sluierstaart hangt in de lucht maar hapt niet


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
Hoi hoi, lang geleden dit maar heb een vraagje..
Het is eigelijk best goed gegaan met me aquarium me vissen zijn enorm gegroeid en zit zelfs te denken om over te gaan op een 1.50 meter bak inplaats van de 1meter die ik nu heb.
Maar nu heb ik een probleem met 1 van mijn drie sluierstaarten. Deze vis komt van marktplaats uit een vissen kom gered en kreeg daar een pot dr. bassleer voer bij. Ik weet dat sommige sluiers niet goed tegen dit voer kunnen maar ik voer dit nu al sinds januari en geen problemen mee gehad, ook voer ik een aantal keer in de week wat doperwten. Nu was mijn voer laatst op gegaan en was te laat met bij bestellen (mijn fout) dus toen het eenmaal echt helemaal op was heb ik het pas weer besteld, de levering duurde een week maar heb wel direct de grootste pot van 50 euro besteld zodat ik voorlopig genoeg heb (een rip uit me lijf kan je het wel noemen:p). Alleen hier komt het probleem, toen ik dus die week zonder voer zat heb ik alleen doperwten gevoerd. Ik dacht dat het wel kon tot dat mijn sluier van marktplaats dus begon te hangen in de lucht. Ze hapt verder niet naar lucht en zwemt soms als ik langs loop naar beneden maar zie dat ze er moeite mee heeft en naar boven word getrokken. Ik dacht er niet te veel over na want haar voeding was gewoon tijdelijk anders dus heb gewacht tot mijn voer kwam. Ik ben gewoon weer normaal dat gaan voeren en een aantal keer in de week doperwten zoals ik voor die week ook deed. en ik besloot het even te laten aankijken voordat ik het op aquaforum zou plaatsen. nu inmiddels 3 weken later en hangt nog steeds naar boven. Hier een foto:
IMG_8194.JPG

Ze hangt gewoon heel de dag zo omdat ze gewoon uitgeput is van het naar beneden zwemmen en weet niet meer wat ik moet doen. Iemand tips?
(Heb dus 3 grote sluierstaarten in een bak van 1 meter (180 liter), de andere 2 vissen vertonen geen raar gedrag.)
Alvast bedankt:)
 
Hoe is het met de sluierstaart? Ik heb ergens gelezen dat voeding soms verkeerd binnen kan komen en problemen kan geven met de zwemblaas. Het kan wel eens vanzelf over gaan na een paar dagen niet voeren maar ik weet er te weinig van af om er iets met zekerheid over te kunnen zeggen!
 
Ik weet wel dat Dino van de Fancy Goldfish Store tegenwoordig een middeltje verkoopt dat Kento Gaz heet en bij dit soort problemen wordt ingezet. Je kunt het online bestellen, maar je kunt hem ook mailen of bellen, zijn nummer staat op de website…
 
Ik weet wel dat Dino van de Fancy Goldfish Store tegenwoordig een middeltje verkoopt dat Kento Gaz heet en bij dit soort problemen wordt ingezet. Je kunt het online bestellen, maar je kunt hem ook mailen of bellen, zijn nummer staat op de website…
Dit voer heb/geef ik ook, ik moet zeggen dat dat bij m'n ryukin beperkt effect lijkt te hebben. Hij lust het wel graag, haha.

Wat is je watertemperatuur? Misschien speelt dat een rol.
 
Hier ook een floater! Alex doet het goed op 1x erwtjes per dag en verder meeeten met de rest, maar ik merk wel dat sommige soorten voer ervoor zorgen dat ie richting het oppervlak gaat of voorover kiept. De andere sluier heeft nergens last van, dus het kan ook nog eens aan je vis zelf liggen 😅 vasten, erwtjes en gepast voer zoeken is het enige dat je kunt voor zover ik weet.
 
@lizziehouthuijzen Hoe is het gegaan met de zwarte vis? 🙃 Soms is dat drijven te voorkomen of te verhelpen, en soms ook niet. Die telescoopogen behoren helaas tot de varianten die er wat sneller last van hebben. Wil niet per se zeggen dat jij iets verkeerd doet. Maar het is wel vervelend.

maar heb wel direct de grootste pot van 50 euro besteld zodat ik voorlopig genoeg heb (een rip uit me lijf kan je het wel noemen:p)
Ja, blijft duur, en je kunt aardig besparen als je een grote hoeveelheid in één keer koopt. :) Alleen wordt de uitdaging dan wel om die grote pot voer goed te houden. De kwaliteit van droogvoer gaat vrij snel achteruit als de verpakking eenmaal geopend is. Wat ik zelf altijd doe is een beetje voer in een klein potje doen (genoeg voor 1-2 weken), en de rest afgesloten van lucht in de vriezer bewaren. Ik durf het anders niet maanden na opening te bewaren...
 
