Sluierstaart met cichlide gedrag


clay

Member
Lid geworden
28 december 2020
Berichten
22
Leeftijd
49
Hallo, ben pas begonnen met sluierstaarten, waren dat geen ¨ik doe geen vlieg kwaad¨ vissen? Heb er eentje zitten die steeds een andere vis achterna gaat en bijt. ben er al eentje verloren doordat hij steeds erachter ging is eentje door de stress overleden. en nu is de volgende aan de beurt, die heb ik maar eruit gehaald want dat ging ook niet goed. Ben bang om nu nieuwe vissen erbij te doen. Weten jullie misschien vanwaar dit gedrag komt..je bent toch een sluierstaart dus hoor je j gewoon netjes te gedragen toch..aadvies graag
 
Misschien kun je wat meer vertellen over de bak en een foto ervan posten.
 
mijn bak ios 150cm lang 50 breed 60 cm hoog heb een bare bottom. had wel een zand bodem maar heb die weggehaald op advies van de verkoper.verder zit er een jbl 1502 op en 2 sponsfilters.
er zat ook een 1902 op maar die lekt dus doe het nu even met die 1502 aangezien ik toch nog niet veel vissen erin heb..ik zou graag nog een vis erbij doen maar die moet dan groter zijn dan hem of een stuk kleiner. want ik heb er 2 kleintjes inzitten en die laat hij met rust, die andere grote laat hij ook met rust maar alles iets kleiner dan hem valt hij aan tot nu toe...ik zet een foto van hoe mn bak er nu bij staat, moet nog wel een stuk achterwand eruit halen en ik ga toch nog wat planten zetten
 

Bijlagen

  • IMG_2193.jpg
    IMG_2193.jpg
    56.7 KB · Weergaven: 130
die vis die zo agressief doet zit zelfs ook niet lekker in zn vel die kreeg plots zwarte vlekken
 

Bijlagen

  • IMG_2153.jpg
    IMG_2153.jpg
    103.1 KB · Weergaven: 114
  • image_67186689.JPG
    image_67186689.JPG
    106.9 KB · Weergaven: 105
die vis die zo agressief doet zit zelfs ook niet lekker in zn vel die kreeg plots zwarte vlekken
maar ben er wel al achter wat het kan zijn, waarschijnlijk is de huid aan t genezen van iets..kan een oude wond geweest zijn. mn waterwaardes zijn goed dus moet wat anders zijn..
 
Even wat anders maar ik denk dat je het met sponsfilters en Sluiers op zo n bak ook niet gaar redden qua filtering.
 
Dat is een hele mooie oranda die je heb :love:

Het jagen heeft niets te doen met agressie. Dit is paai gedrag. Vrouwtjes krijgen eieren in de buik en mannetje gaan achter het vrouwtje aan jagen en beuken in op de buik van het vrouwtje zodat het vrouwtje eieren afzet. Dus is heel natuurlijk gedrag. Het ziet er niet zo vriendelijk uit maar is gewoon de natuur/instinct. Een bos waterpest wil helpen zodat het vrouwtje de planten in word gedreven en haar eieren daar afzet. Het gaat er hard aan toe vandaar ze zich kunnen bezeren aan allerhande zaken in het aquarium. Eitjes zien eruit als doorzichtige balletjes. Na een eieren festijn is een verversing en eventueel verwijderen van eitjes wel raadzaam. Het mannetje bevrucht de eitje door er hom over heen te sproeien en vervuild je water nogal. Onbevruchte eitjes gaan schimmelen. Ze vreten ook op. Erg gezond, protaientjes

Sluiers hebben geen tanden voor in de bek dus kunnen elkaar niet stuk bijten ofzo. door het beuken natuurlijk wel enige beschadigingen mogelijk. Mannetjes krijgen paai pukkels op de kieuwdeksel en soms op de borstvinnen. Dit lijkt stip maar zijn paai pukkels.

