Sluierstaarten liggen op de bodem


Vanochtend had ik zwemmende visjes!! Slingers uit en ze op een ontbijtje getrakteerd. Ga vanmiddag even naar de Hornbach, zodat het water wisselen iets minder sporten wordt :) Ben blij met de tips die ik hier heb gekregen. Zal een testsetje kopen voor iets meer dan alleen ammoniak en nitriet/nitraat. En even kijken naar een sterkere pomp.
Als ik het goed begrijp, dan telt het weer als een nieuwe bak als er een nieuwe pomp in komt, dus blijf ik nog even water wisselen. Klopt dat?
 
Vanochtend had ik zwemmende visjes!! Slingers uit en ze op een ontbijtje getrakteerd. Ga vanmiddag even naar de Hornbach, zodat het water wisselen iets minder sporten wordt :) Ben blij met de tips die ik hier heb gekregen. Zal een testsetje kopen voor iets meer dan alleen ammoniak en nitriet/nitraat. En even kijken naar een sterkere pomp.
Als ik het goed begrijp, dan telt het weer als een nieuwe bak als er een nieuwe pomp in komt, dus blijf ik nog even water wisselen. Klopt dat?
Het is verstandig om de nieuwe pomp naast de oude aan te sluiten en dan 4-6 weken met twee pompen te draaien. Op deze manier draai je het nieuwe filter in terwijl je gebruik maakt van de bacteriecultuur uit de oude.
 
Vanochtend had ik zwemmende visjes!! Slingers uit en ze op een ontbijtje getrakteerd. Ga vanmiddag even naar de Hornbach, zodat het water wisselen iets minder sporten wordt :) Ben blij met de tips die ik hier heb gekregen. Zal een testsetje kopen voor iets meer dan alleen ammoniak en nitriet/nitraat. En even kijken naar een sterkere pomp.
Als ik het goed begrijp, dan telt het weer als een nieuwe bak als er een nieuwe pomp in komt, dus blijf ik nog even water wisselen. Klopt dat?
Gewoon je oude pomp 4 weken mee laten draaien dan is e rniks loos
 
Wat fijn dat de vissen inmiddels wat actiever zijn!

Vanochtend had ik zwemmende visjes!! Slingers uit en ze op een ontbijtje getrakteerd. Ga vanmiddag even naar de Hornbach, zodat het water wisselen iets minder sporten wordt :) Ben blij met de tips die ik hier heb gekregen. Zal een testsetje kopen voor iets meer dan alleen ammoniak en nitriet/nitraat. En even kijken naar een sterkere pomp.
Als ik het goed begrijp, dan telt het weer als een nieuwe bak als er een nieuwe pomp in komt, dus blijf ik nog even water wisselen. Klopt dat?
Ik zou het zelf nu op deze manier aanpakken:

Eerst je water meten op ammoniak, nitriet en nitraat.
De uitslagen zeggen iets over de huidige omzet van je filter. Dat zou ik als eerste doen, want dan weet je waar je (en of je) filtercapaciteit mist.

Het Stikstofcyclus principe gaat grofweg zo:
vis eet, vis stoot uit --> filterbacteriën zetten ammoniak die de vis uit stoot, om in nitriet --> andere filterbacteriën zetten dit nitriet weer om in nitraat. Een hoge concentratie nitraat verdun je door een waterwissel.

Je filterpomp loodst per uur een x aantal liters water door je filter. In dat filter doen de bacteriën hun werk. Die wonen, werken en leven in filtermedia. Een filter heeft een bepaalde ruimte om die media te huisvesten. Deze optelsom van factoren bepaalt de filtercapaciteit; hoeveel een filter om kan zetten.

Over de testresultaten:
Meet je straks ammoniak, en geen nitriet of nitraat? Dan heb je geen filterbacteriën die de ammoniak omzetten, want nitriet is het 'eindproduct' van deze bacteriën. Conclusie: filter is 'dood'.
Meet je straks ammoniak en ook nitriet, maar geen nitraat, dan betekent dat er wel iets wordt omgezet, maar de bacteriën die dat nitraat moeten vormen, er nog niet zijn (omdat het filter ingedraaid moet worden, of vanwege te grondige schoonmaak). Dat proces heeft tijd nodig en noemen we ook wel 'indraaien'.
Meet je straks zowel ammoniak als nitriet als nitraat; dan wordt er dus wel wat omgezet, maar niet genoeg om alles wat je vissen uit stoten, om te zetten. Oorzaak: te kort aan voldoende filtercapaciteit. Oplossing: extra filtercapaciteit.

