Slakkeneitjes of toch iets anders?


AquariGuppy

Well-known member
Lid geworden
30 september 2022
Berichten
49
Mijn 30l bak zit sinds een week vol met allemaal witte 'bolletjes'. (Zie foto's) Zijn dit eitjes van de puntige blaashoornslak, of is het wat anders? In de bak heb ik 1 puntige blaashoornslak en een mooie Betta man zitten.
20221127_221449.jpg
20221127_221439.jpg
20221127_221425.jpg
 
Zou zeggen voel het is met duim en wijsvinger. Voelt het aan als een soort van gel dan is het van de p.b slak.
 
Van de Betta kan het niet zijn dus en voor slakkeneitjes zouden het heel veel zijn maar het formaat en vorm is nogal verschillend dus dat vindt ik wel weer raar.
 
Zou zeggen voel het is met duim en wijsvinger. Voelt het aan als een soort van gel dan is het van de p.b slak.

Het voelt een beetje slijmerig šŸ˜…
 
Nou het mysterie is opgelost, het waren dus inderdaad slakkeneitjes.. De bak zit sinds vanmiddag vol met mini slakjes šŸ™ˆ

 
Jee. Dan vraag ik me toch af hoe, in hemelsnaam, Ć©Ć©n slak ZO VEEL eieren heeft kunnen leggen...
 
Misschien zijn het nieuwe plantjes en zaten de eieren er al op vanuit de leverancier? Dan zou ik enkel wel eens willen weten welke kweker in hemelsnaam ZO'N grote slakkenplaag heeft, zodat ik ze als de dood kan vermijden.
 
Ja maar ook op de thermometer barst het van de eitjes.
 
Jee. Dan vraag ik me toch af hoe, in hemelsnaam, Ć©Ć©n slak ZO VEEL eieren heeft kunnen leggen...
Ik heb ook echt geen flauw idee šŸ˜… Maar sinds de bak vol mini slakjes zit heb ik nog geen nieuwe eitjes kunnen ontdekken, ik heb alle (uitgekomen)eitjes verwijderd. Ik heb nu wel een bak vol mini slakjes, die ga ik tzt uitvangen en aan een kennis geven als voer voor zijn vissen.

Ik vind het wel mooie slakjes dus het stoort me totaal niet dat ze in de bak zitten. Zeker niet omdat ik alleen een Betta man in deze bak heb zitten, dus wat meer leven in de bak vind ik wel leuk.
 
Dat is ook de reden dat ik twijfel aan eitjes van die slak want dit is mega veel.

Ik heb geen eitjes uit zien komen, dus het is mogelijk dat het toeval was dat mijn bak 's middags vol met babyslakken zat.

Stel nou dat het geen eitjes van de slak waren, heb je dan enig idee wat het dan mogelijk anders geweest zijn?

Ik heb alles wat ik zag zitten op de thermometer en planten verwijderd en het is (nog) niet teruggekomen..
 
Ik heb geen eitjes uit zien komen, dus het is mogelijk dat het toeval was dat mijn bak 's middags vol met babyslakken zat.

Stel nou dat het geen eitjes van de slak waren, heb je dan enig idee wat het dan mogelijk anders geweest zijn?

Ik heb alles wat ik zag zitten op de thermometer en planten verwijderd en het is (nog) niet teruggekomen..
Nee dat is geen toeval dat zijn slakkeneitjes :') maar je hebt geen 1 puntige blaashoornslak in je aquarium zitten dat geloof ik niet. Wellicht zitten ze verstopt of ingegraven ik weet het niet maar ik heb zelf ook wel eens zn slakken explosie gehad. Ik voerde te veel en toen ja ging het mis. Je moet oppassen dat ze niet je planten kaal vreten.

Maar ze helpen mee in de nitrogeencyclus dus why not slakken zijn geen plaag, net zoals alg geen onkruid hoeft te zijn. Als het maar op de goedde tijd en plaats is šŸ˜„
Ik heb bij mij mn slakkeneitjes wel uit zien komen en dat was geen leuk gezicht aangezien ik hoopte dat het visseneitjes waren. Dus om er allemaal van die kleine slakjes uit te zien komen was niet perse tof.
 
