Soorten dieprviesvoer ja of nee


Jeffrey98

Active member
Lid geworden
13 december 2016
Berichten
40
Leeftijd
26

Ik voer met regelmaat bevroren voergernaaltjes en artemia.
Nu zitten er ook blokjes rode mug en tubifex bij.
De rode mug heb ik een keer gegeven daar gingen de corydorassen vooral erg goed op.
Nou las ik alleen dat ze voor tetra’s (ik heb de simulans tetra) nogal vettig zijn en dat ze daardoor kunnen dichtslippen....
Heeft iemand hier ervaring mee? Verder zitten er honinggoerami’s en ottocinclus in.
Tubifex ben ik zelf niet zo kapot van heeft iemand hier toevallig ervaring mee als diepvries variant?
Het gaat me vooral om de rode mug wel of niet voeren ivm het vet.
 
Met voeren voor vissen is het net als bij mensen. Eenzijdig voeren leidt altijd tot problemen. Zie het zo:
De meeste vissenvoer fabrikanten hebben hun voer goed gebalanceerd, zodat diverse soorten vissen hier lang gezond van kunnen blijven eten.
Neem dan wel liever brokjes dan vlokken, dat is voor vissen natuurlijker. Houdt wel geod rekening met de grootte van de korrels en de bekjes van je vissen!
Daarnaast is er ook soort specifiek gefabriceerd voer, voor Cory's, voor Algeneters, voor Chicliden, garnalen, enz.
Dan zijn er nog de "natuurlijke" voedseldiertjes, muggenlarven, zwarte witte en rode. watervlooien, Cyclops, grindelwormen, azijnaaltjes, tubifex enz enz, zelfs insecten n bv muggen kleine vliegen, mieren"eieren" ( zijn eigenlijk poppen) en ook plantaardig voedsel.
Voor alles uit deze laatste categorie geldt, voer dit met mate, zo gevarieerd mogelijk en hooguit 3 x per week. Ikzelf ben geen liefhebber van LEVEND , of zelf gevangen voer, reden is de aanwezigheid van allerlei gespuis wat je niet in je bak wil hebben, larven van torren en libellen, maar ook kleinere parasieten, karperluis en of wormen.
Ik gebruik al vele jaren de 5 soorten "tropische mix" diepgevroren en dat bevalt zeer goed. 1 of 2 x per maand voer ik levende tubifex van een kweker.
Ook heel belangrijk: voer 1 x per week NIKS en de andere dagen niet meer dan ze in 10 minuten op hebben.

Ik voer zo al tientallen jaren en mijn vissies worden stokoud, denk dat ik het zo dus redelijk goed doe!
 
Rode mug kan prima worden gevoerd aan tetra's, zoals BigSmoke al zegt gewoon niet altijd hetzelfde. Bij mij krijgen ze 2-4 keer per week diepvriesvoer, soms in combinatie met wat korrelvoer. Gaat zo prima voor zowel de kardinaaltetra's als Corydora's.
 
Met voeren voor vissen is het net als bij mensen. Eenzijdig voeren leidt altijd tot problemen. Zie het zo:
De meeste vissenvoer fabrikanten hebben hun voer goed gebalanceerd, zodat diverse soorten vissen hier lang gezond van kunnen blijven eten.
Neem dan wel liever brokjes dan vlokken, dat is voor vissen natuurlijker. Houdt wel geod rekening met de grootte van de korrels en de bekjes van je vissen!
Daarnaast is er ook soort specifiek gefabriceerd voer, voor Cory's, voor Algeneters, voor Chicliden, garnalen, enz.
Dan zijn er nog de "natuurlijke" voedseldiertjes, muggenlarven, zwarte witte en rode. watervlooien, Cyclops, grindelwormen, azijnaaltjes, tubifex enz enz, zelfs insecten n bv muggen kleine vliegen, mieren"eieren" ( zijn eigenlijk poppen) en ook plantaardig voedsel.
Voor alles uit deze laatste categorie geldt, voer dit met mate, zo gevarieerd mogelijk en hooguit 3 x per week. Ikzelf ben geen liefhebber van LEVEND , of zelf gevangen voer, reden is de aanwezigheid van allerlei gespuis wat je niet in je bak wil hebben, larven van torren en libellen, maar ook kleinere parasieten, karperluis en of wormen.
Ik gebruik al vele jaren de 5 soorten "tropische mix" diepgevroren en dat bevalt zeer goed. 1 of 2 x per maand voer ik levende tubifex van een kweker.
Ook heel belangrijk: voer 1 x per week NIKS en de andere dagen niet meer dan ze in 10 minuten op hebben.

