Spraybar maken tips gezocht


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Hee beste leden

Ik ga van de week een transparante pvc buis bestellen , nu had ik even een vraagje , hoe ga ik deze spraybar verbinden op mij. Eheim filter , kan ik ergens koppelstukken kopen ? Ik heb de uitstroom van mijn eheim filter aan de rechterkant zitten en de uitstroom van mijn jbl filter aan de linkerkant .
 
In dit topic moet je het e.e.a kunnen vinden:


Edit: hier staat in elk geval hoe je hem moet voorzien van de gaatjes.
 
Grijze elektriciteitsbuis en de 45 gradenbochtjes die daar bij passen in combinatie met aquariumslang kom je een heel eind mee.
 
Ja dat is ook wel weer zo maar mijn gewoonte is om deze om de paar weken even met een raggertje schoon te maken.
 
Oké begrijp ik! Maar dan nog even voor de zekerheid , waar kan ik de bochten vinden om de aquarium slang op te monteren
 
En hoe doppen jullie de pvc buis Af aan het einde?
 
Ja dat is een hele goede en ik weet niet waarvan meer maar ik had een flexibele rubberdop gevonden die er net in paste. Dat was dus hier ook eerst het probleem en het was me wat teveel van het goede om er mn vinger in te steken en er bij e blijven staan:DD
 
En wat is jullie mening ? De spraybar over de gehele achterwand of aan een zij ruit ?
 
Twijfel namelijk daarover , ik heb een aquarium van 1.20 M lang
 
Daar zie je wel snel de aanslag in en dan is grijs beter denk ik zoals Lysia al zegt.
Daar denk ik toch anders over. Juist bij gebruik van transparante buis gaat deze pijp wanneer je het vuil zou laten zitten zich aanpassen aan de natuurlijke omgeving doordat vervuiling die kleur geeft. Wanneer je de pijp wel schoonmaakt is ze transparant en daardoor onopvallend.

Overigens kan het zo zijn dat de buismaten van Eheim en JBL verschillen. Dit i.v.m. de aansluiting van de spraybar op welke filter?
Einddoppen kan je zelf maken. Ik deed dit door zuignappen, ook transparant, te bewerken en om te bouwen naar eind afsluitingen.


 
Daar denk ik toch anders over. Juist bij gebruik van transparante buis gaat deze pijp wanneer je het vuil zou laten zitten zich aanpassen aan de natuurlijke omgeving doordat vervuiling die kleur geeft. Wanneer je de pijp wel schoonmaakt is ze transparant en daardoor onopvallend.
Tja ik zou me storen aan een echt doorzichtige buis met vlekken erin en dat zie ik hier al met de JBL buis. De oude was voorheen echt zwart maar die van de nieuwe 1502 eerder donkergrijs en met het licht erboven ietwat doorschijnend en daar zie je snel die vlekken ontstaan en ja dan ga ik hem alweer raggen. Met mn selfmade grijze heb ik dat niet en doe ik dat zo eens in de 4-6 weken.
 
En wat is jullie mening ? De spraybar over de gehele achterwand of aan een zij ruit ?
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.
 
Dank @benvo .

Hoeveel MM is handig om te nemen qua pvc buis?
Dat hangt dus af van je filter aansluiting. Een JBL 902 heeft een slangmaat van: 12/16 mm. Een JBL 1502 heeft een slangmaat van 16/22 mm. Een Eheim kent ook haar eigen maten. Maar je kan ook weer gebruik maken van koppelstukken. Dus mogelijkheden te over. Maar het hangt dus af van wat je al hebt. Zelf heb ik altijd het liefst een 12/16 buis gebruikt. Met de gaatjes op 3 cm afstand. De beginmaat van mijn gaatjes; ik begon met 2 mm en bekeek dan hoe de straalsterkte was. Wanneer het te sterk bleek maakte ik de gaatjes 2,5 mm. Nog te sterk; 3 mm. Groter zou ik nooit gaan. Je verliest dan m.i. te veel kracht. Je begrijpt hopelijk nu, met die gat grootte bepaal je de stroomsterkte.
 
Dat hangt dus af van je filter aansluiting. Een JBL 902 heeft een slangmaat van: 12/16 mm. Een JBL 1502 heeft een slangmaat van 16/22 mm. Een Eheim kent ook haar eigen maten. Maar je kan ook weer gebruik maken van koppelstukken. Dus mogelijkheden te over. Maar het hangt dus af van wat je al hebt. Zelf heb ik altijd het liefst een 12/16 buis gebruikt. Met de gaatjes op 3 cm afstand. De beginmaat van mijn gaatjes; ik begon met 2 mm en bekeek dan hoe de straalsterkte was. Wanneer het te sterk bleek maakte ik de gaatjes 2,5 mm. Nog te sterk; 3 mm. Groter zou ik nooit gaan. Je verliest dan m.i. te veel kracht. Je begrijpt hopelijk nu, met die gat grootte bepaal je de stroomsterkte.
Klopt en bij de Sluiers had ik eerst de JBL buis met grote gaten en nu een selfmade met gaatjes van 1,5-2 mm. Nou het verschil is echt enorm in de uitstroom.
 

Terug
Bovenaan