Dit voer heb/geef ik ook, ik moet zeggen dat dat bij m'n ryukin beperkt effect lijkt te hebben. Hij lust het wel graag, haha.

Wat is je watertemperatuur? Misschien speelt dat een rol.
Mijn watertemperatuur is 20 graden, altijd al zo geweest. Is dat een probleem? Ik zie overal op internet dat tussen de 18 en de 22 graden het beste temperatuur is voor sluierstaarten dus ik heb 20 graden aangehouden.
 
Ja, blijft duur, en je kunt aardig besparen als je een grote hoeveelheid in één keer koopt. :) Alleen wordt de uitdaging dan wel om die grote pot voer goed te houden. De kwaliteit van droogvoer gaat vrij snel achteruit als de verpakking eenmaal geopend is. Wat ik zelf altijd doe is een beetje voer in een klein potje doen (genoeg voor 1-2 weken), en de rest afgesloten van lucht in de vriezer bewaren. Ik durf het anders niet maanden na opening te bewaren...
ja inderdaad! Ik was ook al bang dat het voer oud zou worden dus heb 1 van mijn oude voer potjes gepakt en daar inderdaad een beetje ingedaan en die vul ik steeds bij. Ik houd de grote pot voer dicht en dan nog in een zak die ook luchtvrij is. Is dat in de vriezer doen aan te raden? Blijft het voer dan goed?
 
@lizziehouthuijzen Hoe is het gegaan met de zwarte vis? 🙃 Soms is dat drijven te voorkomen of te verhelpen, en soms ook niet. Die telescoopogen behoren helaas tot de varianten die er wat sneller last van hebben. Wil niet per se zeggen dat jij iets verkeerd doet. Maar het is wel vervelend.
Tja.. zeker vervelend. Ik vind het gewoon zo raar ze hadden allemaal niks raars en ineens is hun voeding omgegooid voor een week en nu heeft ze moeite met normaal zwemmen en op de bodem blijven.
 
ja inderdaad! Ik was ook al bang dat het voer oud zou worden dus heb 1 van mijn oude voer potjes gepakt en daar inderdaad een beetje ingedaan en die vul ik steeds bij. Ik houd de grote pot voer dicht en dan nog in een zak die ook luchtvrij is. Is dat in de vriezer doen aan te raden? Blijft het voer dan goed?
Goed bezig! Dat in de vriezer doen (naast het inpakken zoals jij ook doet) lijkt me wel van toegevoegde waarde ja. Zou moeten helpen om de voedingsstoffen langer goed te houden. Ik durf alleen niet te zeggen met hoeveel weken of maanden het de boel rekt hoor. :) Alle beetjes helpen, is de hoop.

Tja.. zeker vervelend. Ik vind het gewoon zo raar ze hadden allemaal niks raars en ineens is hun voeding omgegooid voor een week en nu heeft ze moeite met normaal zwemmen en op de bodem blijven.
Welkom in de wondere wereld van de sluiers. 🙈
 
