Speciale Crypotocoryne plantjes ervaringen.


Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Berichten
647
Leeftijd
51
Locatie
Nieuw-Vennep
En met speciale bedoel ik de meer gekleurde zoals de Cryptocoryne Petchii Pink / Flamingo soortjes is daar ervaring mee hier?

Wil ze in een nano-bakje doen met zacht (osmose ) water zonder Co2, wel met een voedingspil bij de wortels (als dat geen kwaad kan voor de garnalen) en met Soil en led verlichting.
Gaat dit dan nog een beetje kleuren/groeien ?
Of kan ik beter voor de normalere gaan, maar groen is ook maar groen....;)
 
Volgens mij heb ik een aantal verschillende van die crypos in mn bak zitten. Zijn volgens mij vrij taaie planten die opzich niet heel moeilijk in leven te houden zijn. Of ze goed zullen groeien is de volgende vraag maar ik denk niet dat het heel erg problemen hoeft te geven 😄
 
ik heb sinds gisteren de Petchii pink en wenditii flamingo in de bak, beide invitro. Dus nog niet veel ervaring mee.

voor zover ik na kan gaan is de roze kleur een vorm van variegata die je ook bij veel kamerplanten ziet, delen waarin geen of minder bladgroen zit en dus wittige vlekken op het blad.
Heb je een bruine crypto waarbij het groen wegvalt dan blijft er roze over. In het algemeen zullen ze dus wat trager groeien doordat ze minder bladgroen hebben. Wat meer licht en CO2 zal voor deze planten geen kwaad kunnen maar verder blijven het in de kern dezelfde planten.

varigata is overigens niet altijd stabiel, het kan altijd zijn dat de planten terug bruine bladeren gaan maken. In het invitro doosje met flamingo zat ook een stukje dat vooral bruine bladeren had. Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken.
 
Interessant het kan dus een niet stabiele varigata kunnen zijn en alleen bij bepaalde voorwaarden kleuren, het zit in de DNA van de plant, maar hoeft er niet uit te komen net hoe sterk de plant gekweekt is.
Wel leuk om mee te experimenteren dat dan wel.
 
Ergste geval kleuren ze bruin ipv rood of roze maar groeien doen ze wel. En het is toch anders dan een groene crypto.
Ik heb hier C. nurii rosen maiden in een bak op osmose en hij doet het prima, ook mooi roze.
 
40 lumen/ liter met co2. Ondertussen scape aangepast en meer flamingo bijgezet, deze zijn nog emerse vorm.(foto2)
20220915_202652.jpg
20221107_131159.jpg
 
Zonder CO2 kan prima, dit geeft doorgaans geen problemen, alleen een wat tragere groei. Voordeel; je snoeit minder vaak 😉. Crypto's kunnen wel reageren op veranderrende waterwaardes, hun blad verslijmt dan. Maar bij een sterk wortelgestel komt de plant terug.
 
Ergste geval kleuren ze bruin ipv rood of roze maar groeien doen ze wel. En het is toch anders dan een groene crypto.
Ik heb hier C. nurii rosen maiden in een bak op osmose en hij doet het prima, ook mooi roze.
Ik wil idd. eens wat anders als al dat groen, mocht het bruinig worden is ook mooi dat steekt ook mooi af tegen het groen.;)
 
Zonder CO2 kan prima, dit geeft doorgaans geen problemen, alleen een wat tragere groei. Voordeel; je snoeit minder vaak 😉. Crypto's kunnen wel reageren op veranderrende waterwaardes, hun blad verslijmt dan. Maar bij een sterk wortelgestel komt de plant terug.
Zoizo snoei ik crypto's niet ik dun het meestal uit , dat het kan verslijmen was me bekend maar eigenlijk nooit gehad of mijn waterwaardes leken op elkaar.
 
Ondertussen 2 potjes Cryptocoryne sp. Flamingo besteld en een ander plantje.
Genoeg voor in meerdere bakken denk ik, kan ik ook kijken in welke bak de Crypto het beste groeit.

Wordt vervolgt dus.;)
 
Ondertussen waren er 2 potjes binnengekomen

fla.jpg


Gedeelte in een garnalenbakje in opstart gezet in Soil zonder voeding en CO2 wel met Led.
De andere gedeelte in de plantenbak met voeding en co2 in het zand en soil
Ben benieuwd waar ze het het beste doen.....
 
Na 1 mnd een update hoe ze het doen in de verschillende bakken:
In de garnalen bak met alleen soil zonder voeding en co2 worden nu de bladeren lichtgroen..
In de plantenbak met Co2 en voeding worden de bladeren lichter van kleur, niet zo groen als in de garnalenbak, beetje wittig/bruin.
Is wel een trage groeier, hij verslijmt niet in beide bakken in ieder geval maar lijkt een bak met voeding en Co2 wel te waarderen maar dar zou miss. nog kunnen veranderen als de plant echt gaat groeien nu gaat tie net naar de onderwatervorm.
 
Hey wat leuk dat je een update geeft. Ik heb naar aanleiding van dit topic nog een aantal flamingo toegevoegd. Dit is bij mij de stand van zaken.
20221213_130835.jpg
20221213_130841.jpg


Aan de linkerkant van de bak gaat het iets langzamer dan aan de rechterkant. Daar zijn bijna alle bladeren al roze gekleurd.
 
