Sluierstaart op zoek naar drijvend voer?


Jess99

Active member
Lid geworden
29 oktober 2021
Berichten
40
Locatie
Drenthe
Hoi!

Ik heb weer eens een vraag over m'n sluierstaart :LOL:. Naast de sluierstaart (ongeveer 7cm) zitten er nog 3 Platy's in de bak.

Nu heb ik voer van Dr. Bassleer, de Platy's krijgen korrelmaat M (o,5 - 0,8mm) en de sluier krijgt korrelmaat L (0,8 - 1,2mm). De korrels voor de Platy's blijven enige tijd drijven, en zakken dan langzaam naar de bodem. Nu heb ik al een aantal weken problemen met de sluierstaart. Telkens als ik weer begin met droogvoer, dan krijgt de sluier na een paar dagen interne problemen en gaat ie drijven, op z'n kop hangen en veel 'rusten' onder het interne filter. Vervolgens geef ik ze dan weer een dag of 5 doperwten, en dan leeft de sluier weer op, alles weer normaal.

Wat ik zie bij het voeren van droogvoer, is dat na het voeren, als er geen korrels meer aan het oppervlak drijven, dat de sluier dan nog de hele aquariumbak doorgaat langs het wateroppervlak. Dat doet ie wel een half uur lang, alleen maar lucht happen. Althans, dat dacht ik eerst ... Luchthappen, dus te weinig zuurstof? Valt voer verkeerd? Te veel gegeten? Te weinig gegeten? Eigenlijk met alles al getest, maar al deze argumenten lijken het niet te zijn.

Zou het kunnen zijn dat de sluier het drijvende voer, wat dus niet meer aanwezig is, nog 'proeft' aan het wateroppervlak, en op goed geluk gewoon die hele bak doorgaat? Hopende dat ie nog ergens een korrel aantreft?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties, wordt zéér gewaardeerd (y):giggle:.
 
Sluierstaart week :DD

Sluiers leven om te vreten. Ze zijn altijd op zoek naar eten. Als er drijvend voer word gevoed zal hij zeker bovenin gaan rond zwemmen in de hoop toch nog wat tegen te komen.

Bassleer ging bij mij ook niet goed dus ander voer testen. Normaal gesproken mag het luchthappen geen groot probleem geven. Meestal is het het spijsverteringssysteem.

Zijn nog 2 topics lopende betreft voeren.
 
Inmiddels een paar weken verder ... Gestopt met Bassleer voer, en laatste weken geef ik ze (1x kleine sluierstaart 3x platy) 's morgens doperwt en 's middags krijgt de sluierstaart maar weer 'gewoon' de Goldpearls van JBL. De platy's krijgen dan wat plantaardig vlokkenvoer en/of Granomix van JBL.

Maar allemaal leuk en aardig, iedere ochtend die diepvries doperwt opwarmen en in stukjes snijden. Maar wat als ik even een een weekje weg ben? Die natte kleine stukjes doperwt kunnen niet in een voerautomaat ... Heeft iemand nog een tip voor een ander voer wat licht verteerbaar is voor een sluierstaart, wat eventueel wel in een voerautomaat kan?

Ik heb meerdere automaten, dus kan variëren in vakantietijd.
 
Ik doe gewoon voor een paar dagen de erwten pellen. Kommetje en gaan in koelkast. Een paar dagen overslaan ook geen probleem. Beter even nagaan als je thuis ben hoe het gaat zonder erwten en alleen op zijn voer. Als hij verder geen drijf problemen krijgt met het voer wat je nu geef weet je dat en kun je tijdens vakantie gewoon de erwten schrappen.

Er is niet echt een standaard voer wat altijd goed gaat. Is een kwestie van uit proberen wat bij jouw vis goed gaat. Ik heb meldingen gezien van Bassleer maar ook van bepaalde hikari terwijl bij iemand anders hier geen problemen mee zijn.

Maar als je op vakantie ga stel een week en de week voordat je ga goed voer en flink ververs kun je ook wel bijv. 2 dagen voer schrappen daar gaan ze ook niet dood van. Dus dag 1 vakantie geen voer en laatste dag van vakantie ook niet. Of automaat om de dag laten geven.
 
Hi Michelle, veel dank! Ik heb (gelukkig/helaas) nog geen vakantieplannen, maar ben wel graag voorbereid ;).

Ik ga de komende weken af en toe nog wat testen met variaties, en alleen JBL voer. Komt goed, ik weet even genoeg.

Veel dank!!
 
Inmiddels een paar weken verder ... Gestopt met Bassleer voer, en laatste weken geef ik ze (1x kleine sluierstaart 3x platy) 's morgens doperwt en 's middags krijgt de sluierstaart maar weer 'gewoon' de Goldpearls van JBL. De platy's krijgen dan wat plantaardig vlokkenvoer en/of Granomix van JBL.

Maar allemaal leuk en aardig, iedere ochtend die diepvries doperwt opwarmen en in stukjes snijden. Maar wat als ik even een een weekje weg ben? Die natte kleine stukjes doperwt kunnen niet in een voerautomaat ... Heeft iemand nog een tip voor een ander voer wat licht verteerbaar is voor een sluierstaart, wat eventueel wel in een voerautomaat kan?

Ik heb meerdere automaten, dus kan variëren in vakantietijd.
Ik pak ongeveer een theelepel diepvriesdoperwten ( voor mijn vissen dus, ongeveer 25 erwten) doe die in een pannetje in een klein laagje water. Ik laat ze 2 minuten koken en doe ze dan in een zeefje en koel ze af onder de kraan. Dan pel ik ze heel gemakkelijk, ik knijp ze zo uit hun velletje boven een kommetje, en dat leeg ik in de bak. Ze krijgen hier om de dag erwten.
 

Terug
Bovenaan