Slechte waterwaarden, beginnend aquarium


malkofesse

Active member
Lid geworden
17 augustus 2021
Berichten
31
Leeftijd
33
Oke, ik heb dus al super veel fouten gemaakt omdat ik veel te snel ben begonnen aan mijn eerste aquarium.
Ik wou me eerst verdiepen in het hoe en wat, tot ik mijn lieve Suzy (platy visje) zag zitten bij iemand in vuil water, helemaal alleen, met baasjes die liever hadden dat ze snel dood zou gaan zodat ze er vanaf waren.

Ik had al een leeg 40l aquarium staan en dacht oke, ik neem ze mee in de hoop ze een beter leven te geven. Niet dus :(

Allereerst, heb ik ze in een vers kraantjeswater aquarium gezet, zonder echte plantjes. Nu weet ik dat ik ze ook veel teveel eten gaf. Even later kreeg ik 3 appelslakjes bij om de bak mee op te kuisen.
Suzy was al vanaf dag 2 niet echt actief (wat al raar is voor een platy?) ik dacht, eenzaamheid, stress?

Toen ging ik na een week (en veeel info te hebben gelezen waarvan ik dacht verdorie ik heb dit echt zooo slecht aangepakt!!) watertesters (snelteststripjes) kopen die me zeiden dat de chloor, nitraat en nitriet véél te hoog waren.

Bij maxizoo kreeg ik Multifit baktistart mee, en ik ververste elke dag 1/3 water, en gaf ze nog maar heel weinig eten.
Naderhand kreeg ik voor de chloor uit mijn vers kraantjeswater jbl detoxol mee. (wat ik niet durfde combineren daarna met de multifit baktistart??)
Suzy bleef super stil, zo zielig en ik dacht oke ze heeft vriendjes nodig nu de waterwaarden al een pak beter zijn (alleen nog te hoog nitriet gehalte, maar maar 1 kleurtje te hoog op de strip, dit komt goed dacht ik.)

Ik ging 2 vriendinnetjes halen (ook platy vrouwtjes) voor mijn lieve Suzy, ze kwam eindelijk uit haar plant en was nieuwsgierig. De 2 nieuwe, zo actief dat ik er van schrik in vergelijking met haar.

Ochtend daarna, mijn Suzy ligt dood. :( onderaan de bak en tussen de plant (ik had al vrij snel echte plantjes in de bak trouwens)
Ze heeft een rode vlek aan een kant bij de kieuw. Wijst dit op de gevolgen van de te hoge nitriet? :(

Ik voel me verschrikkelijk en wil voorkomen dat hetzelfde gebeurd met de 2 nieuwe visjes.
Mijn nitriet is nog steeds niet goed, maar het is geen piek meer zoals even ervoor.
Ik durf zowel de jbl detoxol als de multifit baktistart niet meer toe te voegen uit schrik dat er teveel in zou terrecht komen?

Gefrustreerd en droevig :(
Wat denken jullie hier van?
Ik doe nooit nog iets voor ik mij beter informeer :(

Groetjes!
 

Bijlagen

  • IMG_20210821_162358.jpg
    IMG_20210821_162358.jpg
    529.3 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20210821_190318.jpg
    IMG_20210821_190318.jpg
    451.9 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20210813_155148.jpg
    IMG_20210813_155148.jpg
    420.2 KB · Weergaven: 66
Meestal is het advies 4 weken te wachten alvorens de vissen bij het water te doen.
Maar nu ze er al inzitten zal je je waterwaarden goed in de gaten moeten houden en zeer regelmatig een waterwissel doen. Zelf zou ik elke dag de helft wisselen tot het stabiel wordt. En dat kan eel even duren.
Waar woon je dat je chloor in het water hebt?
 
