Sluierstaarten en planten

  • Onderwerp starter Steve Declerck
  • Startdatum

S

Steve Declerck

Guest
Goeiemorgen,

Ik ben bezig een bak op te zetten voor sluierstaarten. Ik heb er een fijne kiezelbodem in gelegd en plastic planten omdat naar het schijnt sluierstaarten toch alles opeten, dus leek het me niet aangewezen om er echte planten in te plaatsen. Maar nu vraag ik me af of ze aan planten zouden eten zoals een crypto of vallisneria? Mijn ervaring is dat er geen enkele warmwatervis ooit aan mijn crypto's gegeten heeft, die zijn blijkbaar niet lekker, maar ik weet niet als dat ook zo is voor een sluierstaart? En een vallisneria? Op zich is de bodem uiteraard ook niet geschikt voor planten, die fijne kiezel. Maar wil dat dan ook meteen zeggen dat ze er helemaal niet zouden in groeien? Ik heb gelezen dat sommige planten een voedingsbodem nodig hebben en andere dan weer niet. Een paar echte planten zou wel mooier zijn dan alleen maar plastic en ook beter voor de waterkwaliteit vermoed ik?

Bedankt alvast !
 
Ik zou de bodem toch door zand vervangen. sluiers grondelen waardoor kiezels hun bek kunnen beschadigen of in het ergste geval vast in hun keel gaan zitten(ik spreek uit ervaring). Kwa planten heb ik ook goede ervaring met vallisneria/crypto en ook met ludwigia planten tevens werkt hoornblad en waterpest ook goed aangezien dit snelgroeiers zijn. een voedingsbodem zou ik niet gebruiken aangezien deze een keer is uitgewerkt en je dan verhoogde kans hebt op bodemrot, dan kun je beter klei bolletjes gebruiken. Echte planten zijn beter aangezien deze de afvalstoffen afbreken in je aquarium ook wordt plastic lelijk na een tijdje. Als je voor echte planten gaat kiezen bescherm dan wel de wortels aangezien je sluiers ze anders gaan losgraven. Zie onderstaande foto welke planten ik gebruik ze zijn allemaal echt.

DSC_0976.JPG
 
Ik zou ook geen voedingsbodem gebruiken maar vloeibare plantenvoeding en zo nodig voedingscapsules/kleibollen voor bij de wortels. Volgens mij zijn veel planten niet veilig voor sluiers maar de kenners kunnen je dat vast beter vertellen.
 
Hallo

Dank voor reacties, mooie bak hoor. Ik had beter eerst de vraag gesteld. Er ligt nu al een laag kiezel in, maar is heel fijne. En de laag is nog niet dik genoeg. Best een laag zand er nog bovenop dan? Wordt dat zand niet vies na een tijd of vuile verkleuring?
Je bak is dus wel mooi, kan het zijn dat het een combinatie is van plastic en echte?
 
Nou ik zou geen 2 soorten mengen want dat kan dichtslibben als het door elkaar heen komt.
 
Hallo

Dank voor reacties, mooie bak hoor. Ik had beter eerst de vraag gesteld. Er ligt nu al een laag kiezel in, maar is heel fijne. En de laag is nog niet dik genoeg. Best een laag zand er nog bovenop dan? Wordt dat zand niet vies na een tijd of vuile verkleuring?
Je bak is dus wel mooi, kan het zijn dat het een combinatie is van plastic en echte?

Alle planten zijn echt in mijn bak. Nadeel vaak van een sluierbak in combinatie met planten is ook dat je iedere week grote verversingen doet waardoor ik de ludwiga (rode plant) iedere week eruit moet halen voor ik de verversing doe, is dat niet zo erg aangezien deze groeit als kool en ik hem toch iedere week moet snoeien . Ik voeg ook co2 en plantenvoeding toe. Als je dat niet doet zou ik het bij snel groeiers zoals bijv waterpest houden.
 
Sorry voor de late reactie. Je planten zien er wel ok uit, vooral die rode die toch niet zo eenvoudig te kweken is. Ik heb de CO2 fles verwijderd. Heb nu toch niet veel echte planten staan. Kunnen sluierstaarten eigenlijk tegen vloeibare CO2? Laat ons zeggen een 2 ml per dag.

Thx
 
Voordat ik aan de co2 set ging gebruikte ik ook vloeibare C02 en heb hier nooit problemen mee gehad.
 

Terug
Bovenaan