Slakken?


Senorvasquez

Member
Lid geworden
3 augustus 2023
Berichten
5
Leeftijd
34
IMG_1809.jpeg

Dit kleine platte beestje is samen met wat vriendjes in mijn bak gekomen (ik gok met wat plantjes meegelift).

Het is een platte slak die razensnel over het oppervlakte beweegt en geen huisje meesleept. Weet iemand wat dit voor beestje zijn (lees: moet ik ze bestrijden?)

Groeten Laurens
 
Ik vrees dat dit geen slakken zijn, maar planarien. Stukje rauw vlees in af gesloten bakje,doe er wat grint in,prik 3 mm gaatjes in het deksel,en zet het op de bodem. De dag erna zitten ze bijna allemaal tot allemaal in het bakje als het goed is en kun je het eruit halen. Laat maar weten of dit lukt!
 
Ik vrees dat dit geen slakken zijn, maar planarien. Stukje rauw vlees in af gesloten bakje,doe er wat grint in,prik 3 mm gaatjes in het deksel,en zet het op de bodem. De dag erna zitten ze bijna allemaal tot allemaal in het bakje als het goed is en kun je het eruit halen. Laat maar weten of dit lukt!
Dankjewel! Ik ga gelijk wat biefstuk ontdooien 😂👍🏼
 
Ik vrees dat dit geen slakken zijn, maar planarien. Stukje rauw vlees in af gesloten bakje,doe er wat grint in,prik 3 mm gaatjes in het deksel,en zet het op de bodem. De dag erna zitten ze bijna allemaal tot allemaal in het bakje als het goed is en kun je het eruit halen. Laat maar weten of dit lukt!
Hidde topper, het is kip geworden maar werkte perfect! 3 in de val en 2 rondom de val (met de aquariumtang opgepakt en er uit gehaald).

Mijn Val bestaat uit een plastic shotglaasje met vershoudfolie met 3 kleine gaatjes geknipt en een elastiekje om het strak te krijgen (vershoudfie plakt niet onderwater en belemmert je zicht op de inhoud).

Ik gooi de beestjes er uit en stop de val weer terug..

BEDANKT!
 

Bijlagen

  • IMG_1821.jpeg
    IMG_1821.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 58
  • IMG_1820.jpeg
    IMG_1820.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 59
  • IMG_1819.jpeg
    IMG_1819.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 59
  • IMG_1817.jpeg
    IMG_1817.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 58
  • IMG_1816.jpeg
    IMG_1816.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 59
Even een update..

Ik merkte op best veel Planaria weer te hebben dus heb de KFC weer geopend. Elke dag vang ik er minimaal 10 en nog niet zulke kleintjes ook, ik denk dat ik dit even ga volhouden totdat ik echt niets meer vang..

Ik heb ondertussen het plastic shotglaasje vervangen door een glazen variant, dan hoef ik hem niet te verzwaren.

Voor de rest werkt de val heel erg goed mits je hem vernieuwd voor het aas is opgegeten of de Planaria hun buikje rond hebben (dan gaan ze weer fanatiek aan de wandel).
 
Al een vermoeden hoe je deze keer weer aan planaria komt?
Beter voorkomen dan genezen toch en dus de bron aanpakken( indien mogelijk ;))
Wel goed idee van het glazen glaasje!
 
Hoe zeker ben je van de diagnose "planaria"? Al eens van heel dichtbij alle kenmerken bekeken en die vergeleken met foto's op internet? Misschien ben je wel al die moeite aan het doen om iets te behandelen wat (in jouw situatie) onschadelijk is.

Maar wel gek, welke soort worm het ook is, dat je er zoveel blijft vinden. Dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal in evenwicht in jouw bak. Er ligt blijkbaar een niche open voor deze beesten.
 

Terug
Bovenaan