Speelgoed in een aquarium?


Coulibaly zei:
Ik moet zeggen dat ik er toch wel hoofdschuddend naar zit te kijken.

Argumenten zoals "ja maar zoveel mensen hebben er lol aan", wel ja Peter, tienduizenden Nederlanders per jaar zetten ook een goudvis in een 60-liter bak en hebben er ook lol aan. Een paar jaar in het beste geval, terwijl dat dier bij wijze van spreke u kan overleven.

Luc, die dan weer zegt "de natuur, daar komt dat ook voor", en dat is ook zo, maar daar praten we over honderdduizenden liter water waar een paar gevaarlijke 'spots' zijn. Weet je wat? Zet er een predator bij. Die komen ook in de natuur voor. Achteraf niet komen janken dat je bak is leeggegeten in een paar dagen.

Jongens, z�lf op dit forum kan je tig draadjes vinden waarom je beter 'aquarium-zonevreemd' materiaal niet IN een aquarium zet, om tig redenen. En DIT forum is niet het enige die dit niet zit te omschrijven als een 'best practice'.

Gaan we dat nu voor ��n keer promoten? Straks lezen ook anderen dit draadje en veronderstellen ze dat je er maar om het even wat in kan droppen.

Waar is de centimeter-politie die massaal begint te janken wanneer we een vis die een cm te groot is gooien in een n�t iets te kleine bak?

Waar zijn de jongens en meisjes die ons maar wat graag naar het Internationaal Gerechtshof van Den Haag willen sleuren wanneer een groepsvis of schoolvis ��n lid te weinig telt?

Materiaal zat om in een aquarium te kappen. Me dunkt is het niet wenselijk om er speelgoed in te gooien.

stel je niet zo aan man, afmetingen van vis is totaal iets anders waar het hier om gaat. Als iemand dat mooi vind, dan mijn zegen heeft hij. Jij probeert hier enkel een discussie uit te lokken.
 
AquaVISie zei:
Tja, puristen zullen we altijd houden. Ook ik zou het nooit in mijn eigen aquarium stoppen. Dat wil dan niet zeggen dat een ander dat niet mag doen, dus wie ben jij om dit een ander te verbieden. Zielig om daar maar over te blijven zeuren. Laat toch mensen ornamenten zoals speelgoed , doodskoppen, kasteeltjes, spongebobhuisjes enz enz in hun bak doen. Zolang het materiaal veilig is doe je er de dieren geen kwaad mee. En om dan te gaan vergelijken met een goudvis in een 60-liter bakje gaat natuurlijk niet op. Daar doe je een vis namelijk wel kwaad mee. Hou dus op om die mensen af te branden en laat ze gewoon genieten van een aquarium zoals zij dat mooi vinden.

Ik was gisteren bij een groothandel die 'lava' spuwende vulkanen verkochten voor in je bak. Nu ja, 'lava', eerder wat led-licht.

Zou ik nooit in mijn bak kieperen. Maar als een ander dat doet, dan moet hij of zij dat weten. Die vulkaan was wellicht w�l visvriendelijk. Dat is dit speelgoed niet.
 
Coulibaly zei:
AquaVISie zei:
Tja, puristen zullen we altijd houden. Ook ik zou het nooit in mijn eigen aquarium stoppen. Dat wil dan niet zeggen dat een ander dat niet mag doen, dus wie ben jij om dit een ander te verbieden. Zielig om daar maar over te blijven zeuren. Laat toch mensen ornamenten zoals speelgoed , doodskoppen, kasteeltjes, spongebobhuisjes enz enz in hun bak doen. Zolang het materiaal veilig is doe je er de dieren geen kwaad mee. En om dan te gaan vergelijken met een goudvis in een 60-liter bakje gaat natuurlijk niet op. Daar doe je een vis namelijk wel kwaad mee. Hou dus op om die mensen af te branden en laat ze gewoon genieten van een aquarium zoals zij dat mooi vinden.

Ik was gisteren bij een groothandel die 'lava' spuwende vulkanen verkochten voor in je bak. Nu ja, 'lava', eerder wat led-licht.

Zou ik nooit in mijn bak kieperen. Maar als een ander dat doet, dan moet hij of zij dat weten. Die vulkaan was wellicht w�l visvriendelijk. Dat is dit speelgoed niet.