Nee dat is geen toeval dat zijn slakkeneitjes :') maar je hebt geen 1 puntige blaashoornslak in je aquarium zitten dat geloof ik niet. Wellicht zitten ze verstopt of ingegraven ik weet het niet maar ik heb zelf ook wel eens zn slakken explosie gehad. Ik voerde te veel en toen ja ging het mis. Je moet oppassen dat ze niet je planten kaal vreten.

Maar ze helpen mee in de nitrogeencyclus dus why not slakken zijn geen plaag, net zoals alg geen onkruid hoeft te zijn. Als het maar op de goedde tijd en plaats is šŸ˜„
Ik heb bij mij mn slakkeneitjes wel uit zien komen en dat was geen leuk gezicht aangezien ik hoopte dat het visseneitjes waren. Dus om er allemaal van die kleine slakjes uit te zien komen was niet perse tof.

Ondertussen heb ik er minstens 100 šŸ¤£ maar zo ver ik weet toch echt maar 1 grote.. Heb er nog nooit meer dan 1 gezien in ieder geval šŸ˜…
 
Ondertussen heb ik er minstens 100 šŸ¤£ maar zo ver ik weet toch echt maar 1 grote.. Heb er nog nooit meer dan 1 gezien in ieder geval šŸ˜…
Ze wisselen elkaar gewoon af om je voor de gek te houden šŸ˜‚ of de slak maakt bellen en vult ze met zuurstof of water ofzo en legt daar een eitje in dat kan misschien wel šŸ¤”
 
Ze wisselen elkaar gewoon af om je voor de gek te houden šŸ˜‚ of de slak maakt bellen en vult ze met zuurstof of water ofzo en legt daar een eitje in dat kan misschien wel šŸ¤”

Mijn betta maakt wel veel bellen.. misschien maakt de slak daar gebruik van? šŸ¤”
 
Mijn betta maakt wel veel bellen.. misschien maakt de slak daar gebruik van? šŸ¤”
Nee dat denk ik niet maar slakken kunnen zelf bellen maken door het uit het water te halen zodat ze naar boven kunnen drijven. Ik weet niet of bestaande bellen daar een rol in spelen. Zou wel verklaren waarom de ene groter is dan dan ander en er zo heel klein slakje uit komt. Maar ik denk dat het water is wat er in zit.
 
die ga ik tzt uitvangen en aan een kennis geven als voer voor zijn vissen.
hou er erg in dat ze zich, hoe jong ze ook zijn al snel zullen gaan voortplanten. Oftewel, je hebt straks overal glibberspul in je aquarium en ja het zijn mooie slakjes!
 
De meeste slakken zijn onzijdig dus kunnen zichzelf bevruchten
Onjuist. Ook tweeslachtige slakken moeten paren. Zelfbevruchting is niet mogelijk. (er zullen vast uitzonderingen zijn, maar de bekende 'plaag'slakken in aquaria zijn dit niet)
 
Hier staat toch dat de puntslakken zichzelf bevruchten maar wellicht verschilt dat per soort tweeslagtigen:

 
die puntslakjes leggen volgens mij 1 op meer hoopjes met daarin een behoorlijk aantal eitjes.
die je dan van dichtbij duidelijk als kleine puntjes kan onderscheiden.
 
die puntslakjes leggen volgens mij 1 op meer hoopjes met daarin een behoorlijk aantal eitjes.
die je dan van dichtbij duidelijk als kleine puntjes kan onderscheiden.
Ze zijn levendbarend net als Tylo s.

Nu lees ik weet dat deze van gescheiden geslacht zijn dus ja zeg het maar.

 
Stukje van Wiki:

P. acuta is hermafrodiet en kan zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk voortplanten. Ongeslachtelijke voortplanting gebeurt dan via zelfbevruchting, waarbij de slak haar eigen eieren bevrucht. Het komt voor als de slak geen partner vindt, maar ook als er een vijand in de buurt is. Dat laatste geval blijkt echter tot betere en meer nakomelingen te zorgen dan het eerste geval: de kans op het uitkomen van de eieren en het overleven van de jongen is groter. De eieren komen ook vroeger uit: na 23 dagen, in plaats van 67 bij gevallen zonder vijand. Slakken die aan zelfbevruchting doen omdat er geen partner is, wachten namelijk met het leggen van hun eitjes. De overlevingskansen liggen ook hoger. Bij geslachtelijke voortplanting - die geen gevolgen van inteelt ondergaat - ligt de overlevingskans van een jonge slak weliswaar nog 4 keer hoger dan bij ongeslachtelijke met vijanden in de buurt, zonder vijanden loopt dat op tot 6 keer hoger.[4]
 
