Spiderwood blijft schimmelen


E

Emmbillie

Guest
Hallo,
Ik heb mijn stuk spiderwood nu ongeveer een maand in mijn aquarium. Iets minder dan een maand.
Na een week begon het te beschimmelen, ik weet dat dit vanzelf weg gaat, maar het blijft nog steeds en word niet minder.
Het lijkt zelfs erger te worden.
De schimmel nu is in plaats van wit grijs geworden en heb hierdoor zelfs twee sterbais verloren door een schimmelinfectie aan de huid.
Nu hadden deze al waarschijnlijk geen goede weerstand, ik heb ze van een kennis gekregen uit een dierenwinkel.
Ook beginnen een aantal takken te splijten.
Wat zeggen jullie; nog even afwachten of het weg gaat, snel het stuk hout weggooien, of contact opnemen met de leverancier?
Groetjes, Emma.
 
Je kan het hout even uit je bak halen en onder de warme kraan flink schoonschrobben. Ruikt het hout rottig en zitten er zachte rotte plekken in dan niet meer gebruiken.
 
Ik heb mijn spiderwood een tijdje laten weken in een bak met een enorme hoeveelheid easy carbo. Tot nu toe nog geen schimmel, maar ik heb het nog niet erg lang.
 
Ik heb de ervaring dat je het de ene keer wel krijgt en de andere keer niet.
Hangt net van het hout af denk ik.
 
Bedankt voor jullie informatie.
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de winkel waar ik dit stuk hout heb gekocht.
Ik vind 37 euro toch wel erg veel geld voor een stuk hout waar ik maar een maand gebruik van heb kunnen maken.
Hopen dat ik wat van ze terug hoor!
 
Ik heb dat ook wel eens gehad kan wel een tijdje aanhouden. Je zegt dat zelfs takken beginnen te splijten, hebben we het hier wel over spiderwood? Spiderwood zijn de wortels van de rhododendron.
 
Bij deze wat foto's. helaas heeft mijn camera moeite om zich er op scherp te stellen.
Zoals je kan zien de schimmel, die grijzig geworden is, en merk vandaag op dat er nog meer schimmel is bijgekomen.
Aan de rechterkant een tak die is gaan splijten en wat ook erger word.
Ik ben er vrij zeker van dat het Spiderwood is. Ik heb het besteld bij aquarium-planten.nl waar ik normaal gesproken erg positief over ben.

IaO82FdTbDPYBP5wb14cA88PvKNyBz3N.jpeg


IaO82FdTbDPYBP5wb14cA88PvKNyBz3N.jpeg
 
Ik begrijp dat schimmel normaal is bij dit soort hout, maar om het al een maand en het nog erger aan het worden is, vind ik toch een beetje zorgelijk
 
Ik heb geen slakjes, ik vind 1 wel leuk maar bij meerdere word ik een beetje kriebelig. Dus vandaar heb ik liever geen slakjes. Angsthaasje hier ;)
 
Ik zou me hier geen zorgen om maken hoor. ik heb het ook gehad en dat bij de garnalen. Kan echt geen kwaad.
 
Ik zou het uit de bak halen en ff een goede schrobbeurt geven,hopelijk blijft het weg dan.
 
Het hout wat ik heb was ander hout dan jij hebt, maar bij mij heeft het ook zeker een week of 4 (misschien nog wel iets langer zelfs )geduurd voor de witte schimmellaag weg was. Toen is het een paar weken nagenoeg weg geweest en is het daarna nog een keer teruggekomen voor een paar weken. Nu heb ik er geen last meer van.

Het hout schoonmaken kan natuurlijk altijd, maar er zullen waarschijnlijk nog stoffen inzitten die de schimmel veroorzaken en het heeft tijd nodig voor die stoffen er allemaal uit zijn. Bij het ene stuk hout duurt dat wat langer dan bij het andere. Ik zou dus nog even volhouden en niet zomaar het hout weggooien, tenzij het echt aantoonbaar rot is.
 
Emmbillie zei:
Hallo,
Ik heb mijn stuk spiderwood nu ongeveer een maand in mijn aquarium. Iets minder dan een maand.
Na een week begon het te beschimmelen, ik weet dat dit vanzelf weg gaat, maar het blijft nog steeds en word niet minder.
Het lijkt zelfs erger te worden.
De schimmel nu is in plaats van wit grijs geworden en heb hierdoor zelfs twee sterbais verloren door een schimmelinfectie aan de huid.
Nu hadden deze al waarschijnlijk geen goede weerstand, ik heb ze van een kennis gekregen uit een dierenwinkel.
Ook beginnen een aantal takken te splijten.
Wat zeggen jullie; nog even afwachten of het weg gaat, snel het stuk hout weggooien, of contact opnemen met de leverancier?
Groetjes, Emma.


Corydoras Sterbais zijn erg gevoelig voor schimmel, waarschijnlijk is dit een afzonderlijk probleem en heeft het niet van doen met de "schimmel" op je hout. Dat is het afsterven van de bacteriecultuur in het hout door de invloed van het water. Dat kan inderdaad wel lang duren. Je kan proberen het er herhaald af te borstelen of zelfs om het nog eens uit te koken. Hoewel het laatste bij zo'n stuk moeilijk zal zijn.
Van Corydoras Panda's wordt wel gezegd dat ze helpen bij dit probleem... Of Sterbais ook zo behulpzaam zijn weet ik niet.

Groet,
Ben.
 
1 appelslak erin en die eet het wel weg hoor die zijn er razend op en 1 appelslak wordt wordt geen plaag
 
De Amano garnaal schijnt het ook als een delicatesse te eten.

Zijn die slakken ook in Groningen te krijgen Jessica?
 

Terug
Bovenaan