Speelgoed in een aquarium?


C

ChrisLyricz

Guest
Beste forum!

Ik zal me even voorstellen, gezien dit mijn eerste post hier is. Ik ben Chris, eigenaar van een 60l back met LED verlichting, amazone stijl met veel drijfplanten om het licht tegen te houden.
Ik heb in mijn bak 4 jonge axolotl's die groeien als kool. Inmiddels zijn ze zo'n 4 maanden oud. Langzaam maar zeker ben ik opzoek naar een Juwel Rio 180, zodat ze meer ruimte hebben, en ik ze allen kan houden.

Gezien het feit dat we dan een hoop ruimte over houden in het aquarium m.b.t ornamenten, kwamen we na wat zoeken een paar leuke idee�n tegen. We hadden het idee om vintage Star Wars toys (beiden groot fan) te gebruiken voor een Star Wars setting. We zijn een hoop foto's en filmpjes tegengekomen van mensen met eenzelfde soort aquarium, echter waarschuwen ze altijd tegen het zomaar gebruiken van materialen niet geschikt voor aquariums. Is er een soort lijm/spray/coating die mensen gebruiken om objecten in hun aquarium te gebruiken? Waar kunnen we deze aanschaffen, en hebben jullie ervaring met zoiets? (Plastic in een aquarium gebruiken)

Vriendelijk bedankt!


url
 
Even je plaatje zichtbaar gemaakt.
Je vraag moet een ander maar beantwoorden, aangezien ik nog nooit dergelijke voorwerpen in een bak heb gebruikt.
 
Tja ik denk dat je zal moeten kijken welke Stoffen dit allemaal bevat. Type kunststof, welke verf/lak. en kijken of hier weekmakers of andere stoffen inzitten...
 
De gebruikte spullen zijn van Lego. Aangezien Lego kinderspeelgoed is moet het aan zeer strenge eisen voldoen. Giftige stoffen zal je dus naar alle waarschijnlijkheid niet aantreffen. Als je dit mooi vind denk ik dat je dat met een gerust hart kan gebruiken. Mijn keuze zou het niet zijn, maar ja, jij moet er tenslotte het hele jaar naar kijken :)
 
Het plaatje wat ik bedoelde gebruikt verzamelaars speelgoed uit de jaren 80-90, geen lego. Hopelijk lukt het plaatje bij deze wel. Bij het 'speelgoed'wat ik nog wel heb, staat er niet op om watvoor ingredienten het gaat (zoals bij eten e.d.) maar er zitten uiteraard wel toys met verf bij. Ik weet dat er een soort lak/coating is die items veilig maakt voor in een aquarium, ik heb dit eens gezien bij het Aquarium programma 'Tanked', op Animal Planet. Lego is uiteraard een back-up optie maar vind het er zelf nogal blokkerig uitzien en past dus niet bij de setting die wij voor ogen hebben!
adriantank2front.jpg.html
 
@ Peter, bedankt. Geen idee waarom de plaatjes bij mij niet willen lukken.

@ Mascha, Epoxy lijkt me een vrij klei achtige toestand en wordt meer gebruikt voor achterwanden en stukken koraal. Zoals op de foto te zien zijn de figuurtjes onveranderd vergeleken bij hoe ze uit de doos kwamen. Hier zijn veel meer voorbeelden van te vinden. Of de figuurtjes zijn er zo ingestopt en blijken veilig te zijn, of er is een soort transparante lak/coating die gebruikt wordt.

@ Peter, Krylon Fusion schijnt de meest dier-vriendelijke verf voor in een aquarium te zijn, als ik een clear-coat van ze kan vinden zou dat helemaal top zijn.
 
Dit kan toch gewoon niet?

Dat speelgoed heeft her en der scherpe randen waar vissen zich aan kunnen blesseren.

En het zal wel niet giftig zijn voor een kindermond, maar da's nog iets anders wanneer het 24/7 in water ligt te midden van beestjes met een iets kleinere massa dan een kind.

Teleurstellend dat iedereen aai-aai-tof-tof zit te doen. De iets mindere angsthazen houden zich dan weer op de vlakte omdat sympathiek overkomen oh zo belangrijk is.

Wel dan ben ik maar niet sympathiek: dikke 'NEEN' voor mij. Dit kan gewoon niet. Het grenst aan dierenmishandeling en wipt misschien al over de dunne grens.
 
Coulibaly zei:
Dit kan toch gewoon niet?

Dat speelgoed heeft her en der scherpe randen waar vissen zich aan kunnen blesseren.