Hier een update hoe het nu met de vis gaat, ik heb het nog eens een paar weken aangekeken en het word alleen maar erger.
Ik heb een filmpje hieronder gezet en ik weet niet of het lukt om hem te bekijken maar hij zwemt nu het grootste gedeelte op zijn kop. Kijk het filmpje zelf maar ik denk dat dat genoeg zegt. Als ik langs loop of ik ga bij het aquarium zitten zwemt ze normaal en doet helemaal niet raar, maar als ik aan de andere kant van de kamer ben dan gaat ze de hele kom door zwemmen alleen op zijn kop, verders nachts word ik wel eens wakker en dan hangt ze gewoon boven in het aquarium recht op, zoals op het eerste plaatje bij mijn eerste berichtje van dit topic. Verder is ze nog steeds super enthousiast voor eten of om dus rond te zwemmen (alleen dus op zijn kop) en als ik naast het aquarium zit of er langs loopt achtervolgt ze me nog steeds van de ene naar de andere kant van het aquarium. Ik merk dat als ik doperwten voer dan zwemt ze helemaal normaal alleen hangt ze boven in zoals in het eerste berichtje vermeld, en als ik dan weer bassleer voer dan gaat ze weer op de kop zwemmen, ik heb toen ander voer geprobeerd (supermarkt voer want ik heb geen idee wat anders) en daar reageerde ze ook niet goed op. Als iemand ander voer weet wat ik nog zou kunnen proberen doe ik dat graag. In het filmpje kan je zien dat er geen planten in het aquarium staan, dit komt omdat ik al mijn planten op hout heb staan en ik weet dat dat niet handig is want sluiers zijn lomp maar ik heb een moeder en zij heeft behoorlijk want gesponsord aan dit aquarium en nu wilt zo ook dat het een beetje mooi staat dus moest ik de planten op hout binden. Nooit problemen mee gehad maar nu dat mijn vis op zijn kop zwemt zijn we het er beiden mee eens dat we die er het beste uit konden halen, maar al mijn anubiasen enzovoort zitten op dat hout en hun wortels zijn er al aan gegroeid, dus we vinden het zonden om het hout er af te halen en de planten gewoon in het aquarium terug te zetten, ik heb een extra aquarium (30 liter) zonder vissen en daar heb ik de planten nu ingezet dit aquarium heb ik normaal gesproken voor de zekerheid want als een van mijn vissen in quarantaine moeten dan wil ik dat dat meteen kan en niet de rest van mijn vissen in gevaar brengen. Maar nu heb ik dus geen extra planten en met kerst waren alle dieren winkels in mijn buurt gesloten dus ik kon niet echt planten halen, ik ga dat morgen doen. Ook zie je in het filmpje een luchtpomp, ik heb deze er in gezet omdat ik hoopte dat dat misschien helpt een beetje lucht erbij nu dat de planten ook weg zijn?,, ik heb op internet genoeg dingen gelezen over sluiers die er juist problemen mee krijgen want ze happen in de luchtbelletjes? ik heb het een paar uur aangekeken en ze doen er bij mij niks mee, zodra ik ga zien dat ze er wel iets mee doen dan haal ik het er uit, hij staat er ook pas sinds gister in.
Hier is de video ik hoop dat ie het doet:


Sorry voor dit lange verhaal, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, ik hoor het graag. Alvast bedankt
 
Goed bezig! Dat in de vriezer doen (naast het inpakken zoals jij ook doet) lijkt me wel van toegevoegde waarde ja. Zou moeten helpen om de voedingsstoffen langer goed te houden. Ik durf alleen niet te zeggen met hoeveel weken of maanden het de boel rekt hoor. :) Alle beetjes helpen, is de hoop.
Top! Ga ik dat nu doen, dankjewel voor de tip!
 
Snap ik. :-/

@ Je filmpje: ik heb geprobeerd hem te downloaden aangezien direct afspelen (hier iig) niet lukt. Maar download werkt ook niet helaas. Wat je evt kunt doen is de video uploaden op youtube? En dan de link hier posten. Dat werkt altijd!
 
