Slijmzwam 2


H

HerrieJetje

Guest
Hoi allemaal. Ben nieuw in dit forum. Ben hier beland omdat ik vandaag een vreemd soort levensvorm (!) in mijn pas opgestarte bak zag. Het zwermt letterlijk. Van plek naar plek. Vandaag heb ik in dit forum gezien dat het waarschijnlijk een slijmzwam is. Kan dit kwaad?
 

Bijlagen

  • 20200204_204558.jpg
    20200204_204558.jpg
    173.7 KB · Weergaven: 132
Hoi allemaal. Ben nieuw in dit forum. Ben hier beland omdat ik vandaag een vreemd soort levensvorm (!) in mijn pas opgestarte bak zag. Het zwermt letterlijk. Van plek naar plek. Vandaag heb ik in dit forum gezien dat het waarschijnlijk een slijmzwam is. Kan dit kwaad?
Dat lijkt inderdaad op slijmzwam, kan totaal geen kwaad
 
Dat lijkt inderdaad op slijmzwam, kan totaal geen kwaad

Moet ik dit in de gaten houden? Gaat het groeien? Mijn vissen besteden er nauwelijks aandacht aan.. ik vind het er een beetje creepy uitzien..
 

Bijlagen

  • 20200204_204842.jpg
    20200204_204842.jpg
    736.9 KB · Weergaven: 118
De bak heeft eerst twee maanden zonder vis gedraaid.. zodat planten en bacteriën een beetje konden groeien. En kennelijk ook dit dingetje..
Top. Verder, hoef je niet in de gaten te houden. Als ie opeens onvindbaar is, zit ie wss in je bodem. Kan geen kwaad, ook niet voor je vissen.
 
Top. Verder, hoef je niet in de gaten te houden. Als ie opeens onvindbaar is, zit ie wss in je bodem. Kan geen kwaad, ook niet voor je vissen.

Serieus? Bodem? Kan die daarin kruipen?
Oké. Ik zal eet voorlopig even volgen. Heel erg fascinerend om te zien als het zich verplaatst..
Ik dacht eerst dat ik het niet goed gezien had. Tot mijn schoonzoon het ook zag..
 
Serieus? Bodem? Kan die daarin kruipen?
Oké. Ik zal eet voorlopig even volgen. Heel erg fascinerend om te zien als het zich verplaatst..
Ik dacht eerst dat ik het niet goed gezien had. Tot mijn schoonzoon het ook zag..
Sterker nog; vaak blijven ze daar zitten en merk je niet eens dat het in je bak zit. :)
 
wat water in een buisje naar Willem sturen, hij wil graag zo'n zwam.
 
wat water in een buisje naar Willem sturen, hij wil graag zo'n zwam.

Is water dan voldoende?
Heeft dat met die sporen te maken?
En kan dat dan ook geen kwaad voor mensen?

Oké, ik heb zoveel vragen eigenlijk.
 
I don't know, Willem gaat het je uitleggen.
Het liefst heeft ie dat je dat ding zelf vangt denk ik.
 
I don't know, Willem gaat het je uitleggen.
Het liefst heeft ie dat je dat ding zelf vangt denk ik.

Vangen. Uhm oké. Haha.
Ghostbusters..

Weet nog niet precies hoe dit forum werkt maar Willem mag best contact opnemen..
 
Moet ik dit in de gaten houden? Gaat het groeien? Mijn vissen besteden er nauwelijks aandacht aan.. ik vind het er een beetje creepy uitzien..
Tja, het zal groeien, het verplaatst zich en je kan het wegzuigen met een tuinslang als je toch water aan het verversen ben, er zijn mensen die het helemaal geweldig vinden zo'n slijmzwam, en anderen gruwelen ervan, mijn advies: doe dat wat je denkt dat je moet doen, volg je gevoel
 
Tja, het zal groeien, het verplaatst zich en je kan het wegzuigen met een tuinslang als je toch water aan het verversen ben, er zijn mensen die het helemaal geweldig vinden zo'n slijmzwam, en anderen gruwelen ervan, mijn advies: doe dat wat je denkt dat je moet doen, volg je gevoel

Oké. Hartstikke bedankt. Ik ga er eens over nadenken.