En het zal wel niet giftig zijn voor een kindermond, maar da's nog iets anders wanneer het 24/7 in water ligt te midden van beestjes met een iets kleinere massa dan een kind.

Teleurstellend dat iedereen aai-aai-tof-tof zit te doen. De iets mindere angsthazen houden zich dan weer op de vlakte omdat sympathiek overkomen oh zo belangrijk is.

Wel dan ben ik maar niet sympathiek: dikke 'NEEN' voor mij. Dit kan gewoon niet. Het grenst aan dierenmishandeling en wipt misschien al over de dunne grens.

Ben het niet met je eens Coulibaly :)

het is voor mij wel kitsch en ik vind het persoonlijk niet mooi en jij waarschijnlijk ook niet, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Gevaarlijk voor de vissen? enkel als er weekmakers in zitten, wat ik betwijfel bij dit speelgoed.
Toen ik mijn achterwand leisteen maakte waren er ook enkele mensen die vertelde dat ik dit niet mocht doen ivm scherpe randen en hoeken, heb nooit een gekwetste vis gehad.

Voor mij mag en kan dit gerust. :)
 
Ik heb genoeg bakken in mijn leven gezien met "speelgoed" erin en daar hadden de bezitters het grootste plezier van.
Die Krylon verf/coating wordt in dat wereldje vaak gebruikt om de evt. "rotzooi" te omhullen, zodat er voor de visjes geen gevaar in het speelgoed schuilt.
Qua scherpte doen lavastenen en leisteen, zoals Luc al opmerkte, niet onder voor speelgoed.
Dus of je het nou mooi vindt of niet doet er niet toe. Kan dus wel.
 
luc zei:
Ben het niet met je eens Coulibaly :)

het is voor mij wel kitsch en ik vind het persoonlijk niet mooi en jij waarschijnlijk ook niet, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Gevaarlijk voor de vissen? enkel als er weekmakers in zitten, wat ik betwijfel bij dit speelgoed.
Toen ik mijn achterwand leisteen maakte waren er ook enkele mensen die vertelde dat ik dit niet mocht doen ivm scherpe randen en hoeken, heb nooit een gekwetste vis gehad.

Voor mij mag en kan dit gerust. :)

Natuurlijk vind ik het dik fout qua look, het is zelfs echt smaakloos.

Maar dat vind ik niet belangrijk. TS zijn smaak is de mijne niet, al gebruikt hij een poster van de Village People als achterwand, DAT is w�l zijn keuze.

Maar speelgoed bedoelt voor mensenkinderen hoort niet thuis in een aquarium. Het is wellicht dan nog oud speelgoed. In die tijd waren de normen qua veiligheid en giftigheid echt niet zo streng als vandaag.

Niemand kan garanderen of het giftig is en dan zijn er nog de zeer fijne uitsteeksels (de kanonnetjes e.d.) die je leisteen wellicht niet hebben.
 
Kan dus wel, mits je het omhuld met een coating van bijv. Krylon.
Zie eerdere post.
 
Coulibaly zei:
luc zei:
Ben het niet met je eens Coulibaly :)

het is voor mij wel kitsch en ik vind het persoonlijk niet mooi en jij waarschijnlijk ook niet, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Gevaarlijk voor de vissen? enkel als er weekmakers in zitten, wat ik betwijfel bij dit speelgoed.
Toen ik mijn achterwand leisteen maakte waren er ook enkele mensen die vertelde dat ik dit niet mocht doen ivm scherpe randen en hoeken, heb nooit een gekwetste vis gehad.

Voor mij mag en kan dit gerust. :)

Natuurlijk vind ik het dik fout qua look, het is zelfs echt smaakloos.

Maar dat vind ik niet belangrijk. TS zijn smaak is de mijne niet, al gebruikt hij een poster van de Village People als achterwand, DAT is w�l zijn keuze.

Maar speelgoed bedoelt voor mensenkinderen hoort niet thuis in een aquarium. Het is wellicht dan nog oud speelgoed. In die tijd waren de normen qua veiligheid en giftigheid echt niet zo streng als vandaag.

Niemand kan garanderen of het giftig is en dan zijn er nog de zeer fijne uitsteeksels (de kanonnetjes e.d.) die je leisteen wellicht niet hebben.