Hier een update hoe het nu met de vis gaat, ik heb het nog eens een paar weken aangekeken en het word alleen maar erger.
Ik heb een filmpje hieronder gezet en ik weet niet of het lukt om hem te bekijken maar hij zwemt nu het grootste gedeelte op zijn kop. Kijk het filmpje zelf maar ik denk dat dat genoeg zegt. Als ik langs loop of ik ga bij het aquarium zitten zwemt ze normaal en doet helemaal niet raar, maar als ik aan de andere kant van de kamer ben dan gaat ze de hele kom door zwemmen alleen op zijn kop, verders nachts word ik wel eens wakker en dan hangt ze gewoon boven in het aquarium recht op, zoals op het eerste plaatje bij mijn eerste berichtje van dit topic. Verder is ze nog steeds super enthousiast voor eten of om dus rond te zwemmen (alleen dus op zijn kop) en als ik naast het aquarium zit of er langs loopt achtervolgt ze me nog steeds van de ene naar de andere kant van het aquarium. Ik merk dat als ik doperwten voer dan zwemt ze helemaal normaal alleen hangt ze boven in zoals in het eerste berichtje vermeld, en als ik dan weer bassleer voer dan gaat ze weer op de kop zwemmen, ik heb toen ander voer geprobeerd (supermarkt voer want ik heb geen idee wat anders) en daar reageerde ze ook niet goed op. Als iemand ander voer weet wat ik nog zou kunnen proberen doe ik dat graag. In het filmpje kan je zien dat er geen planten in het aquarium staan, dit komt omdat ik al mijn planten op hout heb staan en ik weet dat dat niet handig is want sluiers zijn lomp maar ik heb een moeder en zij heeft behoorlijk want gesponsord aan dit aquarium en nu wilt zo ook dat het een beetje mooi staat dus moest ik de planten op hout binden. Nooit problemen mee gehad maar nu dat mijn vis op zijn kop zwemt zijn we het er beiden mee eens dat we die er het beste uit konden halen, maar al mijn anubiasen enzovoort zitten op dat hout en hun wortels zijn er al aan gegroeid, dus we vinden het zonden om het hout er af te halen en de planten gewoon in het aquarium terug te zetten, ik heb een extra aquarium (30 liter) zonder vissen en daar heb ik de planten nu ingezet dit aquarium heb ik normaal gesproken voor de zekerheid want als een van mijn vissen in quarantaine moeten dan wil ik dat dat meteen kan en niet de rest van mijn vissen in gevaar brengen. Maar nu heb ik dus geen extra planten en met kerst waren alle dieren winkels in mijn buurt gesloten dus ik kon niet echt planten halen, ik ga dat morgen doen. Ook zie je in het filmpje een luchtpomp, ik heb deze er in gezet omdat ik hoopte dat dat misschien helpt een beetje lucht erbij nu dat de planten ook weg zijn?,, ik heb op internet genoeg dingen gelezen over sluiers die er juist problemen mee krijgen want ze happen in de luchtbelletjes? ik heb het een paar uur aangekeken en ze doen er bij mij niks mee, zodra ik ga zien dat ze er wel iets mee doen dan haal ik het er uit, hij staat er ook pas sinds gister in.
Hier is de video ik hoop dat ie het doet:
Bekijk bijlage 353846

Sorry voor dit lange verhaal, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, ik hoor het graag. Alvast
Dat ziet er best bizar uit, het lijkt bijna of hij voor de lol op z'n kop zwemt, tot hij probeert recht te komen dan zie je dat de balans er niet is. Hopelijk komt het goed met je vis! Succes ermee!
 
Dat ziet er best bizar uit, het lijkt bijna of hij voor de lol op z'n kop zwemt, tot hij probeert recht te komen dan zie je dat de balans er niet is. Hopelijk komt het goed met je vis! Succes ermee!
ja echt hé! dankjewel!!
 
Niet echt iets aan te doen, het is een kort gebouwde vis. Zolang ie niet drijft aan het oppervlak of lig/drijfplekken krijgt denk ik niet dat de vis een ongelukkig leven heeft.
Voeren van doperwten kan altijd, maar ik denk dat dit gewoon een lichaamsfoutje is wat zich verder heeft ontwikkeld naarmate de vis is gegroeid.

Je hebt ze prachtig uitgegroeid trouwens! Mijn complimenten

Saki hikari fancy goldfish groen of hikari lionhead zou je kunnen proberen qua voer, wel duur!
 
Niet echt iets aan te doen, het is een kort gebouwde vis. Zolang ie niet drijft aan het oppervlak of lig/drijfplekken krijgt denk ik niet dat de vis een ongelukkig leven heeft.
Voeren van doperwten kan altijd, maar ik denk dat dit gewoon een lichaamsfoutje is wat zich verder heeft ontwikkeld naarmate de vis is gegroeid.

Je hebt ze prachtig uitgegroeid trouwens! Mijn complimenten

Saki hikari fancy goldfish groen of hikari lionhead zou je kunnen proberen qua voer, wel duur!
Dankjewel voor je antwoord! Tja niks aan te doen dan maar.

Super bedankt voor je compliment! Ze zijn zo erg groeit sinds dat ik ze heb!
Ik had even wat fotootjes gemaakt ben er stiekem toch wel trots op :))
Dit zijn de vissen nu (december):

IMG_8716.jpeg
IMG_8711.jpeg


En dit waren de vissen in maart: (ik heb ze sinds januari maar daar heb ik helaas geen before foto van :oopss:)
(Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe aquarium lamp aangeschaft ik wou over op led)
IMG_2700.PNG
IMG_2696.PNG


Dan heb ik natuurlijk ook nog mijn 3de vis in me aquarium alleen die houd er niet van om vast gehouden te worden dus dat doe ik dan ook niet.