De zwarte plekken en ook andere kleuren komen en gaan. Vooral zwart is een erge onstabiele kleur. Ook niets ernstigs. Zo heb je een geheel zwarte vis en een week later is hij omgetoverd in oranje.

Succes met je mooie aquarium en vissen (y)
 
Dat is een hele mooie oranda die je heb :love:

Het jagen heeft niets te doen met agressie. Dit is paai gedrag. Vrouwtjes krijgen eieren in de buik en mannetje gaan achter het vrouwtje aan jagen en beuken in op de buik van het vrouwtje zodat het vrouwtje eieren afzet. Dus is heel natuurlijk gedrag. Het ziet er niet zo vriendelijk uit maar is gewoon de natuur/instinct. Een bos waterpest wil helpen zodat het vrouwtje de planten in word gedreven en haar eieren daar afzet. Het gaat er hard aan toe vandaar ze zich kunnen bezeren aan allerhande zaken in het aquarium. Eitjes zien eruit als doorzichtige balletjes. Na een eieren festijn is een verversing en eventueel verwijderen van eitjes wel raadzaam. Het mannetje bevrucht de eitje door er hom over heen te sproeien en vervuild je water nogal. Onbevruchte eitjes gaan schimmelen. Ze vreten ook op. Erg gezond, protaientjes

Sluiers hebben geen tanden voor in de bek dus kunnen elkaar niet stuk bijten ofzo. door het beuken natuurlijk wel enige beschadigingen mogelijk. Mannetjes krijgen paai pukkels op de kieuwdeksel en soms op de borstvinnen. Dit lijkt stip maar zijn paai pukkels.

De zwarte plekken en ook andere kleuren komen en gaan. Vooral zwart is een erge onstabiele kleur. Ook niets ernstigs. Zo heb je een geheel zwarte vis en een week later is hij omgetoverd in oranje.

Succes met je mooie aquarium en vissen (y)
hey, maar kan het zo zijn dat mn vissen door de stress zijn dood gegaan. ? want ik denk dat ik zo 2 vissen ben kwijt geraakt. ze gaan dan achter t filter schuilen en eentje vond ik boven op mn stromingspomp..die rode is hier al dood en die kleine heeft t helaas ook niet gehaald..werden allebij steeds achterna gezeten door die witte
 

Bijlagen

  • IMG_2194.jpg
    IMG_2194.jpg
    69.8 KB · Weergaven: 116
  • IMG_2076.jpg
    IMG_2076.jpg
    100.8 KB · Weergaven: 111
hey, maar kan het zo zijn dat mn vissen door de stress zijn dood gegaan. ? want ik denk dat ik zo 2 vissen ben kwijt geraakt. ze gaan dan achter t filter schuilen en eentje vond ik boven op mn stromingspomp..die rode is hier al dood en die kleine heeft t helaas ook niet gehaald..werden allebij steeds achterna gezeten door die witte

Als je vissen topi fit zijn zullen ze niet door paai stress dood neer vallen.

Waaraan ze dood zijn gegaan kan ik je niet een kant en klaar antwoord opgeven.

De witte van de eerste foto ziet er niet goed uit. Staart en vinnen rafelen en houd vinnen tegen lichaam dus ws. had die al iets onder de leden en dan verzwakt en paai gedrag kan natuurlijk op z on moment slecht matchen. De andere hangt oo in een rare positie en zie ik toch ook niet z on mooie staart. Ook rafels.

Maak van al je vissen eens een close up met name de staarten/vinnen en kijk eens naar de ogen. Zie je witte waas op de ogen of lijkt het dat de ogen meer uit de kop staan?

Wat doe je aan onderhoud, filter schoon maken, verversen?
Wat zijn je NO2, NH3, NO3 waarden? Met strips of drupjes gemeten?
Wat geef je te eten en hoe vaak?
 
Als je vissen topi fit zijn zullen ze niet door paai stress dood neer vallen.

Waaraan ze dood zijn gegaan kan ik je niet een kant en klaar antwoord opgeven.

