Sommige planten worden gifgroen


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Hallo mede forum bewoners,

Sinds enige tijd worden diverse waterplanten gifgroen en ik heb werkelijk geen idee waarom.
In mijn aquarium ligt ook een dikke tak waar ook dat dezelfde gifgroene plekken zitten.
Heeft iemand een idee war dit kan zijn en hoe ik er vanaf kan komen?

Groetjes

Anne
 
Gelet op wat je schrijft denk ik aan alg als het ook op het hout zit maar een foto kan inderdaad helpen.
Weet je ook de waterwaarden van de bak en wat voeg je toe aan voeding?
 
Hallo Benvo en Jessica,
Mijn excuses, jullie hebben natuurlijk gelijk dat er foto's bij moeten:oopss:.
Ik heb een poging gedaan en 2 foto's gemaakt en hoop dat ze een beetje duidelijk zijn.

Vwb de waterkwaliteit: deze heb ik met een test strookje gemeten en er waren geen afwijkingen, alles leek normaal.
Vanmiddag ga ik nog naar een aquarium hal om de waarden nauwkeurig te bepalen.
Aan voeding geef ik Profito, FerroCell en FloraCell.
Misschien dat ik er te veel in doe? Het is 10 ml per 100 liter water.
Mag ik wel tegelijkertijd 10 ml Profito, 10 ml FerroCell en 10 ml FloraCell in het water doen?
Het aquarium is een Juwel 180.

Groetjes en bedankt voor jullie hulp!

Anne
 

Bijlagen

  • 7186_copy.JPG
    7186_copy.JPG
    136.3 KB · Weergaven: 56
  • 7185_copy.JPG
    7185_copy.JPG
    133.8 KB · Weergaven: 58
Op de tweede foto lijkt wel blauwalg en is dat een vettige laag die makkelijk is weg te wrijven? Waarom Profito en ook nog Floracell want beide zijn plantenvoeding volgens mij.
Hoelang draait de bak en wat is je onderhoud? Hoe groot is de bak en heb je een totaaltje?
 
ik denk dat je met profito en floracell alleen de sporenelementen en mineralen toevoegd. Je mist dus de NPK meststoffen. Met Ferrocell voeg je extra ijzer toe.
Waarschijnlijk heb je tekorten in NO3, PO4 en K
 
Oei, ik denk ook dat we hier blauwalg zien. Dat kan ontstaan door vervuiling/overbemesting. Rottend bodemmateriaal, noem het maar op. Nu is blauwalg niet echt een alg maar een bacterie. Een cyanobacterie om precies te zijn. Je moet in het geval van blauwalg dus aan de schoonmaak. Ook in je filter! Let op, blauwalg is hardnekkig. Dit kan dus lang duren. Kijk ook even naar je nitraat level.
 
Dat was ook mijn idee Ben.
Ik vraag me af welke filter er op de bak draait.
 
Hier ben ik weer, wat later dan gedacht vanwege bezoek aan de wedstrijd Fc Twente - AZ :).

De bak is een Juwel 180 en draait sinds april vorig jaar.
Het filter is een Eheim Biopower 240.
Gistermiddag ben ik naar de Aquariumhal in Soest geweest en 1 blik op de foto's was genoeg: blauwalg.
Shit.

Het volgende werd me aangeraden:
- bodem helemaal schoonmaken
- iedere dag de blauwalg verwijderen
- planten met blauwalg snoeien/verwijderen
- filter schoonmaken
- water verversen
- breng extra zuurstof en CO2 in het water
- Protalon-727 gebruiken (alhoewel ze zelf tegenstander van chemische middelen waren, maar nood breekt wet)
Dit zou wel 2 maanden in beslag kunnen nemen.

Op internet kwamen we nog een aantal andere tips tegen als b.v.:
Blauwalg en waterstofperoxide of Carbovloeistoffen zijn geen vrienden. 1 mililiter waterstofperoxide per 2 liter water toevoegen levert geen problemen op voor je vissen en legt de bacteriën om. Voer dit meerdere malen uit op verschillende momenten in de week totdat de blauwalg verdwenen is. Spotdosing is het beste (met doseerspuitje onder water plaatselijk op alg spuiten). Zet hierbij je filter even uit. Zorg dat je vissen niet in de buurt komen tijdens spotdosing van de waterstofperoxide, dit kan hen schade opleveren.