IMG_0116.JPG
IMG_3474.jpeg


Dankjewel voor het doorgeven van dat voer, ik ga eens een kleine portie van beide bestellen en kijken of alle 3 de vissen daar goed op gaan, ik hou je op de hoogte!
 
Niet echt iets aan te doen, het is een kort gebouwde vis. Zolang ie niet drijft aan het oppervlak of lig/drijfplekken krijgt denk ik niet dat de vis een ongelukkig leven heeft.
Voeren van doperwten kan altijd, maar ik denk dat dit gewoon een lichaamsfoutje is wat zich verder heeft ontwikkeld naarmate de vis is gegroeid.

Je hebt ze prachtig uitgegroeid trouwens! Mijn complimenten

Saki hikari fancy goldfish groen of hikari lionhead zou je kunnen proberen qua voer, wel duur!
Is het niet vermoeiend voor de vis denk je? (Vooral benieuwd)
 
hoi hoi, we zijn inmiddels 3 maanden verder en ik heb even jullie eerlijke mening nodig.
Dit is de toestand nu met de zwarte vis:

Schermafbeelding 2023-03-21 om 18.06.27.png
Schermafbeelding 2023-03-21 om 18.06.42.png

Dit is hoe hij er letterlijk heel de dag bij ligt, we zijn 3 maanden verder sinds de laatste update die ik had gestuurd toen hij telkens boven in het aqaurium hing (lees hierboven) sinds dien is het eigelijk alleen maar slechter geworden, na de laatste update begon hij steeds vaker niet meer goed naar beneden te kunnen zwemmen (lees ook hierboven) toen op een gegeven moment zwemde hij even recht en daarna is ie over gegaan naar alleen maar op de bodem zitten en amper rond zwemmen, sinds dien heb ik allemaal verschillende voeren geprobeerd zoals bijvoorbeeld Hikari en natuurlijk gewoon doperwtjes blijven voeren maar niks helpt, het is alleen maar erger geworden, hij ligt nu eigelijk de hele dag in een hoekje op een plaats, me hart breekt echt als ik er naar kijk en ik en mijn moeder staan nu op het punt om hem van zijn lijden te verlossen en hem dood te maken:cry: Ik weet niet meer wat ik verder kan doen en nu is de vraag: Is er nog iets maar dan ook iets wat ik nog kan doen, als iemand ook maar iets weet we hebben niks meer te verliezen. En nog een vraagje denken jullie dat het verstandig is om der dood te maken hiervoor? Zou ze pijn of last hier van hebben? Want het gekke is dus ze ligt eigelijk bijna heel de tijd in een hoekje maar ik denk 1 of 2 keer op de dag (wat ik kan zien want ik slaap en ga ook naar school) zwemt ze dus ineens alsof er niks aan de hand is. Bijvoorbeeld vanochtend, ik ging eten en ik zat te kijken naar me aquarium, ineens ze ging gewoon rechtop en blij rond zwemmen zonder problemen het leek totaal niet alsof ze moeite er mee had, ze leek blij en der lichaam trok ook niet naar beneden of de zijkant of naar boven of iets, ze zwom gewoon goed, dit was zo voor een kwartiertje (ik ben blijven zitten voor me aquarium) en daarna ging ze weer liggen en leek ze dood ongelukkig. Als ik dat beestje dan zie zwemmen zo als vanochtend dan wil ik der niet doodmaken, ook omdat ik niet waarom ze zo in zo'n hoek ligt de rest van de vissen hebben nergens last van. Maar als ik der dan in zo'n hoek zie liggen word ik echt ongelukkig en breekt me hart. Ik weet niet meer wat ik moet doen, dankjewel voor het lezen van dit bericht en ik hoop dat iemand kan helpen.
 
geen idee of dit filmpje het doet, maar misschien hebben jullie dan een beter beeld van hoe ze er heel de dag bij ligt. (let op, het is niet echt een leuk beeld om naar te kijken)
 

Bijlagen

  • IMG_3382.mov
    101.9 MB
ze pijn of last hier van hebben? Want het gekke is dus ze ligt eigelijk bijna heel de tijd in een hoekje maar ik denk 1 of 2 keer op de dag (wat ik kan zien want ik slaap en ga ook naar school) zwemt ze dus ineens alsof er niks aan de hand is.
Erg opmerkelijk dat ze toch soms nog zwemt alsof er niets aan de hand is.