Ik voer zo al tientallen jaren en mijn vissies worden stokoud, denk dat ik het zo dus redelijk goed doe!
Bedankt voor je info zo ver was ik eigelijk wel wat ik nu vooral belangrijk vind is of de rode mug nu niet te vet is met als gevolg me tetra’s verstopt raken en sterven.
Tubifex is ook best groot dus daar heb ik ook mijn twijfels bij ivm de tetra’s.
Beide heb ik in de vriezer liggen.
Gevarieerd voeren doe ik wel merk ik op dat de tetra’s de kleine korrels pakken en uit tuffen dit zijn micro pallets.
Van de tabletten eten ze allemaal zeer goed.
En vlokjes pakken ze ook wel.
 
Rode mug kan prima worden gevoerd aan tetra's, zoals BigSmoke al zegt gewoon niet altijd hetzelfde. Bij mij krijgen ze 2-4 keer per week diepvriesvoer, soms in combinatie met wat korrelvoer. Gaat zo prima voor zowel de kardinaaltetra's als Corydora's.
Oke bedankt hier was ik naar op zoek ze krijgen nu ook 3-4x per week uit de diepvries voeder garnalen en artemia.
En droogvoer ook.
Ging er mij om dat de tetra’s het goed kunnen eten en ik me daar geen zorgen om hoef te maken.
 
Ik heb Manen en die krijgen 4x perdag diepvries maar wel gevarieerd. Rode, zwarte en witte mug en artemia en vaak nog wat vlokken rond de middag.
 
Ik heb Manen en die krijgen 4x perdag diepvries maar wel gevarieerd. Rode, zwarte en witte mug en artemia en vaak nog wat vlokken rond de middag.

dat zijn behoorlijke eters dan haha bij mij gaat er meestal 1 blokje op en dat is wel voldoende zie je aan de vissen ook wel dat ze goed gegeten hebben.
Had alleen wat gelezen over tetra’s dat rode mug heel vettig kan zijn dat ze ervan dichtslibben.
maar heb al een antwoord gehad van iemand die het voert en daar geen last van heeft dus ik denk dat ik rode mug op 1x per week ga zetten om het even aan te kijken
 
Volgens mij klopt dat en moet je bij bepaalde vissen zoals een Discus er voorzichtig mee zijn als ik me niet vergis.
 
Volgens mij klopt dat en moet je bij bepaalde vissen zoals een Discus er voorzichtig mee zijn als ik me niet vergis.

dat is waar ik een beetje mee zit heb het ze 1x gegeven tot nu toe en dat is goed gegaan maar ik ben bang dat het op den duur misschien toch fout gaat.
Nog even verder zoeken op internet, maar daar kwam ik ook al niet heel ver.
Laat het nog maar even in de vriezer liggen dan.

zijn er nog mensen die ervaring hebben met tubifex uit de vriezer en tetra’s?
 
Volgens mij klopt dat en moet je bij bepaalde vissen zoals een Discus er voorzichtig mee zijn als ik me niet vergis.
En waarom ?
Hier krijgen ze om de 2 dagen, rode muggelarven...discus.
En vettig is het niet, verre van zelfs
Artemia is veel vetter.

Voedingswaarde voer​

Voer (diepvries)Water (%)Proteïnen (%)Vet (%)Vitaminen (%)
Artemia21637A-C
Bosmiden952,5<1A-B2
Cyclops8393A-B2
Daphnia (watervlooien)952,5<1A-B2
Krill79162,2A-C
Mosselen9314,52,2B12
Mysis80131B1
Rode Muggelarven876,71,5A
Runderhart/kalko enhart117020B-P
Spirulina56011C-B3-H
Tubifex848,42,5
Vlokkreeftjes8671A
Witte Muggelarven894<1A-D
Zwarte Muggelarven82104A-D
 
En waarom ?
Hier krijgen ze om de 2 dagen, rode muggelarven...discus.
En vettig is het niet, verre van zelfs
Artemia is veel vetter.

Voedingswaarde voer​

Voer (diepvries)Water (%)Proteïnen (%)Vet (%)Vitaminen (%)
Artemia21637A-C
Bosmiden952,5<1A-B2
Cyclops8393A-B2
Daphnia (watervlooien)952,5<1A-B2
Krill79162,2A-C
Mosselen9314,52,2B12
Mysis80131B1
Rode Muggelarven876,71,5A
Runderhart/kalko enhart117020B-P
Spirulina56011C-B3-H
Tubifex848,42,5
Vlokkreeftjes8671A
Witte Muggelarven894<1A-D
Zwarte Muggelarven82104A-D

top die tabel heb ik nog niet eerder gezien.
Dus eigelijk zou artemia kwa vet gevaarlijker zijn als rode mug en is rode mug als ik het zo zie ook helemaal niet zo voedzaam.
Dan zal het allemaal wel meevallen met de rode muggen larven en zou ik het dus makkelijk moeten kunnen geven.
 
