Sluierstaarten van homines


homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
Na jaren onverantwoord sluiers te hebben gehouden, heb ik nog iets goed te maken. Daarom ga ik het nu eens verantwoord proberen. Ik denk dat dit met deze nieuwe bak (Rio 300) aardig lukt. Zo niet, dan hoor ik uiteraard jullie commentaar!

Er zitten nu 2 vissen in, binnenkort ga ik naar 3.

Ik hoop ooit nog eens goede foto's te maken, maar ik blijf maar uitstellen, vandaar dat ik alvast begin met een paar foto's die ik al heb.

Totaal: (helemaal niet schuin)

563231_0_82_20140604_18.jpg


Ik ben over van grind naar zand en dat bevalt uitstekend. Vissen grondelen veel meer dan eerder.

Het filter is een JBL e900. Ik vind een filtering van 3x per uur best weinig, vandaar dat interne filter.


Festus:
259225_0_82_20140604_18.jpg


Festus en Galsem2.0 :
679356_0_82_20140604_21.jpg


Extra:
179547_0_82_20140604_21.jpg


Mijn excuses voor deze kwaliteit foto's.


Op- en aanmerkingen hoor ik graag...
 
Behoorlijk vergroeid aan de ogen te zien. Ik vind de vissen ook mager. Wat en hoeveel voer je ze?
 
De moor komt nog maar net uit de winkel (weekje) dus dat kan kloppen.

Ik twijfel een beetje over voerpatroon omdat men op dit forum zegt dat ze het liefst drie keer op een dag gevoerd moeten worden, maar andere bronnen zeggen 1x per dag en 1x per week vasten.

Momenteel doe ik 's morgens watervlooien (daphnia) en tegen de avond van die korrels. Ze krijgen hiervoor 3-5 minuten de tijd.
 
Dat mag wel wat meer. Bij zulke kleine vissen is 4 a 5 keer per dag 10 korrels geen probleem.

Een dag per week vasten vind ik geen goed idee bij goudvissen. Het zijn scharrelaars waarvan de wilde voorouders de hele dag door eten. Vasten is onnatuurlijk.
 
Ziet er goed uit :)

Zoals Jones al zegt: gewoon drie keer per dag zoveel als ze in 5 minuten ongeveer opeten. Wat voor korrels gebruik je? En als je watervlooien op zijn, kun je beter artemia kopen, dat is voedzamer.
 
Dat ziet er al goed uit! De vissen zullen zo'n grote bak waarderen, net als de zandbodem!
Ik zie dat je de uitlaat van het binnenfilter onder water hebt, heb je ook een uitstroom van een filter
op het wateroppervlak? Zodat het wateroppervlak in beweging is.
 
Jones zei:
Dat mag wel wat meer. Bij zulke kleine vissen is 4 a 5 keer per dag 10 korrels geen probleem.

Een dag per week vasten vind ik geen goed idee bij goudvissen. Het zijn scharrelaars waarvan de wilde voorouders de hele dag door eten. Vasten is onnatuurlijk.

Oke, ik ga wat opbouwen met voeren.


Mieke91 zei:
Ziet er goed uit :)

Zoals Jones al zegt: gewoon drie keer per dag zoveel als ze in 5 minuten ongeveer opeten. Wat voor korrels gebruik je? En als je watervlooien op zijn, kun je beter artemia kopen, dat is voedzamer.

Sera korrels, ze zijn bijna op, dan ga ik waarschijnlijk tetra kopen.


Miss-Poodle zei:
Dat ziet er al goed uit! De vissen zullen zo'n grote bak waarderen, net als de zandbodem!
Ik zie dat je de uitlaat van het binnenfilter onder water hebt, heb je ook een uitstroom van een filter
op het wateroppervlak? Zodat het wateroppervlak in beweging is.

Ja, de JBL staat op het oppervlak zodat er makkelijker zuurstof in de bak komt. Ik maak me trouwens wel zorgen om de zuurstof hoeveelheid omdat de moor constant aan het luchthappen is. Dit heb ik al vaker meegemaakt maar toen dacht ik dat het door de bakgrootte kwam. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken.
 
Misschien helpt een luchtpompje met luchtsteentje tegen het luchthappen ;)
 
Dat is wel een goed idee. Weet je (bijna) zeker dat het happen aan de zuurstof ligt?
 
Nee dat kan ik zo niet met zekerheid zeggen, dat zou je moeten proberen en dan kijken of het luchthappen stopt.
 
Mooi aquarium!


