Slechte plantengroei in jonge Tanganyika bak


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Beste Allen,
Eerst maar een plaatje:

2023-07-03 22.15.47.jpg

Mijn vraag betreft het wegsmelten van de Valisneria spiralis. Verder is er duidelijk veel bruinalg, die niet ongebruikelijk is in een jonge bak (zeker als je een poosje meer diepvriesvoor gegeven hebt dan de bak op dit moment aankan.)
De waterwaarden waren op 23 juni (toen was de Valisneria ook al aan het verslechteren):
NH3, NO2 sinds 31 mei niet meetbaar
NO3 = 1
PO4 = 0
GH = 9
KH = 8

Er is duidelijk gebrek aan NO3/PO4. Toch lees je "overal" dat in Tanganyika bakken de planten voldoende gevoed moeten worden uit de "verwerkingsproducten" van het voer en bemesting niet nodig is. Voor mij is even de vraag: wat te doen? Geeft de bruinalg aan dat de cyclus van voer naar plantenvoeding nog niet functioneert en zal ik gewoon wachten tot dat wel het geval is? Of is het in dit geval toch verstandig op een basis-niveau te bemesten? (Macros lijken dan voor de hand te liggen. Maar wijzen de planten ook op de noodzaak van extra micro's?)
 
De no3 en po4 zijn inderdaad nu erg laag en mogen wel omhoog. Bruinalg is vaak een opstartprobleem en daar zou ik me nog niet druk om maken.
Vallisneria is een plant die soms lastig wil aanslaan dus dat is ook een puntje.
Uit het voer kan wellicht voldoende nitraat en fosfaat komen maar voor de micro s betwijfel ik dat en ik zou wel wat plantenvoeding toevoegen.
Laatst las ik nog in een topic dat ook daar deze plant niet goed wilde aanslaan tot het lid wat voeding bij de wortels deed.
 
Gebruik je toevallig iets van easy Carbo oid? Daar gaat valisneria in mijn ervaring niet altijd goed op..
 
Dank voor julie reacties!
De no3 en po4 zijn inderdaad nu erg laag en mogen wel omhoog. Bruinalg is vaak een opstartprobleem en daar zou ik me nog niet druk om maken.
Vallisneria is een plant die soms lastig wil aanslaan dus dat is ook een puntje.
Uit het voer kan wellicht voldoende nitraat en fosfaat komen maar voor de micro s betwijfel ik dat en ik zou wel wat plantenvoeding toevoegen.
Laatst las ik nog in een topic dat ook daar deze plant niet goed wilde aanslaan tot het lid wat voeding bij de wortels deed.
Dan ga ik toch wat toevoegen idd. Welke voeding raad je aan als een simpele algemene basisvoeding?

Gebruik je toevallig iets van easy Carbo oid? Daar gaat valisneria in mijn ervaring niet altijd goed op..
Nee, op dit moment voeg ik niks toe. Plantegroei is geen doel in deze bak (maar de paar sprietjes die er in staan moeten er natuurlijk wel een beetje leuk uit zien :).)
 
Een all in one, maar wel eentje waar dus ook NO3 en PO4 inzit. En een paar bodemtabletten kunnen ze ook een boost geven.
 
Staan die grotere bossen vallisneria niet erg diep? Dat is vaak een reden voor vallisneria om te smelten.

Wij zijn hier geregeld behoorlijk achterstallig geweest met voeding, maar de Vallisneria was nooit degene die daar last van had.

Ik zou de Vallisneria herplanten met niets anders dan de kleine wortetjes in de bodem. Mocht dat niet lukken, dan kan je dunne stripjes zacht schuim of plantspelden gebruiken tot ze zelf goed zijn aangeslagen.
 