En waarom ?
Hier krijgen ze om de 2 dagen, rode muggelarven...discus.
En vettig is het niet, verre van zelfs
Artemia is veel vetter.

Voedingswaarde voer​

Voer (diepvries)Water (%)Proteïnen (%)Vet (%)Vitaminen (%)
Artemia21637A-C
Bosmiden952,5<1A-B2
Cyclops8393A-B2
Daphnia (watervlooien)952,5<1A-B2
Krill79162,2A-C
Mosselen9314,52,2B12
Mysis80131B1
Rode Muggelarven876,71,5A
Runderhart/kalko enhart117020B-P
Spirulina56011C-B3-H
Tubifex848,42,5
Vlokkreeftjes8671A
Witte Muggelarven894<1A-D
Zwarte Muggelarven82104A-D

Klopt niet helemaal. Ten opzichte van de totale massa bevat rode muggenlarven minder vet, dat klopt. Echter als we kijken naar de voedzame bestandsdelen is rode muggenlarven wel dubbel zo veel vet (1/5 t.o.v. 1/10). Als je echt veel rode muggenlarve geeft zijn er dus 2 opties. Ofwel verwerken ze dat water zeer snel en dan krijgen de vissen relatief veel vet binnen. Ofwel verwerken ze dat water traag en krijgen ze niet genoeg nutriënten binnen. In beide gevallen is afwisseling met andere types voer belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Klopt niet helemaal. Ten opzichte van de totale massa bevat rode muggenlarven minder vet, dat klopt. Echter als we kijken naar de voedzame bestandsdelen is rode muggenlarven wel dubbel zo veel vet (1/5 t.o.v. 1/10). Als je echt veel rode muggenlarve geeft zijn er dus 2 opties. Ofwel verwerken ze dat water zeer snel en dan krijgen de vissen relatief veel vet binnen. Ofwel verwerken ze dat water traag en krijgen ze niet genoeg nutriënten binnen. In beide gevallen is afwisseling met andere types voer belangrijk.
Geen idee waar jij het over hebt en wat je er allemaal bijhaalt.
 
Volgens mij zie ik nogal verschillen als ik dit vergelijk bij bv Artemia maar of dat per merk verschilt dat weet ik niet:

 
Geen idee waar jij het over hebt en wat je er allemaal bijhaalt.
Simpele wiskunde en fysiologie. Bij voeding moet je 2 dingen bekijken. Het totaal percentage voedingsstoffen (dus eiwitten, suikers en vetten) t.o.v. het percentage water zegt iets over hoe voedzaam voeding is. De verhoudingen voedingsstoffen (dus als we het water achterwege laten) zegt iets over wat een vis er uit haalt. Bij artemia is 79% v/d massa voedingsstoffen. Van die 79 procent is ongeveer 1/10 vet, of 1 deel vet per 9 delen eiwitten. Bij rode muggenlarven heb je slechts 13% voedingsstoffen. Daarvan is echter 1/5 vet, of dus 1 deel vet per 4 delen eiwitten. Dus ja, t.o.v. de totale massa bevat artemia meer vet maar t.o.v. de massa voedingsstoffen bevat rode muggenlarven meer vet.

Het hangt er dan wat van af hoe een vis dat water verwerkt. Als dat water snel wordt afgevoerd kan een vis snel terug gaan eten, zolang je dus voldoende voert kan je dan dat water gewoon negeren. In dat geval krijgt een vis die enkel rode muggenlarve eet veel meer vet binnen dan een vis die enkel artemia eet. Als een vis dat water echter traag verwerkt, dan kan een vis door enkel rode muggenlarve te eten veel minder voedingsstoffen binnenkrijgen dan als deze artemia eet. Zoetwatervissen kunnen alleszins redelijk goed opgenomen water afscheiden om hun osmotisch potentiaal te behouden (lees: hun lichaam is zouter dan zoetwater dus water komt door osmose vanzelf binnen).


En die foutieve claim van jou dat artemia dus veel vettiger is leidt tot misverstanden zoals deze:
Dus eigelijk zou artemia kwa vet gevaarlijker zijn als rode mug en is rode mug als ik het zo zie ook helemaal niet zo voedzaam.
Want artemia is helemaal niet gevaarlijker qua vet. Artemia heeft juist een veel betere proteïne/vet verhouding dan rode muggenlarven en is bovendien veel voedzamer. Daarom dat we het zo veel geven aan jonge vissen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal dat mijn vissen allemaal uitleggen, en misschien gaan ze akkoord dat ze allemaal evenveel bloedwormpjes eten waardoor de balans klopt.
Zal nu even de mix blokjes gaan analyseren.
 
Stendker....die grotendeels alleen runderhart voert en alleen zijn runderhart is goed.
En er staat alleen dat ze ziek worden, niet waarom.

