Spraybar, hoeveel uitstroom ?


arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
94
Leeftijd
52
Locatie
Almelo
Ik vanmorgen een spraybar in elkaar geknutseld, ik vermoed alleen dat ik er te veel gaatjes in heb geprijkt :)

Is dit een normale uitstroom, of zou er meer kracht achter moeten zitten, dit kan natuurlijk door kleinere gaatjes (nu 3mm) of minder gaatjes.
Zie ook youtube filmpje van enkele seconden waarin te zien is hoe het water zich houd.

IMG_2453.jpg
 
ja wel, zeker ben ik te vreden, alleen las ergens dat de plantjes heel iets zouden moeten bewegen, zodat je zeker weet dat er overal voldoende stroming is en dat dus ook overal de voedingsstoffen komen.
 
Hangt er ook vanaf welke soorten vis je bijvoorbeeld houd.
Sommige wensen graag heel felle stroming (bv. hillstream), en andere soorten wensen dan weer helemaal geen stroming...
Maar voor een 'standaard' gezelschapsbak ziet dit er wel goed uit... niet? Er is geen plekje wat het wateroppervlak stil staat, dus ik vermoed dan toch ook dat het goed circuleert in de bak?
 
Ala je het zo bekijkt, dan gaan we eens kijken hoe de bak zich houd de komende tijd
 
Zou je eens een filmpje kunnen maken van je bak in vooraanzicht?
Normaal gezien zou je het circulerende water dan ook wel moeten zien.
Bij het bovenaanzicht is dit nu al het geval.
 
ja wel, zeker ben ik te vreden, alleen las ergens dat de plantjes heel iets zouden moeten bewegen, zodat je zeker weet dat er overal voldoende stroming is en dat dus ook overal de voedingsstoffen komen.
Niks mis mee. Je oppervlakte water beweegt, planten hoeven niet overal te bewegen. Er is een verschil tussen stroming en een goede waterdistributie. Het laatste zorgt voor een goede verdeling van bemesting waaronder CO2 naar alle hoeken en gaten van je bak. Je kan dit eventueel nog controleren middels het gebruik van filtermedium. Dit veroorzaakt een , tijdelijke, witte wolk in je bak zodat je kan zien of er daadwerkelijk een goede waterverdeling is. Het gebruikte spul verdwijnt trouwens vanzelf weer uit je bak.
M8715837010024_1.jpg
 
Hier een kort filmpje van de voorkant.
Net een blokje ontdooid vriesvoer gegeven, maar daar zit helemaal geen beweging in, voer dwareld langzaam naar beneden.

 
En ik kreeg te horen over mijn spraybar dat de stroom te weinig zou zijn.
Zo zie je maar hoe de meningen verdeeld zijn hier.

1612035422148.png
 
Ik ben zelf ook bezig om een grotere spraybar voor mijn Rio240 te maken en heb deze buis ervoor besteld:

Link naar buis

Nu valt het me echter op dat er aan de binnenkant een rood spul zit over de gehele buis, iemand enig idee wat dit is? En kan ik dit überhaupt als spraybar gebruiken?
Mocht het niet kunnen kan iemand mij een link sturen naar een buis 16mm in het zwart die wel geschikt is? Want ik kom enkel en alleen op dit merk/type uit.
 

Bijlagen

  • 20210310_191158.jpg
    20210310_191158.jpg
    274.3 KB · Weergaven: 112
  • 20210310_191209.jpg
    20210310_191209.jpg
    253.5 KB · Weergaven: 131
Dat rode in de buis is een soort teflon om draden trekken makkelijker te maken.
Denk niet dat het heel goed is voor je vissen idd
 

Terug
Bovenaan