Hier even mijn spreekwoordelijke "2 cents"

Ik heb zelf een aantal dagen geleden een luchtpompje aangeschaft, en ik moet zeggen dat mijn sluierstaart een stuk minder naar het oppervlak zwemt, vooral bij het warme weer van afgelopen week. Het goedkope pompje dat ik heb gekocht geeft een irritante brom, maar mijn vis is me dankbaar.
Door de verhoogde stofuitwisseling komt er niet alleen meer zuurstof in het water, maar worden er ook schadelijke stoffen uit het water gehaald (en aan de lucht afgegeven).

Het verbaast me dat een zuurstofsteentje niet in het algemene topic over het houden van sluierstaarten wordt genoemd.

Daarnaast raad ik je persoonlijk Hikari korrel voer aan, ik heb zelft Hikari Lionhead. Kost wat meer, maar het zinkt beter dan de Tetra korrels die ik eerder had, en ook zitten er meer eiwitten in. Laat de korrels wel een paar minuten in een kommetje/schaaltje aquariumwater weken zodat je vissen geen constipatieproblemen krijgen (droogvoer zet uit).


succes verder met je visjes, ik denk dat ze snel zullen groeien!
 
Bedankt voor deze lading tips!

De temperatuur liep inderdaad aardig op en dat wijs ook een beetje als oorzaak aan. Ik ga nu zeker kijken naar luchtpomp en zo'n steentje.

Weet er iemand trouwens een geluidstille luchtpomp?

Bedankt nogmaals!
 
Hikari is inderdaad een goed merk, maar voorweken is echt niet nodig hoor :) Je hebt van hikari zinkende en drijvende varianten, die allebei prima zijn. Van hikari gaan je vissen het wel echt beter doen (harder groeien, minder problemen, etc) terwijl van tetra wel eens problemen gemeld worden.
 
Dat had helemaal niet erg geweest, Broodjekaas, koikorrels kunnen ook prima voor sluiers, alleen die zijn wat groter van vorm dus iets minder geschikt voor jonge visjes. Er zijn heel veel mensen hier die koikorrels voeren aan hun sluiers, maakt helemaal niet uit.
 
Het verbaast me niet dat Koi-voer geschikt is voor sluiers, en voor deze kleintjes zou je de korrels evt nog even kunnen vermalen.

Echter lijkt mij 4 kg wat veel voor 2 jonge visjes :p
 
Foto's maken kan ik nog steeds niet, ik show al wel vast mijn nieuwe aanwinst.

551378_0_82_20140621_23.jpg


874832_0_82_20140621_23.jpg


232347_0_82_20140621_23.jpg


Deze kan wel wat eten gebruiken denk ik.
 
Wat een dun ding nog maar daar komt als het goed is snel verbetering in, je andere oranje visje met witte staart en vinnen vindt ik ook een leuk ding.
 
Dank je!

De oranje is nog meer oranje aan het worden. Dat vind ik best jammer, maar wat doe je er aan, h�. Oranje kan trouwens ook best mooi zijn.
 
Zo slecht zijn je foto's niet hoor ;)
Leuk visje, hij kan inderdaad wel wat eten gebruiken, maar dat komst vast goed :D
 
@Miss-Poodle tja, jij weet niet dat ik voor deze drie 50 foto's gemaakt heb :)

@Fish_huub Lijkt mij ook, ik ben iig erg benieuwd hoe dit ontwikkeld...
 
Och zo gaat het bij mij ook hoor, tientallen foto's en de meeste gaan de pc-prullemand in :D
 
Nog wat foto's gevonden:

217981_0_82_dscn09111.jpg


Festus
441538_0_82_dscn09261.jpg


Steen scherp, vis niet. Desondanks een kleurenspektakel... :eek:
638924_0_82_dscn08681.jpg


Galsem (prachtig scherp weer)
547459_0_82_dscn09521.jpg



De eerste inrichting was een Holland biotoop:
873756_0_82_dscn06821.jpg


595847_0_82_dscn06831.jpg
 
Even een kleine update:

De vissen eten inmiddels al een tijdje tweemaal daags Hikari staple mini, eenmaal per dag allerlei gedroogde insecten en soms wat spirulina korrels.
De Red Cap heeft het niet gered, ik heb vrij snel een 'vervanger' gehaald. Die ziet er wat gezonder uit. Het is zeer waarschijnlijk een vrouwtje die de naam Rose gekregen heeft.

Foto's maken is echt een ramp bij mij! Daarom heb ik maar een filmpje gemaakt die ook totaal niet scherp blijkt. Desondanks geeft het toch een idee van hoe het er bij staat. Ik probeer nog een filmpje te maken van de sluiers wat dichterbij.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CN4QmCFx4lE[/video]
 

Terug
Bovenaan