Slakkenkweek voor kogelvisjes


J

JelleG

Guest
Hallo allemaal,
Weten jullie welke slakkensoort geschikt is als kogelvisvoer? En hoelang duurt het om die slakken te kweken zodat ik minstens 4 keer per week slakhes kan voeren? Alvast bedankt!
 
Dat gaat snel. Ik kan geen cijfers geven, maar zet er een paar in een bak met goed wat voerresten, en die kweken wel.
 
Posthoornslakken en poelslakjes zijn daar uitermate geschikt voor, neem geen puntslakken want die huisjes zijn te hard voor kogelvissen
 
Bedankt voor de reacties!
Hoelang van te voren zou ik dan een slakkenkweekje op moeten zetten?
 
een maandje op voorhand moet lukken.
 
Bedankt!
 
De eerste maanden gaat het vrij traag hoor, tenzij je al kan starten met een grote groep.
Vergeet niet dat slakken ook zijn wat ze eten ;)
ik geef mijn kweekgroep (posthoornslaken) vers granulaat en veel vers water, ze hebben de kalk immers nodig voor hun huisje en zonder zou de bak heeel snel gaan verzuren.
 
eigenlijk zo snel mogelijk opstarten, hoe langer hoe beter.

gooi een goede hoeveelheid eierschalen in de bak voor de kalk, zakje kippengrit kan ook.

af en toe wat voer erin gooien, en ook in dat bakje de waterkwaliteit (lees no2 / nh3-4) net als in je andere bak(ken) op 0 houden.
 
Ik heb een oud 20L bakje opgezet als slakkenkweek, simpel sponsfilter er op, dagelijks voeren en wekelijks verversen.
Zoals vis&versa aangaf kan je best starten met een grote portie slakken, op marktplaats zullen er vast wel te vinden zijn.
Zeker in een nieuw opgezet aquarium gaat de kweek even op zich laten wachten.


Ik weet niet welke kogel je plant te houden, maar je kan de slakken aanvullen met allerlei diepvries voer. Krill en mossel is erg geschikt voor de iets grotere soorten, levende regenwormen zijn hier ook enorm populair.
 

Terug
Bovenaan