Slakken


M

Marco Peters

Guest
Enige tijd geleden (enkele maanden) heb ik plantjes via aquaplantsonline besteld. Helaas zijn hier slakkeneitjes meegekomen. Het worden er steeds meer, elke dag moet ik er wel een stuk of wat weghalen. Ze lijken maar terug te komen.

Ik heb de fabeltjesachtige dingen al geprobeerd zoals een komkommer in je aquarium, maar dit lijkt niet te helpen.

iemand suggesties? Of ben ik gedoemd de rest van mijn aquariumleven elke dag slakken van de ruiten/filterhuis/planten te halen?
 
Waarom wil je ze er dan uit hebben? Kwaad doen ze niet. In tegen deel. Ze eten voedselrestjes op, en sommige soorten (weet zo niet welke)kruipen in de bodem zodat deze niet vast rot.
 
mcc95 zei:
Ze eten voedselrestjes op, en sommige soorten (weet zo niet welke)kruipen in de bodem zodat deze niet vast rot.

Punt/torenslakjes..

Toen ik voor het eerst slakken in mijn aquarium zag (ook na introduceren nieuwe planten) schrok ik me rot..
Ondertussen ben ik alleen maar blij met ze. ;)


Ik heb.. puntslakken, poelslakken en schijfhorenslakken en zie ze alleen maar nuttig werk doen.. Ze eten pulp van plekken waar je zelf met je onderhoud niet bij kunt, algjes, voedselresten etc..
En inderdaad.. puntslakken wroeten je bodem luchtig.. afhankelijk van de soort bodem die je hebt kan dat wenselijk zijn.

Een telkens terugkerende slakkenplaag heeft (meestal) te maken met het feit dat ze veel voedsel vinden in het aquarium.. dan gaan ze ook lekker snel fokken. Matig voeren dus.. teveel voedingsresten op de bodem en in het water zal slakjes er toe brengen zichzelf nog sneller voort te planten.
Probeer ze te temmen.. in plaats van ze te bestrijden, dan hebben ze beduidend meer nut dan dat je er eventueel last van hebt.

Zelf doe ik niets met de slakken, geen slakkenval of stukken komkommer.. en de populatie blijft stabiel.

Als het je niet lukt dan kun je ook nog kiezen voor het inzetten van Anentome Helena slakken, dat zijn slak etende slakken.. heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt goed te kunnen helpen.
Ik vraag mij alleen af wat deze roofslakken eigenlijk eten als de prooislakjes op zijn..
Zelf zou ik daar niet voor kiezen.. ik zie liever een gezonde populatie (bv) poelslakjes dan een rovende groep roofslakken.
 
kellemes zei:
mcc95 zei:
Als het je niet lukt dan kun je ook nog kiezen voor het inzetten van Anentome Helena slakken, dat zijn slak etende slakken.. heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt goed te kunnen helpen.
Ik vraag mij alleen af wat deze roofslakken eigenlijk eten als de prooislakjes op zijn..
Zelf zou ik daar niet voor kiezen.. ik zie liever een gezonde populatie (bv) poelslakjes dan een rovende groep roofslakken.

Ik heb ze gehad, aten alle slakjes op. En toen groenten en overgebleven voer.
Maar ik doe het ook niet meer. Alle slakjes weg, evenwicht weg naar mijn idee. Heb dus de helena's de deur uit gedaan, torenslakjes van een forumlid gekregen. En laatst bij de plantjes heb ik het pakketje eitjes van de poelslakken ook laten zitten. Ik wil slakken, ik heb het idee dat het zonder niet zo goed gaat als met slakken.

Edit: oh ja, als je echt te veel hebt kun je ze wel wegvangen maar dat helpt niks. Beter kun je je voedingsregime eens goed onder de loep nemen. Van te veel voeden krijg je te veel slakken.
 
ik had een ware slakkenplaag en ben maar al te blij met mijn anatome helena's, ideaal. En als de slakken op zijn eten ze gewoon visvoer... Maar goed meningen verschillen.
 