Naar aanleiding van je metingen zou ik dan kijken wat je nu minimaal nodig hebt aan extra filtering. Waarbij geldt dat sluiers flink kunnen groeien, dus kan het zeker geen kwaad om op de groei te kopen.
En op grond van de meetuitslagen kun je ook zien wat er aan de hand is in je water. Dat zou ik ook even een paar dagen gaan meten, omdat je net flink water ververst hebt, en op vers water meet je natuurlijk lagere concentraties.
Afhankelijk van wat je meet, ververs je water. Daarbij zou ik aanhouden dat je moet zorgen dat ammoniak en nitriet altijd 0 is. Als je een van deze twee meet, zou ik water verversen tot deze concentratie weer 0 is. Nitraat mag wat oplopen.

Welk filter heb je er nu bij draaien? Ik zou dat persoonlijk gewoon in werking houden. Heb hier op een bak met 2 sluiers (180L) ook dubbele filtering zitten, en dat bevalt uitstekend.

Tot slot, mijn complimenten dat je de dieren hebt opgevangen. Echt mooi dat je dit voor ze doet. Klasse.
 
Kleine toevoeging op dit prachtige en duidelijk verwoorde verhaal: Nitraat (NO3) is een voedingsstof voor planten. Afhankelijk van hoeveel je planten gebruiken, is een concentratie van 20- 40 mg/l geen probleem.
 
Dat is een heel duidelijk antwoord Barwaz! Hier kom ik wel een eind mee!! Eerst testen dus. Ik weet niet precies wat de pomp-soort is. Het is een bak van marktplaats met een pomp die er al bij zat. Zit nu te kijken voor https://www.hornbach.nl/shop/JUWEL-...=7675753&url=7675754&trackArticleCrossType=se
Maar gezien het advies hoe te meten ga ik dat eerst doen! Erg blij met jullie kennis! Fijn Forum, goede adviezen!
 
Als je toch voor een andere pomp gaat, is het misschien te overwegen om ook naar een extern filter te kijken. maar ik kan je daar niet verder mee helpen, ik ben daar zelf ook mee bezig om me daarin te verdiepen.
Voordeel is wel, dat het niet in je bak zit 'lelijk' te wezen, en dat er in het algemeen een grotere capaciteit mogelijk is. (Bij sluierstaarten is dat een erg groot voordeel).
 
Als je toch voor een andere pomp gaat, is het misschien te overwegen om ook naar een extern filter te kijken. maar ik kan je daar niet verder mee helpen, ik ben daar zelf ook mee bezig om me daarin te verdiepen.
Voordeel is wel, dat het niet in je bak zit 'lelijk' te wezen, en dat er in het algemeen een grotere capaciteit mogelijk is. (Bij sluierstaarten is dat een erg groot voordeel).
Precies!
 
Ik weet niet precies wat de pomp-soort is. Het is een bak van marktplaats met een pomp die er al bij zat.
Bedoel je met pomp de unit die je rechts achter hebt zitten? Met de bolle kop?
Staat daar iets van een merknaam op (bijvoorbeeld waar de sticker zit wat ook het wattage aan geeft)? En zit er iets in? Sponzen, ringetjes, of iets anders?

Als je toch voor een andere pomp gaat, is het misschien te overwegen om ook naar een extern filter te kijken. maar ik kan je daar niet verder mee helpen, ik ben daar zelf ook mee bezig om me daarin te verdiepen.
Ik zou zeker een extern filter overwegen. Iets als een JBL 902/ 1502 is een mooie instapoptie die niet al te duur is (bij Hornba** ;) ), en toch ook goed bij draagt in capaciteit.
 
De resultaten NO3 is tussen 0 en 10, NO2 is 0, GH is 8, KH is 6 of 10, pH is 8 en CL2 is 0. Alles is ok! Dat helpt mij niet om het probleem op te lossen....

Mbt een ander filter, ik heb geen ruimte voor een externe... Alles kan uiteindelijk maar een interne heeft mijn voorkeur. En ik heb net het filter gezien dat ik heb, het is een eheim aquaball 180. Wordt nog steeds verkocht. (jaja bij de Hornb***)
 
De resultaten NO3 is tussen 0 en 10, NO2 is 0, GH is 8, KH is 6 of 10, pH is 8 en CL2 is 0. Alles is ok! Dat helpt mij niet om het probleem op te lossen....
Geen nitriet is hartstikke mooi!
Heb je ook ammoniak gemeten?
Wanneer heb je deze waarden gemeten, was dat vlak na een hele grote waterwissel, of stond het water al 'even'?
Heb je gemeten met teststrips, of druppeltests?

