Slakken veiligstellen


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Situatie is als volgt:

30 L bak met planten en 2 zebraslakken, alhoewel ik vermoed dat er 1 is gaan hemelen. Hier zouden eigenlijk micro vissen inkomen maar toch niet gedaan en er staat een Rio 125 klaar :)
Sinds een paar dagen ben ik druk bezig posthoorntjes uit de bak te vissen en ze blijven maar komen. Waar vandaan, echt geen idee daar er al vier weken niks nieuws toegevoegd is aan de bak.
De posthoorntjes is nog tot daaraan toe maar daarnet zag ik met even het licht aandoen, planaria :S
Hoe de planaria ineens de kop opsteekt, geen enkel idee maar ze zitten er wel en veel.
Nu dus het probleem: voordat de Rio 125 klaar is voor de zebra slakken, vissen enz, ben ik wel een flink aantal weken verder. Als ik kijk wat er nu, ineens, gaande is in de bak vraag ik mij af of dit wel goed gaat met de planaria.
Wilde eigenlijk ook mijn huidige planten over zetten naar de Rio, wat door de planaria niet gaat.

Wat kan ik het beste doen hiermee?

Planaria behandelen kan ik doen maar dan moet ik voor de tijd de zebra slakken ergens anders kwijt. Heb geen extra aquarium draaien en voor de tijd die nodig is, kan ik de slakken niet in een plastic bakje stoppen, lijkt mij?
Afwachten en hopen dat de planaria niet uit de hand loopt. Als ik zie hoe snel het gaat sinds gisteren, toen zag ik nog helemaal niks en nu dansen ze door de bak, niet echt een optie?
Iemand zoeken die tijdelijk de zebra slakken kan opvangen maar waar vind ik die?

Andere opties die ik niet weet/heb bedacht?
 
Slakken verplaatsen is nutteloos dan verplaats je het probleem, slakken zijn gastheer van planaria
Toch licht de goede hoop dat er een manier is om de zebra slakken niet om te hoeven leggen
 
Bij nog langere en nadere inspectie denk ik dat ik en iemand anders er naast zit en dat het geen planaria is. Wat wij aanzagen als een puntige kop was misvorming door het water denk ik, hoop ik.
Zijn tevoorschijn gekomen na de waterwissel van gisteren.
Zijn zo klein dat een foto maken onmogelijk is. Zitten op de ruit en filter maar "dansen" ook door het water. Klinkt als (hopelijk) platworm?
 
Jammer dat een foto niet lukt maar planaria danst niet door het water in ieder geval.
Gisteren bijna 30 minuten voor de bak gekeken en dacht dus het "dansen" dat ik zag eerst draadjes waren van b.v. filterwatten, niet dus. Zijn echt mini wormpjes en mini bedoel ik 1 mm dingetjes.
Getracht op de foto te zetten maar de camera kan er simpelweg niet op scherpstellen, zijn echt te klein. Tevens, nu met het licht aan zie ik ze vrolijk op de ruit en filter kruipen.
 

Bijlagen

  • InkedDSC_1416.jpg
    InkedDSC_1416.jpg
    276.4 KB · Weergaven: 82
Lastig want inderdaad kun je op de foto niet echt de soort zien. Ik denk dat deze wormpjes als ze ook door het water dwarrelen wel door vissen opgegeten zullen worden.
Zoals Antje al zegt dragen slakken vaak planaria mee maar hoe dat met andere wormpjes zit weet ik niet maar zover ik weet is dat niet het geval.
 
Zitten helaas geen vissen in de bak anders was dat hopelijk het antwoord geweest, als ze daarmee weer zouden verdwijnen. Ik ga het even aankijken, mochten ze wat groeien dat het dan hopelijk duidelijker worden hoe ze er echt uitzien.
Moet nu echt 10x kijken om te zien dat het een wormpje is en geen draadje o.i.d.
Wel goed om te weten van de slakken, dat als het echt planaria is, dat het of de planaria vangen en ermee leven of behandelen en hopen dat de slakken het overleven. Lees het dat het kan maar beetje huiverig voor. Zou zonde zijn om dikke Bertha, de zebraslak, te verliezen.
 
Ik heb ook wel Flubenol gebruikt en puntslakken en posthoornslakken hebben het hier eigenlijk altijd overleeft. Volgens mij zijn Appelslakken gevoeliger ervoor maar hoe dat met die van jouw zit durf ik niet te zeggen.
 
Dat is inderdaad ook wat ik wel lees maar het blijft een gok. Voor nu ga ik er maar vanuit dat het geen planaria is, gedraagd zich er niet naar.
Zou wel fijn zijn als de posthoornslakken verdwijnen uit de bak, voelsprietjes zijn net zichtbaar en liggen de hele dag iets te gezellig op elkaar. :rolleyes:
 
Kun je de posthoorntjes niet wegzuigen of een stukje komkommer erin doen waarop ze wel zullen afkomen en dan wegzuigen? Nu zijn slakken wel nuttig maar teveel wil je ook niet natuurlijk.
 
Kun je de posthoorntjes niet wegzuigen of een stukje komkommer erin doen waarop ze wel zullen afkomen en dan wegzuigen? Nu zijn slakken wel nuttig maar teveel wil je ook niet natuurlijk.
Tot nu toe is mij dit gelukt maar degene die ik gemist heb, zijn er 4, verschuilen zich (zijn nog erg klein en bijna doorzichtig) of zitten achter het filter. Kom er tot nu toe niet bij helaas en de komkommer truc trappen ze of niet of of dikke Bertha schrikt ze af ;)
Zeker nuttig maar in een 30 liter bakkie, simpelweg niet voldoende ruimte, zeker niet als ze nu al aan het konijnen zijn.
 
Maar goed je zegt 4 en dat kan best op een 30 liter hoor. Ze zullen snel groter worden en makkelijker uit te vangen zijn als je dat al zou willen.
 

Terug
Bovenaan