Hoeveel voer je en hoe vaak ??? Een slakkenplaag is dikwijls een gevolg van teveel voeren
 
AquaVISie zei:
Hoeveel voer je en hoe vaak ??? Een slakkenplaag is dikwijls een gevolg van teveel voeren
Ik lees dit ook altijd en vraag me dan het volgende af:

als je 's avonds voert en net iets meer dan de visjes eten zodat de nachtactieven zodra het licht uit is ook nog wat kunnen vinden: gaan de slakken er dan eerder met de buit vandoor (dus met andere woorden: werkt ook dat een slakkenplaag in de hand)?

~ Ivo
 
Poeh, nou vraag je me wat. Ik heb deze problemen nooit zelf gehad (geen nachtactieven , dus altijd overdag voeren) , maar misschien kan iemand anders daar iets van zeggen
 
Dat was in mijn garnalenbak, en voerde echt niet veel. Paar korreltjes per dag, maar die slakken kweken als gekken! Ook in mijn dubai door plantjes ondanks uitspoelen in het begin alweer tientallen slakjes nog zonder te voeren, dus gauw helena's erin. De slakken zaten ook aan mijn plantjes te vreten.
 
Ik voer de vissen s.morgens,
Hebben ze de hele dag om alles door te zoeken.

en,ja. Af en toe met het schepnetje erdoor.
dan in de spaarbak. voor andere leden.
Zie je ook deze tevoorschijn komen.
vosQvI65ACAh1y7Je3cGUyTGW69pr_DM.jpeg

heb 3 donkere,en 1 lichte.
 
Mooi beestje bertus. Een flinke jongen of niet?
Wat de slakken betreft, ik had er met indraaien een aantal inzitten en ik heb er twee anetome helena slakken bijgekocht. Dat is nu twee maanden geleden ongeveer en ik heb geen poelslakken meer. De helenas graven zich ook in, dus de bodem blijft lekker los en er is me verteld dat als er geen prooi-slakken meer zijn, dat ze dan hetzelfde eten als andere slakken.
 
Bedankt voor jullie reactie.

Ik wil de slakken kwijt omdat ze mijn bladeren aanvragen. Volgens mij voer ik niet teveel (ik voerder niet elke dag en zorg dat mijn visjes alles in een keer opgegeten krijgen.

Ik vind de tip voor een anetome helena wel een goede. Ik neem aan dat zij geen bladeren eten? die zijn dan wel nuttig!
Zal eens kijken of mijn aquariumspeciaalzaak deze heeft.
 
Marco Peters,
Weet je zeker dat je slakken de bladeren aanvreten. Mijn ervaring is dat de meeste slakken alleen etensresten en plantenresten eten. Er zijn natuurlijk wel slakkensoorten die je planten op kunnen eten, maar dat zijn niet de poel- of posthoorn slakken. Gelukkig niet, anders zou ik een groot probleem hebben met mijn plantenbak. Ik heb er ook aardig wat poel- en posthoornslakken in, maar daar ben ik blij mee. Dat is zeker geen plaag.

Ik denk dus dat je of te veel voert, waardoor een slakkenplaag ontstaat, of dat je planten niet groeien. In het tweede geval heb je afstervende planten en daar weten slakken ook wel raad mee, waardoor ook een slakkenplaag ontstaat. Beide redenen kan natuurlijk ook nog, dus te veel voer en slecht groeiende planten. Dus voor dat je naar de aquariumzaak rent om helena's te kopen zou ik eerst een kijken of je niet te veel voert en of je planten het wel goed doen. Als je toch echt helena's wel, en daar is natuurlijk niks mis mee, zou ik eens op internet kijken. Daar worden ze vaak voor een fractie aangeboden van wat de aquariumspeciaalzaak er voor vraagt.

Succes met het bestrijden van je slakkenplaag.
 

Terug
Bovenaan