De vissen beginnen er nu wel mee te spelen en nu zie ik op dat blad plotseling een wit poeder achtig spul. Ik denk dat het zich wel eens rap zou kunnen verspreiden..

Ik vergat te zeggen dat mijn planten momenteel strijd voeren tegen de algen.
Fosfaat is torenhoog.
Overige water waardes zijn prima.
Binnenkort ga ik wat co2 toevoegen om de planten te ondersteunen.

Sinds ik de temperatuur wat heb opgeschroefd (Was 23 graden, nu dik 24) verschijnt dit dingetje...
 
wat water in een buisje naar Willem sturen, hij wil graag zo'n zwam.

Ik ben nog steeds in blijde verwachting inderdaad.
Maar het is misschien wel voor binnenkort. Hangt wat af van de oogst... ;)
 
Ik ben nog steeds in blijde verwachting inderdaad.
Maar het is misschien wel voor binnenkort. Hangt wat af van de oogst... ;)

Hopen dat het lukt Willem
Mocht het niet gelukt zijn dan hoor ik het graag. Ik weet nog niet goed hoe leuk ik deze zwam vind..
 
Hopen dat het lukt Willem
Mocht het niet gelukt zijn dan hoor ik het graag.

Het binnen krijgen is stap 1.
Ik weet nog niet in hoeverre het de reis zal overleven en hoe het zal reageren op de nieuwe omstandigheden in mijn bak.

Ik weet nog niet goed hoe leuk ik deze zwam vind..

Ik vind hem sowieso intrigerend maar ook best mooi eigenlijk. Misschien moet je liefde nog wat groeien?
Maar als je'm kwijt wilt mag je altijd een pb sturen en spreken we iets af. ;)
 
Het binnen krijgen is stap 1.
Ik weet nog niet in hoeverre het de reis zal overleven en hoe het zal reageren op de nieuwe omstandigheden in mijn bak.



Ik vind hem sowieso intrigerend maar ook best mooi eigenlijk. Misschien moet je liefde nog wat groeien?
Maar als je'm kwijt wilt mag je altijd een pb sturen en spreken we iets af. ;)

Dat is goed. Zal ik binnenkort nog wat zwammerige updates geven?
 
Daar gaan we weer hoor. Slijmzwam deel 2. :D
 
Nog bedankt trouwens Willem, voor het aanmaken van mijn eerste eigen topic.
Ik begrijp dat ik hier dus die ontwikkelingen bij kan houden. Check.

Met gemengde gevoelens zag ik vanochtend dat rochel (want daar vind ik het wat op lijken) aan het uitslapen was op datzelfde blad.

Kan ik hier ook filmpjes vanaf mijn telefoon plaatsen? Of moet ik het dan eerst op YouTube zetten?
 
Nog bedankt trouwens Willem, voor het aanmaken van mijn eerste eigen topic.
Alhoewel sommigen Willem graag een beheerderstaak zouden willen geven ;) is dit denk ik toch gedaan door één van de beheerders.
En volgens mij kun je het beste je filmpje eerst op youtube zetten.
 
Zo zit er slijmzwam op je blad, en zo zit het weer in de grond. Of nou ja, bijna dan. Ik zie nog een kontje boven de grond uitsteken tussen mijn plantjes.

Duidelijk is wel dat het niet zo zit te wachten op onderhoud aan het aquarium zoals water verversing, dood plantenmateriaal verwijderen etc. Bovendien heb ik een paar dagen over kool gefilterd om de medicijnen tegen stip weer uit het water te krijgen... En daarnaast probeer ik de ph iets naar beneden te krijgen..

Allemaal niet bevorderlijk voor het houden van slijm zwam dus.

Heb wel besloten dat ik de zwam in mijn bak laat zitten. Tenzij het gaat woekeren.
Tot die tijd probeer ik gewoon het biologisch evenwicht in de bak te vinden en te bewaren.
 

Terug
Bovenaan