Spaarlampen


C

Convantol

Guest
Het gaat over deze lamp:
https://www.brico.be/verf-laminaat-deco ... uk/5249603


Hier staat:
Deze lamp beschikt over een E27 fitting, een verbruik van 23W en een lichtopbrengst van 99W.


Betekent dit dat 99W aan lichten boven mijn aqua? Ik zoek een oplossing voor een 60 CM aquarium van me zonder lichtkap... Ik kan een eigen lichtkap maken (of kopen) en dan 1 TL buis van 15W indoen... Maar als ik er zo een lamp bovenhang heb ik licht van 99W? Moest dit kunnen zou ik gaan voor bio co2 ook wat met zoveel lichtsterkte heb ik CO2 nodig!

Hoe zit dat nu met spaarlampen? :p
 
Ik zou �berhaupt er geen 99W boven hangen hoor. Die 23W is al meer dan voldoende.
Die van 9W lijkt me al voldoende gelet op de opbrengst.

Ik betwijfel alleen of de uitstraling naar de zijkanten voldoende is op een bak van 60cm.
Straks heb je een stuk minder licht aan de zijkanten denk ik. Zou je kunnen uitproberen op 60cm breed.
Ik zou zelf gaan voor een eigen kap met tl of led licht.
Dan heb je ook niet zo snel voeding en co2 nodig namelijk.Ik voeg ook niks toe in de 60cm bakjes hier behalve een klein beetje plantenvoeding.
 
Voorbeeld:

E9YdNwjPsWfTO45wPRmAchLbAK9VRvgX.jpeg


Te vinden in

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 051&page=1

Bak bestaat niet meer. Duurde wat lang voordat ik een beetje leuke kleur wist te vinden. Er zijn spaarlampen (opgevouwen tl) in 830, 840 en 865.
 
Op de bovenstaande wijze kan het zeker wel want zo heb je het licht zeg maar gespreidt over de hele bak.
Dat zal beter werken dan 1 lamp in het midden.
 
Catweazle,

Aangezien jij hier al mee bezig bent geweest heb ik nog een vraag voor jou.

Op de lamp staat bijvoorbeeld 23Watt, maar opbrengst 99Watt.

Wat is dan het watt dat je moet mee rekening houden voor je planten? Mijn TL boven men 60 CM aquarium heeft bijvoorbeeld 18Watt nu... Zou zo een spaarlamp dan tot 99Watt betekenen of is het effectief maar 23Watt? Voor bijvoorbeeld uit te rekenen hoeveel watt per liter ik heb boven met aquarium.

MauriceM,

Ik weet zelf nog niet of ik met kap of niet wil bouwen. Ik denk zonder om te proberen maar heb schrik als er ooit vissen inkomen dat ze eruit springen...


Bedankt voor alle reacties, ik heb er veel aan :)
 
De 23 watt is wat de lamp verbruikt en de 99 watt is het effect van de lamp.
Dus de lamp verbruikt 23 watt aan stroom en je hebt de lichtopbrengst van een 99 watt lamp en is enorm veel voor je bakje zoals eerder al aangegeven is.

In de praktijk klopt het niet altijd precies maar is een ander verhaal,met een spaarlamp bespaar je dus op de stroomkosten vergeleken met een normale gloeilamp.
 
Ik ben het met John eens en het zal teveel zijn.
Ik heb toevallig net een 60cm gekocht met een pl lamp van 15W. dat is normaal voor een 60cm bakje.
Anders krijg je een zee van licht bij 99W en zal de vraag naar voeding giga zijn.
 

Terug
Bovenaan