Of deze:
Een blackout tegen blauwalg is een krachtig middel. Blauwalg doet aan fotosynthese en heeft dus licht nodig om te overleven. Blauwalg is veel “kwetsbaarder” dan planten en door middel van een 3 daagse blackout kan je hem doen verdwijnen! Let wel dit is een symptoombestrijding. Je zal alsnog mijn andere tips moeten opvolgen om blauwalg voorgoed uit je aquarium te bannen.
Stappenplan blackout:
  1. Verwijder zoveel mogelijk handmatig uit de bak
  2. Doe een waterwissel
  3. Voeg een klein beetje plantenvoeding toe
  4. Dek het aquarium af met een dikke doek, vuilniszakken of ander verduisterend materiaal.Laat er geen lichtstraaltje door komen. Zet je licht en CO2 systeem uit. Zet een luchtpompje aan voor goede gasuitwisseling (zuurstof in aquarium). De zuurstof is bedoeld voor je vissen.
  5. Wacht drie dagen en als je het goed hebt afgedekt is de blauwalg weg. Voer wederom een goede waterwissel uit. Je planten kunnen misschien wat lichtgroen of gelig zijn geworden. Het grootste deel zal hiervan snel herstellen
Het waterstofperoxide lijkt me een beetje tricky toe voor de vissen.

Wat is jullie mening over dit alles?
Oh ja, het aquarum water is gisteren onderzocht en alle waarden zijn uitstekend, alleen het ijzer was te hoog maar dat zou geen invloed hebben op de vissen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Anne
 
Ik zou voor verduisteren gaan want het is een bacterie en geen alg en ik ben bang dat chemische middeltjes ook je bacteriecultuur aan kunnen tasten.
Ik zou eerst alles zoveel mogelijk weghalen en dan goed verduisteren met dubbele zakken want er mag echt geen licht doorheen kunnen.
 
Hier ben ik weer, wat later dan gedacht vanwege bezoek aan de wedstrijd Fc Twente - AZ :).

De bak is een Juwel 180 en draait sinds april vorig jaar.
Het filter is een Eheim Biopower 240.
Gistermiddag ben ik naar de Aquariumhal in Soest geweest en 1 blik op de foto's was genoeg: blauwalg.
Shit.

Het volgende werd me aangeraden:
- bodem helemaal schoonmaken
- iedere dag de blauwalg verwijderen
- planten met blauwalg snoeien/verwijderen
- filter schoonmaken
- water verversen
- breng extra zuurstof en CO2 in het water
- Protalon-727 gebruiken (alhoewel ze zelf tegenstander van chemische middelen waren, maar nood breekt wet)
Dit zou wel 2 maanden in beslag kunnen nemen.

Op internet kwamen we nog een aantal andere tips tegen als b.v.:
Blauwalg en waterstofperoxide of Carbovloeistoffen zijn geen vrienden. 1 mililiter waterstofperoxide per 2 liter water toevoegen levert geen problemen op voor je vissen en legt de bacteriën om. Voer dit meerdere malen uit op verschillende momenten in de week totdat de blauwalg verdwenen is. Spotdosing is het beste (met doseerspuitje onder water plaatselijk op alg spuiten). Zet hierbij je filter even uit. Zorg dat je vissen niet in de buurt komen tijdens spotdosing van de waterstofperoxide, dit kan hen schade opleveren.