Beste Allen,
Eerst maar een plaatje:

Bekijk bijlage 362223
Mijn vraag betreft het wegsmelten van de Valisneria spiralis. Verder is er duidelijk veel bruinalg, die niet ongebruikelijk is in een jonge bak (zeker als je een poosje meer diepvriesvoor gegeven hebt dan de bak op dit moment aankan.)
De waterwaarden waren op 23 juni (toen was de Valisneria ook al aan het verslechteren):
NH3, NO2 sinds 31 mei niet meetbaar
NO3 = 1
PO4 = 0
GH = 9
KH = 8

Er is duidelijk gebrek aan NO3/PO4. Toch lees je "overal" dat in Tanganyika bakken de planten voldoende gevoed moeten worden uit de "verwerkingsproducten" van het voer en bemesting niet nodig is. Voor mij is even de vraag: wat te doen? Geeft de bruinalg aan dat de cyclus van voer naar plantenvoeding nog niet functioneert en zal ik gewoon wachten tot dat wel het geval is? Of is het in dit geval toch verstandig op een basis-niveau te bemesten? (Macros lijken dan voor de hand te liggen. Maar wijzen de planten ook op de noodzaak van extra micro's?)
Vallisneria spiralis houdt van alkalisch middelhard water. Carbonaatrijk (KH) water om nog wat preciezer te zijn. Vallisneria is een echte waterplant ze neemt haar voeding grotendeels op via de waterkolom. Voedselrijk water is daarom van belang. Ik vermoed dan ook dat daar je probleem ligt. De watertemperatuur zou maximaal zo'n 28 graden mogen zijn. Warmer water kan het maar tijdelijk tegen.
 
Een all in one, maar wel eentje waar dus ook NO3 en PO4 inzit. En een paar bodemtabletten kunnen ze ook een boost geven.
Zojuist een flesje Colombo FloraGrow Pro gescoord. Daar zou alles in moeten zitten. Ik meende hier op het forum gelezen te hebben dat Vallisneria vrijwel volledig gevoed wordt uit de waterkolom. (Wat benvo ook aangeeft.) Ik probeer het eerst met deze voeding.

Staan die grotere bossen vallisneria niet erg diep? Dat is vaak een reden voor vallisneria om te smelten.

Wij zijn hier geregeld behoorlijk achterstallig geweest met voeding, maar de Vallisneria was nooit degene die daar last van had.

Ik zou de Vallisneria herplanten met niets anders dan de kleine wortetjes in de bodem. Mocht dat niet lukken, dan kan je dunne stripjes zacht schuim of plantspelden gebruiken tot ze zelf goed zijn aangeslagen.
Zou kunnen. De grote bossen zijn de oorspronkelijke planten en het was inderdaad lastig ze vast te krijgen in de bodem, dus heb ze er "goed" ingedrukt :).
Bij het volgende onderhoud ga ik proberen ze wat omhoog te halen.

Vallisneria spiralis houdt van alkalisch middelhard water. Carbonaatrijk (KH) water om nog wat preciezer te zijn. Vallisneria is een echte waterplant ze neemt haar voeding grotendeels op via de waterkolom. Voedselrijk water is daarom van belang. Ik vermoed dan ook dat daar je probleem ligt. De watertemperatuur zou maximaal zo'n 28 graden mogen zijn. Warmer water kan het maar tijdelijk tegen.
De temperatuur is ook in de warmere weken niet boven de 28 graden geweest. Ik ga inderdaad eerst voeding toevoegen.
Welke KH zou ideaal zijn? Het Tanganyika bestand zou op zich goed met een hogere KH overweg moeten kunnen.
 
Je woont hier in de buurt Peter en ik zit hier met een kh van 9 of 10 en dat is prima voor de vallisneria.
 
Zo een pluk vallisneria in de bodem duwen is voor het oog wel leuk maar zo groeit het natuurlijk niet.
Kun je ook elk plantje met zorg in de bodem plaatsen dan kan het zich beter verbreiden.
Voor zo,n beetje groen hoef je niet te mesten dat is voor tanganyikas belastend.
 
Zo een pluk vallisneria in de bodem duwen is voor het oog wel leuk maar zo groeit het natuurlijk niet.
Kun je ook elk plantje met zorg in de bodem plaatsen dan kan het zich beter verbreiden.
Voor zo,n beetje groen hoef je niet te mesten dat is voor tanganyikas belastend.