Hier groeien ze niet zo hard als bij jou, het zijn nog kleine bladeren.
Foto van in de plantenbak waar de nieuwe bladeren langzaam kleuren:
dr5.jpg


dr6.jpg


En in de garnalenbak waar de bladeren meest groen kleuren:

dr4.jpg
 
Ze beginnen toch echt roze te worden!! Zijn sowieso geen snelle groeiers dus keep it up :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Ze worden roze of niet denk ik?, heb er ook 2 onder de gele plomp staan.
 

Bijlagen

  • 20221213_152327.jpg
    20221213_152327.jpg
    695.6 KB · Weergaven: 52
  • 20221213_150317.jpg
    20221213_150317.jpg
    591 KB · Weergaven: 49
  • 20221213_150255_HDR.jpg
    20221213_150255_HDR.jpg
    565.4 KB · Weergaven: 44
  • 20221213_150248_HDR.jpg
    20221213_150248_HDR.jpg
    493.5 KB · Weergaven: 55
  • 20221213_143826.jpg
    20221213_143826.jpg
    579.6 KB · Weergaven: 54
Wat is voor deze soort het belangrijkste om zo roze te kleuren?
Veel licht!
Voeding en co2 op orde draagt ook bij aan een goede groei, maar heb zelf het idee dat ze mooier kleuren met meer licht. Neem aan dat rgb misschien ook wat kan bijdrage gezien de kleur, maar heb zelf alleen wit ;)
 
Het zijn wel hele trage groeiers, hier dan tenminste......
Als TS hier nog een update over de plantjes hier:
In de garnalenbak zonder voeding en Co2 zijn de jonge bladeren meest groen geworden, enkele oudere bladeren zijn een beetje wittig/roze maar meest van de plant is groen nu.
In de plantenbak met co2 en voeding groeit de plant wat beter een enkel blad is licht roze maar ook jonge groene bladeren.
Weet niet of dat ook bij de andere is hier, bij aanschaf veel roze bladeren maar na de onderwatervorm worden de nieuwe bladeren groen om dan pas langzaam te verkleuren.
 
Het zijn wel hele trage groeiers, hier dan tenminste......
Als TS hier nog een update over de plantjes hier:
In de garnalenbak zonder voeding en Co2 zijn de jonge bladeren meest groen geworden, enkele oudere bladeren zijn een beetje wittig/roze maar meest van de plant is groen nu.
In de plantenbak met co2 en voeding groeit de plant wat beter een enkel blad is licht roze maar ook jonge groene bladeren.
Weet niet of dat ook bij de andere is hier, bij aanschaf veel roze bladeren maar na de onderwatervorm worden de nieuwe bladeren groen om dan pas langzaam te verkleuren.
Heb je hier ook een foto van?
 
Zie dat jij ze in zand heb staan toch?
Ik heb bij de plantjes die in het zand staan wat klei/voedingsbollejes gedaan, denk dat ze in alleen zand weinig voedingsstoffen hebben.

Al worden ze niet puur roze, ik vindt het al leuk dat ze een andere kleur hebben als normaal groen, zo probeer ik een beetje te spelen met kleuren in de plantenbak i.p.v. 1 kleur groen.;)
 
Zie dat jij ze in zand heb staan toch?
Ik heb bij de plantjes die in het zand staan wat klei/voedingsbollejes gedaan, denk dat ze in alleen zand weinig voedingsstoffen hebben.

Al worden ze niet puur roze, ik vindt het al leuk dat ze een andere kleur hebben als normaal groen, zo probeer ik een beetje te spelen met kleuren in de plantenbak i.p.v. 1 kleur groen.;)
Klopt, ik heb ze in het zand staan, met jbl kleibolletjes in de grond. Daarnaast geef ik plantedbox aio vloeibare voeding, elke dag 2 ml. Ik geef geen co2, dus afwachten wat het gaat worden. Als mijn grotere bak er over een aantal maanden is, dan gaan deze in de nieuwe bak
 
Even een update over deze plantjes, in de grote bak gaan ze nu langzaam roze kleuren zeker de oudere bladeren en de nieuwe stekjes, hebben dus echt ff tijd nodig om aan te slaan....in de garnalenbak lijkt het nu op een gewone groen/bruine Crypto terwijl het toch dezelfde plantjes zijn maar onder andere omstandigheden.
Misschien dat het door de verlichting komt en de voeding welke niet in de garnalenbak gebruikt wordt.
Zal vanavond ff een fotootje posten.;)
 
En met speciale bedoel ik de meer gekleurde zoals de Cryptocoryne Petchii Pink / Flamingo soortjes is daar ervaring mee hier?

Wil ze in een nano-bakje doen met zacht (osmose ) water zonder Co2, wel met een voedingspil bij de wortels (als dat geen kwaad kan voor de garnalen) en met Soil en led verlichting.
Gaat dit dan nog een beetje kleuren/groeien ?
Of kan ik beter voor de normalere gaan, maar groen is ook maar groen....;)
Cryptocoryne soorten zijn redelijk taai al willen ze wanneer ze net geplant zijn hun bladeren wel laten vallen. Wees gerust, gewoon afwachten de plant komt wel terug. Crytocoryne soorten hebben een hekel aan wijzigingen. Dus ook (ver-)planten. Er bestaan veel Crytocorynes die een bruinachtige of groene kleur van naturen kennen. Maar onder meer de Petchii, Pink of Flamingo zijn kweek vormen die om op hun kleur te komen en/of te houden wel veel licht vragen.
 
In de garnalenbak waar ze in staan zit een eenvoudig ledlampje boven dus dat kan verklaren waarom ze daar (nog) niet kleuren in vergelijking met de grote bak welke wel een goede sterke verlichting heeft.
 

Terug
Bovenaan