Slijmzwam ...


R

Roeffel

Guest
Hoi ik zit met slijmzwam in mijn aquarium. ook al is het niet schadelijk toch zou ik er graag vanaf willen ... Hoe kan dit ? Slakken ? Verdwijnt het vanzelf ? Alle eruit halen is me wat te drastisch :O

gr

Raf
 
Slijmzwam is maar op 1 manier te bestrijden: met een fikse hoeveelheid zout (ook je schepnetje en alle andere spullen die je hebt aangeraakt met je natte handen behandelen) overigens kunnen je vissen niet tegen die hoeveelheden zout. Er zijn ook situaties bekend waarin het vanzelf verdwijnt
 
Hier wat pics...
 

Bijlagen

  • IMG_20191216_065449.jpg
    IMG_20191216_065449.jpg
    24.4 KB · Weergaven: 185
  • IMG_20191216_202023.jpg
    IMG_20191216_202023.jpg
    47.3 KB · Weergaven: 150
Heeft trouwens al door heel het aquarium gezeten, op de planten, stenen glas...
 
Dat kan vrij simpel door een sample water naar je op te laten sturen, de sporenelementen zitten daar ook in

Zou zomaar eens kunnen, ja.
Hoewel ik niet weet hoe het precies werkt bij deze zwammen. Misschien worden er maar nu en dan sporen gelost afhankelijk van de cyclus van de zwam?
Ik zou het eens moeten uitzoeken.

Maar voor de duidelijkheid: het was geen grapje hé, ik ben effectief zeer geïnteresseerd want ik zou heel graag eens een slijmzwam in de bak hebben dus zelfs een beetje water in een envelopje is welkom.
De keuze is aan de @Roeffel natuurlijk. Hij mag me maw altijd een PB sturen en dan regelen we iets!
 
Op zich zolang het niet uit de hand loopt valt 't wel mee... Laatst was het precies een prachtige boom (zonder blaadjes) met trechtertjes aan de uiteinden... Ik wil gerust helpen voor de geïnteresseerden :), zal ook wat meer foto's nemen voor ik ze verwijder!

Gr

Raf
 
Voorzichtig uit de bak hevelen.
In een zakje droppen.
PB sturen naar willem met je prijs en je rekeningnummer?
Opsturen naar het verre België tav willem??

En ziedaar: Handjes geven!
:thumbs:

Ik hoef er niks voor hé... Btw woon in Mol, het verre België :)
 
Ik ben zeer benieuwd of ie het bij jou ook gaat doen Willem.

Ik ook!
Is niet mijn eerste poging om een stukje te bemachtigen maar wel de eerste keer dat deze stap (medewerking van de onvrijwillige zwam-houder) lijkt te lukken.
Hopelijk overleeft de zwam het transport en het overzetten in een andere bak!
Dat is al een leuk experiment op zich vind ik!

Heb hier al minstens één bakje staan, ready for the slime!!
Maar misschien splits ik het ineens op in twee bakjes om de kans op slagen groter te maken.
SPANNEND!!!
Can't wait!
(Mijn dag is zelfs geslaagd door deze kans op een slijmzwam... Een kinderhand is toch snel gevuld, hé! ;))
 
@willem666 is helemaal in zijn nopjes hoor

Echt hé, zou dit misschien een vlaag van (het illustere) kerstgevoel kunnen zijn?
:Dk

meneer ziet het met goede moed tegemoet
Wow, iemand zei net meneer tegen mij!! :eek:
Screenshot!!!!!
:D ;)

Maar inderdaad: ik zie dat compleet zitten!
Staat al op mijn verlanglijstje sinds ik voor het eerst een foto van een slijmzwam zag. (Ik zag het nog nooit live helaas)

maar je mag m daarna wel bij je houden

Dank u!
Dat zeg je nu wel maar wacht maar af. Vroeg of laat wordt het razend populair en krijgen deze zwammen de waardering die ze verdienen.
Stuur gerust een pb voor een startpakketje als het zover is, no problem!
:D
 
We noemen het beestje Willemszwam.

Hehe. Nu is het al een beestje!
(Oeioei... Kan ik het ethisch gezien dan nog wel via de post laten versturen?? :juggle::D:D)

Ik geef toe: Het berevel voelt nu al warm en zacht aan maar ik moet eigenlijk nog een geweer gaan kopen... ;)

Ik probeer maw nog niet te enthousiast te worden, er kan nog veel mis lopen.
Dus ik bewaar verder gejuich tot ik effectief een levensvatbaar stekje in huis heb denk ik.
 
Hier een foto van daarnet, na een grondig onderhoud gisteren, popped up zomaar bovenaan in mijn bak...

Raf
 

Bijlagen

  • IMG_20191229_075152.jpg
    IMG_20191229_075152.jpg
    22.7 KB · Weergaven: 137
  • IMG_20191229_075139.jpg
    IMG_20191229_075139.jpg
    21.5 KB · Weergaven: 142
Ah, kijk eens aan.
Zo leer je nog eens wat.
Ik had dus het afgelopen voorjaar slijmzwam in mijn (buiten) aquarium.

Bij mij dreef het als langwerpige coconnetjes rond.
En ze verdwenen net zo plotseling als ze verschenen.
 
Heb het ook ooit gehad, toen ik de scaperstank tot blackwater biotoopje had omgevormd. Op de bladeren onderin kwam deze zwam, vond het fascinerend en prachtig om te zien!
 
Ik wist niet dat ze bestonden, de slijmzwamconnoisseurs. :D

Hier een fotootje. Ik heb ze ook zitten in de meer basic vorm van vertakte schimmelstroompjes. Vooral die vind ik lelijk -- fascinerend, maar lelijk. Gelukkig bespringen ze geen vissen of zo, of viseigenaren. :)

20191205_195135.jpg
 
Had een grote kuis en waterwissel gedaan, nu wachten op een nieuwe uitbraak. Voorlopig is het nog niet echt veel...

Raf
 
Wat leuk, een heuse slijmzwammenclub! Ik heb er ook al jaren een in de bak, weet hem gelukkig onder controle te houden. En nu heeft-ie nog een naam ook :D
 
Wat leuk, een heuse slijmzwammenclub! Ik heb er ook al jaren een in de bak, weet hem gelukkig onder controle te houden. En nu heeft-ie nog een naam ook :D
Ik voel me inerdaad bijna een buitenstaander zonder een slijmzwam in mijn aquariums. Maar ik vraag me nu wel af op welke manier jij die slijmzwam dan onder controle weet te houden. Aan die informatie hebben anderen misschien wel heel veel.
 
Maar ik vraag me nu wel af op welke manier jij die slijmzwam dan onder controle weet te houden. Aan die informatie hebben anderen misschien wel heel veel.
Ik kwam erachter dat ik die slijmzwam niet weg kreeg toen hij ondanks een bodemwissel toch weer tevoorschijn kwam. En wel als het water iets warmer was. Het komt ook steeds op plekjes tevoorschijn waar ik niet goed met de bodemzuiger bij kan. Tegenwoordig gebruik ik zo'n rubber kwastje uit de kookartikelen winkel waar je bakvormen mee invet. Daarmee waaier ik zoveel mogelijk slijmzwam tussen de stenen vandaan als ik met de bodemzuiger bezig ben. De stukjes slijmzwam verdwijnen met het vuile water naar buiten. Aangezien ik tweemaal per week een waterwissel doe heeft de slijmzwam zo minder kans om te groeien. Hij is niet weg, maar op die manier heeft niemand er last van.
 

Terug
Bovenaan