Sluierstaart aquarium advies gevraagd


Sluierstaarten

New member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
4
Leeftijd
29
Hallo iedereen!

Ik hoop dat ik hier goed zit en dat ik dit bericht mag plaatsen of eerst wat anders moet doen. (Nieuw lid)

Ik heb al heel veel hier gelezen en op andere forums maar ik heb toch nog een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen zodat mijn sluierstaarten zometeen goed verder kunnen.

Ik ben ook een van de domme mensen geweest die zich niet goed had ingelezen en vertrouwde op het advies van een redelijke grote bekende zaak (geen idee of je hier juist de namen moet noemen of niet). Dus een jaar kwamen wij met het idee om vissen te nemen, want vroeger altijd gehad en neemt niet veel ruimte in (dom). Naar de winkel, bak van 60 cm uitgekozen en de mw daar zei oh hier kunnen wel een aantal sluierstaarten in. Nu heb ik 3 sluierstaarten in die bak en zit al een poos te lezen en ben inmiddels op de hoogte dat het absoluut niet goed is. Ik ververs het water nu 2 keer in de week in de hoop niet te veel stoffen op te laten bouwen. Wij hebben even geen financiële mogelijkheid gehad om een groter aquarium te kopen maar inmiddels is die optie er en willen er toch het beste voor de vissen!

Dan nu de vragen waarbij ik hoop dat jullie mij willen helpen.

- Ik heb onderstaand aquarium gezien en dat beviel mij wel qua prijs etc. Is dit een goed aquarium of moet er toch voor een groter model gegaan worden?
- er zit een filter in, ik ga ervan uit dat dat niet genoeg is en er een extern filter bij zou moeten, klopt dat? En zo ja is er een mogelijkheid om het aquarium eerst in te laten draaien en de maand erop het externe filter toe te voegen of eerst even doorsparen en alles in een keer laten indraaien?
- ik heb filter zand op de bodem geprobeerd omdat ik las dat dat voor sluierstaarten aanbevolen was, dit begon bij mij dicht te slibben en dat er plekken op de onderkant van het aquarium kwamen dus kan ik ook grind als bodem gebruiken?
- welke planten adviseren jullie? Ik heb nu waterpest en 2 mosballen erin en ik heb veel uitgeprobeerd maar ze slopen haast alles haha.
- in de tussentijd mijn vissen in een grote plastic bak doen zodat ze wel meer ruimte hebben?

Ik wil het graag beter doen en ik snap het als jullie met commentaar komen waarom ik mij niet beter had voorbereid; dat ik ook terecht. Ik hoop dat jullie hier antwoorden op hebben en sorry voor het lange bericht!
D62A725F-88AD-432C-8EB8-85BB96D17CD9.png
 
Hoe lang heb je de sluiers nu in de 60 liter? Zit hier een filter in, wat voor een en hoe lang draait deze in het aquarium?

Foto sluiers? Idee hoe groot ze zijn.

180 liter is prima voor 3 sluiers.

Indraaien hangt af van de situatie waar ze nu in zitten. Op marktplaats word ook wel het een en ander aangeboden. Maar of je nu 60 liter nog moet indraaien of 180 liter dat maakt dan ook verder niet uit. Is een kwestie van NO2 en NH3 meten en verversen, verversen en verversen. In 180 liter is opbouw wel iets minder natuurlijk dan in 60 liter.

180 liter met juewel filter en 2 sluiers en wellicht filter erbij van de 60 liter prima te doen en dan sparen voor extern filter. Neem aan dat het geen jumbo formaat zijn.

Bodem zand of bare bottom. Grint is slechte keus. Grondelen, beschadigen kunnen erin stikken. Houd ook nog eens veel vuil vast.

Planten java varen, anubis (zo iets) waterpest (is tevens een snack, vallisnera giganthea is enig zins te doen maar verwacht niet teveel van combi sluiers en planten. Groen voeren helpt ook wat tegen sloopzucht. Gepelde dop erwten, brocolie, bloemkool, gepelde tuinbonen, spruit lusten mijne wel.

Niets scherps of iets erin waar ze zich in vast kunnen zwemmen of aan beschadigen. Hout, tierelantijnen of stenen met scherpe randen.
 
@michelle1

Hi Michelle! Bedankt voor je uitgebreide reactie 😊 ik zal vanavond even foto’s van ze toevoegen.

Ze zitten er nu ongeveer een jaar in en er zit een filter in van superfish aquaflow 50, er zat ook een tetra easyclean 100 filter bij in maar die liep niet meer lekker door en maakt heel veel lawaai dus daar wordt naar gekeken wat er mee is.

Wat bedoel je precies met of er nu 60 of 180 liter ingedraaid moet worden dat dat niet zo’n verschil is?
Marktplaats zou idd helemaal top zijn maar in mijn omgeving (zwolle+50 km wordt laatste tijd helaas niks aangeboden)

Super bedankt voor je reactie! Zodra ik thuis ben voeg ik de foto’s toe
 
Hi, ik zag dat ik nog een ouder filmpje op mn telefoon had staan dus zie je ze alle 3. (Dit was voor dat er waterpest en mosballen in zaten) de witte had de oranje vlekjes al bij kopen dus ik hoop/denk niet dat het van een nitraat/nitriet piek komt. Filmpje is in slowmotion😅
 
Hoi! Met “indraaien” wordt bedoeld dat er voldoende nitrificerende bacteriën in de bak moeten zitten om je giftige ammoniak via giftig nitriet om te zetten naar nitraat dat door de planten opgenomen wordt, die dan op hun beurt weer voor zuurstof zorgen. In een kleinere bak zit er al snel naar verhouding veel nitriet in, een bak met meer liters is gemakkelijker in evenwicht te houden. De vissen zwemmen nl. in hun eigen wc. Lees de uitleg hieronder maar eens😀

 
Leuke vissen en mooiaquarium daar zullen ze zich beter in voelen ik sluit me met adviezen aan bij michelle
 
Als je de vissen net had moet de 60 liter ook indraaien dus dan maakt het niet uit qua indraaien 60 of 180 liter dan zul je gewoon veel moeten verversen maar 180 liter loopt natuurlijker langzamer op.

