Spoedvraagje: welke lijmsoort


Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Vandaag (donderdag 6 april) wordt ons nieuwe aquarium geleverd. (Jewel Trigon 190)
Daarbij zit een cover voor het ingebouwde filter.

Nu ben ik vergeten om voor deze cover ( Polyurethaan) lijm mee te bestellen.

Wel heb ik (toevallig) nog een tube Bison POLYMAX Crystal Express liggen.
Kan ik dit gebruiken voor het vastlijmen van de cover, of kan ik beter iets anders bij een bouwmarkt halen?

Ik heb gekeken op de site van Bison, maar ik kan eigenlijk niks vinden of deze lijm geschikt is voor IN een aquarium en vooral, is deze gifvrij..... :S

Alvast bedankt voor eventuele reacties,

Astrid en Erik
 
Kan je daar niet secondelijm voor gebruiken met cyanoacrylaat. ?
 
Vandaag (donderdag 6 april) wordt ons nieuwe aquarium geleverd. (Jewel Trigon 190)
Daarbij zit een cover voor het ingebouwde filter.

Nu ben ik vergeten om voor deze cover ( Polyurethaan) lijm mee te bestellen.

Wel heb ik (toevallig) nog een tube Bison POLYMAX Crystal Express liggen.
Kan ik dit gebruiken voor het vastlijmen van de cover, of kan ik beter iets anders bij een bouwmarkt halen?

Ik heb gekeken op de site van Bison, maar ik kan eigenlijk niks vinden of deze lijm geschikt is voor IN een aquarium en vooral, is deze gifvrij..... :S

Alvast bedankt voor eventuele reacties,

Astrid en Erik


Goedemorgen,

Ik heb deze vraag (over precies dezelfde soort) eens gesteld aan de mensen van Bison zelf. Zij gaven aan dat het hoogstwaarschijnlijk geen kwaad kon, maar dat ze niet konden garanderen dat het goed ging. Als je diep graaft vind je op internet namelijk wel uitgebreide beschrijvingen van de genoemde soort lijm/kit van bison, en in deze beschrijving staan ook de bestanddelen met hun eigenschappen. Er zitten bestanddelen in die slecht zijn voor dieren indien gebruikt in een onderwater scenario. De medewerker van Bison gaf echter aan dat het om zulke kleine hoeveelheden gaat, dat het hoogstwaarschijnlijk geen kwaad kan. Zeker weten doen ze het dus niet, en ze doen daar ook geen uitspraak over. Wel gaf hij aan dat de crystal express na langdurig onderwater te hebben gestaan niet meer crystal is. Het wordt op een gegeven moment wit/troebel.

Mede vanwege deze redenen ben ik overgestapt op TEC7. Deze zijn gegarandeerd veilig.
 
hoe bedoel je trouwens "cover van het interne filter"?

of bedoel je zo´n stuk achterwand die je op het interne filter kan plakken? dat zou dan toch gewoon met aquariumkit kunnen?
 
hoe bedoel je trouwens "cover van het interne filter"?

of bedoel je zo´n stuk achterwand die je op het interne filter kan plakken? dat zou dan toch gewoon met aquariumkit kunnen?


Ja, stuk achterwand dat op het interne filter komt. Maar aquarium ( siliconen ) kit, das toch meer om glas te "lijmen" (verkitten) ?
 
merken als juwel en tec7 zijn probleemloos te gebruiken
silicone ook prima maar wel geschikt voor glas en aquarium

deze bv
1_transparant.png.thumb.1280.1280.png


secondelijm is niet echt geschikt om covers te lijmen
meer voor herstelwerk
probleem met secondelijm is dat je de boel vaak niet kan verschuiven
vast is vast en mocht je het later willen verwijderen zonder de boel te slopen dan zeker niet gebruiken
 
wat Bison POLYMAX Crystal Express betreft

Niet geschikt voor PE, PP, PTFE en bitumen. Bij het
verlijmen van kunststof altijd eerst een hechtingsproef uitvoeren. De hechting
op kunststof kan variëren afhankelijk van het type kunststof en de kwaliteit van
het kunststof.

niet te gebruiken dus
 
merken als juwel en tec7 zijn probleemloos te gebruiken
silicone ook prima maar wel geschikt voor glas en aquarium

deze bv Bekijk bijlage 11576

Voor alle zekerheid, als ik deze neem, kan ik dus de achterwand voor het filter (cover) hiermee vast kitten"
Of is dit specifiek voor glas en niet om andere materialen mee vast te "lijmen " ?:help:
 
Die flipper al aangaf gebruik ik ook om stenen en andere voorwerpen aan elkaar vast te zetten, werkt prima en niet giftig
 
Het "probleem" is dat de Tec7 en/of de Jewel Conexo hier niet verkrijgbaar is.
We hebben hier alleen maar een Gamma en een Praxis dus ik ben aangewezen op producten die zij verkopen.

Denk toch dat ik uitkom op Bison Mastic siliconen, die hebben ze wel...... :stars:
 
Ik heb die polymax wel gebruikt in een paludarium voor vampierkrabbetjes en daar zaten ook garnalen en ringbandsnoekjes in. Nooit een probleem mee gehad. Dat gezegd hebbende zou ik in een aquarium in principe kiezen voor Bison Glaskit, omdat dat bewezen geschikt is en ook prima voor jouw doel te gebruiken.
 

Terug
Bovenaan