Soil nieuwe aquascape


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
Ik ga binnenkort in een Rio350 een nieuwe scape proberen. Altijd een zandbodem gehad maar wil nu eens voor een soil gaan.

Ik lees op veel plekken dat Ada amazonia en tropica bovenaan staan in kwaliteit. Deze merken zijn echter nergens te krijgen. (Iemand tips?)

Is er eventueel een alternatief dat net zo goed is?
 
Deze merken kan je gewoon bestellen bij bv BOL.com of Azaqua, als je verder googled krijg je nog meer merken.

Gr. Ed
 
https://www.aquasabi.com is een goede webshop. Zit in Duitsland maar ze hebben een snelle levering. Ik liep onlangs tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb Tropica soil bij aquasabi vandaan.

succes!
 
De ADA amazonia is nog wel redelijk verkrijgbaar maar de Tropica (mijn voorkeur) helaas niet meer.

Ik zit nu alleen nog te twijfelen tussen welke variant van ADA het best is voor mij
Amazonia standaard: veel voeding, nadeel: ammonia afgifte waterkolom en kans op algen bij start.
Amazonia versie 2: minder voeding, minder ammonia afgifte waterkolom, rustigere start met kleinere kans op algen.

Wat is jullie ervaring met deze soils? Ik zal sowieso ook NPK + micro's via de waterkolom toevoegen en wil de boel redelijk volplanten. Is 1 van deze soorten sterk aan te bevelen?
 
Bij Aquasabi hebben ze genoeg Tropica op voorraad. Zowel de normale als de powder versie.

Ik heb weinig ervaring met Amazonia versie II maar weet wel dat ie minder voeding bevat. Daarom zitten er ook Supplement sticks bij om het aan te vullen (...)
Dus zou je niet zo goed versie I kunnen gebruiken. Voordeel is wel de kleiner korrel dus heb je geen powder versie nodig.

Maar als je de standaard versie gaat gebruiken en je aan de voorbeschreven waterwissels houd, daarbij in de opstart niet zoveel licht gebruikt kan je gewoon 'opstart-alg'' vrij draaien.
Of je draait met een Plantles Cycle, dan ben je ook van alle waterwissels af in het begin en ben je ook alle ammonia kwijt omdat het de bacteriën is omgezet.
Je moet alleen niet de fout maken om direct te beginnen met een 'rich-dose' of een EI bemesting.
Opstartalgen zijn helemaal niet vanzelfsprekend...
 
Ik wou net zeggen dat ik nog een zak Tropica soil besteld heb. Bij Azaqua, maar Aquasabi heeft ze ook nog idd.
 
Huh iemand hierboven suggereerde al eerder de Duitse webshop maar ik zou zweren dat ik tropica daar toen niet kon vinden...

Nu staat het er plots wel, maar gelijk 5 zakjes besteld.
 
In de tussentijd kan het weer op voorraad zijn gekomen natuurlijk.
 
Dat kan natuurlijk.

De tropica soil kan toch zonder toevoegingen gebruikt worden? Of is powersand of de powder versie ook nodig?
 
Powersand geeft natuurlijk wel wat extra voedingstoffen voor de langere termijn,
maar daar betaal je ook naar. Je kan net zo goed een aantal Dennerle voedingscapsules openbreken en die over de bodem van het glas uitstrooien.

Een powderversie als toplaag kan makkelijk zijn als je kleine plantjes makkelijker de soil in wil duwen. Bij bodembedekkers als HC, MC en naaldgras is het bijna noodzakelijk.
Als je geen tapijtje wilt en alleen stengelplanten gaat gebruiken is een powderversie van de soil niet noodzakelijk.
 
Ah ok ik heb nog wel osmocote capsules liggen van tuinkabouter. Die kan ik ook openbreken en op het glas strooien lijkt mij dan.
 

Terug
Bovenaan