Sluierstaart met witte plekken en opgezwollen kieuw


lechien

Member
Lid geworden
8 juni 2022
Berichten
12
Leeftijd
21
Ik heb mijn sluierstaart nu al ruim 2 jaar en hij heeft nooit echt rondgezwommen. Al altijd ligt hij omgekeerd of op zijn zij op de bodem van het aquarium. Nu sinds twee weken heeft hij aan een kant van zijn lichaam witte plekken die erg op schimmel lijken en ook zijn kieuw aan die kan staat helemaal open en lijkt opgezwollen. Aan zijn andere kant heeft hij helemaal niets. Ik heb al een fungale behandeling geprobeerd, maar zonder succes. Ook heb ik al waterverversingen gedaan, maar ook hier schijnt dit niet te helpen. Het aquarium is 60x30x30 cm, 60l. Er zitten 4 sluierstaarten in (2kleine en 2 iets wat grotere). De waterwaarden zijn allemaal in orde en het filtratiesysteem werkt uitstekend.

Heeft iemand enig idee wat er met hem aan de hand is, zowel voor zijn onregelmatig zwemgedrag als voor zijn plekken/kieuw? Moet hij in quarantaine, is er enige behandeling mogelijk/besmettelijkheid?
Alvast bedankt!
vis 1.jpg
vis 2.jpg
 
Eigenlijk is een 60cm veel te klein voor 4 Sluiers want die verlangen al 50 liter per vis maar dat terzijde. Weet je de waterwaarden en wat voor filter draait erop en wat is je verversingsbeleid?
Schimmel is vaak tgv van een ander probleem zoals een bacteriele infectie maar ik ben geen sluierkenner dus laat het verder graag over aan kenners als @michelle1 en @Giebeltje .
 
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat dat veel te klein is, maar ik heb de vissen gekregen van iemand anders en heb ze sinds een paar dagen "geupgrade" van een 25l naar een 60l aquarium... Jammer genoeg heb ik geen plaats voor nog een groter aquarium. Ik probeer ze te redden... De waterwaarden zijn als volgt:

nitraat (mg/l): 35
nitriet (mg/l): 0.1
totale hardheid °dH: 8
carbonaathardheid °dH: 7
pH-waarde: 6.8
chloor (mg/l): 0.2
koolstofdioxide (mg/l): 15
temperatuur: rond de 23 °C

Als filter gebruik ik sinds ik dat nieuw aquarium heb de EasyCrystal filterbox 300. In het vorig aquarium probeerde ik ongeveer 1/3 van het water wekelijks te verversen (omdat ik gelezen heb dat sluierstaarten flinke vervuilers waren...). Ik merk wel dat de zieke vis hier moeilijk tegenin kan zwemmen en het soms opgeeft en maar onder de filter gaat gaan halen en zwaar hapt. De andere vissen tonen geen enkel extrinsiek teken van ziekte. Ik ben nu reeds begonnen met een nieuwe esha2000-behandeling in combinatei met esha-exit.

Alvast bedankt.
 
Hallo Lechien,

Super dat je de Sluiers een upgrade wilt geven, maar 4 Sluierstaarten op 60 liter is helaas veel te klein. Ik heb op dit forum veel geleerd en daarom onderstaand artikel geschreven, daarin staat precies uitgelegd hoe dat zit.

De zwarte vis is de zwakste van het stel, die krijgt ook het eerste problemen. De witte plekken zijn vermoedelijk schimmel, een secundaire infectie. De dikke kieuw wijst op een bacteriële infectie, en EsHa kan wel helpen, maar neemt de oorzaak niet weg. Hij hangt onder de filteruitlaat omdat daar nog de minste nitriet zit.

Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 liter bak, waarvan ik iedere 3 dagen 60% van het water ververs en bovendien dagelijks de poepjes met nog eens 20 liter verwijder. Sluierstaarten houden is een arbeidsintensieve hobby😀.

Ik denk dat je of toch voor een nog ruimere bak moet gaan, of voor zeker de helft van je vissen een andere oplossing zult moeten zoeken…(of een vijver, want daar kunnen ze ook in!)