De witte van de eerste foto ziet er niet goed uit. Staart en vinnen rafelen en houd vinnen tegen lichaam dus ws. had die al iets onder de leden en dan verzwakt en paai gedrag kan natuurlijk op z on moment slecht matchen. De andere hangt oo in een rare positie en zie ik toch ook niet z on mooie staart. Ook rafels.

Maak van al je vissen eens een close up met name de staarten/vinnen en kijk eens naar de ogen. Zie je witte waas op de ogen of lijkt het dat de ogen meer uit de kop staan?

Wat doe je aan onderhoud, filter schoon maken, verversen?
Wat zijn je NO2, NH3, NO3 waarden? Met strips of drupjes gemeten?
Wat geef je te eten en hoe vaak?
Ik test met druppels testlab van colombo, waterwaardes zijn oke. verder doe ik elke week een waterwissel van 50%...filter draait nu 9 maanden en 1 keer schoongemaakt..ik geef ze pellets van de verkoper en af en toe diepvries vismix 2 keer per dag..wel geef ik ze pas wanneer t licht aan gaat, dat is bij mij pas om 3 uur. vroeg me ook af als dat niet beetje laat is, aan de andere kant eten ze ook wel weer om 12 uur voordat t licht uit gaat..op welke temp zitten jullie vissen wanneer het zo warm is? temperatuur in mn bak word soms wel 25 graden wanneer t zo warm is
ik kijk het nog even aan voordat ik andere vissen erin zet..die ik nu heb zitten gedragen zich wel normaal zijn er maar 2.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zwemmen ze nu op 26 graden maar dit mag geen probleem zijn in de zomer. Licht uit/aan maakt de vissen niets uit. Dat is voor jou plezier dus middag/avond eten is ook prima.

Ik zou even goed kijken of je andere vissen ook van die rafelige staarten en/of vinnen hebben want dat is niet goed. Google maar even op vin rot. Bij warm weer kun je ook preventief wat meer verversen om bacteriedruk laag te houden. Bacterieen vinden de warmte heerlijk en vermenigvuldigen zich dan prima. De goede bacterieen heb je nodig maar er zijn ook die je niet wil hebben.

Filter 9 maanden en 1 keer schoon gemaakt met 4 sluiers is ook wel een klein wonder dat deze het nog doet :rolleyess: maar wellicht dat de spons filter het meeste pakken.

Inderdaad beter even wachten met nieuwe toevoegen, Nieuwe toevoegen is ook altijd een risico dat eentje iets mee brengt. Het minste risico loop je als je nieuwe even in quarantaine hou en observeer. Sluiers zijn over het algemeen nogal zorgen visjes en mankeren helaas vaak iets of zijn erg vatbaar voor van alles.

Succes met je mooie oranda (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: clay
Bij mij zwemmen ze nu op 26 graden maar dit mag geen probleem zijn in de zomer. Licht uit/aan maakt de vissen niets uit. Dat is voor jou plezier dus middag/avond eten is ook prima.

Ik zou even goed kijken of je andere vissen ook van die rafelige staarten en/of vinnen hebben want dat is niet goed. Google maar even op vin rot. Bij warm weer kun je ook preventief wat meer verversen om bacteriedruk laag te houden. Bacterieen vinden de warmte heerlijk en vermenigvuldigen zich dan prima. De goede bacterieen heb je nodig maar er zijn ook die je niet wil hebben.

Filter 9 maanden en 1 keer schoon gemaakt met 4 sluiers is ook wel een klein wonder dat deze het nog doet :rolleyess: maar wellicht dat de spons filter het meeste pakken.

Inderdaad beter even wachten met nieuwe toevoegen, Nieuwe toevoegen is ook altijd een risico dat eentje iets mee brengt. Het minste risico loop je als je nieuwe even in quarantaine hou en observeer. Sluiers zijn over het algemeen nogal zorgen visjes en mankeren helaas vaak iets of zijn erg vatbaar voor van alles.

Succes met je mooie oranda (y)
 

Terug
Bovenaan