Sluierstaart blijft schuren langs bodem


Jess99

Active member
Lid geworden
29 oktober 2021
Berichten
40
Locatie
Drenthe
Nou, het aquarium draait nu ongeveer een week of 5, en de waterwaardes blijven steeds langer stabiel. In de tussentijd heb ik naast de SuperFish 200 Aquaflow nog een Tetra 600 Plus intern filter over kunnen nemen van iemand. Dus nu twee (kleine) interne filters, en dat lijkt aardig goed te gaan. Niet ideaal, maar een nieuw groter aquarium staat wel op de planning.

Beide sluierstaarten doen het nog steeds/weer goed. Eten goed, zijn heel actief en ik vind het heel grappig dat ze zo actief reageren op m'n aanwezigheid. Tuurlijk willen ze gewoon eten, maar ja, het is wel gezellig :).

Enige wat nog niet goed gaat is dat vooral één van de twee sluierstaarten maar blijft schuren over de bodem. Niet constant, maar wel heel regelmatig. Ik ben vorige week naar de aquariumwinkel geweest met hem/haar om te kijken of er iets op de huid te zien was. Maar er is niks aangetroffen onder de microscoop.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Eten doet ie goed, en hij is heel actief.

Zou het één van de planten in het aquarium kunnen zijn? (Vallisneria, Microsorum, Anubias, Elodea)
Of de tie-wraps die ik heb gebruikt om de plantjes bij elkaar te binden?
Of misschien de bruinalg die nu wat actiever is (maar wat redelijk normaal is, begreep ik, bij een opstarten aquarium)?
Of iets anders in het aquarium wat iets uitscheidt waar hij last van heeft? Ik heb een kleine rots (ook bij aquariumwinkel gekocht) erin.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag. Anders ga ik maar gewoon testen door onderdelen één voor één uit het aquarium te halen en kijken wat er gebeurd?

Bij voorbaat veel dank iedereen. Ben echt heel blij met jullie hulp. en vind het jammer dat ik anderen nog niet veel hulp kan bieden. Maar m'n kennis wordt steeds verder uitgebreid ;)
 
Top hoe je ermee bezig bent! Daar wil ik je als eerst even complimenten om geven!

Alleen nu het schuren. Goed dat je dat hebt laten nakijken, duidelijk dus dat er niks op de huid zit. Is het alleen schuren? Of ook een beetje in de uitstroom hangen? Als de waterkwaliteit ook gewoon goed is, zou zelf nu ook een beetje gaan denken richting iets waar hij misschien jeuk van krijgt.

Maar wat dat zou kunnen zijn, dat weet ik niet. Het is in ieder geval een goed teken dat hij verder goed actief is en goed eet. Ontlasting ook goed?

Bij voorbaat veel dank iedereen. Ben echt heel blij met jullie hulp. en vind het jammer dat ik anderen nog niet veel hulp kan bieden. Maar m'n kennis wordt steeds verder uitgebreid ;)
+1 hoor, hehe. Fissues doen dat met een mens ;).
Nu wachten op iemand die nog meer weet dan wij en er eindelijk iets verstandigs over kan zeggen ;).
 
Onmogelijk zo te zeggen wat de vis precies zou mankeren, maar ik denk in elk geval niet dat je het moet zoeken in de inrichting. Uit het verhaal maak ik op dat de opstart wat snel gedaan is. Afhankelijk van de omstandigheden is pas na een week of vier indraaien met een regelmatige voedselbron (bijv vissenvoer laten rotten) de eerste functie van het filter min of meer stabiel. Dan zijn ammonia(k) en nitriet onder controle. Je kunt op dat punt in het proces al wel vissen toevoegen, maar het systeem is nog niet zo robuust. De "flora" in je filter beschermen je vissen tegen ziektes. In het begin ontbreekt die beschermende functie nog. Dus als je dan een vis koopt die niet 100% is (dat kan hier het geval geweest zijn) en/of stressfactoren meemaakt, is de kans groter dat e.e.a. zich gaat openbaren.

Lang verhaal, maarrehhh... Tip voor nu is om de filters zoveel mogelijk met rust te laten. Hooguit bij verminderde doorstroming de ergste shit eruit halen. De eerste paar maanden zijn het belangrijkst voor de vorming van de biofilm. Als die biofilm eenmaal gesetteld is, kan hij (zo nodig) meer poetswerk aan.

En komende tijd zou ik wat meer water verversen dan je normaal gesproken zou doen. Alle beetjes helpen om de omstandigheden nu zo goed mogelijk te maken. Met eventuele medicatie zou ik even wachten; misschien wordt met de tijd duidelijker waar het hier om gaat, of verdwijnt het spontaan.
 
Veel dank @Gino88 en @Barwaz voor jullie reacties.
Helaas is één van de twee sluiers, de kleinste van de twee die in het verleden al vaker gezondheidsproblemen had, overleden. Ik heb dit aquarium van iemand overgenomen, en de opstart is niet goed verlopen. Ik had geen tijd om het aquarium te laten indraaien helaas, ze zijn hier direct in een nagenoeg schone bak beland :rolleyes:.

Degene die schuurt zwemt nog steeds goed rond, en ik blijf het maar aankijken hoe het verder gaat. Waterwaardes zijn goed, onderhoud gaat me ook goed af. Nu op zoek naar nieuw gezelschap voor deze:
 

Bijlagen

  • Sluier1.JPG
    Sluier1.JPG
    206.3 KB · Weergaven: 81
Vervelend dat je andere visje is overleden. Weet je waaraan?
Schuurt deze nog steeds langs de bodem? Want dan is er waarschijnlijk toch nog iets niet goed. Ik zou daarom ook nog geen vissen toevoegen, ook omdat je bak echt wel klein is voor een sluierstaart.
Doe met mijn advies wat je wil, ik hoop vooral voor deze vis dat hij opknapt.
 
Hi @Thdo , bedankt voor je reactie.
Nee, ik weet niet precies waaraan. Ik heb het aquarium van iemand overgenomen (begin november j.l.), en zij was niet al te netjes met verversen enzo. En voor mij was het een eerste kennismaking, dus in de eerste 2 weken hebben de vissen ook nog stress gehad omdat de waterwaardes niet optimaal waren. De kleine die nu is overleden had toen bij overname al een hele dikke buik, en opgezette schubben. En op een dag lag ie op z'n kop op de bodem, maar leefde nog wel. Ik heb toen héél veel ververst, de eerste dagen 2x per dag, daarna iedere dag en dit langzaam uitgebouwd. En de vis behandeld met Bactpur Direct. Daar leek de vis van op te knappen, en hij heeft 't nog een aantal weken goed gedaan.
Tot nu dus ...
Maar het was dus een heel klein sluierstaartje die lichamelijk al de nodige problemen heeft gehad. Alleen waarom hij nu is overleden terwijl de waterwaardes goed waren, weet ik niet.
 
Ik wil de sluierstaart die ik nu nog heb niet zomaar even wegdoen ofzo, maar wel nog een zo lang mogelijk prettig leven bieden. Dus enig gezelschap in de bak, water zo goed mogelijk houden en veel aandacht geven :thumbs:.
 
Is het een idee om dit topic met het andere topic over dit visje samen te voegen @jessicapilon? Misschien handig om alle info en reacties hierover bij elkaar te hebben.
 

Terug
Bovenaan