Gewoon de visjes terugbrengen mits ze die terug accepteren en dan van scratch on opnieuw beginnen. Anders de visjes bij iemand anders zien te plaatsen aangezien ze niet in 40 liter passen. Dan gaan nadenken wat je wil: in je 40 liter 1!!! betta of een leuk garnalenbakje maken. Als je visjes wil zul je iig aan een groter bakje moeten denken
 
Gewoon de visjes terugbrengen mits ze die terug accepteren en dan van scratch on opnieuw beginnen. Anders de visjes bij iemand anders zien te plaatsen aangezien ze niet in 40 liter passen. Dan gaan nadenken wat je wil: in je 40 liter 1!!! betta of een leuk garnalenbakje maken. Als je visjes wil zul je iig aan een groter bakje moeten denken
Ik kan vanaf ik wat centjes bij elkaar heb opnieuw beginnen in mijn aquarium dat ik komende week krijg van 80x40x35..
Maar hoezo zeg je dat deze 2 platy's niet in een 40liter aquarium passen?
Het probleem nu is vooral dat de nitriet nog niet genoeg uit de bak is (maar wel elke dag verbetert) en dat ik niet goed weet hoe ik mijn kraantjeswater het beste behandel voordat ik het veilig kan gebruiken om een deel van het water mee te verversen.

Is er dan geen manier mijn 40L bakje in deze omstandigheden veilig genoeg te krijgen? :(
Ik wil deze natuurlijk ook niet de dood injagen dus als ik ze beter naar iemand anders doe doe ik dit graag. Maar wat doen jullie dan wanneer de waarden niet zijn zoals ze zijn? Ze wegdoen en opnieuw beginnen? Nee toch? :( of wel?
 
Meestal is het advies 4 weken te wachten alvorens de vissen bij het water te doen.
Maar nu ze er al inzitten zal je je waterwaarden goed in de gaten moeten houden en zeer regelmatig een waterwissel doen. Zelf zou ik elke dag de helft wisselen tot het stabiel wordt. En dat kan eel even duren.
Waar woon je dat je chloor in het water hebt?
Oke dus ik doe er toch goed aan toch echt de helft van het water dagelijks te wisselen? Vertraagt dit de opstart van de goede bacteriën dan niet te fel?
Ik ververs nu dagelijks 1/3 en voeg jbl detox in mijn emmer kraantjeswater die ik dan 24u laat luchten.
Ik woon in Antwerpen centrum in België.. De chloor is hier hoog en lijkt niet weg te gaan door de emmer 24u te laten luchten x(
 
We zijn allemaal verschillend en we hebben allemaal andere ideeën over dierenwelzijn en het houden van een aquarium. Je mag gelukkig zelf je keuzes maken.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat je bakje aan de kleine kant is. Het lijkt sympathiek, klein beginnen en kijken hoe het gaat maar een klein bakje is eigenlijk moeilijker om goed te krijgen en te houden dan een grotere.
Vandaar dat we jou en de vissen graag een grotere bak gunnen.
Als je je inleest over platy's dan is het advies om ze te houden tussen de 50 en 80cm voor een groepje.
Het kan wel in jouw bakje maar het zijn niet de ideale omstandigheden.

 
We zijn allemaal verschillend en we hebben allemaal andere ideeën over dierenwelzijn en het houden van een aquarium. Je mag gelukkig zelf je keuzes maken.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat je bakje aan de kleine kant is. Het lijkt sympathiek, klein beginnen en kijken hoe het gaat maar een klein bakje is eigenlijk moeilijker om goed te krijgen en te houden dan een grotere.
Vandaar dat we jou en de vissen graag een grotere bak gunnen.
Als je je inleest over platy's dan is het advies om ze te houden tussen de 50 en 80cm voor een groepje.
Het kan wel in jouw bakje maar het zijn niet de ideale omstandigheden.


Oke dan ga ik echt proberen mijn groter aquarium zo snel mogelijk te kunnen opstarten!
Naar de winkel terug doen lukt niet want die zijn sinds vandaag een maand gesloten.
Als ik zie dat ze ook te rustig worden kan ik wel aan een familielid vragen die verschillende grote aquariums heeft om ze over te nemen.
Wat doe ik intussentijd? Het water genoeg wisselen zou volgens jou voldoende zijn?
Zit er bij jullie geen chloor in het kraantjeswater?
 
Als je je water flink wisseld zal dat de opbouw van je filter inderdaad vertragen. Toch kan je mijns inziens beter daarvoor gaan dan risico nemen en je vissen blootstellen aan vies water om je filter te helpen.
Er zijn wel mensen die opstartvisjes om die reden gebruiken. Maar dat wordt hier in de hobby niet echt geaccepteerd.😆
 
Nee wij hebben doorgaans geen chloor in het water en als dat wel zo is dan wordt er gewaarschuwd. Zoals nu in limburg volgens mij.
 