Jij mag en kan natuurlijk je gedachte hebben hierover en ivm smaak denken wij hetzelfde, neemt niet weg dat ik nu vind dat je met een mug op een olifant aan het schieten bent.
Ik ben er gegarandeerd 100% zeker van dat sommige stukken kienhout vele malen scherper zijn dan het kanonnetje ed. dat we hier zien. ;)
 
Vind het trouwens nogal respectloos om het weg te zetten als zijnde smakeloos.
Dat was helemaal de vraag niet van de TS.
Zijn vraag ging over de veiligheid van speelgoed in het aquarium.
 
luc zei:
Jij mag en kan natuurlijk je gedachte hebben hierover en ivm smaak denken wij hetzelfde, neemt niet weg dat ik nu vind dat je met een mug op een olifant aan het schieten bent.
Ik ben er gegarandeerd 100% zeker van dat sommige stukken kienhout vele malen scherper zijn dan het kanonnetje ed. dat we hier zien. ;)

Het gaat niet over smaak, Luc. Een foute smaak, blijft een smaak, daar maak ik me niet druk over.

Ik maak wel druk over de giftigheid en veiligheid.

Als mijn kienhout zo'n scherpe uitsteeksels zou hebben, dan breek of zaag ik dat ook af.
 
Giftigheid kan je voorkomen door gebruik te maken van een coating bv. Krylon.
Scherpte kan voorkomen worden door geschikt speelgoed te gebruiken. En moet ook niet overdreven worden , sommige reactors, diffusors en andere in het aquarium gebruikte zaken hebben ook wel scherpe randen.
 
Coulibaly zei:
luc zei:
Ik ben er gegarandeerd 100% zeker van dat sommige stukken kienhout vele malen scherper zijn dan het kanonnetje ed. dat we hier zien. ;)


Als mijn kienhout zo'n scherpe uitsteeksels zou hebben, dan breek of zaag ik dat ook af.

Ik niet, in de natuur is dit ook.

Hier 4 foto's van mijn oude bak, deze zat goed vol met kienhout en scherpe stukken, heb er nooit problemen mee gehad. ;)

2luc_0_7_img_0762.jpg


luc_0_7_img_0863.jpg


452554luc_0_81_aquarium_afstand_1632.jpg


582934luc_0_82_limburgse_keuring_2010_014.jpg
 
http://www.dumpert.nl/mediabase/2155951 ... arium.html

Dit is een Legoaquarium en uit de reacties maak ik op dat er heel weinig weekmakers inzitten. Maar ja dat is wat er wordt gezegd en ook niet meer dan dat. Je zou dan precies de samenstelling van Lego moeten weten om te kunnen beoordelen of het al dan niet veilig is.
 
De TS wilde alleen weten met welk middel het speelgoed gecoat kon worden...antwoord was/is Krylon ;)
 
peterdenhaag53 zei:
De TS wilde alleen weten met welk middel het speelgoed gecoat kon worden...antwoord was/is Krylon ;)

In de laatste zin heeft de TS het ook over wie er ervaring mee heeft en tussen haakjes het gebruik van plastic in een aquarium. Vandaar dat ik even op google had gekeken en kwam dit aquarium tegen waar het ook wordt gebruikt ;).
 
jessicapilon zei:
peterdenhaag53 zei:
De TS wilde alleen weten met welk middel het speelgoed gecoat kon worden...antwoord was/is Krylon ;)

In de laatste zin heeft de TS het ook over wie er ervaring mee heeft en tussen haakjes het gebruik van plastic in een aquarium. Vandaar dat ik even op google had gekeken en kwam dit aquarium tegen waar het ook wordt gebruikt ;).

+1
 
ChrisLyricz zei:
Het plaatje wat ik bedoelde gebruikt verzamelaars speelgoed uit de jaren 80-90, geen lego. Hopelijk lukt het plaatje bij deze wel. Bij het 'speelgoed'wat ik nog wel heb, staat er niet op om watvoor ingredienten het gaat (zoals bij eten e.d.) maar er zitten uiteraard wel toys met verf bij. Ik weet dat er een soort lak/coating is die items veilig maakt voor in een aquarium, ik heb dit eens gezien bij het Aquarium programma 'Tanked', op Animal Planet. Lego is uiteraard een back-up optie maar vind het er zelf nogal blokkerig uitzien en past dus niet bij de setting die wij voor ogen hebben!
adriantank2front.jpg.html

De voorbeeldjes die je laat zien zijn wel degelijk Lego. In de jaren 80 heeft Lego een hele collectie uitgebracht op het thema Starwars. Gebruik deze link maar eens
Dat spul was gruwelijk duur, maar mijn kinderen hebben er ontzettend veel plezier van gehad
 
En is nu Nog gruwelijk duurder geworden.