De meningen zijn erg verdeeld over het lijden en uit de lijden verlossen. Hoe ik er tegen aan kijk is dit: een vis kan pijnprikkels ervaren, alleen of hij bewust is van de pijn is niet bewezen. Zoals wij als mens bewust dingen ervaren kan dat bij vissen anders zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat hij pijn heeft maar ik heb het vermoeden dat de vis niet lekker in zn vel zit en er problemen met de zwemblaas is. Wat de oorzaak daar van is en wat je kan doen weet ik niet zo goed. Maar als je graag even wilt wachten met euthaniseren tot je meer weet en er zelf een goed gevoel bij hebt zeg ik wacht er mee.

Ik denk niet dat de vis heel erg lijd, dat hij last heeft van iets is duidelijk alleen of het op te lossen is weet ik niet. Maar wat ik vooral mee wil geven is dat het voor jou goed voelt om te doen, jij moet het zelf een goedde beslissing gaan vinden, als mensen zeggen je moet dit je moet dat, niet naar luisteren. Als je er over uit bent wat de juiste keuze is kan je pas beslissen. Want alleen jij weet wat het beste is voor jou en je vis. Heel veel sterke er mee! 🌻
 
Heb het filmpje hier voor je voor de mensen die niet kunnen downloaden ;)
 

Bijlagen

  • Screenrecorder-2023-03-21-18-39-14-960.mp4
    54.8 MB
Hoi Lizzie,
Dat is naar om te zien. Ik kan alleen mijn eigen ervaringen weergeven. Het is zoals Don1262 zegt, de beslissing is aan jou.
Ik heb veel sluiers opgevangen in mijn leven en soms gaat het niet goed, hebben ze een genetische fout. Dat komt doordat de sluier doorgekweekt is van de goudvis. Daardoor hebben ze vaker last van dit soort problemen. Een van de dingen is de zwemblaas, maar je hebt al veel geprobeerd, dus ik denk dat er iets anders in de vis mis is.

Als een vis al zolang dit gedrag vertoont is mijn verwachting niet dat het zal verbeteren. Het blijft tobben voor de vis.

En ja, dan is het de keuze. Late tobben of euthanasie? Ik koos dan voor euthanasie. De reden is dat ik vind dat een vis recht heeft om normaal vissengedrag te kunnen vertonen. Wij mensen hebben deze vissen ‘verminkt’ (dat klinkt wel wat cru, maar dat is wel wat we doen als we dieren doorkweken), waardoor ze hun normale gedrag niet meer kunnen ervaren.

Dan is het ook aan de mens om de vis te helpen dit te beëindigen. Maar, iedereen denkt daar anders over. En het is de keuze van het baasje wat uiteindelijk te doen. Ik zou zeggen, praat er met je moeder over en besluit samen wat jullie het beste vinden.

Euthanaseren kan op een diervriendelijke wijze met kruidnagelolie. De vis wordt dan verdoofd en overlijdt na een poosje.

Hier een filmpje van Nickey over hoe je een vis humaan kan laten inslapen. Ze vertelt erover, je ziet geen vis die dood gaat:
 
De reden is dat ik vind dat een vis recht heeft om normaal vissengedrag te kunnen vertonen. Wij mensen hebben deze vissen ‘verminkt’ (dat klinkt wel wat cru, maar dat is wel wat we doen als we dieren doorkweken), waardoor ze hun normale gedrag niet meer kunnen ervaren.
Dit lijkt me een beetje tegenstrijdig, en reden genoeg om dus helemaal niet aan sluierstaarten te beginnen.

Edit: dit is misschien een andere discussie die hier niet thuis hoort, maar het zit me al een tijdje dwars.
 
Dit lijkt me een beetje tegenstrijdig, en reden genoeg om dus helemaal niet aan sluierstaarten te beginnen.

Edit: dit is misschien een andere discussie die hier niet thuis hoort, maar het zit me al een tijdje dwars.

