Sluierstaarten vinden voer aan water opervlakte niet


J

jamievdv1

Guest
Hallo,

Een aantal weken terug heb ik twee sluierstaarten gekregen.
Ik heb gelijk een aquarium gekocht van het merk SuperFish.

AquaStart18 SuperFish


Nu is het probleem dat mijn vissen (het zijn er twee) hun voer niet zoeken aan het water oppervlak. Als ik ze vlokken voer dan valt dit door de pomp wel goed in het water, maar als ik ander voer bijvoorbeeld korrels wil voeren dan heeft dit weinig zin omdat ze niet weten dat het boven ze drijft.

Zijn hier oplossingen voor of moet ik ze dan maar gewoon vlokken blijven voeren?


mvg,

Jamie
 
Hoi Jamie,op zich zullen ze het voer uiteindelijk wel vinden maar helaas is je bakje totaal niet geschikt voor vissen en al helemaal niet voor sluierstaarten want die worden bijna net zo groot als het bakje zelf normaal gesproken.
 
Dingen die er misgaan:
-aquarium is te klein (sluiers hebben minimaal 50L per vis nodig)
-sluiers zitten liever in een groepje van af 5
-Sluiers moeten zinkend voer hebben! Bij drijvend voor krijgen ze teveel lucht binnen en gaan ze op een gegeven moment op hun kop hangen.
 
Nu ben ik wel benieuwd waarom mijn bak niet geschikt is voor vissen?
Het formaat vis dat ik heb is misschien max 2cm.

Het probleem is trouwens ook dat de korrels door de stroming van het water vaak tegen het glas aan gaan liggen, op deze manier zullen ze het niet zo snel vinden.
Zou er ander gezond voer zijn dat niet op het oppervlakte blijft drijven zo ja, welke kan ik het beste gebruiken?
 
ik heb mijn best gedaan om mij zo goed mogelijk in te lezen maar dit zijn dus dingen die mij ontschoten zijn en die ze mij ook niet vertel hebben in de winkel waar ze vandaan komen..

maar worden alle sluierstaarten zo groot dat ze in een vijver of grote bak moeten?
 
Sorry maar de bak
Is echt te klein voor je vis
 
jamievdv1 zei:
Nu ben ik wel benieuwd waarom mijn bak niet geschikt is voor vissen?
Het formaat vis dat ik heb is misschien max 2cm.

Het probleem is trouwens ook dat de korrels door de stroming van het water vaak tegen het glas aan gaan liggen, op deze manier zullen ze het niet zo snel vinden.
Zou er ander gezond voer zijn dat niet op het oppervlakte blijft drijven zo ja, welke kan ik het beste gebruiken?

Je bak is niet geschikt omdat de vissen in een heel rap tempo zeer groot kunnen worden. Zij kunnen een maximale lengte van 25-30 centimeter (!) bereiken. Een bak met sluierstaarten moet minimaal 1 meter lang zijn. En per sluierstaart moet je 50 liter per vis rekenen, maar zodra ze groter worden moet dit meer worden. Sluierstaarten vervuilen namelijk erg veel en omdat ze een hormoon afscheiden die ervoor zorgt dat de groei tegen wordt gehouden moet er ook veel ververst worden. Een verversing van 50% per 7 dagen moet er gedaan worden.
 
jamievdv1 zei:
ik heb mijn best gedaan om mij zo goed mogelijk in te lezen maar dit zijn dus dingen die mij ontschoten zijn en die ze mij ook niet vertel hebben in de winkel waar ze vandaan komen..

maar worden alle sluierstaarten zo groot dat ze in een vijver of grote bak moeten?

Volgende keer iets beter je best doen met inlezen ;)

Sluierstaarten die in een te kleine bak gehouden worden gaan vergroeien en worden dan niet zo groot als zou moeten.
Zulke vissen gaan dan wel veel sneller dood op een heel onprettige manier.
 
Ik heb vandaag toevallig het water grotendeels vervangen en het grond schoon gemaakt. op jullie reactie ben ik verder gaan zoeken over de groei van sluimerstaarten en toen kwam ik dit tegen:

Sluierstaart

best schokken om er achter te komen dat ontzetten veel mensen hun visje gewoon gemarteld hebben door onwetendheid..

Ik ben aan het sparen voor een tropisch aquarium dus met deze informatie denk ik dat ik mijn sluierstaarten aan mijn oom geef (die heeft wel een vijfer) en me compleet ga verdiepen in tropische vissen.


Toch blij dat ik even een berichtje heb geplaatst op het forum!
 
Seabait zei:
jamievdv1 zei:
ik heb mijn best gedaan om mij zo goed mogelijk in te lezen maar dit zijn dus dingen die mij ontschoten zijn en die ze mij ook niet vertel hebben in de winkel waar ze vandaan komen..

maar worden alle sluierstaarten zo groot dat ze in een vijver of grote bak moeten?

