Spraybar, hoe te gebruiken? Co2


Hoi @RobertDJ

Jouw idee spreekt me op zich ook best aan maar omdat mijn aquarium ongeveer 100 x 40 is zou ik dan eerder de gaatjes naar de achterwand richten omdat ik denk dat de kans op dead spots dan kleiner is. Bedankt voor je reactie.
 
Even een berichtje ter informatie.
Ik had eerst de buis te lang gemaakt. Ik heb hem ingekort naar 80 cm voor de 1 m bak, 2 gaatjes minder.

De gaatjes heb ik nu opgeboord van 1.5 mm boor naar 2 mm. Er waren gaatjes eerst bij waar niks uit kwam regelmatig. De sterkte van de stroming per gaatjes is nu beter naar mijn maatstaven.
 
Toch nog een verbetering aangebracht, was nodig. Buis is nu 90 cm, gaatjes boor 2 mm, afstand 4 cm. Een paar gaatjes zijn iets hoger uit de rij gemaakt zodat de meeste gaatjes licht naar beneden zijn gericht en een paar gaatjes voor extra beweging zorgen van het oppervlak.
 
Toch nog een verbetering aangebracht, was nodig. Buis is nu 90 cm, gaatjes boor 2 mm, afstand 4 cm. Een paar gaatjes zijn iets hoger uit de rij gemaakt zodat de meeste gaatjes licht naar beneden zijn gericht en een paar gaatjes voor extra beweging zorgen van het oppervlak.

Wanneer je de spraybar dusdanig kort onder het wateroppervlak zet zijn gaatjes naar boven overbodig en komt in mindering van je stroming. De buis mag zelfs aan de bovenkant licht boven het water uitkomen. De gaatjes moet wel onder het oppervlak zitten zo'n 30 graden naar beneden gericht. Rimpeling van het wateroppervlak is ruim voldoende. Zelf ben ik geen voorstander van de spraybar op de voorruit. Dit mede ook in verband met het feit dat velen een ruwe achterwand gebruiken. Dit verstoort de kaatsing.
 
De buis bevindt zich wat onder het wateroppervlak, op de achterwand. Een prikker werkt als drager.

@benvo bedankt voor je opmerking maar dat een paar gaatjes iets hoger naar boven zijn geboord betekent nog niet meteen verlies van CO2.;) De hoger geboorde gaatjes staan niet naar boven gericht.
 
Laatst bewerkt:
@benvo , en anderen even een indruk van hoe het eruit ziet. Zijn er kritische punten...Ik hoor ze graag.
 

Bijlagen

  • 20200426_212914.jpg
    20200426_212914.jpg
    166.3 KB · Weergaven: 108
  • 20200426_212906.jpg
    20200426_212906.jpg
    185.6 KB · Weergaven: 111
  • 20200426_212838.jpg
    20200426_212838.jpg
    158.1 KB · Weergaven: 103
Kan hij niet iets hoger hangen? Ik persoonlijk ben op basis van het visuele aspect geen voorstander
 
Kan hij niet iets hoger hangen? Ik persoonlijk ben op basis van het visuele aspect geen voorstander
Nieuwe situatieschets. Beter zo?:)
 

Bijlagen

  • 20200426_221103.jpg
    20200426_221103.jpg
    192.9 KB · Weergaven: 116
  • 20200426_221056.jpg
    20200426_221056.jpg
    173.3 KB · Weergaven: 125
Ik vind van wel, heel misschien nog een stukje, zodat de bovenkant boven je waterspiegel uit komt
 
Ziet er netjes uit Andre en je hebt al uitgelegd waarom de gaatjes niet op 1 lijn zitten want anders zou ik denken dat je het in een dronken bui had gemaakt :DD ;)
Zolang het goed werkt kun je tevreden zijn.
 
Nieuwe situatieschets. Beter zo?:)

De spraybar kan m.i. nog hoger. Zelf heb ik de bovenkant van de buis zelfs hoger dan de waterlijn. De gaatjes zitten wel allemaal onder de waterlijn! Zo'n 30 graden naar onder gericht. Je krijgt dan automatisch ook een lichte rimpeling op je wateroppervlak. Bij jou wordt dat wat moeilijker omdat je gaatjes niet op één lijn zitten? (Kijk even op "Het Handige Tips Topic" hoe je dat kan doen.) Mijn Spraybar zie je dan ook niet wanneer je voor de bak staat of zit. Om de spraybar te zien moet ik dan op mijn knieën voor de bak naar boven tegen het wateroppervlak aan kijken.
 
De spraybar kan m.i. nog hoger. Zelf heb ik de bovenkant van de buis zelfs hoger dan de waterlijn. De gaatjes zitten wel allemaal onder de waterlijn! Zo'n 30 graden naar onder gericht. Je krijgt dan automatisch ook een lichte rimpeling op je wateroppervlak. Bij jou wordt dat wat moeilijker omdat je gaatjes niet op één lijn zitten? (Kijk even op "Het Handige Tips Topic" hoe je dat kan doen.) Mijn Spraybar zie je dan ook niet wanneer je voor de bak staat of zit. Om de spraybar te zien moet ik dan op mijn knieën voor de bak naar boven tegen het wateroppervlak aan kijken.
Ik zal kijken wat mogelijk is. Bedankt Ben!
 
@benvo , en anderen even een indruk van hoe het eruit ziet. Zijn er kritische punten...Ik hoor ze graag.
Op de middelste foto zie ik veel luchtwortels bij een van de planten. Duidt dit niet op een voedingstekort?
 
IMG_20200428_064948.jpg

Wat nieuwe planten extra, daarom een week geen plantenvoeding gegeven. Overgang van emers naar aquarium. Dus @Hoogheid het kan kloppen. Foto van nieuwe gaatjesbuis.
 
Een beeld van de spraybar die met 3 buizen is uitgerust. Graag jullie mening.?
 
Een beeld van de spraybar die met 3 buizen is uitgerust. Graag jullie mening.?

Ik vind het er ook goed uitzien. Ik zie de spraybar nauwelijks om eerlijk te zijn! :DD
 

Terug
Bovenaan