Ik doelde dan ook niet zo zeer dat er paring nodig was, misschien was de slak al bevrucht geraakt voor hij de tank in kwam. Maar ik bedoelde, zo veel eitjes op zo veel plekken. Dat moeten gewoon meer slakken zijn. Of hij heeft de tour de aquarium gehouden in 1 nacht dat hij alles op de thermometer en planten en overal en nergens legt. Bij mij zijn hst de posthoornslakken die eitjes in klompjes leggen. Terwijl de blaashoorn bij mij heel zelfzaam zijn en ik dus ook maar 1 keer een soort gelijk eitje heb gespot als bij ts. Die paar eitjes hadden ook apparte vormen. Ik denk gewoon dat het met water gevuld word dat moet wel ik weet niet waar hij anders al die massa vandaan haalt :p
 
Stukje van Wiki:

P. acuta is hermafrodiet en kan zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk voortplanten. Ongeslachtelijke voortplanting gebeurt dan via zelfbevruchting, waarbij de slak haar eigen eieren bevrucht. Het komt voor als de slak geen partner vindt, maar ook als er een vijand in de buurt is. Dat laatste geval blijkt echter tot betere en meer nakomelingen te zorgen dan het eerste geval: de kans op het uitkomen van de eieren en het overleven van de jongen is groter. De eieren komen ook vroeger uit: na 23 dagen, in plaats van 67 bij gevallen zonder vijand. Slakken die aan zelfbevruchting doen omdat er geen partner is, wachten namelijk met het leggen van hun eitjes. De overlevingskansen liggen ook hoger. Bij geslachtelijke voortplanting - die geen gevolgen van inteelt ondergaat - ligt de overlevingskans van een jonge slak weliswaar nog 4 keer hoger dan bij ongeslachtelijke met vijanden in de buurt, zonder vijanden loopt dat op tot 6 keer hoger.[4]

Nou zeg, heb ik me verkeerd ingelezen, dus. Ik als een malle opzoeken waar ik fout gegaan ben, blijk ik over landslakken met een gelijkenis te hebben gelezen. :/
 
Nou zeg, heb ik me verkeerd ingelezen, dus. Ik als een malle opzoeken waar ik fout gegaan ben, blijk ik over landslakken met een gelijkenis te hebben gelezen. :/
Soms worden er dingen zomaar geroepen en kan je er niets aan doen dan van uitgaan dat het klopt. Ik bedoel het is best iets apparts, zelfbevruchting. Mierenkoniningen hebben ook 1 keer een bevruchting nodig, voor de rest van hun bestaan ik geloof dat ze wel 20 jaar kunnen leven. En eitjes blijven leggen van die ene bevruchting. Maar dat zelfde geld ook voor de bij. Wandelende takken zijn bijvoorbeeld bijna altijd vrouwtjes, omdat de vrouwtjes ook zelfbevruchting kunnen doen. De enige manier waarop een vrouwtje een mannetje kan krijgen is wanneer ze door een mannetje word bevrucht.
Dus voor haar zijn 2 opties mogelijk. En kikkers kunnen van geslacht veranderen om de verhoudingen optimaal te houden!De dierenwereld is vreemd voor ons šŸ˜›
 
Giebels zijn ook bijna altijd vrouwtjes en de eitjes worden over het algemeen getriggerd tot deling door hom van andere karperachtige.
(ze worden niet bevrucht de nakomelingen zijn een soort klonen)
Maar als de soort het ergens echt goed doet komen er plotseling wel giebel mannetjes en is er wel een normale bevruchting
 
Giebels zijn ook bijna altijd vrouwtjes en de eitjes worden over het algemeen getriggerd tot deling door hom van andere karperachtige.
(ze worden niet bevrucht de nakomelingen zijn een soort klonen)
Maar als de soort het ergens echt goed doet komen er plotseling wel giebel mannetjes en is er wel een normale bevruchting
Parthenogenesis!
 

Terug
Bovenaan