan de andere zijde van het aquarium laten lopen.
Gaat niet ten koste van je circulatie maar wel een betere verspreiding van het water.
 
rio 180 zit standaard de 600 liter per uur pomp van juwel in, deze zou je ook kunnen vervangen door de juwel 1000 Liter per uur pomp.

en daar dan een spraybar voor maken. heb je iets meer kracht om het water door die spraybar te duwen.
 
Denk zowiezo wel dat het verstandiger is om er een sterkere pomp op te zetten. Mezelf eerst maa een beetje goed inlezen. Als ik de ruimte had voor een extern filter zou ik het ook doen maar helaas heb ik die niet op dit koment.( aquarium staat op het dressoir en met 2 kinders wordt het dressoir gedomineerd door speelgoed in de kast:p
Maar gaat goekomen denk ik:) iemand nog tips/trucks om dit te doen? Kwa aansluitingen enz? Pvc bochtjes enz
 
Als het om stroming gaat, kijk eens naar een stomingspompje, Hydor nano 900 bijvoorbeeld. Echt een mooi pompje dat voor een prima flow zorgt. Het filtert niet natuurlijk, alleen water flow.
 
Daar heb ik idd ook al naar gekeken maar vind t een doorn in t oog als je zon apaatje in jee bak hebt zitten.
 
Maar uiteindelijk gaat t niet om het filteren maar om.de circulatie:)
 
Met grijs flexibel electrabuis kan je ook stroming veranderen, he.
Beetje aanpassen ,bij het filter.
 
Ja das ook een goeie. Gaak binnenkort maar eens bedenken hoe ik t ga bevestigen ivm achterwand. Wil gaatjes maken om de 1.5cm ong en dan ong 1cm onder t wateroppervlak
 
Ik had op mijn juwel vision 180 gewoon een extra filter aangesloten (E901 JBL) en de uitstroom geplaatst tegen de voorruit van links naar rechts. Dus 2 pompen in aquarium: meer dan voldoende stroming in aquarium en alles deed het goed!!!!
 
Heb je niet de mogelijkheid om de beugels (of hoe noem ie het) zonder zuignap in de achterwand te bevestigen. Zal morgen even een foto toevoegen zodat het wat duidelijker wordt, want volgens mij kan dit niet via de telefoon
 
Dat zou ook nog kunnen ja in de achterwand. En dan gewoon met een haakje oid in de achterwand prikken. En t uiteinde van de pijp dichtmaken met ren kapje en event een zuignap op het glas.
Iemand een idee hoe groot de gaatjes mogen zijn? 2 a 3mm ofzo? En als ik ze op een afstand van 1.5cm houd zou t voldoende moeten zijn? Denk dat t ong tussen de 80-90cm cm lang wordt.
Gaat om een rio180
 
Ik bedoelde als onderstaand. Bij mijne externe filter zaten onderstaande pinnetjes toegevoegd en enkele zuignappen. Afhankelijk van de afstand van het glas naar de filter kon je dan zelf je pinnetjes wisselen. Kort of lang. Deze zou je eventueel in je achterwand kunnen steken, mocht de achterwand zich hier voor lenen.
932954killerfish_0_85_aquaria_jmd.jpg


Edit; ik zie dat we haast tegelijk reageren. Beter wat kleinere gaatjes met een grotere tussenafstand en dan een te harde stroom, dan te grote gaten en/of een te kleine tussenruimte en niet over je gehele lengte een uitstroom. Ik zou eerst met wat minder/kleinere gaatjes gaan werken. Dit kun je dan later altijd nog aanpassen als het niet naar wens is. Gaatjes dichtstoppen is ook weer zo veel werk :D
 
Ja daar heb je ook wel een goed punt in. Mja of de achterwand zich daarvoor leent is nog maar de vraag. Is een standaard 3d achterwand uit piepschuim( in de winkel gekocht) dus schat een cm of 2 a 3 dik. Het weegt natuurlijk niks zon buisje maar de bevestiginf daarentegen is wel weer belangrijk. Ga eens kijken in de lfs of bouwmarkt of ze zoiets hebben. Ga er toch pas aan beginnen als ik vakantie heb. Nu helaas nog 6 a 7 weken werken. Maja beter cooraf goed geinformeerd als achteraf spijt krijgen. Maar denk dat ik beter met rvs haakjes kan gaan werken want dienblijven mss wat steviger in de achterwant zitten. Kan ze uiteraard natuuelijk ook een beetje vastkitten in de achterwand
 
Eventueel, zo heb ik het hier destijds ook gedaan, het water wat laten zakken en de achterwand wat laten drogen. Gaatje erin prikken, kit erin en dan het stokje erin drukken. De kit even laten drogen en dan alles weer vullen/bevestigen. Is hier zonder problemen gelukt en de buis bleef goed zitten. Zeker in zo'n piepschuimen achterwand is nog wel een gat te prikken/maken
 
Ik hoef nog niet eens zozeer t wsternivea te laten zakken. Heb van die kit die je ook onder water kan gebruiken. Zo heb ik ook ons filter opnieuw bevestigt destijds. Bak was toen wel leeg maar moest weer gevuld worden en kon geen week wachten. Ben alleen even de naam kwijt van t spul. Was van juwel zelf. Zwarte kit. Maar is idd ook een goede optie :)
 

Terug
Bovenaan