Sluierstaart


P

PascalRoy

Guest
Goedenavond allemaal! Wij hebben sinds een paar weken 2 sluierstarten. Nu heeft 1 vis iets raars op zijn achterlijf. Onder en boven zijn staart. Zie de foto. Dit zit ook onder zijn fin. Als je de foto vergroot lijkt het iets geks. Heeft iemand een idee wat dit is?
 

Bijlagen

  • IMG_20200919_200402.jpg
    IMG_20200919_200402.jpg
    97.1 KB · Weergaven: 197
  • IMG_20200919_202339.jpg
    IMG_20200919_202339.jpg
    296.3 KB · Weergaven: 108
  • IMG_20200919_202236.jpg
    IMG_20200919_202236.jpg
    105.8 KB · Weergaven: 140
Dit zijn Ankerwormen. Je kunt ze met een pincet verwijderen, en daarna moet je de wond schoonmaken met waterstofperoxide, behandelen met Fin and Woundrepair of andere propolistinctuur en het water behandelen. In onderstaande link vind je een overzicht van aandoeningen, en ook adressen waar je medicatie kunt kopen. De Fancy Goldfish Store in Voorschoten heeft een webwinkel waar ik goede ervaring mee heb.

 
ik vind een behandeling voorstellen we heel leuk maar als TS de vissen maar enkele weken heeft is dit naar mijn mening toch wel de handelaar zijn verantwoordelijkheid. Ik zou die daar eerst op aanspreken, per slot van rekening heeft die waarschijnlijk meerdere besmette vissen verkocht.
 
ik vind een behandeling voorstellen we heel leuk maar als TS de vissen maar enkele weken heeft is dit naar mijn mening toch wel de handelaar zijn verantwoordelijkheid. Ik zou die daar eerst op aanspreken, per slot van rekening heeft die waarschijnlijk meerdere besmette vissen verkocht.
Wil nog niet zeggen dat die handelaar ook daadwerkelijk actie gaat ondernemen..
 
Wil nog niet zeggen dat die handelaar ook daadwerkelijk actie gaat ondernemen..
Dat klopt, maar dan heb je hem toch de kans gegegeven. De manier waarop de handelaar reageert zegt veel over hoe hij zijn zaak leidt. Ankerwormen bij een goudvis doen me trouwens twijfelen over de kwaliteit van vissen dat hier verkocht wordt.
 
Dat klopt, maar dan heb je hem toch de kans gegegeven. De manier waarop de handelaar reageert zegt veel over hoe hij zijn zaak leidt. Ankerwormen bij een goudvis doen me trouwens twijfelen over de kwaliteit van vissen dat hier verkocht wordt.
Zeker waar. Ik heb hier ook weleens een verkoper vissen tegen ankerwormen zien behandelen. Soms krijg je ze zo vanuit de groothandel.
 
Waarschijnlijk komen ze zo ook van de groothandel, of is een andere besmette vis mee gekomen van de groothandel. Ik wilde handelaar niet beschuldigen van iets maar het is afwachten hoe die reageert. Of die medicatie meegeeft of verkoopt vind ik al een heel verschil. Als hij de vis probeert te ruilen zou ik daar niet op ingaan, kans dat het nieuwe dier (en/of je andere goudvis) besmet zijn is reëel.
 
Besmetting met Ankerwormen gebeurt via planten. En dat kan iedereen overkomen. Ankerwormen leggen namelijk duizenden eitjes, staat in mijn Hierboven vermelde topic, Deel 5, gepost op 29 juni 2020. @Erikdebrabander heeft zijn vissen bij Dino in Voorschoten gehaald en die kreeg ook last van Ankerwormen. Dus met de kwaliteit van de vissen heeft dit niets te maken.
 
Besmetting met Ankerwormen gebeurt via planten. En dat kan iedereen overkomen. Ankerwormen leggen namelijk duizenden eitjes, staat in mijn Hierboven vermelde topic, Deel 5, gepost op 29 juni 2020. @Erikdebrabander heeft zijn vissen bij Dino in Voorschoten gehaald en die kreeg ook last van Ankerwormen. Dus met de kwaliteit van de vissen heeft dit niets te maken.
TS geeft aan de vissen maar enkele weken te hebben, dus lijkt het me aannemelijk dat de dieren bij de handelaar al besmet waren, of zie ik dat verkeerd. Dat kan inderdaad iedereen overkomen, kwestie van hoe er achteraf mee om gegaan wordt. Daarom dat ik aangaf om eerst de handelaar te contacteren, misschien weet die nog van niks en dan is het hoogste tijd om in te grijpen voor hij meerdere zieke dieren verkoopt. Als blijkt dat die op de hoogte is dan is het een klein om de klant met de behandeling te helpen.
 
Ankerworm is een parasiet, de vis is niet ziek. De eitjes zitten op de planten, en komen uit in het aquarium. Dus is het wel raadzaam om te kijken waar de planten vandaan komen en dit te melden. Maar op dit moment is behandeling de eerst stap.
 

Terug
Bovenaan