Omdat je een erg laag nitraat hebt (ik vind het een beetje verdacht laag), kan je uitslag, en een afwezigheid van nitriet, nog steeds wijzen op dat er niks wordt omgezet. Ik meen me ergens te herinneren dat er in kraanwater ook een heel klein beetje nitraat zit, het kan zijn dat je dit meet.
Of je filter alles om zet, weet je in dit geval eigenlijk pas zeker, als je naast dat hele lage nitraat, ook geen ammoniak meet. Daarom zou ik zelf voor de zekerheid in dit geval toch ook zeker even ammoniak meten (dat kan alleen met druppeltests).

Als je vlak na een enorme waterwissel meet, kan het ook zijn dat je erg laag nitraat meet (en geen nitriet en ammoniak). Er zit dan immers naar verhouding erg veel vers water in de bak. Waardoor de concentratie andere stoffen weer stevig verdund is. En je deze dus ook niet, of nauwelijks, meet.

Hoe is het nu met de sluiers? Nog steeds passief?
Hoe reageren ze als je de bak nadert om te voederen/ er voedsel in gooit?
 
Vissen zijn wel actief, maar minder dan ik gewend ben. Ik heb vandaag geen water gewisseld en ik heb een test gebruikt. Zat blijkbaar geen amoniak bij.. Was een test 6 in 1, 60 seconden in het water houden en dan kleurjtes vergelijken.
 
De resultaten NO3 is tussen 0 en 10, NO2 is 0, GH is 8, KH is 6 of 10, pH is 8 en CL2 is 0. Alles is ok! Dat helpt mij niet om het probleem op te lossen....

Mbt een ander filter, ik heb geen ruimte voor een externe... Alles kan uiteindelijk maar een interne heeft mijn voorkeur. En ik heb net het filter gezien dat ik heb, het is een eheim aquaball 180. Wordt nog steeds verkocht. (jaja bij de Hornb***)
Gemeten met een teststrip denk ik zo want chloormeten met een druppeltest gebeurd nooit, en helaas voor jou: teststrips wijken meer dan 50% af
 
Vissen zijn wel actief, maar minder dan ik gewend ben. Ik heb vandaag geen water gewisseld en ik heb een test gebruikt. Zat blijkbaar geen amoniak bij.. Was een test 6 in 1, 60 seconden in het water houden en dan kleurjtes vergelijken.
Ik snap eigenlijk niet zo goed als iedereen het heeft over druppeltests, u dan strips koopt (behalve dan het financiele plaatje want strips kosten geen drol) maar strips wijken meer dan 50% af, en kans is dus heel groot dat je waterwaardes alsnog slecht zijn
 
Ik heb gevraagd in de winkel als ik op meerdere punten wil testen wat ik dan het beste kan gebruiken en deze geadviseerd gekregen. En gekocht. Gaat mij niet om de kosten, weet dat niet zo te waarderen. Ben de hele week hartstikke druk met de beestjes naast werk en gezin en handel vanuit de beste bedoelingen. Komt een beetje over of ik met opzet iets ga halen wat niet werkt. Zou niet weten waarom ik dat zou doen.
Ben niet thuis in het testen en heb er geen erg in gehad dat er verschillen in die testen zitten. Maar goed. Afwijkingen van 50 procent zijn enorm. Eigenlijk dus waardeloos.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gevraagd in de winkel als ik op meerdere punten wil testen wat ik dan het beste kan gebruiken en deze geadviseerd gekregen. En gekocht.
Ja de winkel verkoopt wel, maar die hebben commercieel belang, forumleden hebben enkel dierenwelzijn voor ogen, dus zou dna niet op de blauwe ogen van de winkelier vertrouwen maar eerder die van de forumleden.

Anyway: ik zelf zou hoe dan ook een losse druppeltest kopen van de NH3/NH4 en NO2
 
Ik heb gevraagd in de winkel als ik op meerdere punten wil testen wat ik dan het beste kan gebruiken en deze geadviseerd gekregen. En gekocht. Gaat mij niet om de kosten, weet dat niet zo te waarderen. Ben de hele week hartstikke druk met de beestjes naast werk en gezin en handel vanuit de beste bedoelingen. Komt een beetje over of ik met opzet iets ga halen wat niet werkt. Zou niet weten waarom ik dat zou doen.
Ben niet thuis in het testen en heb er geen erg in gehad dat er verschillen in die testen zitten. Maar goed. Afwijkingen van 50 procent zijn enorm. Eigenlijk dus waardeloos.
Strippentests zijn prima als je weet wat je van je water moet verwachten. Een goede indicator dus.

De druppeltest is voor wanneer de strip afwijkt van je verwachting, of zolang de bak nog niet volledig ingedraaid is.
 
