Spontane kweek Dario Dario. (inteelt vraag)


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik had een koppeltje Dario Dario in mijn bak (het vrouwtje is inmiddels helaas overleden) en nu heb ik spontaan wat jonkies in de bak rondzwemmen.
Het zijn er vier volgens mij, ze zijn inmiddels al 1 tot 2 cm groot. De vader vind ze heel interessant maar laat ze met rust, hij valt ze niet aan in ieder geval!
Volgens mij is het grootste jonkie een vrouwtje want ik heb papa al flink zien pronken en imponeren als ze elkaar zien, ze besteed er voorlopig niet veel aandacht aan.
Misschien een domme vraag; maar als ik de hele groep bij elkaar laat zitten, zou ik dan straks inteelt jonkies krijgen?

Ik krijg binnenkort een nieuwe bak waar ik ook Dario's in wil gaan houden.
Zou het een idee zijn om van de jonkies de dames in de nieuwe bak te doen, en dan een nieuw mannetje te halen? (ivm toekomstige kweek)
 
in de 1e generatie hoeft dat nog geen probleem te wezen. Maar als je dan met de volgende generatie ook verder kweekt is de kans op "foutjes" groter
 
Dank je voor je antwoord! (y)
Ik laat ze voorlopig bij elkaar zitten, en als mijn nieuwe bak er is gaan in ieder geval de dames verhuizen.
Wat ik met de heren ga doen beslis ik als ik mijn nieuwe bak heb ingedraaid.
 
Leuk dat je een nestje hebt, dat hoor je niet vaak! Als je toch de optie hebt, zou ik de vrouwtjes apart houden. :) En daar evt een nieuw mannetje bij zetten. Van deze soort zijn al zo weinig vrouwtjes beschikbaar (veelal worden voor de import mannetjes gevangen), en er wordt zo weinig mee gekweekt, dat inteelt laten gebeuren erg zonde zou zijn. Ook als het "maar" 1 generatie betreft, want de mensen die ze evt in handen krijgen na jou, interesseert het waarschijnlijk niet zoveel en dan borduurt men gerust op dezelfde kleine genenpoel verder...
 
Leuk dat je een nestje hebt, dat hoor je niet vaak! Als je toch de optie hebt, zou ik de vrouwtjes apart houden. :) En daar evt een nieuw mannetje bij zetten. Van deze soort zijn al zo weinig vrouwtjes beschikbaar (veelal worden voor de import mannetjes gevangen), en er wordt zo weinig mee gekweekt, dat inteelt laten gebeuren erg zonde zou zijn. Ook als het "maar" 1 generatie betreft, want de mensen die ze evt in handen krijgen na jou, interesseert het waarschijnlijk niet zoveel en dan borduurt men gerust op dezelfde kleine genenpoel verder...

Bedankt voor de uitleg, ik vroeg me al af waarom iedereen zegt dat vrouwtjes zeldzaam zijn, ik wist niet dat het vaak wildvang is.
Ik ga je advies opvolgen!
Ik ga voor de mannetjes op termijn een nieuw tehuis zoeken, en de dames gaan in de nieuwe bak met wat vers bloed uit de winkel!
Nu maar hopen dat die bak snel arriveerd
 
Nice, succes. :giggle:
Ik geloof dat het iets met de vindlocatie te maken had of zo. Dat daar op de een of andere manier veel mannetjes samenzitten. Tegelijk zijn de mannetjes net wat spectaculairder gekleed, dat zal ook meespelen voor de markt...
 
ja wat dat betreft vind ik het wel weer jammer om de vader weg te doen, hij ziet er echt prachtig gekleurd uit, hij is het pronkstuk van de bak.
 
Hoe het bij de Dario dario zit weet ik niet. Maar veel soorten zijn tamelijk ongevoelig voor inteelt.
 
Of om het anders te zeggen... bij veel soorten zijn de scholen/groepen in het wild ook zo klein dat zelfs daar inteelt voorkomt en dit geen schadelijke gevolgen heeft.
 
Het is natuurlijk ook maar net op welke manier het gebeurt; lokale populaties in het wild kunnen inteelt vaak goed aan. De meest schadelijke recessieve genen zijn er daar in de loop der tijd uitgewerkt. En er is dan sprake van een zekere selectiedruk voor het algemeen functioneren van een soort.

Maar ga je bijv guppy's uit gebied X in Guyana met guppy's uit een ander stroomgebied kruisen, uit Venezuela of zo, een populatie die misschien wel duizenden jaren apart bestaan heeft, dan krijg je onvoorspelbare resultaten. In de F1 en/of met verdere inteeltjes. Kan deels goed uitpakken, kan ook leiden tot een "slechtste van twee werelden", een soort genetische teruggang, een verwatering van eigenschappen. Ook in de aquaristiek, wanneer de selectie vaak in de eerste plaats gebeurt op basis van een door mensen gewenste eigenschap (bijv. lange vinnen) en er niet gekeken wordt naar het hele plaatje, geeft het risico's.

Ik haal het voorbeeld van de guppy maar aan omdat dat een van de verst doorgefokte soorten is en niet bepaald een toonbeeld van duurzame kweek. Ik zou zelf nooit meer aan kweekvormen daarvan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Het mannetje heeft inmiddels een nieuw thuis bij een forumlid.
Ik heb nu nog vier kleintjes over, ze hangen regelmatig samen rond.
Ik denk wel dat er nog een mannetje bij de nakomelingen zit want die is een beetje op aan het kleuren en de streepjes worden zichtbaar. Die gaat er dus misschien ook nog uit.
 
Ben wel benieuwd, op welke pH heb je ze zitten?
 

Terug
Bovenaan