John, als je gaat googlen vind je zoveel onzin, en dan heb ik het nog niet eens over dat eeuwige herhalen en copy en paste maar ook over "Ik denk " verhaaltjes.
Soms is er ergens een kern van waarheid, bijv als een handelaar of vertegenwoordig overal in het land een partij bijna ontdooide rode muggenlarven verkoopt en links en rechts sterven daarna vissen dan volgt op div fora een melding over dat muggenlarven slecht zijn.....en zoiets houd dan lang stand ;-)

Voor mij is van belang dat ik afwisselend voer, ik kies bewust voor een bepaald merk omdat ik optisch een goed product zie, zowel als verpakking alsook ontdooid materiaal.
Low budget merken sla ik sowieso over, lokaal gemaakte dingen van een handelaar ook.
Ik ga geen vergelijkingen maken met de natuur of waar ooit de hele verre voorvaderen van mijn vissen vandaan komen maar praat wel met de kweker die al 30 jaar in het vak bezig is.
Mijn vissen laten zelf merken wat ze lekker vinden en wat niet, ze zijn ontzettend kieskeurig en wisselen vaak van smaak....ene week lusten mysis wel, 2 weken later laten ze het liggen.
Op dit moment heeft artemia weer afgedaan, dan eten ze nog liever niets....en zoals vandaag dan krijgen ze ook de hele dag niets.

Maar als ik kijk naar discussen van andere mensen, maar ook bij de handel in hun sierbakken.....dan zie ik grotendeels hele magere vissen, de tranen springen me dan in de ogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met voldoende afwisseling weinig of geen problemen zal krijgen.
 
Stendker....die grotendeels alleen runderhart voert en alleen zijn runderhart is goed.
Ik ken het merk en de beste man niet dus ja over zn voer kan ik weinig zeggen. Wat ik me dan wel afvraag is waarom is de rest van zijn voer niet goed want artemia is toch artemia?
 
Ik ken het merk en de beste man niet dus ja over zn voer kan ik weinig zeggen. Wat ik me dan wel afvraag is waarom is de rest van zijn voer niet goed want artemia is toch artemia?
Stendker...hij is de grootste commerciële kweker in Europa die ook de grootste bagger verkoopt, een giga narcist is en de oorzaak is van dat iedere jandoedel een discus koopt en denkt die in gezelschap aquaria kan houden door zijn misleidend reclame beleid.
 
Haha, ja ik ken hem wel van naam maar niet persoonlijk en zijn producten heb ik nog nooit gehad. Het zijn mooie vissen om te zien maar verder heb ik me er nog nooit in verdiept namelijk ;). Zelf voer ik diepvries van de onze bekende Ronald en tot nu toe doen de vissen het er prima op.
 
Want artemia is helemaal niet gevaarlijker qua vet. Artemia heeft juist een veel betere proteïne/vet verhouding dan rode muggenlarven en is bovendien veel voedzamer. Daarom dat we het zo veel geven aan jonge vissen.
Dat wist ik indd dat ze bij kweek veel gebruikt worden 😄👍 maar er is met meerdere site’s en uitleg hier wel duidelijkheid gekomen voor mij over mijn vraag.
Ze hebben vandaag rode mug op gaat tot nu toe goed de tetra’s hebben er niet zoveel van gegeten.
Meestal wat op de bodem komt is verloren voor ze.
Corydorassen hebben wel ronde buikjes die vonden het wel wat haha.
Binnekort ook is de zwartemuggen larven proberen.
 
ik doe gewoon zelf mossel in vriezen die ik eerst kook dat gaat heel goed wat ik nu wel merk dat de versheid achter uit is gegaan naar 2 maande ofzo dus als je het koop wil je het zo vers mogelijk hebben
 
Dat wist ik indd dat ze bij kweek veel gebruikt worden 😄👍 maar er is met meerdere site’s en uitleg hier wel duidelijkheid gekomen voor mij over mijn vraag.
Ze hebben vandaag rode mug op gaat tot nu toe goed de tetra’s hebben er niet zoveel van gegeten.
Meestal wat op de bodem komt is verloren voor ze.
Corydorassen hebben wel ronde buikjes die vonden het wel wat haha.
Binnekort ook is de zwartemuggen larven proberen.
Uiteindelijk is het simpel. Rode mug is mooi bijvoer en voor veel vissen ook een lekker en gewild hapje. Zolang het niet als hoofdvoer wordt gegeven is er niks mis mee. Mijn antwoord ging er ook vooral even om om een misverstand aan te duiden dat ontstaat als mensen afkomen met data maar geen flauw benul hebben wat die data betekent.

Zwarte muggenlarven worden hier ook gegeten. Ze krijgen hier rode, witte en zwarte muggenlarven, mysis, tubifex, daphnia, artemia en vroeger ook cyclops.
 

Terug
Bovenaan