Nee wij hebben doorgaans geen chloor in het water en als dat wel zo is dan wordt er gewaarschuwd. Zoals nu in limburg volgens mij.
Nederland is hier zoveel beter in! Wist ik al van mijn moeder die lang in Nederland heeft gewoond, maar wist niet dat het zo'n extreem verschil is..
In Antwerpen is het vrij normaal chloor in je kraantjeswater te hebben. Laat je glas gewoon even staan voor je het op drinkt zeggen ze, geen probleem xD
 
Je hebt voor chloor gewoon watervoorbereiders, die zijn bij ons in NL inderdaad minder nodig. Deze kun je gewoon halen in de aquariumzaak. Je vult een emmer doet er wat van dat spul in (zie achterkant) flesje dan laat je het heel even staan en voegt het dan aan je bak toe. Voor je nitriet zou ik allereerst even een goede test kopen als je die nog niet hebt, een druppeltest dus. En dan is het voor nu een kwestie van verversen, verversen en verversen. Nare van een nitriet is dat het soms best lang hoog kan blijven. Normaliter zou je je bak indraaien en kun je de piek ook lekker hoog laten worden en wordt je biofilm sneller gevormd maar nu kan dat dus niet en zul je de nitrietwaarde naar een zeer laag niveau moeten brengen. Hierdoor zal je bak minder snel indraaien maar overleven je visjes het wel. Let wel dit kan best wel een week of 2 of soms zelfs langer aanhouden. Het kleine bakje kun je als je grote bak er is en ingedraaid bewaren als evt quarantainebakje, mocht je ooit nog een zieke vis hebben kun je hem daarin apart zetten en behandelen zonder dat je het evenwicht in je hoofdbak hoeft aan te tasten. Succes.

Gr
Stefan
 
Als ik zie dat ze ook te rustig worden kan ik wel aan een familielid vragen die verschillende grote aquariums heeft om ze over te nemen
Ik zou als dat kan ze daar eerst onderbrengen tot het moment dat de grotere bak goed is ingedraaid. Dan lopen ze geen risico om dood te gaan aan een eventuele no2 piek.
 
Je kunt ook een panty/waszak zeoliet erin leggen. Dit neemt ammoniak op en helpt om je NO2 laag te krijgen.
Ik weet alleen niet zeoliet en chloor. Misschien zijn er andere die wat meer weten mbt chloor.
 
Ik ben van Wuustwezel, bij Antwerpen en heb Pidpa water.
En ik kan je zeggen dat het geen chloor bevat.
Dat je chloor in je bak hebt vind ik dus vreemd.
Advies: bacteriën toevoegen en water verversen en voor de rest de bak rustig laten indraaien. Geen middeltjes toevoegen, dat doet meer kwaad dan goed.
 
Ik ben van Wuustwezel, bij Antwerpen en heb Pidpa water.
En ik kan je zeggen dat het geen chloor bevat.
Dat je chloor in je bak hebt vind ik dus vreemd.
Advies: bacteriën toevoegen en water verversen en voor de rest de bak rustig laten indraaien. Geen middeltjes toevoegen, dat doet meer kwaad dan goed.
Pidpa is inderdaad beter water, heb even in de Kempen gewoond waar we dat ook hadden. Hier meer in het centrum is het water-link.
Als ik wat meer geld heb voor druppeltesten kan ik het exacter laten weten hoeveel het juist is want die sneltesters vind ik echt onduidelijk.. Maar het gaf wel een overduidelijk hoge chloor aan op puur mn kraantjeswater zelf.. Na 24u verluchten nog steeds. :(
Die productjes die beloven chloor en koper enzo te binden, zijn dus niet goed?
 
Je kunt ook een panty/waszak zeoliet erin leggen. Dit neemt ammoniak op en helpt om je NO2 laag te krijgen.
Ik weet alleen niet zeoliet en chloor. Misschien zijn er andere die wat meer weten mbt chloor.
Oke super, bedankt voor de tip! 😄
 

Terug
Bovenaan