 
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat 60l nogsteeds veel te klein is en dat wist ik ook bij de aankoop, maar ik heb echt geen plaats voor nog iets groter (zit namelijk in een studentenhuis met beperkte plaats…).

Ik ken jammer genoeg wel echt niemand die een vijver of een grotere bak zou hebben die 2 van de visjes kan meenemen, heb je enig idee wat ik dan zou kunnen doen?

Als ik het goed begrijp ligt de slechte stikstofcyclus aan de basis van het probleem? Is dit mogelijk ook al zijn de parameters in het water goed? Ik weet niet of dat veel veranderd, maar ik heb ook een paar slakjes in het aquarium.

Ik heb nog een leeg aquarium van maar 25l, is het dan als laatste hoop een optie om er 1 of 2 daar in te doen ook al is dit veel te klein? Of laat ik ze dan toch maar in dit aquarium?

Bedankt voor je hulp!!!
 
Dit in 25 liter? want zo groot worden sluiers als ze goed gehuisvest worden
 

Bijlagen

  • goudvismannetje.jpg
    goudvismannetje.jpg
    42 KB · Weergaven: 71
Ik begrijp volkomen dat dat zeer klein is, maar ik heb ze nu al een paar maanden (de nieuwtjes) en ze zijn nog steeds best wel klein. Dus is het niet zo dat ze klein gaan blijven (weliswaar jammer genoeg misvormd en daarom wel vroeg zullen sterven)?

Wat een kanjer trouwens!!

Het zou nooit mijn beslissing geweest zijn om een sluierstaart te kopen wetende dat mijn aquarium niet adequaat was. Ik heb nu gedaan wat ik kon en zal proberen om ze toch nog een zo aangenaam mogelijk leven te geven want dat is wel het minste dat ik kan doen. Zelf had ik liever gekozen voor wat kleinere visjes die wel in een 60l aquarium thuishoren... Ik heb ze tenminste al van een onaangename reis door het rioleringssysteem van Gent gered :)
 
Ik begrijp volkomen dat dat zeer klein is, maar ik heb ze nu al een paar maanden (de nieuwtjes) en ze zijn nog steeds best wel klein. Dus is het niet zo dat ze klein gaan blijven (weliswaar jammer genoeg misvormd en daarom wel vroeg zullen sterven)?

Wat een kanjer trouwens!!

Het zou nooit mijn beslissing geweest zijn om een sluierstaart te kopen wetende dat mijn aquarium niet adequaat was. Ik heb nu gedaan wat ik kon en zal proberen om ze toch nog een zo aangenaam mogelijk leven te geven want dat is wel het minste dat ik kan doen. Zelf had ik liever gekozen voor wat kleinere visjes die wel in een 60l aquarium thuishoren... Ik heb ze tenminste al van een onaangename reis door het rioleringssysteem van Gent gered :)
Helaas is dat dus wel zo, dat ze dus klein zullen blijven en een vrij pijnlijk leventje gaan krijgen omdat alles vergroeit van binnen en uiteindelijk zeer vroegtijdig zullen overlijden, en dat wil je de vissen hopelijk toch ook niet aandoen, beter zet je ze op marktplaats in het vijvergedeelte
 
Zal ik doen! Is er trouwens ergens op dit forum een pagina met informatie over hoe je het best planten in je aquarium steekt/hoe je ze in leven houdt en welke je het best gebruikt?
 
Ik heb in mijn bak Javavarens staan ( die lusten Sluierstaarten niet) en Reuzenvallisneria ( die lusten ze ook niet) en Waterpest. Deze planten nemen ook veel nitraat op en geven er zuurstof voor terug. Kijk maar eens naar mijn Goudvisavonturen-topic en op mijn YouTube kanaal, dan zie je hoe groot mijn planten en mijn vissen zijn! Mijn bak staat trouwens in een kast ingebouwd…
 
Opzich is nitraat geen probleem in een aquarium tenzij de waarden heel erg hoog oplopen.
 

Terug
Bovenaan