slakken


V

vriend van de cory

Guest
het valt me op dat er een heleboel grote en kleine slakjes in mijn aqua zitten
ze zijn hoornvormig

Ik vind het raar hoe ze erin geraken want ik heb nooit een nieuw plantje ofzo toegevoegd

kan het kwaad en hoe krijg ik ze weg?
 
Hoe die slakken erin komen is vaak een raadsel maar ze kunnen geen kwaad, ze helpen zelfs de bodem luchtig te houden.

Slakken leven op voerresten waarschijnlijk voer je dus behoorlijk, je kan dus minder voeren en dan zullen er ook minder slakken komen ;) als ze te weinig eten hebben is het eerste waar ze mee stoppen kweken natuurlijk.
 
ja de laatste week voor ik mijn vissen lekker vet om de kweek met gouden danio's op te starten

Vandaag nog 1laatste keer voeren voor ze in de kweekbak gaan en dan terug minder vlokvoer
 
Als je van je slakken of wilt, kun je een paar anatome helena's erin doen. Ze eten alle slakken op. Als je appelslakken hebt, zou ik het niet doen, want de helena's eten die ook zo op:engel:
 
Of komkommer, daar durven ze ook wel op afkomen.
Komkommer in een visnetje leggen, slakken gaan er op, en zo uitnemen.
 
hmmm handig wel , een slaketende slak ;)
is het een duur beestje ?
 
zal eerst de komkommer eens proberen
 
Ik heb ze bij veldhuis gehaald, waren ze 5 stuks voor 15 euro. Maar je kunt ze ook op marktplaats halen, daar zijn ze veel goedkoper;)
 
Ja, bij iedere standaard LFS wel. Maar als je even langs het internet afgaat, zoals je zegt, op Marktplaats/Tweedehands/Kapaza/... , zijn ze helemaal niet duur;).
 
Ligt er inderdaad aan waar je ze wil kopen maar ze doen ook veel nuttig werk die slakjes dus helemaal uitroeien zou ik ze niet.
 
Om de populatie te verminderen, als je er te veel hebt, zou ik de komkommer proberen.
Kan je er gerust wat uithalen, en enkele laten zitten. En zo steeds dit herhalen, als de populatie te hoog wordt.
 
gaan ze niet aan mijn planten zitten dan ?
 
eten de slakken in mijn aquarium geen planten dan ?

het leek me logisch :D
 
Inderdaad eten de meeste (plaag)slakken geen gezonde planten. Zelf heb ik nooit zo het nut gezien van slakken uitroeien met meer slakken, maar ieder zijn ding :D Als ik er veel krijg voer ik een aantal dagen wat minder en dan neemt de hoeveelheid snel af. Ze zijn ook niet schadelijk voor je aquarium, dus als je er verder geen last van hebt zou ik ze lekker laten zitten.
 
ooooww dat veranderd direct veel

dan maakt het mij niet zoveel uit en ga ik zo gewoon laten zitten
uiteindelijk hebben die dan ook weer hun nut, niet ?
 
Helena's zijn ook wel gewoon mooi om te zien
 
Meen de oorzaak weg . dus minder voeren.

Ik weet niet hoeveel vissen je hebt maar een portie wat precies tussen duim en wijsvinger past is voor ongeveer 20 kleine tot middelgrote vissen. Dat is meer dan zat.. doe dit al geruime tijd . en weg slakken. meet gelijk je nitriet en nitraat gehalte te veel voer kan gaan rotten in de boden en kan je bak ernstig uit balans brengen. slakken zijn irritant maar kunnen geen kwaad.
 
Ze houden je bodem vaak lekker luchtig. Puntslakken dan tenminste en het zijn handige opruimers.
 
Wat John zegt klopt. Dus ik stem er ook mee op in, zou ze misschien wel wat verminderen als het te veel wordt, maar zeker niet de volledige groep uitroeien.
Hoewel puntslakken een plaag in het aquarium kunnen worden door hun snelle vermenigvuldiging, kunnen ze ook erg nuttig zijn in het aquarium. Doordat deze slakken overdag de bodem van het aquarium doorwoelen zorgen zij ervoor dat de bodem van het aquarium luchtig blijft, wat goed is voor de plantengroei in een aquarium. Een beperkt aantal van deze slakken in het aquarium is dus zelfs goed voor het aquarium, maar om te voorkomen dat het er teveel worden moeten er wel regelmatig slakken uit het aquarium verwijdert worden.
 
als ze nog goed doen aan mijn aqua ga ik ze gewoon laten zitten en af en toe een paar plat drukken :p
 
Haha doe ik ook! Ze vreten inderdaad niet aan je planten. Tenminste ik merk er niks van. Soms heb je een vlaag dat het stikt van die beestjes. En dan minder je het voeren wat en zijn het er 10 keer zo weinig. Voer niet zo fijn dat het poeier is. Gewoon beetje op maat van de vis voeren. Dat heb ik vaker gehoord op het forum en zelf ook de indruk van gekregen.
 
Nu is het duidelijk een vlaag, allemaal kleine babyslakjes en een paar grote

Maar ik ben vrijwel zeker dat het komt door elke dag 1maal droogvoer en 1maal diepvriesvoer per dag komt , maar dit komt omdat ik mijn danios lekker aan het vetmesten ben voor een kweekpoging :D

vanaf morgen stopt het want mijn kweekbak voor mijn danios is eindelijk klaar

bedank voor alle tips! :)
 
Alleen poelslakjes heb ik wel eens aan gezondere planten zien knagen, maar verwacht dan niet dat ze alles kaalvreten hoor. De overige slakken zijn een stuk relaxter wat dat betreft.

Er word vaak geroepen dat aan het voeren ligt maar daar wil ik even op aanvullen. Een slakkenplaag komt 9 van de 10 keer omdat er inderdaad veel voeding aanwezig is, dat betekend alleen niet automatisch dat je ook teveel voert. Slakken leven op veel meer dan alleen vissenvoer. Zo kan het zijn dat je niet genoeg onderhoud pleegt en dat er veel afval van o.a. planten achter blijft in het aquarium of dat je last heb van veel alg waar ze ook goed op gedijen.

Vuistregel is dat slakken (zeker wanneer je verder geen garnalen of iets hebt) goed zijn coor je aquarium, ze ruimen op, zolang het er niet te veel zijn.

Sneller oplossing:
Knip een waterflesje (kleintje) open net onder waar de ronding van de hals eindigd. Stop in het flesje wat sla of komkommer, het kneuzen van de groente helpt ook enorm. Vervolgens laat je het flesje vollopen en doe je het afgeknipte deel van de fles (dop eraf draaien) ondersteboven in de fles. Dit leg je een paar uurtjes in je aquarium nadat het licht is uitgegaan. Na een uur of 2 a 3 zit hij vol met slakken. Heb je kleine visjes? Zet het flesje dan rechtop, anders kunnen ze er ook in zwemmen.

Van dat flesje kun je genoeg tutorials vinden op internet als het niet duidelijk is.
 
Even nog een aanvulling: ook helena's kunnen zich snel voortplanten in sommige gevallen, dan vervang je een plaag met een plaag. Bovendien wordt het erg lastig ooit nog andere slakken te houden zonder je aquarium eerst leeg te halen, die krengen verstoppen zich ontzettend goed.
 

Terug
Bovenaan