Vooral nu niet teveel aan je filters gaan zitten prutsen schoon maken. Als je de 180 liter heb dan zet je het goede filter erbij en de sponzen en al wat in de herrie maker filter zit stop je in het juwel filter. Dan heb je al een aardig portie bacterieen mee.

Een testsetje drupjes NO2 en NH3 is eigenlijk een must voor opstartende aquariums en niet veel verstand van aquariums. Dan kun je zelf zien hoe het water is.

Misschien is een aquarium op maat ook een idee voor je. Die zijn een stukje goedkoper. Hier zit dan geen filter of lichtkap bij. Kun je meteen een goed filter erbij kopen. Voor licht zijn hele creatieve oplossingen. Spots etc. Voor de vissen is licht geen noodzaak en planten is toch al moeilijk in leven te houden.

Google maar eens op bare bottom tank en afbeeldingen daar zul je hele crea zaken vinden en misschien zie je iets wat jouw ook aan staat.

Ik heb mijne laten maken bij zorona. Die bezorgt hem ook voor een net tarief. Zijn nog meer aquarium bouwers.
 
- Ik heb onderstaand aquarium gezien en dat beviel mij wel qua prijs etc. Is dit een goed aquarium of moet er toch voor een groter model gegaan worden?
Als je de vissen net had moet de 60 liter ook indraaien dus dan maakt het niet uit qua indraaien 60 of 180 liter dan zul je gewoon veel moeten verversen maar 180 liter loopt natuurlijker langzamer op.
Dat zou voor mij de overweging zijn om misschien voor 240L te gaan, of als je de ruimte en de middelen hebt, misschien nog groter.
Een goed filter zal je NH3/4 en NO2 omzetten naar een X hoeveelheid nitraat (NO3). Die nitraat bouwt op in het aantal liters waarin de vissen zitten. Dus als je (relatief) meer liter hebt, betekent dat langer een lagere concentratie nitraat. Dus minder snelle opbouw, waardoor er minder noodzaak is om elke drie of vier dagen te verversen.
Aangezien sluiers nog best een leeftijd kunnen bereiken, kan een groter aantal liters daar een voordeel opleveren, wat betreft het onderhoud.

- welke planten adviseren jullie? Ik heb nu waterpest en 2 mosballen erin en ik heb veel uitgeprobeerd maar ze slopen haast alles haha.
Hier blijven anubias en vallisneria redelijk lang 'goed'.
Wel is het zo dat die anubias langzaam groeit, en vatbaar is voor (baard)alg, dus als je die plaatst zou ik dat pas doen nadat je bak is ingedraaid.

Ik wil het graag beter doen en ik snap het als jullie met commentaar komen waarom ik mij niet beter had voorbereid; dat ik ook terecht.
Ik denk dat je vissen blij zijn met de goede zorg die je ze nu probeert te geven. Door o.a. hier je vragen te stellen. Hoe langer, hoe meer info, hoe beter ;).
Dus, goed bezig! Je vissen hebben geluk met je!
 
Heel erg bedankt allemaal!

Ik ga ook eens kijken naar een aquarium op maat @michelle1 , wat @Barwaz zegt is denk ik ook wel wat voor te zeggen en met meer ruimte worden ze nog wat blijer denk ik? Zal ook het test setje aanschaffen.

Morgen even goed opmeten wat er precies past. Stel het wordt een aquarium zonder filter of ik moet nog geluk hebben en er komt een aquarium op marktplaats wat zouden jullie als extern filter adviseren? Ik kan me voorstellen dat dat wat lastig is want iedereen heeft andere voorkeuren maar is er iets waar het minimaal aan moet voldoen?

@Giebeltje bedankt voor je heldere uitleg!

Verder zijn al mijn vragen beantwoord, ik ga even opmeten of de 20 cm verschil in aquarium zou kunnen passen en dan kunnen ze hopelijk mooi baantjes trekken😁
 
Morgen even goed opmeten wat er precies past. Stel het wordt een aquarium zonder filter of ik moet nog geluk hebben en er komt een aquarium op marktplaats wat zouden jullie als extern filter adviseren? Ik kan me voorstellen dat dat wat lastig is want iedereen heeft andere voorkeuren maar is er iets waar het minimaal aan moet voldoen?
Ik ben zelf erg tevreden over de JBL e902 en e1502. Omdat ze doen wat ze moeten doen, en omdat ze (nieuw) het goedkoopst zijn in aanschaf (bij Hornbach, en dat scheelt behoorlijk).
Wat naast capaciteit van belang is, is het type filtermedia, dus de vulling. Wat het beste is weet ik niet, er zijn anderen die hier veel meer over weten dan ik, dat zou je nog kunnen vragen in het onderdeel over filters hier op het forum. Ik gebruik de filtermedia die erbij geleverd werden.

Ter vergelijking; ik heb hier zelf een rio 180 met een variant op de '3 sluier' bezetting er in, en daar draai ik de e902 op samen met het interne juwel filter. Dat is voor mij ruim voldoende. Denk dat als ik nu 'nieuw' zou moeten starten, ik zou gaan voor een constructie met twee externe filters, misschien 2x die 902 bijvoorbeeld. Misschien is dat overcapaciteit, maar zelf vind ik dat wel prettig.
 

Terug
Bovenaan