De ammoniak zou ik zeker nog even meten, vanwege de redenen die ik in mijn vorige post aan gaf.
Die test kun je los aanschaffen, maar je kunt er ook voor kiezen om gelijk de hele testkoffer aan te schaffen (de koffer van colombo wordt hier vaak gebruikt, en die heb ik zelf ook).
Persoonlijk vind ik strips best een aardige indicatie geven. Maar als je het naadje van de kous wil weten (en in probleemsituaties vind ik dat zelf wel prettig), dan dubbelcheck ik zelf altijd even met een druppeltest.

In de tussentijd zou ik zelf, bij goede testuitslagen, de komende tijd proberen om eens in de drie dagen minstens de helft te verversen.
Dat heeft drie redenen:
- Je minimaliseert het risico dat er zich schadelijke stoffen in je water ophouden, die de weerstand van de vis verzwakken, waardoor ze vatbaarder worden voor ziekten.
- Je dunt er een eventuele populatie ziekteverwekkers ook mee uit. Doordat je de bacteriedruk of een populatie parasieten in je water laag houdt (dat verdun je door een stevige waterwissel), is er minder wat de weerstand van de vis 'claimt', dus netto houdt de vis gewoon meer energie over om te herstellen.
- Je schreef dat de vissen na de waterwissel wat actiever werden. Dat doet mij aannemen dat het in ieder geval een helpende factor is, door dat vaker te doen. Dus dat zou ik in ieder geval voortzetten tot de situatie genormaliseerd is, en zolang nodig is.

Over het bodemliggen. Is dat iets wat ze de hele dag door doen? Of op bepaalde tijdstippen?
Hoe is de eetlust? Wanneer je ze voert, komen ze dan gelijk in actie?
Hoe is de ontlasting? Lijkt dat op wat ze te eten hebben gekregen? Of ziet het er anders uit?

Ben de hele week hartstikke druk met de beestjes naast werk en gezin en handel vanuit de beste bedoelingen. Komt een beetje over of ik met opzet iets ga halen wat niet werkt. Zou niet weten waarom ik dat zou doen.
Ik vind dat je actie om de vissen op deze manier op te vangen, voor je spreekt. Je vissen hebben mazzel met je.
 
De ammoniak zou ik zeker nog even meten, vanwege de redenen die ik in mijn vorige post aan gaf.
Die test kun je los aanschaffen, maar je kunt er ook voor kiezen om gelijk de hele testkoffer aan te schaffen (de koffer van colombo wordt hier vaak gebruikt, en die heb ik zelf ook).
Persoonlijk vind ik strips best een aardige indicatie geven. Maar als je het naadje van de kous wil weten (en in probleemsituaties vind ik dat zelf wel prettig), dan dubbelcheck ik zelf altijd even met een druppeltest.

In de tussentijd zou ik zelf, bij goede testuitslagen, de komende tijd proberen om eens in de drie dagen minstens de helft te verversen.
Dat heeft drie redenen:
- Je minimaliseert het risico dat er zich schadelijke stoffen in je water ophouden, die de weerstand van de vis verzwakken, waardoor ze vatbaarder worden voor ziekten.
- Je dunt er een eventuele populatie ziekteverwekkers ook mee uit. Doordat je de bacteriedruk of een populatie parasieten in je water laag houdt (dat verdun je door een stevige waterwissel), is er minder wat de weerstand van de vis 'claimt', dus netto houdt de vis gewoon meer energie over om te herstellen.
- Je schreef dat de vissen na de waterwissel wat actiever werden. Dat doet mij aannemen dat het in ieder geval een helpende factor is, door dat vaker te doen. Dus dat zou ik in ieder geval voortzetten tot de situatie genormaliseerd is, en zolang nodig is.

Over het bodemliggen. Is dat iets wat ze de hele dag door doen? Of op bepaalde tijdstippen?
Hoe is de eetlust? Wanneer je ze voert, komen ze dan gelijk in actie?
Hoe is de ontlasting? Lijkt dat op wat ze te eten hebben gekregen? Of ziet het er anders uit?


Ik vind dat je actie om de vissen op deze manier op te vangen, voor je spreekt. Je vissen hebben mazzel met je.
Lekker bezig Barwaz, informatief en een fijne energie:) keep it up!
 
Ben niet heel actief op internet, maar wil even een update geven. Ik heb jullie adviezen zoveel mogelijk toegepast. Ik heb voor de visjes een nieuwe sterkere pomp.Die draait naast de oude pomp. Ik heb druppeltesten uitgevoerd maar daar kwam weinig uit. Ik doe de waterwissel frequenter ipv meer water. Doe nu twee keer per week een kwart eruit met een slang, vul nog wel met emmers, goed voor mijn spierballen. 😁
Ben erg blij met jullie tips en idd de positieve energie. En mijn vissen ook, die zwemmen weer vrolijk rond!
 

Terug
Bovenaan