Slierten aan cambomba en waterpest


Ik ben van mijn draadalg en puntalg af gekomen dankzij co2 toevoeging en de EI methode.
Ook niet te lang de verlichting aan helpt.
 
lees nu dat het qua verlichtingsduur wel ok zit bij jou...

je kunt hier ook nog even kijken:
http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Met een KH van 5 en een PH van 7,5 lijkt me je co2 aan de lage kant...
Ik zou de CO2 wat gaan verhogen.
 
Bertus zei:
Dat is staghorn.
Staghorn alg: oorzaak en bestrijding - Aquascaping-blog



www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg








Beoordeling: 5 - ‎1 stemStaghorn alg komt voor bij een ammoniumpiek, te weinig watercirculatie of ... Vergeet ook niet je voedingsstoffen optimaal te houden om andere algen weg te ...

Eens met Bertus, Staghorn alg!
 
Ik denk van niet hoor. Ik heb beide algen zelf gehad, en vind het meer lijken op draadalg.
Ik vraag me ook af of Bertus echt denkt dat het staghorn is; hij komt met info voor beide algen...

Wat maakt dat jij aan staghorn denkt?
 
Ronald78 zei:
Ik ben me sinds een week aan het verdiepen in de estimative index. Zou dat kunnen helpen bij de algen situatie? Of is er eerst iets anders voorliggend?

Staghorn klopt wel nu ik beter kijk. Ik twijfelde eerst ook maar zie als ik wat beter kijk ook vertakkingen. Dat krijg je vaak na een korte nh3/4 piek in je bak. Misschien dat je net onderhoud hebt gedaan in je bak of filter??

De EI is een makkelijke methode om in ieder geval tekorten te voorkomen en niet kostbaar als je zelf de stockoplossing maakt.
Ik volg deze methode al jaren en in principe hoef je de waarden dan niet meer te meten.
 
Coos zei:
Ik denk van niet hoor. Ik heb beide algen zelf gehad, en vind het meer lijken op draadalg.
Ik vraag me ook af of Bertus echt denkt dat het staghorn is; hij komt met info voor beide algen...

Wat maakt dat jij aan staghorn denkt?

Ik dacht het eerst ook maar sommige haartjes hebben wel vertakkingen als ik goed kijk.
 
jessicapilon zei:
Coos zei:
Ik denk van niet hoor. Ik heb beide algen zelf gehad, en vind het meer lijken op draadalg.
Ik vraag me ook af of Bertus echt denkt dat het staghorn is; hij komt met info voor beide algen...

Wat maakt dat jij aan staghorn denkt?

Ik dacht het eerst ook maar sommige haartjes hebben wel vertakkingen als ik goed kijk.
Ik sluit niet uit dat jullie gelijk hebben hoor. 't Blijft een foto waar we het mee moeten doen. De TS kan het uiteindelijk heb beste zelf beoordelen met de nodige info die we hem hebben gegeven...
 
Coos zei:
Ik denk van niet hoor. Ik heb beide algen zelf gehad, en vind het meer lijken op draadalg.
Ik vraag me ook af of Bertus echt denkt dat het staghorn is; hij komt met info voor beide algen...

Wat maakt dat jij aan staghorn denkt?

Draadalg deint vaak met de stroming mee. Dit ziet er, net als Staghorn doet, wat meer "gevlochten" uit.

Overigens ben ook ik daar natuurlijk niet zeker van. We hebben tenslotte alleen een foto.


Groet,
Ben.
 
Ik zal morgen nieuwe foto's maken. Vandaag ben ik druk. Zal ik meteen kijken of ik vertakkingen zie.

Ik woel wel af en toe de zandbodem los, om rotting te voorkomen. Nu lees ik dat dat ook kan bijdragen aan algen groei.
 
Daar kun je een korte nh3/4 piek door krijgen en dat kan weer de Staghorn veroorzaken.
Misschien kun je beter de bodem met afhevelen met een bodemafzuiger zodat het vuile water ook direct grotendeels de bak verlaat.
 
Ik weet niet of het mag, maar ik post een link naar een geuploade afbeelding. Dan kan ik een high res foto laten zien. Ik zou zeggen draadalg, ik zie geen vertakkingen.

http://afbeelding.im/0cUZxKLe
 
Staghorn is dat, zo warrig.
Draadalg zijn dunne draden.
 
Het oog van de kenner. Bedankt voor de bevestiging!
 
Tja ik heb ingezoomd maar dan nog twijfel ik (ondanks de bril).
 
Maakt het uiteindelijk uit welke alg soort het is (staghorn of draadalg) als het aankomt op het bestrijden en voorkomen?
 
Ik had de alg al voordat ik aan co2 bemesting begon.
 
Als het Staghorn is dan kan dat wel kloppen. Dan zal het eerder door een nh3/4 piek kunnen komen.
 
Is zo'n piek te meten? En zou het helpen als ik eerst woel en daarna het water zou verversen?
 
Mocht je in de bodem moeten werken dan is het altijd aan te bevelen om een flinke waterwissel te doen zodat vrijgekomen stoffen worden afgevoerd.
Of je de nh3/4 kan meten hangt af van hoeveel er in de bak vrijkomt.
 
Zou de bodem eens lekker uitzuigen met een serabuis, zo in de emmer, dan dat water gelijk weg gooien.
 
Ja en dan nog zou ik een flinke verversing doen hoor. Ik heb dit 3 weken terug ook gedaan in de 80cm en ik zie opeens op 2 of 3 blaadjes een Staghornalgje opduiken. Eigenlijk verwaarloosbaar maar het geeft wel aan dat er stoffen vrijkomen.

http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg
 

Terug
Bovenaan