Sluierstaart hapt in staart andere sluierstaart


Suzanne

Member
Lid geworden
15 januari 2020
Berichten
22
Leeftijd
50
Locatie
Eindhoven
Hoi, ik heb sinds twee weken nieuwe sluierstaarten in mijn bak (bij 1 andere die ik al langer heb) en nu zie dat 1 nieuwe vis (klein nog) achter de oude grote aanzit en hem in zijn staart hapt, met als gevolg stukken uit zijn staart en rode vlekken.

Enig idee waarom dit gebeurt en wat ik eraan kan doen? ( bak is 250 liter en er zitten 4 sluierstaarten in, 1 oudere en 3 nieuwe). Op de foto kan je goed zien hoe zijn staart was en hoe die nu is (en de schuldige vis)
 

Bijlagen

  • 0FEAF102-23FC-4AFF-A084-6DCDF40E844A.png
    0FEAF102-23FC-4AFF-A084-6DCDF40E844A.png
    2.5 MB · Weergaven: 116
  • F67F6598-4878-419D-BC84-5389CFBBCFCD.jpeg
    F67F6598-4878-419D-BC84-5389CFBBCFCD.jpeg
    396.1 KB · Weergaven: 106
Paai gedrag. Mannetjes jagen op de vrouwtjes in de hoop op eieren. Ga je niets aan doen is instinct.

Het rode is stress en de rafels is niet goed. Misschien beschadigingen aan inrichting door het jagen. Oppassen dat het niet erger gaat worden en je water goed en veel verversen. Kans op infecties voorkomen. Ook de buikvinnen rafelen al.
 
Maar de vis die hapt is nog maar heel klein, ik dacht dat paai gedrag pas begint als ze ouder zijn.
 
tja, jong geleerd oud gedaan ;) Ze oefenen veel als ze jong zijn en die oude heeft het dikste buikje en blijkbaar zeer aantrekkelijk voor hem. Hoe lang heb je de kleine nu? Het kan ook weer zo maar over gaan. Zijn een soort van buien. Als het te lang duurt zul je even crea oplossing moeten verzinnen anders gaat de grote door de stress en beschadigingen ten onder. Apart zetten maar dan zit je met filter en zul je veel moeten verversen of stukje plexiglas schotje er tussen zodat ze even een paar dagen gescheiden zijn.

Zo en zo je water goed monitoren want 3 erbij is de kans dat je filter nog niet op peil is om de extra vervuiling aan te kunnen.
 
Boefje.. maak me wel echt zorgen hierover. De nieuwe zitten er 2 weken in (is trouwens een heel ander verhaal, vakantie oppas problemen) Moet ik de nieuwe apart zetten? Ik heb een quarantaine bak maar ook zo’n bakje die ik in het grote aquarium kan hangen.
 
Boefje.. maak me wel echt zorgen hierover. De nieuwe zitten er 2 weken in (is trouwens een heel ander verhaal, vakantie oppas problemen) Moet ik de nieuwe apart zetten? Ik heb een quarantaine bak maar ook zo’n bakje die ik in het grote aquarium kan hangen.

Tja moeilijke keus. Bakje heeft voordeel dat je water uit aquarium heb maar is zeer beperkt voor wat bewegingsruimte en bovenin is beetje tegen zijn natuur ivm grondelen..

Quarantaine bak mits het een flinke plas is dan heb ik het over min. 50 liter, een speciekuip ofzo zou mijn voorkeur zijn en dan de gehavende erin met wat zout om even rust te geven en te herstellen. Dit betekend wel heel veel werk met verversen en zul je een luchtpomp/filtertje bij moeten zetten. Niet voor het filteren an sich maar doel zuurstof. 100% vers water en zelfde temperatuur als aquarium en je verversing dan ook. Die gaat wel snel op lopen dus je kunt niet dagen in hetzelfde water laten. Test drupje NH3 en NO2 monitoren. Paar dagen rust en kijken of deze opknapt en als deze weer is aangesterkt terug plaatsen en hopen dat het mannetje zijn driften over zijn.

Succes.
 
Ik heb de ergste boosdoener in de fishtrap zitten. Krijgt de grote hopelijk was rust. Een andere laat hem ook niet helemaal met rust. Nog nooit eerder last van gehad bij mijn vorige sluiers.
 

Bijlagen

  • 389532BB-653C-494D-8F2D-370D9227901A.jpeg
    389532BB-653C-494D-8F2D-370D9227901A.jpeg
    205.9 KB · Weergaven: 103
Zal morgen de andere bak erbij halen, is zo’n 80 cm bakje, zou misschien net voldoende zijn toch? Heb ik wel een filter bij en licht.
 

Terug
Bovenaan