Als je dit nu wel of niet in je eigen bak wilt, is een beetje je eigen smaak. Als je dit wel mooi vindt, zal je het er eerder wel in zetten dan dat je het niet mooi vindt. Ik mag het maar hopen dat het visvriendelijk was ;)

Als iets niet visvriendelijk is, en het product is voor aqua bedoeld, mogen ze dit dan eigenlijk wel verkopen?
 
Zullen we nu maar weer stoppen? Weer een eindeloze discussie.

Straks gaan we er weer een rollator inzetten . krijg je dat weer.
 
De TS heeft zich nog niet gemeld, maar zal nu wel zijn/ haar beslissing zelf kunnen nemen.
 
Bertus zei:
Zullen we nu maar weer stoppen? Weer een eindeloze discussie.

Straks gaan we er weer een rollator inzetten . krijg je dat weer.

hahahah
 
Speelgoed moet aan veel strakkere eisen voldoen dan materiaal in de aquariumhandel.
Sabbelgedrag etc..
Zou Lego wel vertrouwen, een stuk meer dan SuperFish.
 
Coulibaly zei:
Ik moet zeggen dat ik er toch wel hoofdschuddend naar zit te kijken.

Argumenten zoals "ja maar zoveel mensen hebben er lol aan", wel ja Peter, tienduizenden Nederlanders per jaar zetten ook een goudvis in een 60-liter bak en hebben er ook lol aan. Een paar jaar in het beste geval, terwijl dat dier bij wijze van spreke u kan overleven.

Een stukje speelgoed in een ruime bak plaatsen is een totaal andere zaak dan een goudvis in een 60 liter bak plaatsen.
 
De argumenten voor en tegen zijn nu allemaal wel gegeven. Hierover dus eindeloos door discussi�ren is ons inziens dan ook zinloos.

Vanaf nu dus, zoals MarcelK al aan heeft gegeven, graag on topic reageren. Off topic berichten worden dan ook zonder enige vorm van communicatie verwijderd.
 
Zo, wat een boel passie over een vraag. ;)

Kouli, ik ben het met je eens dat de veiligheid van de dieren voorop gaat, vandaar dat ik ook de moeite heb genomen om een account aan te maken op dit forum, puur om navraag te doen over mijn idee�n. We hebben het meerdere keren gezien bij het TV programma 'Tanked', anders zouden we er zelf ook niet op gekomen zijn. Ik betwijfel of Animal Planet dit zou uitzenden als die lui niet wisten wat ze deden, maar dat terzijde.

De axolotl's zitten nu in een aquarium met wortel/kienhout en leisteen. Hier hebben ze niks van, en zitten er regelmatig op en tussen. Normaal gesproken vallen jonkies elkaar nog wel eens aan, en bijten in de pootjes en staarten, die dan weer teruggroeien. Tot op heden (gelukkig) nog geen last van gehad, en de beestjes zien er gezond uit. Bij zowel de dier- en reptiel speciaalzaak, en de aquarium speciaalzaak konden ze er eigenlijk niets over vertellen, vandaar dat ik mijn vraag stel bij mede-hobbyisten. Uiteraard wordt er bij de plaatsing van het 'speelgoed' goed gekeken of er geen scherpe randjes aan zitten, en/of losse, inslikbare stukjes los kunnen komen. Het zou echt om de wat grotere voertuigen gaan, zodat de beestjes er ook nog wat aan hebben als schuilplek.

Nogmaals; ik snap dat het zeker niet de smaak valt van iedereen, ik ben zelf ook meer van de natuurlijke bak in amazone stijl, maar het gaat ons puur om A: wat te gebruiken (Krylon dus) en B: hebben mensen hier ervaring mee?
 
Ja Chris, als we hier los gaan dan gaan we goed los ;)

Succes en veel plezier alvast met jullie "speelgoed"bak.
 
Denk je niet dat je axolotl's je starwars schepen en weet ik veel wat omverlopen/zwemmen?
 
Het grootste risico is, denk ik dat de kleur uiteindelijk verdwijnt uit je attributen. Vele speciaal voor aquarium gemaakte dingen, grotjes en andere dingen verliezen hun kleur na een paar jaar in het water dus dat zal met dit plastic ook wel gebeuren de grootste vraag is dan of dit een probleem zou kunnen geven voor de dieren. Vissen verwonden zich niet zo vlug aan vaste delen of ze moeten opgejaagd worden door een andere vis of bij vangen e.d.
 

Terug
Bovenaan