Stel voor deze discussie niet te starten in dit topic. Lizzie heeft genoeg zorgen.
 
hoi hoi, we zijn inmiddels 3 maanden verder en ik heb even jullie eerlijke mening nodig.
Dit is de toestand nu met de zwarte vis:

Bekijk bijlage 358031Bekijk bijlage 358032
Dit is hoe hij er letterlijk heel de dag bij ligt, we zijn 3 maanden verder sinds de laatste update die ik had gestuurd toen hij telkens boven in het aqaurium hing (lees hierboven) sinds dien is het eigelijk alleen maar slechter geworden, na de laatste update begon hij steeds vaker niet meer goed naar beneden te kunnen zwemmen (lees ook hierboven) toen op een gegeven moment zwemde hij even recht en daarna is ie over gegaan naar alleen maar op de bodem zitten en amper rond zwemmen, sinds dien heb ik allemaal verschillende voeren geprobeerd zoals bijvoorbeeld Hikari en natuurlijk gewoon doperwtjes blijven voeren maar niks helpt, het is alleen maar erger geworden, hij ligt nu eigelijk de hele dag in een hoekje op een plaats, me hart breekt echt als ik er naar kijk en ik en mijn moeder staan nu op het punt om hem van zijn lijden te verlossen en hem dood te maken:cry: Ik weet niet meer wat ik verder kan doen en nu is de vraag: Is er nog iets maar dan ook iets wat ik nog kan doen, als iemand ook maar iets weet we hebben niks meer te verliezen. En nog een vraagje denken jullie dat het verstandig is om der dood te maken hiervoor? Zou ze pijn of last hier van hebben? Want het gekke is dus ze ligt eigelijk bijna heel de tijd in een hoekje maar ik denk 1 of 2 keer op de dag (wat ik kan zien want ik slaap en ga ook naar school) zwemt ze dus ineens alsof er niks aan de hand is. Bijvoorbeeld vanochtend, ik ging eten en ik zat te kijken naar me aquarium, ineens ze ging gewoon rechtop en blij rond zwemmen zonder problemen het leek totaal niet alsof ze moeite er mee had, ze leek blij en der lichaam trok ook niet naar beneden of de zijkant of naar boven of iets, ze zwom gewoon goed, dit was zo voor een kwartiertje (ik ben blijven zitten voor me aquarium) en daarna ging ze weer liggen en leek ze dood ongelukkig. Als ik dat beestje dan zie zwemmen zo als vanochtend dan wil ik der niet doodmaken, ook omdat ik niet waarom ze zo in zo'n hoek ligt de rest van de vissen hebben nergens last van. Maar als ik der dan in zo'n hoek zie liggen word ik echt ongelukkig en breekt me hart. Ik weet niet meer wat ik moet doen, dankjewel voor het lezen van dit bericht en ik hoop dat iemand kan helpen.
Vervelend om te horen. Ik denk dat zn zwemblaas het nu volledig heeft begeven. Inslapen is een optie, als je denkt dat de vis geen kwaliteit van leven meer heeft. Is lastig want een vis zal altijd blijven leven in dit soort situaties maar op wat voor manier..
 
Dank jullie wel allemaal voor jullie hulp en snelle reacties, ik heb het er met me moeder vanmiddag over gehad en we hebben de vis net laten inslapen. :cry: We vinden dit echt verschrikkelijk om te doen en hebben er dan ook echt moeite mee maar wij denken na het lezen van jullie reacties dat dit het beste voor de vis was, we konden hem niet meer zien lijden en we hadden alles al geprobeerd. De vis kwam uit een vissenkom van marktplaats en was eigelijk al helemaal vergroeid, ik had nog hoop omdat hij de laatste 1,5 jaar heel erg was gegroeid en erg happy leek, jammer dat dit zo moest eindigen:cry:. Dank jullie wel nogmaals voor jullie hulp.
 
Dank jullie wel allemaal voor jullie hulp en snelle reacties, ik heb het er met me moeder vanmiddag over gehad en we hebben de vis net laten inslapen. :cry: We vinden dit echt verschrikkelijk om te doen en hebben er dan ook echt moeite mee maar wij denken na het lezen van jullie reacties dat dit het beste voor de vis was, we konden hem niet meer zien lijden en we hadden alles al geprobeerd. De vis kwam uit een vissenkom van marktplaats en was eigelijk al helemaal vergroeid, ik had nog hoop omdat hij de laatste 1,5 jaar heel erg was gegroeid en erg happy leek, jammer dat dit zo moest eindigen:cry:. Dank jullie wel nogmaals voor jullie hulp.
Rust in vrede vissie en veel sterkte lizzie! Heel sterk van jullie!
 

Terug
Bovenaan