Sluierstaartvissen liggen stil op de bodem van aquarium.


Fleur213

New member
Lid geworden
14 oktober 2020
Berichten
3
Leeftijd
20
Hallo,
Mijn sluierstaartvissen liggen in een groepje stil op de bodem van mijn aquarium. Alleen in de nacht zijn de vissen actief. Is dit normaal?
Groet Fleur
 
Nee, dit is niet normaal. Om je te kunnen helpen hebben we nog wat informatie van je nodig, daarom een paar vragen:

1: Hoe groot is je bak ( aantal liters en afmetingen).

2: Hoe wordt je bak gefilterd, heb je een interne of externe filter, hoeveel liters per uur etc.

3: Hoe lang draait je bak? Is deze nog maar pas ingericht of draait hij al wat langer?

4: Hoeveel vissen/medebewoners heb je en welke soort?

5: Weet je de waterwaarden van je bak en zo ja, heb je die gemeten met een druppeltest of met teststrips?
 
Hallo,
Mijn bak is 50x30x30 45L. Ik heb een interne filter die staat altijd aan. Mijn nieuwe aquarium staat nu ongeveer 1 week. Voor mijn nieuwe aquarium had ik een bak van 25L. Ik heb het water uit mijn oude aquarium in mijn nieuwe aquarium gedaan en water bij gedaan. Ik had een fout gemaakt door mijn aquarium niet te laten indraaien. Naast mijn 3 sluierstaartvissen heb ik 2 windes vissen. Ik heb geen idee wat de waterwaarden van mijn aquarium zijn.
 
Wat goed dat je lid bent geworden van dit forum om meer te leren over je vissen, dat vooropgesteld.

Helaas heb ik ook minder goed nieuws: je aquarium is nog steeds veel te klein voor je vissen, 3 sluierstaarten horen in een aquarium van minimaal 120 cm breed, onderstaande foto laat zien waarom (die vis is 30 jaar oud van de foto)
sluierstaart.png
 
Daar was ik al een beetje bang voor. Er zijn vermoedelijk een paar dingen aan de hand: je vissen hebben waarschijnlijk last van ammoniak- en nitrietvergiftiging. Met z'n vijven produceren ze zoveel poep en urine dat je filtertje dit niet wegkrijgt. Ze zwemmen dus in hun eigen ontlasting en worden nu ziek.

1. De afmeting van je bak. 25 liter is natuurlijk helemaal te krap, daar kun je eigenlijk niet eens vissen in houden. Maar 45 liter is ook veel te krap. Een goudvisachtige heeft minimaal 50 liter per vis nodig om zich prettig te voelen.
* De Windes zijn vissen die eigenlijk in een vijver moeten. Het zijn snelle vissen, die graag en veel zwemmen. Bovendien houden ze niet van kamertemperaturen. Net als gewone goudvissen voelen ze zich het lekkerst bij temperaturen tussen de 10 en 20 graden. Als ik jou was, zou ik deze Windes
terugbrengen naar de winkel of het tuincentrum, of een mooie vijver voor ze zoeken. Zolang het buiten boven de 5 graden is kun je ze altijd ( maar wel geleidelijk) overzetten.
* De Sluierstaarten hebben ook met zijn drieeen nog te weinig ruimte. Om 3 sluierstaarten te kunnen huisvesten heb je een bak van minimaal 100 maar beter nog 120 cm nodig.

2. Je hebt 1 interne filter, en ik vermoed dat dit de maat is die je bij de bak koopt. Dat is voor Sluierstaarten veel te weinig, je moet een filtering hebben die twee keer zo groot is dan je zou verwachten bij de bak die je hebt.

Wat nu te doen? In ieder geval achter een grote bak aan, en een ander onderkomen voor je Windes. Tweedehands is er genoeg te koop ( Marktplaats) en grote filters kun je vaak ook voor een zacht prijsje kopen. Lukt dit nog niet, haal dan bij de doe-het-zelfzaak een grote speciekuip en zet ze daar zolang in.

Het is belangrijk je goed in te lezen over het houden van deze leuke vissen. Er staat genoeg info bovenaan dit goudvissenforum. Als je het goed aanpakt kun je er lang plezier van hebben.

Succes!
 
Hallo visvrienden, bedankt voor jullie tips!
Ik ga een ander onderkomen zoeken voor mijn windes vissen. Maar... mijn ouders gaan helaas niet akkoord met een groter aquarium. Mijn sluierstaartvissen zijn 6 cm. Ik heb nu een filter voor 0-50L dus ik ga een andere filter aanschaffen en dan kijken of de vissen wat actiever worden.
bedankt voor jullie hulp!
 
Hopelijk gaan je ouders daar over een poosje anders over denken. Maar goed, het wordt dus nu even roeien met de riemen die je hebt, je visjes zijn gelukkig nog klein.

Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een extern potfilter, dan hebben ze iets meer zwemruimte. Ook zou ik er dan een luchtpompje opzetten met een luchtsteentje op de bodem. Je hebt ook langwerpige, dan krijg je een soort van bellengordiijn. Het filter dat je gebruikt moet je nooit onder de kraan schoonmaken, maar alleen als het niet meer loopt voorzichtig uitspoelen in een emmertje aquariumwater.

En verder moet je om te beginnen dagelijks 75 % van het water vervangen. Je zult merken dat dit al helpt. Ik zelf heb een 200 l bak waarvan ik iedere 3 dagen 60 % van het water ververs.

Het " indraaien" van een bak houdt in, dat je bacteriekolonies opbouwt die het gevaarlijke Ammoniak ( NO2) en nog gevaarlijker Nitriet ( NH4) omzetten naar Nitraat. Dat is een stofje waar planten van kunnen leven. Een bosje waterpest in je bak (zonder loodstripje, dit is giftig!) zorgt voor zuurstof in het water.
 
Hallo visvrienden, bedankt voor jullie tips!
Ik ga een ander onderkomen zoeken voor mijn windes vissen. Maar... mijn ouders gaan helaas niet akkoord met een groter aquarium. Mijn sluierstaartvissen zijn 6 cm. Ik heb nu een filter voor 0-50L dus ik ga een andere filter aanschaffen en dan kijken of de vissen wat actiever worden.
bedankt voor jullie hulp!

Tja ouders zijn altijd lastig. Mijne waren ook altijd zo eigenwijs toen ik 16 was ;))

Je heb al goed tips gehad van @Giebeltje maar bespaar je de moeite om een ander filter te halen. Ondanks wat je ga proberen met 54 liter gaat dit echt niet goed komen. Kijk uit naar een mooie vijver waar ze allemaal in kunnen. Ze zullen ziek worden en dood gaan. Snel zoeken want straks word het te koud om ze in een vijver te kunnen plaatsen.

Een filter indraaien duurt een tijd. Ondertussen zal het een opeenstapeling van drama worden.

Zoals al genoemd voor nu zoveel mogelijk water eruit en elke dag vers water erin. Niet te koud, Beetje hetzelfde als waar ze in zitten. Beste even tempraturen. Ik neem aan dat je grind heb dan bordje ofzo op de bodem leggen en daar de straal water wat je erin giet op breken. Op grind laten kletsen gaat alle vuil omhoog komen.

Niet leuk maar ik kan me voorstellen dat je ouders geen zin hebben in een supergroot aquarium en filters. Tenzij je een hele goed betaald baantje heb, zal je helaas even moeten wachten tot dat je voor zulk soort vissen kan zorgen.

Als je de vissen heb voorzien van een mooie vijver lees dan eens informatie over indraaien van een aquarium. Op het forum zijn verschillende onderwerpen waar diverse mensen je mee kunnen helpen en kun je vragen wat voor vissen of ander soort waterdiertjes in je aquarium kan. Zijn nog veel meer leuke visjes/beestjes waar je wel voor kunt zorgen.
 
Tja ouders zijn altijd lastig. Mijne waren ook altijd zo eigenwijs toen ik 16 was ;))

Je heb al goed tips gehad van @Giebeltje maar bespaar je de moeite om een ander filter te halen. Ondanks wat je ga proberen met 54 liter gaat dit echt niet goed komen. Kijk uit naar een mooie vijver waar ze allemaal in kunnen. Ze zullen ziek worden en dood gaan. Snel zoeken want straks word het te koud om ze in een vijver te kunnen plaatsen.

Een filter indraaien duurt een tijd. Ondertussen zal het een opeenstapeling van drama worden.

Zoals al genoemd voor nu zoveel mogelijk water eruit en elke dag vers water erin. Niet te koud, Beetje hetzelfde als waar ze in zitten. Beste even tempraturen. Ik neem aan dat je grind heb dan bordje ofzo op de bodem leggen en daar de straal water wat je erin giet op breken. Op grind laten kletsen gaat alle vuil omhoog komen.

Niet leuk maar ik kan me voorstellen dat je ouders geen zin hebben in een supergroot aquarium en filters. Tenzij je een hele goed betaald baantje heb, zal je helaas even moeten wachten tot dat je voor zulk soort vissen kan zorgen.

Als je de vissen heb voorzien van een mooie vijver lees dan eens informatie over indraaien van een aquarium. Op het forum zijn verschillende onderwerpen waar diverse mensen je mee kunnen helpen en kun je vragen wat voor vissen of ander soort waterdiertjes in je aquarium kan. Zijn nog veel meer leuke visjes/beestjes waar je wel voor kunt zorgen.
Helemaal eens met michelle, laat je alsjeblieft niet ontmoedigen, een aquarium is echt heel leuk en er zijn zoveel visjes die in een 54liter kunnen die zeker zo mooi zijn als een sluierstaart 👍 kijk voor ideeen maar eens rond 😉
 

Terug
Bovenaan