Dat gaat niet altijd. Soms zitten er geen of nauwelijks wortels aan en niet iedereen weet de manieren om ze dan nog goed in de grond te krijgen, of weten dat het kwaad kan om dat niet te doen.
 
Zo een pluk vallisneria in de bodem duwen is voor het oog wel leuk maar zo groeit het natuurlijk niet.
Kun je ook elk plantje met zorg in de bodem plaatsen dan kan het zich beter verbreiden.
Voor zo,n beetje groen hoef je niet te mesten dat is voor tanganyikas belastend.
Ik vind ze ook vrij diep zitten als ik het vergelijk met de nieuwe plantjes op uitlopers, maar beide zijn wel degelijk in omvang verdubbeld. Maar wellicht dat het ondergrondse deel nu toch wat rot begint te worden. Maar zoals gezegd: Ga ik wat aan doen. Verder helemaal eens dat Tanganyika normaal gesproken niets nodig heeft, maar ik heb op dit moment duidelijk nog onvoldoende NO3 en PO4. Het bestand is ook nog erg beperkt, en de bak verwerkt nog niet al het afval tot plantenvoeding (veel bruinalg nog.) Even overbruggen met wat toevoegingen lijkt me dus geen kwaad kunnen. Ik merk vanzelf wel wanneer de macro's oplopen en ik dus niet meer hoef toe te voegen.

Dat gaat niet altijd. Soms zitten er geen of nauwelijks wortels aan en niet iedereen weet de manieren om ze dan nog goed in de grond te krijgen, of weten dat het kwaad kan om dat niet te doen.
Nee, dat was hier inderdaad ook lastig. Wat ook meespeelde was dat ik het leuk vond mijn zoontje erbij te betrekken ;-). De volgende generatie enthousiasmeren voor de hobby mag een plantje kosten :-D.

Anyhow: We zullen zien wat de voeding en correct van de plant-diepte doen. Dank voor de hulp.
 
Ik vind ze ook vrij diep zitten als ik het vergelijk met de nieuwe plantjes op uitlopers, maar beide zijn wel degelijk in omvang verdubbeld. Maar wellicht dat het ondergrondse deel nu toch wat rot begint te worden. Maar zoals gezegd: Ga ik wat aan doen. Verder helemaal eens dat Tanganyika normaal gesproken niets nodig heeft, maar ik heb op dit moment duidelijk nog onvoldoende NO3 en PO4. Het bestand is ook nog erg beperkt, en de bak verwerkt nog niet al het afval tot plantenvoeding (veel bruinalg nog.) Even overbruggen met wat toevoegingen lijkt me dus geen kwaad kunnen. Ik merk vanzelf wel wanneer de macro's oplopen en ik dus niet meer hoef toe te voegen.


Nee, dat was hier inderdaad ook lastig. Wat ook meespeelde was dat ik het leuk vond mijn zoontje erbij te betrekken ;-). De volgende generatie enthousiasmeren voor de hobby mag een plantje kosten :-D.

Anyhow: We zullen zien wat de voeding en correct van de plant-diepte doen. Dank voor de hulp.

Zie ik het goed dat er nieuwe uitlopers zijn naast de "hoofdbundels"?

Als dat klopt kan je voor evt gebrek aan voeding naar de uitlopers kijken. Als die gewoon glad en mooi groen ogen dan is alles goed. Wanneer de grote bossen slecht worden zou ik die inderdaad herplaatsen, of wanneer het daar te slecht voor is, weghalen. Het smelten van de planten kan wat druk op de bak leggen qua belasting.

Als het uitlopers zijn groeit je plant snel, en kan je ze daarna heel eenvoudig herplaatsen waar je maar wil. Mocht je tip nodig hebben voor hoe, dan lees ik het wel. Maar planten is dan niet meer nodig als je het slim aanpakt.

Succes en plezier :)
 

Terug
Bovenaan