Of deze:
Een blackout tegen blauwalg is een krachtig middel. Blauwalg doet aan fotosynthese en heeft dus licht nodig om te overleven. Blauwalg is veel “kwetsbaarder” dan planten en door middel van een 3 daagse blackout kan je hem doen verdwijnen! Let wel dit is een symptoombestrijding. Je zal alsnog mijn andere tips moeten opvolgen om blauwalg voorgoed uit je aquarium te bannen.
Stappenplan blackout:
  1. Verwijder zoveel mogelijk handmatig uit de bak
  2. Doe een waterwissel
  3. Voeg een klein beetje plantenvoeding toe
  4. Dek het aquarium af met een dikke doek, vuilniszakken of ander verduisterend materiaal.Laat er geen lichtstraaltje door komen. Zet je licht en CO2 systeem uit. Zet een luchtpompje aan voor goede gasuitwisseling (zuurstof in aquarium). De zuurstof is bedoeld voor je vissen.
  5. Wacht drie dagen en als je het goed hebt afgedekt is de blauwalg weg. Voer wederom een goede waterwissel uit. Je planten kunnen misschien wat lichtgroen of gelig zijn geworden. Het grootste deel zal hiervan snel herstellen
Het waterstofperoxide lijkt me een beetje tricky toe voor de vissen.

Wat is jullie mening over dit alles?
Oh ja, het aquarum water is gisteren onderzocht en alle waarden zijn uitstekend, alleen het ijzer was te hoog maar dat zou geen invloed hebben op de vissen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Anne
Dat Protalon zou ik niet gebruiken. Want is dat niet een anti alg product? Blauwalg is zoals ik al eerder aangaf een cyanobacterie, geen echte alg dus. Zoals John hierboven ook al opmerkte! Je kan beginnen met een grondige schoonmaak. Hou daarbij ook je plantenvoeding in de gaten, overmaat schaadt! Daar is een zeer grote nauwkeurigheid noodzakelijk, iets vergeten zorgt voor een snelle terugkomst van je probleem. Verduistering kan goed werken. Maar ook hier moet je bedenken dat er geen enkele vorm van licht in je bak mag komen! Een enkele vuilniszak bijvoorbeeld schijnt al door en gaat dan ook niet werken. Wees dus zeer precies!!
 
Hallo allemaal!

Vorige week de blackout methode geprobeerd om van e blauwalg af te komen.
Eerst rigorues de besmette planten verwijderd en de bodem schoongemaakt, de vissen te eten gegeven, vervolgens de CO2 pomp uitgezet, de verlichting uit en het aquarium lichtdicht ingepakt.
Donderdag morgen was de grote dag en voila, tot op heden geen spoortje blauwalg meer gezien!!!
Ik durf zelfs weer aan nieuwe plantjes te denken!!!

Ik heb er nu nog o.a. een paar alternanthera plantjes in staan die van kleur verschieten.
Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Ook verschijnen en gaten in de bladeren, kan dat van de garnalen komen?

Allemaal bedankt voor de goede blackout tip!!

Groetjes

Anne
 
Na het verduisteren is het niet zo raar dat de planten niet goed op kleur zijn en ik zou even wachten met nieuwe om te zien of het nu wegblijft.
Mooi dat het verduisteren goed heeft gewerkt.
 
nog even een vraag over een tweetal ornamentjes die in het blauwalg aquarium stonden.
je weet wel, zo'n (nep)stenen buisje en een ankertje met het bordje 'No fishing'.
de afgelopen weken hebben beide buiten gestaan en ik zou ze graag weer in het aquarium zien.
met koud en heet water heb ik ze grondig schoongemaakt.
zou dat voldoende zijn om van eventuele blauwalg af te komen die er mogelijk op heeft gezeten/nog op zit?
 
Ik denk dat het schoonmaken opzich al wel voldoende is hoor en dan hebben ze ook nog buiten gestaan dus ik heb daar wel vertrouwen in.
 
Misschien nog als toevoeging. Hou je nitraat gehalte niet te laag. Planten kunnen het niet missen maar blauwalg kan zonder! Alternanthera is een plant die veel licht vraagt en daar bedoel ik mee een hoge lichtsterkte. De lichtduur kan je op zo'n 8 uur houden. Maar een hoge lichtsterkte kan ook betekenen dat het nodig wordt om CO2 toe te voegen. Wil je dit laatste niet dan is je plantenbestand aanpassen aan je geboden lichtsterkte een goed idee.
 

Terug
Bovenaan