Sluierstaart na verhuizing op de bodem


marevdberg

Member
Lid geworden
19 januari 2020
Berichten
13
Leeftijd
24
Hoi allemaal,
Sinds 1,5 week zitten mijn sluierstaarten in een nieuw aquarium (70 Liter, weet dat dat eigenlijk alsnog te klein is) Heb een juwel aquarium met filter en al. Maar na een week zwemt de een minder en ligt hij vaker in een hoekje onder een grote steen. Als ik het aquarium benader zwemt hij weer vrolijk rondjes.. De temperatuur is 18 graden en heb gelijk toen ik zag dat hij op de bodem lag de helft van het water ververst maar het lijkt niet te helpen? Kan iemand me helpen? Alvast bedankt!
 
tja.
te klein zeg je zelf al dus daar ga ik niks verder aan toevoegen.
en hoe lang draait dat nieuwe aquarium al?
ook 1.5 week?

Grote kans dat je ammonium/nitriet waarden veel te hoog zijn.
 
tja.
te klein zeg je zelf al dus daar ga ik niks verder aan toevoegen.
en hoe lang draait dat nieuwe aquarium al?
ook 1.5 week?

Grote kans dat je ammonium/nitriet waarden veel te hoog zijn.
Dankjewel voor je snelle reactie! Ja een dagje langer... Niet goed dus aan je reactie te horen:( Hoe kan ik dat oplossen?
 
Kleine toelichting op bovenstaande:
Een aquarium heeft altijd een indraaiperiode nodig, om te rijpen zeg maar, dat duurt gemiddeld 4 weken en dan kunnen de vissen erin. Doe je die indraaiperiode niet of te kort, is je bak niet rijp genoeg en zijn de watercondities ronduit slecht voor je vissen zoals hierboven al gezegd word zijn de amonium (NH3/NH4) en nitriet (NO2) ronduit zwaar giftig voor je dieren, en juist die twee stofjes zijn talrijk aanwezig in net opgestarte bakken, dus vermoedelijk is dat het probleem
 
Dagelijks 100% verversen van het water (op dezelfde temperatuur als het water van het aquarium) en van je filter afblijven
Oké super super bedankt, heb me blijkbaar helemaal verkeerd laten informeren en ingelezen... Heb m’n oude aquarium nog wel.. met filter en die heb ik alleen schoongemaakt met water maar ze daarin terug doen is dan ook geen goed idee? Sorry voor mijn onwetendheid.
 
Wat een samen werking hier. Perfect.

Aanvulling als kleine visjes zijn, water eruit zoveel mogelijk zodat visjes net nog onder water zitten, minder stress. Of visjes vangen met emmer/pan met water en al. Niet jagen. Pan in aquarium onder water houden gewoon rustig naar ze toe en als goed is zwemt hij er eens boven en til je ze zo met pan en al omhoog.
 
Wat een samen werking hier. Perfect.

Aanvulling als kleine visjes zijn, water eruit zoveel mogelijk zodat visjes net nog onder water zitten, minder stress. Of visjes vangen met emmer/pan met water en al. Niet jagen. Pan in aquarium onder water houden gewoon rustig naar ze toe en als goed is zwemt hij er eens boven en til je ze zo met pan en al omhoog.
Ik durfde je niet nog een keer te roepen, Antje en ik deden het goed toch?
 
Oké super super bedankt, heb me blijkbaar helemaal verkeerd laten informeren en ingelezen... Heb m’n oude aquarium nog wel.. met filter en die heb ik alleen schoongemaakt met water maar ze daarin terug doen is dan ook geen goed idee? Sorry voor mijn onwetendheid.

Nee als aquarium nog kleiner is dan de 70 liter heeft dit geen zin. Als oude filtertje los is erbij zetten in de nieuwe. Lees wat info over filter schoon maken bij filter gedeelte. Je heb bacties nodig die je met veel schoon houden van filter weg zijn dat wil je niet hebben. 2 filters altijd beter dan 1.
 
Sorry voor mijn onwetendheid.
Het ligt echt niet aan jou, het feit dat je hier bent zegt dat je het beste van de situatie wil maken.
De fout ligt bij de verkoper van sluiers.
Of het interesseert ze niks waar de vis terecht komt en kijken ze alleen naar de inkomsten of ze doen onvoldoende moeite om het juiste advies te geven en door te vragen in wat voor een aquarium de vissen komen.
 
Het ligt echt niet aan jou, het feit dat je hier bent zegt dat je het beste van de situatie wil maken.
De fout ligt bij de verkoper van sluiers.
Of het interesseert ze niks waar de vis terecht komt en kijken ze alleen naar de inkomsten of ze doen onvoldoende moeite om het juiste advies te geven en door te vragen in wat voor een aquarium de vissen komen.
Ja het erge is dat ik ze dus al veel langer heb.. En laatst wees iemand me erop dat goudvissen dus in een veel grotere bak moeten dus ik had verschillende forums gelezen en voelde me al heel schuldig.. En nu ben ik blijkbaar nogsteeds niet goed bezig. Maar het water is ondertussen volledig ververst en de tweede pomp zit er ook bij! Super dankjewel voor jullie snelle reacties en ik hoop dat het dan snel beter gaat!
 
Nou als je ze al langer heb heb je ook iets goeds gedaan anders waren ze wel al eerder ziek of dood geweest.

misschien wil je een foto plaatsen van de vissen en/of aquarium zodat we wellicht nog wat advies kunnen geven. Niet om af te kraken want er zijn vele die niet goed van start zijn gegaan. Ik ook en snap dat het ook allemaal niet zo leuk is om in z on situatie te zitten.
 

Terug
Bovenaan