Toy Hunters. wordt er 10-15 x de waarde neer geteld.
Toy Hunter : TV Shows : Travel Channel



www.travelchannel.com/shows/toy-hunter






Vertaal deze paginaJordan Hembrough travels across the globe in search of rare vintage items to sell at the New York Comic Con.
Episodes � Video � Articles � Photos
 
Maar dan wel in de originele doos compleet met bouwvoorschrift. Anders kon ik nog mooie handel maken, want dat spul heb ik nog steeds :)
 
Ik moet zeggen dat ik er toch wel hoofdschuddend naar zit te kijken.

Argumenten zoals "ja maar zoveel mensen hebben er lol aan", wel ja Peter, tienduizenden Nederlanders per jaar zetten ook een goudvis in een 60-liter bak en hebben er ook lol aan. Een paar jaar in het beste geval, terwijl dat dier bij wijze van spreke u kan overleven.

Luc, die dan weer zegt "de natuur, daar komt dat ook voor", en dat is ook zo, maar daar praten we over honderdduizenden liter water waar een paar gevaarlijke 'spots' zijn. Weet je wat? Zet er een predator bij. Die komen ook in de natuur voor. Achteraf niet komen janken dat je bak is leeggegeten in een paar dagen.

Jongens, z�lfs op dit forum kan je tig draadjes vinden waarom je beter 'aquarium-zonevreemd' materiaal niet IN een aquarium zet, om tig redenen. En DIT forum is niet het enige die dit niet zit te omschrijven als een 'best practice'.

Gaan we dat nu voor ��n keer promoten? Straks lezen ook anderen dit draadje en veronderstellen ze dat je er maar om het even wat in kan droppen.

Waar is de centimeter-politie die massaal begint te janken wanneer we een vis die een cm te groot is gooien in een n�t iets te kleine bak?

Waar zijn de jongens en meisjes die ons maar wat graag naar het Internationaal Gerechtshof van Den Haag willen sleuren wanneer een groepsvis of schoolvis ��n lid te weinig telt?

Materiaal zat om in een aquarium te kappen. Me dunkt is het niet wenselijk om er speelgoed in te gooien.
 
AquaVISie zei:
Maar dan wel in de originele doos compleet met bouwvoorschrift. Anders kon ik nog mooie handel maken, want dat spul heb ik nog steeds :)


Ja, en liefst nog dicht geplakt. kapitalen geven ze er aan uit.
 
Coulibaly zei:
Ik moet zeggen dat ik er toch wel hoofdschuddend naar zit te kijken.

Argumenten zoals "ja maar zoveel mensen hebben er lol aan", wel ja Peter, tienduizenden Nederlanders per jaar zetten ook een goudvis in een 60-liter bak en hebben er ook lol aan. Een paar jaar in het beste geval, terwijl dat dier bij wijze van spreke u kan overleven.

Luc, die dan weer zegt "de natuur, daar komt dat ook voor", en dat is ook zo, maar daar praten we over honderdduizenden liter water waar een paar gevaarlijke 'spots' zijn. Weet je wat? Zet er een predator bij. Die komen ook in de natuur voor. Achteraf niet komen janken dat je bak is leeggegeten in een paar dagen.

Jongens, z�lf op dit forum kan je tig draadjes vinden waarom je beter 'aquarium-zonevreemd' materiaal niet IN een aquarium zet, om tig redenen. En DIT forum is niet het enige die dit niet zit te omschrijven als een 'best practice'.

Gaan we dat nu voor ��n keer promoten? Straks lezen ook anderen dit draadje en veronderstellen ze dat je er maar om het even wat in kan droppen.

Waar is de centimeter-politie die massaal begint te janken wanneer we een vis die een cm te groot is gooien in een n�t iets te kleine bak?

Waar zijn de jongens en meisjes die ons maar wat graag naar het Internationaal Gerechtshof van Den Haag willen sleuren wanneer een groepsvis of schoolvis ��n lid te weinig telt?

Materiaal zat om in een aquarium te kappen. Me dunkt is het niet wenselijk om er speelgoed in te gooien.

Tja, puristen zullen we altijd houden. Ook ik zou het nooit in mijn eigen aquarium stoppen. Dat wil dan niet zeggen dat een ander dat niet mag doen, dus wie ben jij om dit een ander te verbieden. Zielig om daar maar over te blijven zeuren. Laat toch mensen ornamenten zoals speelgoed , doodskoppen, kasteeltjes, spongebobhuisjes enz enz in hun bak doen. Zolang het materiaal veilig is doe je er de dieren geen kwaad mee. En om dan te gaan vergelijken met een goudvis in een 60-liter bakje gaat natuurlijk niet op. Daar doe je een vis namelijk wel kwaad mee. Hou dus op om die mensen af te branden en laat ze gewoon genieten van een aquarium zoals zij dat mooi vinden.
 

Terug
Bovenaan