Volgende keer iets beter je best doen met inlezen ;)

Sluierstaarten die in een te kleine bak gehouden worden gaan vergroeien en worden dan niet zo groot als zou moeten.
Zulke vissen gaan dan wel veel sneller dood op een heel onprettige manier.

er van uitgaande dat de mensen in een dierenwinkel de juiste informatie verstrekken dacht ik dat ik zo compleet was.

heb me daarna nog wel verdiep in waardes, plantjes, eigenlijk alles om het ze zo prettig mogelijk te laten leven.

Ach door je fouten leer je weer :)
 
jamievdv1 zei:
denk ik dat ik mijn sluierstaarten aan mijn oom geef (die heeft wel een vijfer)
:thumbs:

In de tussentijd (zolang ze nog niet in die vijver zitten) wel echt flink blijven verversen, om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Die 50% per week die werd genoemd is met een voldoende groot aquarium. Bij jou lijkt me frequentere en grotere verversingen zeker aan te raden.

jamievdv1 zei:
en me compleet ga verdiepen in tropische vissen.
Je weet nu in ieder geval waar je moet zijn als je vragen hebt of iets wilt checken ;)

~ Ivo
 
Weet je. Zo zijn we allemaal geweest,hoor.
Maar al doende kom je er achter dat het beter kan.

Voor een groter Aquarium,kijk op Marktplaats.
De 1 begint ermee tegen 2 die er mee stoppen.
 
jamievdv1 zei:
er van uitgaande dat de mensen in een dierenwinkel de juiste informatie verstrekken dacht ik dat ik zo compleet was.

heb me daarna nog wel verdiep in waardes, plantjes, eigenlijk alles om het ze zo prettig mogelijk te laten leven.

Ach door je fouten leer je weer :)

Klopt helemaal Jamie en je bent ook echt niet de enige die zo begonnen is en nog gaat beginnen.
Ik vind je trouwens ook een kanjer hoe je reageert want niet iedereen neemt de reacties die jij hebt gehad zo aan!
 
Deze sluier is 42cm zonder staart. Met staart rond de 65cm.
GAm8ra4eSmhFuN1_2NLyJKlKxtYD6JJ_.jpeg


Deze is groter dan je hele bakje! Maar dit is ook een extreem grote hoor.

@ Bertus: Je baby Zoenvissen worden ook al enorm zeg!
 
ik ben gewoon super enthousiast over het houden van vissen. Helaas heb ik eerder de mogelijkheid niet gehad om ze ook daadwerkelijk te kopen en mijn enthousiasme los te laten.

Heb daarom liever dat iemand keihard de waarheid verteld en dat ik er van leer, dan dat ik die arme zieltjes letterlijk gevangen liet zitten in hun eigen lichaam.

Daarom ook mijn dank!

@Bertus
Mooie tank heb je Bertus, dat formaat hoop ik binnenkort ook aan te kunnen schaffen.

@Botia
Bestaat er zoiets als steroiden voor goudvissen? :p
 
Super van je, Jamie! De meesten reageren niet zo. :petjeaf:
 
Botia zei:
Deze sluier is 42cm zonder staart. Met staart rond de 65cm.
cJ1QeLtgvKHWjSXA_7Zhg_xSS5Wne9cp.jpeg


Deze is groter dan je hele bakje! Maar dit is ook een extreem grote hoor.

@ Bertus: Je baby Zoenvissen worden ook al enorm zeg!


vanmorgen meer ruimte gemaakt. Linkse was moederplant.
Kon dus flink uitstekken.
 
Er is speciaal sluierstaartvoer te koop, dit zijn korrels die zinken. Sluierstaarten hebben nogal eens problemen met hun zwemblaas en bij drijvend voer happen ze lucht binnen. Je zou ook eens kunnen googelen wat ze nog meer kunnen eten naast het voer uit een potje bv komkommer etc. Trouwens TOP dat je de te kleine behuizing aan wilt gaan pakken.
 
Dat sluierstaarten niet goed tegen drijvend voer kunnen is achterhaald. Het beste commerci�le voer dat verkrijgbaar is voor sluierstaarten is nota bene drijvend.
 
Oh? Begin me zo onderhand behoorlijk antiek te voelen. Foto plaatsen lukt me niet, een link plaatsen ook al niet maar daarvoor ben ik ook een digibeet. Nu ben ik ook al antiek wat betreft sluierstaartvoer.
 
Hahaha, nee hoor. Veel mensen denken dat sluierstaarten geen drijvend voer mogen hebben, dat dacht ik eerst ook, maar het kan geen kwaad. Wel is het zo dat ze van nature grondelaars zijn en zinkend voer daardoor beter aansluit op hun natuurlijke gedrag.
 
Wij kopen nog steeds speciaal sluierstaartvoer voor onze sluierstaart en de goudvissen. Kan het trouwens kwaad dat de sluierstaart in zijn eentje bij gewone goudvissen zwemt? Ooit had hij een vriendinnetje maar die is overleden. Ze zwemmen met 7 in onze vijver, 6 goudvissen en de sluier. Dat gaat trouwens heel goed hoor, nooit onenigheid en tijdens het paaien doet mijnheer driftig mee.
 
In aquaria is het vaak niet zo'n goede combinatie, maar als ze de ruimte hebben gaat het bijna altijd goed.
 

Terug
Bovenaan